Kebaikan Berkhatan Diakui Bukan Islam



Kesedaran mengenai berkhatan sudah berkembang dalam kalangan bukan Islam yang melakukan khatan secara sukarela kerana faedah kesihatan yang banyak. Berkhatan adalah memotong kulit di hujung kemaluan lelaki yang biasanya dipanggil kulup (foreskin).

Lelaki di kalangan kaum Cina dan Siam di Kelantan semakin ramai yang bersunat atau berkhatan. Mereka turut sama dalam majlis khatan yang diadakan secara beramai-ramai dengan kanak-kanak lelaki Islam. Mereka telah melakukan tradisi ini sejak turun temurun.

Bagi, masyarakat Cina Peranakan Kelantan di Kampung Pasir Parit telah menjadikan amalan berkhatan sebagai tradisi turun-temurun bermula daripada nenek moyang mereka yang menetap di Pasir Mas puluhan tahun yang lalu.

Daripada sudut sejarah, sesetengah ulama berpendapat bahawa berkhatan bermula dengan Nabi Adam dan ada juga yang berpendapat manusia pertama yang berkhatan ialah Nabi Ibrahim.

Yang pasti, berkhatan telah diamalkan sejak ribuan tahun lalu kerana wujud ukiran pada piramid di Mesir berkaitan berkhatan.

Berkhatan ialah amalan yang disyariatkan dan amat dituntut dalam Islam dan ia menjadi amalan para nabi.

Dalam Mazhab Syafie, hukum berkhatan adalah wajib, bagi lelaki dan juga perempuan manakala bagi Mazhab Hanafi, berkhatan hukumnya sunat bagi kedua-dua lelaki dan perempuan. Dalam Mazhab Hambali pula, Imam Ahmad berpandangan ia hanya wajib bagi lelaki dan sunat ke atas perempuan.

Wajib bermaksud jika dilakukan mendapat pahala dan sekiranya tidak dilakukan, mendapat dosa. Sunat pula bermaksud bila dilakukan mendapat pahala tetapi tidaklah berdosa sekiranya ditinggalkan.  

Dalam budaya masyarakat Arab dan Yahudi, berkhatan dilakukan ketika bayi lagi. Bagi masyarakat Melayu pula, ia biasanya dilakukan sewaktu kanak-kanak berumur lima hingga 12 tahun. Namun, sekarang ini amalan berkhatan semasa bayi sudah menjadi amalan biarpun belum ramai ibu bapa melakukan untuk anak lelaki mereka.

Kebanyakan ulama berpendapat khatan wajar dilakukan ketika budak lelaki meningkat umur baligh agar mereka bersih daripada najis dan kekotoran sebelum mengerjakan solat lima waktu.

Daripada segi kesihatan, berkhatan dapat menjamin kebersihan dan kesucian. Apabila tidak berkhatan, kotoran akan terkumpul di antara kulup dan kepala zakar.

Kotoran yang dipanggil ‘smegma’ ini boleh menyebabkan jangkitan kuman. Kajian sains yang telah dijalankan membuktikan amalan berkhatan mempunyai banyak faedah untuk kesihatan.

Antaranya, kadar kanser prostat didapati jauh lebih rendah dalam komuniti yang mengamalkan berkhatan seperti Muslim dan Yahudi. Ia juga mampu mengurangkan risiko kanser serviks (pangkal rahim) kepada wanita.

Telah dibuktikan bahawa kuman yang dinamakan Human Papilloma Virus (HPV) adalah antara pencetus kanser serviks. Kuman ini didapati berlindung di bawah kulit hujung zakar dan dipindahkan kepada wanita semasa persetubuhan. Kajian terbaharu juga menunjukkan kadar penyakit kelamin, khususnya sifilis, adalah rendah dalam kalangan lelaki yang berkhatan.

Berdasarkan kajian Cochrane Meta Analysis di Afrika pada 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mencadangkan galakan amalan berkhatan sebagai salah satu cara atau program mencegah HIV. Hasil kajian tersebut menunjukkan berkhatan boleh mengurangkan risiko jangkitan HIV dalam kalangan lelaki yang aktif secara seksual dari 38 hingga 66 peratus dalam tempoh 24 bulan.

Kajian lain membuktikan bahawa bayi yang berkhatan mempunyai risiko jangkitan kuman pada salur kencing 10 kali lebih rendah berbanding bayi yang tidak berkhatan. Jangkitan kuman salur kencing adalah serius. Tanpa rawatan segera, ia akan merosakkan fungsi buah pinggang dan mengakibatkan kuman tersebar ke seluruh tisu badan.

Kesimpulannya, berkhatan amat digalakkan kerana terdapat pelbagai kebaikan yang telah dibuktikan melalui kajian saintifik.

Waktu berkhatan tidak disyaratkan ketika kecil. Dalam budaya masyarakat Arab dan Yahudi, berkhatan dilakukan ketika bayi lagi. Bagi masyarakat Melayu pula, biasanya berkhatan dilakukan sewaktu kanak-kanak berumur lima hingga 12 tahun.

Dalam riwayat daripada Saidatina Aisyah menceritakan: "Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW mengkhatankan Hasan dan Husin pada hari ketujuh kelahiran mereka berdua." (Riwayat Imam al-Baihaqi dan al-Hakim).

Kebanyakan ulama berpendapat, khatan wajar dilakukan ketika budak lelaki meningkat umur baligh. Malah ada ulama berpendapat, lebih afdal bagi pihak ibu bapa atau penjaga melaksanakan khatan ke atas anak lelaki mereka sejak mula hari kelahirannya.

Seorang ulama terkenal, Ibnu Juzaiy mempunyai pendapat berbeza yang ditulis dalam kitabnya al-Qawanin al-Fiqhiyyah. Beliau menggalakkan waktu khatan dilewatkan hingga anak itu boleh diajarkan solat iaitu sekitar umur tujuh hingga 10 tahun.

Beliau menghukumkan makruh dilakukan khatan ke atas bayi pada hari pertama kelahirannya dan pada hari ketujuh kelahirannya kerana ia menyerupai amalan kaum Yahudi.

Ibnu Juzaiy juga berpendapat adalah amat dituntut diadakan jamuan makan sempena majlis berkhatan bagi lelaki tetapi tidak bagi majlis khatan wanita.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/12/hip.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Melayu Nafsu Nafsi Menjadi Islam Dilihat Lemah Dan Pecah

Orang Melayu Nafsu Nafsi Menjadi Islam Dilihat Lemah Dan Pecah

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 516 hits
Orang Melayu kategori penyamun membuatkan bangsa Melayu dipandang hina dan lemah Membina semula jati diri membina semula maruah ugama yang dianut bangsa Melayu sudah menjadi jihad dan wajib Tanpa Islam tanpa nilai Islam orang Melayu mungkin...
Alicia Brown Islam Menyelamatkanku Dari Dunia Gelap

Alicia Brown Islam Menyelamatkanku Dari Dunia Gelap

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 171 hits
Aku bagai lahir kembali bebas dari segala sesuatu Segala dosa yang menjerat dan semua hal yang telah terjadi di dalam hidupku tak penting lagi ucap Alicia tepat sehari setelah ia memeluk Islam Berjilbab rapi wajahnya cerah bak mentari terbi...
Hadiri Forum The Economist Prabowo Umat Islam Di Indonesia Kecam Radikalisme

Hadiri Forum The Economist Prabowo Umat Islam Di Indonesia Kecam Radikalisme

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 290 hits
Prabowo menambahkan seorang pemimpin bangsa punya andil besar dalam meredam radikalisme dalam bentuk apa pun di Indonesia Pemimpin juga wajib menyediakan lapangan pekerjaan bagi anak anak muda agar optimisme mereka terus tumbuh
Benci Isu Perkauman Dan Islam Dipolitikan 8734

Benci Isu Perkauman Dan Islam Dipolitikan 8734

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 601 hits
Melayu kena kembali kepada fitrah kehidupan Mengapa Allah jadikan kita In Syaa Allah kita akan jadi hamba Nya yang beruntung di Akhirat kelak Aamiin Kamu cepat bangun tangisan tunangan korban kerusuhan dekat pura Hindu di Malaysia 9 jam lal...
Rusuhan Kuil Sri Mariamman Dap Tuduh Orang Islam Menteri Jadikan Polis Kambing Hitam

Rusuhan Kuil Sri Mariamman Dap Tuduh Orang Islam Menteri Jadikan Polis Kambing Hitam

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 562 hits
Exco DAP Tuduh Orang Islam Punca RusuhanAhli Exco Selangor V Ganabatirau menuduh sekumpulan orang Islam menyerang Kuil Seafield Sri Maha Mariamman di USJ 25 Subang Jaya awal pagi tadi hingga mencetuskan rusuhan Tanpa mengemukakan bukti Ahli...
Hebatnya Toleransi Bumiputera Negara Islam Menteri Kafir

Hebatnya Toleransi Bumiputera Negara Islam Menteri Kafir

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 465 hits
Jumlah penduduk Malaysia TAHUN 2018 mengikut pecahan etnik Bumiputera seramai 20 07 juta Cina seramai 6 69 juta India seramai 2 01 juta Lain lain etnik seramai 0 29 juta Akan tetapi dengan kehebatan sifat toleransi pihak majoriti rakyat neg...
Di Akhir Zaman Inilah 4 Kubu Islam Yg Dianjurkan Rasulullah Saw Utk Kita Tinggal Rileks Media

Di Akhir Zaman Inilah 4 Kubu Islam Yg Dianjurkan Rasulullah Saw Utk Kita Tinggal Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 555 hits
Akhir zaman merupakan masa yang mendekati terjadinya hari kiamat Kabar tentang terjadinya hari kiamat sudah tertulis dalam Alquran dan hadist Nyaris tanda tanda yang dijelaskan tersebut sudah terjadi Bahkan bisa disimpulkan bahwa kita sedan...
Barang Perang Umat Islam Jadi Bahan Kejahatan Dan Kekejian Kafir Laknatullah Nauzubillahminzalik 8740

Barang Perang Umat Islam Jadi Bahan Kejahatan Dan Kekejian Kafir Laknatullah Nauzubillahminzalik 8740

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 589 hits
Arsy Grosir Fashion Apakah video ini akan membuka mata anda Arsy Grosir Fashion 12216105 948166181923793 1496255846 n mp4Apakah video ini akan membuka mata anda Apakah video ini bisa membuka hati anda Apakah video ini bisa memberi suatu ras...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Top Instagram Influencers In Malaysia In 2024

Oh Yeah Banana Leaf Brickfields Outlet Ke3 Wajib Korang Singgah

Cyber Eco Hunt 2023 Aktiviti Tahunan Yang Wajar Diadakan Setiap Tahun Oleh Alam Flora Sdn Bhd

5 Tempat Makan Best Di Baling Wajib Singgah Qtt X Kembarojak Fam Trip

Pengalaman Menaiki Ktm Ets Pertama Kali