Kedai Makan Pork Free Muslim Jangan Makan Sesuka Hati Pula


Kedai Makan Pork Free Bukan Bermaksud Halal

Malaysia terkenal dengan syurga makanan. Mana tidaknya, terdapat pelbagai jenis makanan daripada kaum yang berlainan di negara ini. Jika dihimpunkan, memang banyak. Tapi ini bukan bermaksud semua orang boleh rasa dengan suka hati sesuatu makanan. Contohnya, yang beragama Islam wajib memilih yang halal lebih-lebih lagi dalam soal makanan. Tapi kini, seperti menjadi trend, segelintir Muslim tidak berasa kekok untuk makan di kedai makan yang diusahakan oleh bukan Islam. Alasan mereka adalah kedai makan pork free' ... tidak mengapa.

Sumber Carian Google
Daging babi atau khinzir sememangnya haram untuk umat Islam. Tapi Muslim perlu lebih arif tentang halal. Halal bukan sekadar tiada daging babi dalam makanan. Ia sangat luas dan menyeluruh. Merangkumi aspek kebersihan, cara penyediaan makanan, bahan-bahan yang digunakan serta sumbernya serta lain-lain lagi dan yang pastinya mendapat sijil pengesahan halal daripada Jakim. Lebih-lebih lagi jika ia adalah kedai milik bukan Muslim.

Mungkin kedai berlabel Pork Free, no pork atau no lard untuk mereka yang bukan Islam, yang tidak mengambil semua itu. Mai ada kenal dengan satu keluarga berbangsa Cina yang tidak mengambil makanan begini ya.

Tetapi kena ingat, label Pork Free bukan syarat umat Islam untuk sesuka hati makan di kedai sebegini ya. Cari logo HALAL yang disahkan Jakim, baru makan. Isu ini bukan isu baru, sudah bertahun wujud.

Baru-baru ini Mai ada baca satu post di Facebook page yang berkongsi tentang cerita daripada seorang chef yang bekerja di di restoran terkemuka kawasan Selangor dan Kuala Lumpur. Ikuti luahan dan pengalaman beliau tentang majikan bukan muslim yang meremehkan isu halal...

Sumber Carian Google

Kedai makan "NO PORK"
Saya seorang tukang masak atau Chef yang berkerja di sekitar selangor dan Kuala Lumpur, pengalaman hampir 10 tahun berkerja di pelbagai jenis hotel dan restaurant. Terdetik saya nak berkongsi cerita ini setelah melihat beberapa posting berkaitan isu makan di kedai tanpa sijil halal namun berlabel pork free, ramai muslim yang dilihat makan dan minum di kedai sebegini. Jadi biarlah saya sebagai orang yang bergelumang dalam industri ini berkongsi sikit cerita pada semua.

Restoran pork free biasanya dimiliki oleh non muslim, mereka tak mahu apply sijil halal sebab susah dan bagi mereka buang duit, dan sebenarnya tak mungkin akan lulus, kenapa? Saya akan ceritakan di bawah. Tapi oleh kerana mereka sedar 70% hasil jualan biasanya datang dari kaum melayu yakni muslim maka mereka memilih untuk meletakkan logo "No Pork" di kedai mereka.

Pernah saya berkerja di sebuah syarikat di KL, sebagai Chef makanan western dan Melayu, tetapi atas kerana perubahan hala tuju perniagaan, owner tempat saya berkerja menambah sisi perniagaan iaitu restoran makan tengahari "pork free", jujurnya saya terlibat dengan operasi dari awal hingga sekarang. Saya dapat melihat segenap aspek apa yang berlaku dalam restoran pork free.

Sebab apa mereka tak mahu mohon sijil halal jakim sedangkan mereka mahu pelanggan dari orang muslim? Pertama, ada sebahagian mereka mahu menjual alcohol di premis yang sama, kedua, bahan masakan yang mereka guna tidak memiliki sijil halal, dan pengeluarnya diragui. Kenapa ini berlaku, jujurnya, pemilik restoran ini bukanlah jahat atau sengaja, yang saya dapati ialah mereka tidak betul² memahami konsep halal itu. Saya pernah cuba menegur bekas majikan saya, tapi dia masih kurang faham. Bagi beliau, cukup sekadar tidak menggunakan produk babi sudah cukup sesuai untuk pelanggan islam. Pemahaman nya kurang tentang maksud Halal.

HOT: 10 Pilihan Tempat Makan Terbaik di Ipoh

Betul, tiada babi yang di gunakan, tapi, di dapur, ada cooking wine, ayam yang diguna diragui sembelihannya, (pernah check tiada kesan sembelihan), makanan dalam tin dari syarikat yang sama yang mengeluarkan produk babi, bahan bahan yang di import terus dari China, Taiwan dan sebagainya, (atas alasan rasa dan quality lebih baik) tiada cop halal jakim, bahkan tiada cop halal mana mana pun, ini adalah contoh apa yang saya dapat lihat dari pengalaman sendiri, betul pork free, tapi pasti ia tidak halal untuk di muslim.

Bekas majikan saya mengaku sendiri, hampir 70 peratus hasil jualan dari melayu muslim, sehinggakan dia perlu menggaji pekerja muslim wanita bertudung untuk bekerja di ruang hadapan, supaya muslim berani untuk makan di situ, hakikatnya, tukang masak adalah non muslim, bahan masakan juga diragui dan tidak halal. Iya, tidak ada menggunakan babi, tapi masih tidak halal untuk muslim.

Wallahhi, saya rasa bertanggungjawab untuk share hakikat ni, sebab saya ada dalam industri, sekurang kurangnya, ini pengalaman di tempat saya pernah bekerja, mungkin tempat lain berbeza, tapi untuk renungan kita bersama, mari berfikir kenapa restoran ini tak mahu dapatkan sijil halal jakim, sedangkan mahu pelanggan dari melayu islam (sanggup pamerkan logo Pork Free). Jika tak pasti halal atau haram, sudah pasti menjadi ragu ragu, syubhah, kita muslim kena elakkan.

Akhir kata, pada yang membaca, tolong renungkan semula, kenapa bersusah susah makan yang syubhah sedangkan boleh cari yang pasti halal.

Harap perkongsian ini membuka mata semua.

........

Begitulah perkongsian daripada seorang chef. Nak tak nak, Muslim perlu lebih berhati-hati. Jangan asal makan saja jika ternampak logo "Pork Free" di luar kedai makan. Anda sangat yakin makan di kedai yang mempamerkan logo ini? Jangan mudah tertipu semata-mata hanya mahu melayan nafsu makan ye.

Ini pula komen daripada seorang rakan Facebook Mai pada post yang telah Mai kongsikan...


Hati-hati ya...

Jika ditanya pada penyedia makanan di kedai bukan Islam yang bertulis 'Pork Free', mungkin mereka berkata tiada daging babi digunakan. Bagaimana pula dengan penyediaan makanan yang kadang kala ada menggunakan arak? Mungkin ada lemak babi yang digunakan untuk pelbagai tujuan dalam masakan juga, anda tahu tak?

Ini bukan tentang isu perkauman atau agama tapi tentang syariat Islam yang perlu umat Islam sendiri ikut. Makan memang sedap tapi jangan sampai yang dituntut agama pula kita ketepikan. Makanan sedap yang tular dengan meluas pun, utamakan halalnya. Lagi-lagi kalau melancong ke luar negara, bab makanan halal sangat perlu dititikberatkan khususnya untuk umat Islam. Jangan main tibai je..



Mengelirukan bukan? heeee
Anda jangan marah dan melenting jika ada yang menegur anda makan di kedai-kedai tersebut tetapi fikir sejenak kenapa ada yang menegur. Punyalah banyak kedai halal yang menyediakan makanan yang sedap, kenapa gatal lidah nak rasa makanan sebegitu?

Fikir jangan tak fikir.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.maisarahsidi.com/2019/12/kedai-makan-pork-free-muslim-jangan-makan-sesuka-hati.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Maisarahsidicom+(MaisarahSidi.com)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vlog Budiey Di Youtube Festival Hangout Dengan Youtuber Popular Main Games Makan Sesuka Hati

Vlog Budiey Di Youtube Festival Hangout Dengan Youtuber Popular Main Games Makan Sesuka Hati

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 280 hits
https instagram com budiey Follow My Instagram http youtube com budieychannel Click to Subscribe http budiey com Visit My Blog http facebook com BudieyDotCom Become a Fan http twitter com budiey Follow Me
Jangan Pusing Pusing Aku Nak Makan Nasi Sat Seram Benda Datang Teman

Jangan Pusing Pusing Aku Nak Makan Nasi Sat Seram Benda Datang Teman

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 389 hits
Bercakap mengenai kejadian mistik atau gangguan misteri pasti ada di antara kita yang pernah mengalaminya Walau tidak diperlihatkan secara terus dengan mata kasar tetapi kejadian yang sering diceritakan seperti meja dan kerusi yang digoncan...
Suami Orang Jangan Terlebih Layan Perempuan Orang Perempuan Ni Mudah Menyimpan Rasa Dan Jatuh Hati

Suami Orang Jangan Terlebih Layan Perempuan Orang Perempuan Ni Mudah Menyimpan Rasa Dan Jatuh Hati

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 380 hits
Suami Orang Jangan Terlebih Layan Perempuan Orang Perempuan Ni Mudah Jatuh Hati Suami org sila hati hati Org perempuan ni mudah terjatuh hati mudah menyimpan rasa mudah berharap dan mudah perasan Awak sihat hari ni Dah makan ke blum Hati2 d...
Tak Semestinya Makan Haruan Cepat Baik Yang Penting Jangan Biar Luka Basah

Tak Semestinya Makan Haruan Cepat Baik Yang Penting Jangan Biar Luka Basah

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 265 hits
Sesetengah wanita selepas bersalin akan dinasihatkan oleh orang tuanya untuk makan haruan bagi mempercepatkan penyembuhan luka Sama ada dibuat sup atau dibakar menu ketika berpantang akan diselitkan dengan lauk haruan Baik bersalin secara n...
Masuk 6 Bulan Anak Kurang Menyusu Ibu Jangan Susah Hati Nutrisi Masih Cukup

Masuk 6 Bulan Anak Kurang Menyusu Ibu Jangan Susah Hati Nutrisi Masih Cukup

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 482 hits
Bayi akan menyusu sepenuhnya dengan susu ibu sepanjang tempoh tumbesarannya selama enam bulan Selepas itu dia akan diperkenalkan dengan makanan lain seperti puri dan bubur Keperluan nutrisi bayi kini tidak hanya bergantung kepada susu ibu t...
Larangan Merokok Di Kedai Makan

Larangan Merokok Di Kedai Makan

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 832 hits
SOURCE appeared first on Larangan Merokok di Kedai Makan bermula 1 januari 2020 Hati hati tiada lagi larangan merokok ditangguhkan Akta dan undang undang baru ini akan dikuatkuasakan dan dilaksanakan bermula 1 Januari 2020 Jadi kepada perok...
Jangan Marah Isteri Kuat Makan Gemuk Setiap 10 Suapan Isteri 10 Pahala Suami Dapat

Jangan Marah Isteri Kuat Makan Gemuk Setiap 10 Suapan Isteri 10 Pahala Suami Dapat

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 523 hits
Pengacara dan penerbit terkenal Sheila Rusly yang terkenal dengan kebolehan memasak pelbagai jenis makanan buatkan ramai yang suka penampilannya Selain pandai menjiwai watak dalam setiap lakonan pengacara Ketuk Ketuk Ramadan ini juga sering...
Puasa 6 Jam Sebelum Czer Jangan Curi Makan Boleh Bahayakan Nyawa Ibu Waktu Dibius

Puasa 6 Jam Sebelum Czer Jangan Curi Makan Boleh Bahayakan Nyawa Ibu Waktu Dibius

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 491 hits
Mungkin ada sesetengah wanita yang akan menjalani pembedahan untuk melahirkan merasa pelik kerana doktor menyuruh mereka untuk berpuasa sekurang kurangnya enam jam sebelum ke OT Saranan ini bukan diberikan untuk suka suka ada sebabnya dari ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11