Kecil Kecil Gigi Dah Rosak Kasihan Anak Buat Beberapa Perkara Ni Untuk Pastikan Gigi Elok Tersusun


Penjagaan kesihatan pergigian adalah sangat penting untuk mencegah kerosakan gigi dan penyakit gusi di kalangan orang dewasa mahupun kanak-kanak. Ia adalah penting untuk memastikan kita dapat mengunyah makanan dengan selesa dan bertutur dengan jelas.
Oleh yang demikian, setiap ibu bapa haruslah memandang serius perkara ini dan memastikan anak-anak melakukan rutin penjagaan gigi dengan baik sejak dari kecil lagi. 
Pemeriksaan pemeriksaan gigi setiap 6 bulan sekali haruslah menjadi amalan dalam keluarga agar rawatan dalam dijalankan dengan segera jika terdapat kerosakan pada gigi. 
Ajar Anak Jaga Gigi 
Sejak anak masih kecil, ibu ayah perlu ajarkan pada anak tentang kepentingan menjaga Kesihatan gigi. Biarpun gigi susu, Kesihatan gigi serta kebersihan mulut tetap perlu dijaga untuk keselesaan anak. 
Beberapa perkara yang boleh ibu ayah lakukan untuk ajar anak menjaga gigi adalah:
Gosok gigi dengan anak Sebenarnya sebelum anak ada gigi pun ibu ayah dah boleh bersihkan mulut mereka. Gosok perlahan dengan kain yang dibasahkan pada bahagian gusi dan lidah. Dengan cara ini, anak-anak akan terbiasa menjaga kebersihan mulut dan mudahlah untuk ajak mereka gosok gigi. 
Carilah ubat gigi berperisa dan sesuai untuk kanak-kanak serta berus gigi yang comel-comel untuk buat anak teruja. Paling penting, ketika meminta anak untuk menggosok gigi kita juga perlu buat perkara yang sama. 
Jangan beri anak minum susu ketika tidur Kadang-kadang dah menjadi tabiat anak suka minum susu sebelum tidur mahupun semasa sedang tidur. Kesan susu sepanjang malam akan menyebabkan bakteria berkumpul dalam mulut dan menyebabkan kerosakan gigi anak.
Jaga pemakanan anak
Tak salah kalau anak nak makan aiskrim, coklat atau gula-gula selagi tidak berlebihan. Namun perlulah di bawah pengawasan dan pastikan gigi anak digosok selepas mereka makan makanan manis sebelum masuk tidur. Makanan atau minuman yang tinggi kandungan gula akan menyebabkan kaviti dan gigi berlubang. 
Rajinkan berkumur
Jadikan tabiat seperti mana kita membasuh tangan selepas makan, amalan berkumur juga dapat membantu menjaga kebersihan gigi dan mulut. Pastikan anak berkumur sekurang-kurangnya tiga kali semasa membasuh mulut untuk ‘bilas’ segala kekotoran yang mungkin ada. 
Bawa anak ke klinik pergigian
Sangat penting untuk bawa anak-anak berjumpa doktor gigi bagi memeriksa tahap kesihatan gigi mereka. Disarankan bawa anak-anak ke klinik pergigia setiap enam bulan. Pemilihan klinik gigi yang bersesuai juga adalah penting kerana tidak semua klinik pergigian menawarkan perkhidmatan moden dan mempunyai peralatan moden dan terkini. 
Tahniah! Klinik Pergigian Anitawaty merupakan salah satu Jenama Pilihan Pa&Ma bagi Klinik Pergigian Keluarga Pilihan Keluarga

Klinik Pergigian Pilihan Keluarga
Klinik Pergigian Anitawaty ditubuhkan pada April 2004 berpusat di Premis Perniagaan Subang Perdana. Bermula dengan kakitangan seramai dua orang sehinggalah kini mempunyai organisasi seramai 6 orang kakitangan sepenuh masa dan juga locum bertugas di dua premis.
Bagi Klinik Pergigian Anitawaty ini, mereka amat mementingkan kualiti dan bukannya kuantiti agar mereka dapat meluangkan masa yang optimum untuk mendengar kebimbangan pelanggan dan menerangkan semua pilihan dan prosedur yang tersedia.
Istimewanya Klinik Pergigian Anitawaty ini adalah kerana ia menawarkan penjagaan dan perkhidmatan pergigian yang komprehensif untuk semua peringkat umur, daripada golongan muda, dewasa dan warga emas.
 
Ubat Gigi Kasturi
Selain fokus dalam memberi perkhidmatan pergigian pada pelanggan, Klinik Pergigigan Anitawaty juga mempunyai beberapa rakan sokongan seperti pihak pembekal ubat, pembekal peralatan dan maintanance serta makmal-makmal pergigian.

Mereka juga bekerjasama dengan rakan strategik perniagaan iaitu Manarah Cure Sdn Bhd dengan mengeluarkan produk kesihatan seperti ubat gigi kasturi, Kastury gel mandian organic, Kastury antiseptic, Kastury penyegar muka, Kastury penyegar mulut serta Manarah vitamin C. 
Klinik Pergigian Anitawaty turut aktif memberikan seminar dan menjadi konsultan berkenaan penjagaan kesihatan pergigian kepada mana-mana badan swasta mahupun kerajaan yang inginkan perkhidmatan mereka. 

Untuk maklumat tentang jenama ini, layari Facebook: https://www.facebook.com/KPASAUJANA  atau Instagram https://www.instagram.com/klinikgigisaujana/  atau TikTok https://www.tiktok.com/@klinikpergigiananitawaty 
The post Kecil-Kecil Gigi Dah Rosak, Kasihan Anak! Buat Beberapa Perkara Ni Untuk Pastikan Gigi Elok Tersusun appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kecil-kecil-gigi-dah-rosak-kasihan-anak-buat-beberapa-perkara-ni-untuk-pastikan-gigi-elok-tersusun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Stail Parenting Yang Diamalkan Rahsia Didik Anak Bijak Sejak Kecil

Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Stail Parenting Yang Diamalkan Rahsia Didik Anak Bijak Sejak Kecil

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 120 hits
Keibubapaan merangkumi semua aspek dalam hidup seorang kanak kanak termasuk keperluan fizikal emosi dan intelektual mereka Mempunyai pengetahuan keibubapaan yang baik juga membantu mengurangkan kemungkinan masalah tingkah laku anak Mendidik...
Mak Ayah Elak Buat Perkara Ni Di Rumah Pada Anak Anak Tanpa Sedar Jejaskan Emosi Anak

Mak Ayah Elak Buat Perkara Ni Di Rumah Pada Anak Anak Tanpa Sedar Jejaskan Emosi Anak

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 170 hits
Tanpa sedar percakapan kita setiap hari dengan anak memainkan peranan yang besar bagi membentuk diri anak kita Emosi yang baik sikap yang konsisten malah terpuji semua ini datangkan dari percaturan komunikasi yang kita lakukan pada anak Dis...
Pencarian Bintang Kecil Sempena Festival Riuh 2023 Kumpulan Pmint Pada 22 Disember 2023 Ini Anak Anda Berbakat

Pencarian Bintang Kecil Sempena Festival Riuh 2023 Kumpulan Pmint Pada 22 Disember 2023 Ini Anak Anda Berbakat

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 285 hits
Anak anda berbakat Ketengahkan bakat anak anda Pencarian bintang kecil sempena Riuh Festival Kumpulan PMINT pada 21 hingga 23 Disember 2023 di PMINT SQUAREUntuk pendaftaran boleh scan QR Kod yang disediakan atau hubungi Puan Ain 016 940 432...
Anak Selalu Meragam Bila Dengan Ibu Dengan Bapa Elok Sahaja Baik

Anak Selalu Meragam Bila Dengan Ibu Dengan Bapa Elok Sahaja Baik

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 218 hits
Anak selalunya kuat meragam bila bersama ibunya Memang rata rata ramai ibu ibu mengalami masalah ini Anak akan menjadi lebih baik bila bersama bapanya elok sahaja duduk diam Bukan sedikit ibu ibu yang terpaksa melalui situasi ini Anak anak ...
Blusukan Ke Pasar Kepuh Kuningan Anies Lagi Jajan Salfok Dipanggil Panggil Anak Kecil

Blusukan Ke Pasar Kepuh Kuningan Anies Lagi Jajan Salfok Dipanggil Panggil Anak Kecil

papar berkaitan - pada 9/12/2023 - jumlah : 137 hits
Saat blusukan dengan ke pasar dirinya dengan senang hati meladeni warga pasar yang hendak berselfie dengan dirinya
Ayah Rudapaksa Anak Kandung Di Tangsel Hingga Hamil Lancarkan Aksinya Saat Rumah Sepi

Ayah Rudapaksa Anak Kandung Di Tangsel Hingga Hamil Lancarkan Aksinya Saat Rumah Sepi

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 97 hits
Korban mengungkapkan peristiwa kelam itu pertama kali dilakukan sejak dirinya masih usia sekolah dasar
Pesan Ketua Kpk Sementara Ke Anak Buah Giat Di Lapangan Hold Saja Kita Sedang Tidak Baik

Pesan Ketua Kpk Sementara Ke Anak Buah Giat Di Lapangan Hold Saja Kita Sedang Tidak Baik

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 82 hits
Pesan Ketua KPK Sementara ke Anak Buah Giat di Lapangan Hold Saja Kita Sedang Tidak Baik
Miris 37 Anak Nekat Mengakhiri Hidup Sepanjang 2023

Miris 37 Anak Nekat Mengakhiri Hidup Sepanjang 2023

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 125 hits
KPAI mencatat total 37 kasus bunuh diri anak di sepanjang 2023
How To Assuage Public Fury Social Unrest Over Targeted Fuel Subsidies

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Rm370bil Unseen Cost Of Women S Unpaid Work At Home

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Bongkar Pokok Ubi Kayu Di Raised Bed

Dua Penumpang Meninggal Dunia Bas Bawa Pelancong China Terbalik Di Genting Highlands

Kisah Di Hujung Minggu

Menjamu Selera Di Village Cafe



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


Aeon Berkolaborasi Dengan Kewpie Tambah Keenakan Rangkaian Produk Aeon Delicatesen

How Are Candidates In Sg Bakap Faring

Court Upholds Lecturer S Sacking For Letting Absent Students Pass Exam

Legal Eagle Edgar Joseph Jr Dies Aged 90

Taman Negara Bako Eksplorasi Alam Semula Jadi Bermula

Drama Ternyata Sebuah Bahagia