Ke Bangkok Thailand 8996




Kembara Mencari Redha - Siaran
Kembara Mencari Redha - Siaran
Kembara Mencari Redha - Siaran
Kembara Mencari Redha - Siaran
Kembara Mencari Redha - Siaran
Kembara Mencari Redha - Siaran
Tahukah anda apakah itu ISTIDRAJ?

Rasullulah ﷺ bersabda : Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.” (Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Manusia istidraj :

Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal.

“Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong.”

Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk mengujinya.

Rasullulah ﷺ bersabda : “Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya” (Kitab Nasaibul’Ibad)

*******************************************

Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat (sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Tujuan hidup kita adalah mencari KEREDHAAN Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia BERSYUKUR nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, nescaya selamatlah kita di dunia dan akhirat. Wallahua'lam.

Bila dunia pergi dia berasa rugi, 
Bila dunia datang dia lupa diri. Kembara Mencari Redha - Siaran
Surat Nabi Muhammad ﷺ pengusir jin

Seorang sahabat Nabi Salallahualaihi wassalam yang bernama Abu Dujanah Radiallahu anhu pernah mengadu kepada Nabi Muhammad ﷺ tentang perkara aneh yang dialaminya ketika di tempat tidur.

Abu Dujanah telah mendengar bunyi kisaran dan dengung seperti bunyi lebah serta percikan api. Ketika mengangkat kepalanya dia melihat bayangan hitam tinggi mencecah atap rumah. Beliau memberanikan diri menyentuh makhluk tersebut. Tiba tiba dia terasa seperti menyentuk landak yang berduri. Makhluk itu melontarkan percikan api ke mukanya.

Apabila berita ini sampai kepada Rasulullah ﷺ , baginda mengatakan itulah jin penunggu rumah. Baginda ﷺ lantas meminta kertas dan dakwat serta menyuruh Syaidina Ali menuliskan ayat ayat di bawah (seperti dalam gambar) yang bermaksud:

“Ini adalah surat daripada Muhammad ﷺ Pesuruh Allah Tuhan Semesta Alam kepada yang datang ke rumah daripada kalangan jin, penghuni dan pengunjung kecuali yang datang berkunjung dengan baik. Adapun selepas itu .. Sesunmgguh terdapat bagi kami dan kamu kelapangan, sekiranya kamu amat mencintai dan menyukai atau kamu adalah penjahat dan penceroboh atau kamu adalah penggembala yang melakukan perbuatan salah, maka ini adalah sepucuk surat daripada Allah yang bercakap ke atas kami dan kamu dengar benar (Sesungguhnya kami akan menghapuskan apa sahaja yang kamu lakukan) (Dan utusan utusan Kami (para malaikat) yang sentiasa berada di sisi mereka akan mencatat apa sahaja yang mereka lakukan …

Abu Dujanah kemudiannya meletakkan surat Rasulullah itu di bawah kepalanya ketika tidur. Tiba tiba dia terkejut daripada tidur apabila terdengar jeritan suara:

“Wahai abu Dujanah, kamu telah membakar kami dengan kalimat kalimat ini. Demi kebenaran sahabat mu (Rasulullah ﷺ) angkatlah ia (surat) dan jauhkan daripada kami. Kami tidak selamat kecuali kamu mengangkatnya. Tidak ada lagi tempat untuk kami di rumah kamu, jiran jiran kamu dan di mana mana tempat yang terdapat tulisan ini”.

Abu Dujanah menegaskan beliau tidak akan mengangkat surat tersebut melainkan dengan izin Rasulullah ﷺ . Pada malam tersebut kedengaran teriakan tangisan dan jeritan jin jin yang menumpang di rumah beliau hingga ke Subuh. Mereka seperti kesakitan apabila surat Rasulullah ﷺ itu berada di dalam rumah Abu Dujanah.

Selepas Abu Dujanah menceritakan kisah ini kepada Rasulullah ﷺ ,baginda lalu bersabda:

“Maka demi jiwa yang mengutusku demi kebenaran sebagai seorang nabi, sesungguhnya mereka itu (jin) akan merasa azab sehingga hari kiamat nanti”.

Kisah ini adalah bersumberkan kitab kitab rujukan:
At Tazkirah:Imam Qurtubi
Dala ilul Nubuwah:Imam Al Baihaqi
Kazinatul Asrar:Syeikh Muhammad Haqqi an Nazili
Daru’ul Wiqayah:Syeikh Dr Sayyid Muhammad b. Alawi al Maliki al Hasani

*****************

Ustaz Khafidz:
وعليكم السلام ورحمة الله

1. Hadis hirz Abu Dujanah RA ini diriwayatkannya oleh Imam al-Bayhaqi di dalam kitabnya Dala'il al-Nubuwwah. Di bahagian akhirnya beliau ada menyebut;

وقد روي في حرز أبي دجانة حديث طويل ، وهو موضوع لا تحل روايته ، والله تعالى أعلم بالصواب.
"Ada diriwayatkan tentang Hirz Abi Dujanah sebuah hadis yang panjang, dan ianya adalah palsu, tidak halal meriwayatkannya. Wallahu Taala a'lam bis Sawab".

2. Hukum palsu tersebut sebenarnya adalah mengisyaratkan kepada riwayat hadis Abu Dujanah yang lain, bukan hadis yang beliau sebutkan. Ini krn syarat beliau dlm kitab Dala'il al-Nubuwwah ini ialah tidak memasukkan hadis2 palsu dari sudut pandangan beliau. Kata Imam al-Bayhaqi di awal Dala’il al-Nubuwwah tentang metode penyusunannya: “...(Penyusunannya) adalah menurut apa yang aku syaratkan dalam karangan-karanganku, iaitu memilih cukup dengan hadis sahih daripada hadis daif, dan memadai dengan hadis ma‘ruf daripada hadis gharib, kecuali pada perkara yang tidak nampak jelas maksudnya daripada hadis sahih atau pun hadis ma‘ruf itu tanpanya, maka barulah aku mencatatkannya...”. 

3. Ini disokong oleh kenyataan Imam ad-Damiri dlm kitab Hayat al-Haywan al-Kubra yg merekodkan hadis hirz Abu Dujanah RA, lalu katanya:

"قال البيهقي: وقد ورد في حرز أبي دجانة رضي الله عنه حديث طويل غير هذا، موضوع، لا تحل روايته. وهذا الذي رواه البيهقي، رواه الديلمي الحافظ في كتاب الإنابة، والقرطبي في كتاب التذكار في أفضل الأذكار".اهـ
“Kata al-Baihaqi: Ada diriwayatkan tentang Hirz Abu Dujanah RA sebuah hadis yang panjang selain ini, ianya palsu, tidak halal meriwayatkannya. Apa yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi ini, diriwayatkan juga oleh ad-Dailami al-Hafiz dalam kitab al-Inabah dan al-Qurtubi dlm kitab at-Tizkar fi Afdhal al-Azkar". Ternyata bhw perkataan “selain ini” ada di dlm nuskhah Dala'il al-Nubuwwah milik Imam ad-Damiri dan mungkin gugur di dlm nuskhah-nuskhah yg lain.

4. Inilah yang difahami dan diikuti oleh para ulama bahawa Imam al-Bayhaqi tidak melihat hadis berkenaan sebagai palsu. Malah tiada siapa pun yg mengatakan Muhammad bin Ahmad bin Salamah atau mana-mana perawi dalam sanadnya sebagai pendusta atau pemalsu hadis secara jelas. Bahkan berdasarkan praktis amali, ramai para pengamal melihat ianya adalah mujarrab.. 

5. Hadis hirz Abu Dujanah RA yg palsu adalah hadis dgn jalur riwayat lain dgn matan hadis yg berbeza yg disebut oleh al-Hafiz Ibn al-Jauzi dlm kitab al-Maudhu'at. Hukum tsb turut diakui oleh Imam as-Suyuti dlm al-La’ali’ al-Masnu'ah. Kata al-Hafiz az-Zahabi dlm Siyar A'lam an-Nubala’: "Hirz Abu Dujanah adalah sesuatu yg tidak sahih, aku tidak tahu siapa yg memalsukannya”. 

6. Jelasnya bahawa hadis yang dikatakan palsu oleh Imam al-Baihaqi, Ibn al-Jawzi, al-Zahabi, dan al-Suyuti adalah hadis dengan jalan riwayat yg lain. Manakala hadis yang dimuatkan dalam kitab2 doa, perubatan atau rawatan kerohanian dan seumpamanya oleh ramai ulama spt al-Marhum Dr. Sayyid Muhammad 'Alawi al-Maliki, Syeikh 'Ali Ahmad al-Tahtawi (ulama salafi Mesir), Syeikh Nuruddin al-Banjari dll adalah hadis dgn jalan riwayat al-Baihaqi yang tidak dihukumkan palsu oleh beliau. Hadis spt ini meskipun daif, harus untuk amalan, mujarrabat dan rawatan, namun tidak dapat menjadi hujah. Hukum harus tsb juga dapat difaham daripada perbuatan para ulama yg meriwayatkannya atau merekodkannya dlm kitab2 mrk tanpa menyebut sebarang larangan spt Imam al-Baihaqi sendiri, al-Hafiz Abu Bakr al-Isma'ili, Imam ad-Damiri, al-Hafiz ad-Dailami, Imam al-Qurtubi dan lain-lain.

7. 'Azimat’ yg mnggunakan ayat2 al-Quran, hadis & kata2 yg boleh difahami yg tidak melanggar syarak adalah harus mnurut ulama yg mengatakannya harus. (Di samping kita menghormati pendirian ulama yg mengatakannya tidak harus atau haram). Syarat ini sama dengan syarat ruqyah. Kita maklumi, kalau sekadar ruqyah sahaja tiada khilaf besar di antara para ulama. Adapun tentang 'azimat’ ini, diakui terdapat khilaf di kalangan mrk tentang keharusannya. Justeru, syarat utk 'azimat’ adalah sama dengan syarat utk ruqyah bagi yg mengatakannya harus. Di samping kita perlu menjaga kesucian dan kehormatannya serta beriktikad bahawa segala-galanya adalah tertakluk kpd kekuasaan Allah SWT belaka dan kita hanya dianjurkan untuk berusaha dan berikhtiar. Malah Dr. al-Qaradawi & ramai yg tegas pun cuma mengatakannya makruh, bukannya haram kcuali yg jelas terkeluar daripada syarak. 

Wallahu a'lam. Kembara Mencari Redha - Siaran
Ban Budon Mosque, Tambon Pa Do, Amphoe Mayo, Chang Wat Pattani 94140, Thai to Bangkok.jpg
Ban Budon Mosque hingga Bangkok, Negara Thai - Peta Google
Ban Budon to Phattalung via Hat Yai.
Ban Budon Mosque, Tambon Pa Do, Amphoe Mayo, Chang Wat Pattani 94140, Thai to Phattalung.jpg
Ban Budon Mosque hingga Phattalung, Negara Thai - Peta Google
Phattalung, Negara Thai hingga Bangkok, Negara Thai - Peta Google
Phattalung to Bangkok.jpg
Phattalung to Phuket Island via Trang - Krabi - Phang Nga
Phattalung to Phuket.jpg
Phattalung, Negara Thai hingga Phuket, Negara Thai - Peta Google
Phattalung to Surat Thani.jpg
Phattalung, Negara Thai hingga Surat Thani - Peta Google
Gemas, Negeri Sembilan hingga Putrajaya, Wilayah Persekutuan Putrajaya - Peta Google
Gemas, Negeri Sembilan to Putrajaya, Wilayah Persekutuan Putrajaya
Gemas, Negeri Sembilan hingga Rantau Panjang, Kelantan - Peta Google
Gemas, Negeri Sembilan to Rantau Panjang, 17200, Kelantan
Jeli to Rantau Panjang via Ayer Lanas
Gemas, Negeri Sembilan hingga Rantau Panjang, Kelantan - Peta Google
Jeli to Rantau Panjang.jpg
Gua Musang to Jeli via Dabong - Kuala Balah -
Gua Musang to Jeli.jpg
Gemas, Negeri Sembilan hingga Rantau Panjang, Kelantan - Peta Google
Padang Tengku to Gua Musang.jpg
Gemas, Negeri Sembilan hingga Rantau Panjang, Kelantan - Peta Google
Laluan 1: Jerantut - Kuala Lipis to Padang Tengku
Laluan 2: Dong - Benta - Kuala Lipis to Padang Tengku
Jerantut - Dong to Padang Tengku.jpg
Gemas, Negeri Sembilan hingga Rantau Panjang, Kelantan - Peta Google
Laluan 1: Triang- Temerloh - Mentakab - Kuala Krau to Jerantut
Laluan 2: Simpang Durian - Karak - Raub - Sungai Ruan to Dong
Gemas, Negeri Sembilan hingga Rantau Panjang, Kelantan - Peta Google
Simpang Durian - Triang to Jerantut - Dong
Laluan 1: Rompin - Bahau - Bandar Seri Jempol - Kemayan - Triang
Laluan 2: Rompin - Bahau - Bandar Seri Jempol - Simpang Pertang - Simpang Durian
Gemas, Negeri Sembilan hingga Rantau Panjang, Kelantan - Peta Google
Gemas, Negeri Sembilan to Simpang Durian - Triang




















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2019/01/ke-bangkok-thailand-8996.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tunggu Awak Suami Kami Rindu Awak Suami Ditahan Polis Thailand Kerana Bawa Walkie Talkie

Saya Tunggu Awak Suami Kami Rindu Awak Suami Ditahan Polis Thailand Kerana Bawa Walkie Talkie

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 440 hits
Saya tunggu awak suami Kami rindu awak luahan hiba seorang isteri Afiqah Baharuddin 22 apabila mengenangkan nasib suaminya ditahan polis Thailand Menerusi entri Instagramnya dia meluahkan isi hatinya berkaitan suaminya Amirul Adib 22 ditaha...
Siapa Sebenar Warga Thailand Yang Sanggup Gadai Tanah Untuk Bantu Rakyat Malaysia Didedahkan

Siapa Sebenar Warga Thailand Yang Sanggup Gadai Tanah Untuk Bantu Rakyat Malaysia Didedahkan

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 300 hits
Siapa Sebenar Warga Thailand Yang Sanggup Gadai Tanah Untuk Bantu Rakyat Malaysia DidedahkanSiapa Sebenar Warga Thailand Yang Sanggup Gadai Tanah Untuk Bantu Rakyat Malaysia Didedahkan
Kembara Thailand Sunflower Field Lopburi Dan Lopburi Monkey Temple

Kembara Thailand Sunflower Field Lopburi Dan Lopburi Monkey Temple

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 317 hits
Kembara Thailand Sunflower Field Lopburi Highlight of The Trip l Assalamualaikum Dah masuk tahun baru dah pun Entri kembara Thailand tak habis habis lagi haa Orang laih dah lama move on kot dengan trip trip terbaru dorang Haha Ok lah ni kan...
Sungai Golok Ke Narathiwat Ke Palas Ke Mayo Ke Yala Thailand 8972

Sungai Golok Ke Narathiwat Ke Palas Ke Mayo Ke Yala Thailand 8972

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 728 hits
Sayyidina Abu Hurairah r a meriwayatkan bahawa Nabi bersabda Doa seseorang hamba akan sentiasa diterima oleh Allah Subhanahu Wa Talla selagi dia tidak mendoakan perkara dosa atau memutuskan silaturahim dengan syarat dia tidak gopoh Maka dit...
Rakaman Apabila Riibut Tropika Pabuk Tiba Di Thailand Memang Menakutkan

Rakaman Apabila Riibut Tropika Pabuk Tiba Di Thailand Memang Menakutkan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 296 hits
Rakaman Apabila Riibut Tropika Pabuk Tiba Di Thailand Memang MenakutkanRakaman Apabila Riibut Tropika Pabuk Tiba Di Thailand Memang Menakutkan
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya