Kebaikan Bawang Putih Untuk Wanita Berpantang


hi there, BAWANG PUTIH memiliki banyak kebaikan untuk kesihatan, dan sangat mudah ditemui di setiap rumah... cuba periksa dapur korang, selalu selalu bawang putih ni memang ada kan ... kerana bawang putih ni banyak khasiat, kamurang jangan sesekali pandang rendah tau sama bawang putih ni ...

terutamanya bagi ibu yang dalam berpantang , better ambil bawang putih ni, bukan sahaja membantu mencairkan lemak sekaligus membantu mengawal berat badan, tapi juga membantu menghilangkan stress bah ... yang baru habis bersalin, memang penting untuk menjaga kesihatan mental tau, no baby blues ok.

bawang putih  bukan hanya sebagai pelengkap masakan, tetapi bawang putih juga boleh dikategorikan sebagai SUPERFOODS kerana memiliki banyak khasiat, kebaikan dan mempunyai kelebihannya yang tersendiri.

bawang putih dikatakan diantaranya, ⤵⤵⤵

🌵mampu membunuh parasit & anti bakteria
🌵 memperbaiki sistem penghadaman
🌵mampu membantu mengelakkan penyakit serangan jantung
🌵mampu mengurangkan / mengelak tekanan darah tinggi
🌵dikatakan berpotensi membantu mencegah kanser (sumber yang mrs pip baca ianya masih di peringkat kajian)
🌵membantu mencegah diabetes dengan mengurangkan kandungan gula dalam badan
🌵 mengurangkan batuk
🌵 buang angin
🌵 mengawal berat badan

dalam banyak banyak info , of course membantu mengawal berat badan tu sangat menarik perhatian kan, lagi lagi buat mereka mereka yang sedang berusaha menurunkan berat badan #roadto55kg !

mrs pip ni kan masih dalam usaha untuk menurunkan berat badan, dan berharap target untuk mencapai 55kg bulan ini diharap akan berjaya.

baca juga >>> HILANG BERAT BADAN 15KG DENGAN DIET SLOW AND STEADY


Bagaimana bawang putih dikatakan membantu mengawal berat badan? 

Pengambilan bawang putih dikatakan boleh membantu meningkatkan tahap metabolisma serta menghentikan penghasilan sel sel lemak (adipocytes cell) di dalam badan.

Tips pengambilan bawang putih untuk mencairkan lemak badan ⤵⤵⤵

✔ campurkan sedikit bawang putih ke dalam air madu, rendam seketika, kemudian diminum. campuran sebegini juga dikatakan mampu merawat batuk.

✔ hiris beberapa ulas bawang putih, dan masukkan ke dalam nasi yang hendak ditanak (elok diamalkan oleh ibu ibu yang sedang dalam berpantang)

bawang putih juga mampu membantu mengawal STRESS kerana mengandungi vitamin B6.

untuk ibu-ibu yang sedang dalam berpantang selepas melahirkan anak, adalah penting untuk memastikan ibu-ibu berada dalam tahap emosi yang stabil dan terhindar daripada perasaan STRESS, maka disarankan kepada ibu-ibu  yang tidak mempunyai alergi terhadap bawang putih , eloklah menambah bawang putih di dalam menu berpantang anda.

Bagaimana bawang putih membantu mencegah STRESS ? 

satu bahan kimia yang dihasilkan oleh tubuh dikenali sebagai SEROTONIN, berfungsi dalam pengawalan emosi dan tingkah laku seseorang.

Kekurangan kandungan serotonin di dalam otak manusia akan mempengaruhi ketidakstabikan emosi seperti kurang rasa tenang dan sukar tidur.

jadi, untuk membantu meningkatkan dan melancarkan penghasilan dan pelepasan serotonin ke dalam badan , vitamin B6 adalah diperlukan.

Dan vitamin B6 ini boleh ditemui di dalam bawang putih , sekaligus membantu melancarkan pelepasan serotonin ke dalam tubuh dan secara tidak langsung, ia membantu mengurangkan tekanan atau stress.

Kelebihan lain bawang putih juga ialah mampu merawat masalah rambut gugur kerana kandungan sulfur allicin yang ada di dalam bawang putih tersebut.

Cara merawat rambut gugur menggunakan bawang putih ⤵⤵⤵

👉 beberapa ulas bawang putih dilumatkan dan dicampur dengan sedikit minyak kelapa dan disapu pada kulit kelapa sebelum tidur, dan dicuci menggunakan syampu dan dibilas sempurna pada keesokannya ... penggunaan yang berterus beberapa kali dalam seminggu, dikatakan mampu membantu mengurangkan rambut gugur.

Langkah berjaga-jaga dalam pengambilan bawang putih ...

Walaupun bawang putih mempunyai banyak kelebihan, namun ianya tidak disyorkan diambil secara berlebihan ...

👉jangan ambil bawang putih secara berlebihan kerana dikhuatiri anda boleh mengalami bau mulut

👉pengambilan bawang putih yang berlebihan bagi sesetengah orang juga boleh menyebabkan mual, muntah dan perut memulas, etc

👉untuk yang mengalami tekanan darah rendah, maka pengambilan bawang putih perlu dalam jumlah yang tidak berlebihan kerana risau tekanan darah bertambah rendah memandangkan bawang putih mempunyai kemampuan dalam membantu menguramgkan tekanan darah tinggi

👉 untuk tujuan perawatan, sebaiknya dapatkan saranan doktor perubatan

selepas mengetahui beberapa manfaat mengenai bawang putih ni, jadi jangan tinggalkan bawang putih di dalam menu sajian korang ok.

salah satu resepi kegemaran mrs pip menggunakan bawang putih sebagai bahan utama ialah

>>> RESEPI SUP IKAN BAWANG HANGUS


resepi ini merupakan menu kegemaran mrs pip ketika dalam pantang, dan resepi ni disediakan oleh mr.Husband, dan kali pertama mrs pip makan ketika berpantang bersalinkan Iman.

menu ringkas yang sedap , tapi dengan syarat ikan yang digunakan adalah ikan yang bersesuaian spt ikan tenggiri, ikan putih, ikan kerisi janggut, ikan merah ... ada sesetengah ikan tidak sesuai untuk dimasak sup atau mungkin saja ikan tu bukan ikan kegemaran mrs pip  so sup kureng sikit rasa sedapnya ...

selain itu, untuk korang yang tiada masa untuk menyediakan bawang putih selalu, apa kata korang buat stok bawang putih crunchy sendiri, korang goreng siap-siap, jadi apabila hendak digunakan, korang dah ada stok siap-siap.

Bahan- bahan & cara-cara membuat BAWANG PUTIH GORENG CRUNCHY ⤵⤵⤵

👉Bawang putih dikupas kulit dan dipotong mengikut potongan kesukaan korang - kuantiti terpulang korang
👉air garam (kemasinan ikut citarasa korang)
👉minyak masak secukupnya

✔Panaskan minyak dgn api sederhana
✔Goreng bawang putih , jangan hangus nanti pahit pula
✔Sebelum bawang putih menjadi garing, masukkan air garam
✔Gaul elok elok hingga masak garing dan bolehlah angkat dan toskan
✔Sejukkan di dalam suhu bilik dan masukkan ke dalam bekas / botol , tutup elok elok
✔bila bila nak makan kan senang, dah ada stok siap sedia ... boleh tambah dalam sup, letak atas nasi panas panas, sebagai bumbu dalam masakan , etc ...

Tips bawang putih mudah untuk dikupas
⤵⤵⤵  

👉 rendam seketika bawang putih di dalam air 20 - 30 minit, insya allah bawang putih sangat mudah untuk dikupas ...

Nota: ada banyak artikel yang berkongsi lebih details mengenai kebaikan bawang putih, untuk info yang lebih lanjut, korang bolehlah membuat bacaan lanjut dengan bantuan mr.Google, hehe.

semoga perkongsian ini bermanfaat.

xoxo.

cheers.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mrspip.com/2019/09/kebaikan-bawang-putih-untuk-ibu-ibu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/eyYzxh+(MrsPipDotCom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Jenis Potongan Bawang Putih Beserta Fungsinya Dalam Masakan

6 Jenis Potongan Bawang Putih Beserta Fungsinya Dalam Masakan

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 125 hits
Bawang putih pun ada teknik dan cara potong tau dan setiap satu dapat mempengaruhi rasa dalam masakan Setiap potongan bawang tu ada khususnya untuk sebuah masakan yang tertentu Jadi jom kita selongkar potongan yang selama ini kita guna tepa...
Wanita Unik Miliki Dua Rahim Menangis Asyik Ditanya Pasal Zuriat

Wanita Unik Miliki Dua Rahim Menangis Asyik Ditanya Pasal Zuriat

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 52 hits
Apabila sudah memasuki bahtera perkahwinan pasti setiap pasangan suami isteri mahukan zuriat agar lengkap sesebuah keluarga Namun rezeki yang ditentukan Allah SWT pasti berlainan dengan setiap pasangan di muka bumi ini Ini terjadi kepada se...
Tediaa Bekerja Dari Bilik Kecil Wanita Ini Hasilkan Anak Patung Guna Baju Pesakit Korban Covid 19

Tediaa Bekerja Dari Bilik Kecil Wanita Ini Hasilkan Anak Patung Guna Baju Pesakit Korban Covid 19

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 92 hits
Jumaat 15 Januari 2021 7 30 AMErendira Guerrer menghasilkan anak patung menggunakan baju pesakit Covid 19 yang telah meninggal dunia foto APKERANA Covid 19 ramai yang terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada orang tersayang tanpa dapat b...
Betulkah Lelaki Yang Baik Untuk Wanita Yang Baik

Betulkah Lelaki Yang Baik Untuk Wanita Yang Baik

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 67 hits
Kita selalu dengar orang cakap lelaki yang baik untuk wanita yang baik dan wanita yang baik untuk lelaki yang baik Namun sebenarnya ada yang salah faham dengan maksud pernyataan tersebut Ini yang dikongsikan oleh saudara Addien melalui twee...
Hiburan Bakal Menikah Dengan Wanita Pilihan Ayie Floor 88 Harap Peminat Tak Lari

Hiburan Bakal Menikah Dengan Wanita Pilihan Ayie Floor 88 Harap Peminat Tak Lari

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 71 hits
Selamat mengikat tali pertunangan dengan wanita pilihan vokalis kumpulan Floor 88 Ayie berharap agar peminat akan terus menyokong kerjaya seninya meskipun sudah bernikah kelak Sumber Ayie atau nama sebenarnya Nik Fadlee Elhamshah 24 berkata...
Kerani Wanita Rugi Rm112 000 Diperdaya Pegawai Bank Negara

Kerani Wanita Rugi Rm112 000 Diperdaya Pegawai Bank Negara

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 42 hits
Mangsa berusia lingkungan 40 an menyedari ditipu sehari selepas menerima panggilan itu apabila menyemak akaun bank miliknya dan mendapati sejumlah wang sudah dipindahkan ke akaun pihak ketiga KUALA LUMPUR Padah mendedahkan maklumat akaun pe...
Pemuda Luah Rasa Sayu Saya Jauh Tak Tau Nak Buat Apa Teman Wanita Digilis Treler

Pemuda Luah Rasa Sayu Saya Jauh Tak Tau Nak Buat Apa Teman Wanita Digilis Treler

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 93 hits
Sekitar dua hari lalu ramai berduka dengan insiden tragis menimpa seorang gadis yang dilaporkan menemui ajal akibat digilis sebuah treler Susulan tragedi yang berlaku di Jalan Pokok Mangga Melaka itu Nurul Asyikin Razali menghembuskan nafas...
Shahidan Ahli Jawatankuasa Pilihan Khas Hal Ehwal Wanita Kanak Kanak

Shahidan Ahli Jawatankuasa Pilihan Khas Hal Ehwal Wanita Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 77 hits
Pada 2 November 2020 dalam usaha memperkasakan Parlimen Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun mencadangkan penubuhan sembilan jawatankuasa pilihan khas yang baharu Menurut beliau cadangan dengan pendekatan rentas parti adalah...
Lewat Michat Mugira Jual Wanita Ke Pria Hidung Belang Rp1 8 Juta Sekali Kencan

Lewat Michat Mugira Jual Wanita Ke Pria Hidung Belang Rp1 8 Juta Sekali Kencan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 53 hits
Mugira warga Samarinda Kalimantan Timur meringkuk di penjara Penyebabnya dia menjajakan wanita yang dia kenal melalui aplikasi MiChat ke pria hidung belang Dari tarif Rp 1 8 juta sekali kencan Mugira dapat bagian Rp400 ribu
Parlimen Tidak Akan Dibuka Tetapi Dibubar

7 Petanda Kamu Ambil Terlalu Banyak Gula Tanpa Sedar

Mereka Bukan Pendatang Tetapi Sebagai Tetamu

Doa Cepat Kaya Dalam 1 Hari Dan Lepas Dari Hutang Secepatnya

Selepas Lee Minho Park Seojoon Song Joongki Kim Seonho Diumum Duta Baru Pizza Domino S

Sudah Bertunang Lufya Bakal Kahwini Doktor

15 Brilliant Diy Dollar Store Crafts You Can Add To Your Home D Cor

Cucuk Vaksin Atau Cucuk Vitamin



Biodata Penyanyi Reedzwann Kekasih Aidilia Hilda

7 Keburukan Minum Kopi Awal Pagi

Kenapa Ramai Orang Takut dengan Nombor Empat

5 Taktik China Menguasai Industri Videogame Antarabangsa

6 Haiwan Menarik Yang Memiliki Superpower


Kenang Daku Dalam Doamu Dayang Nurfaizah

Azhan Hanya Bergurauan Kesal Disangka Pokai

Inovasi Suami Isteri Mereka Pun Orang Islam Kenali Pencipta Vaksin Pfizer Biontech Berasal Dari Turki Ini

Balik Kampung Kamunting Sebelum Holiday Ke Langkawi

Skandal 1mdb Ambank Setuju Bayar Rm2 83 Bilion Pada Kerajaan

Gus Samsudin Mamaz Karyo