Katak Beratur Atas Belakang Ular Sawa


  Selasa 01 Januari 2019   (Foto: Paul Mock)
SEORANG petani di hujung utara Australia Barat telah mengabadikan pemandangan yang tidak biasa dimana sejumlah katak tebu menumpang pada seekor ular di tengah malam.

Paul Mock sedang memeriksa bendungan di tanah pertaniannya di luar Kununurra dekat perbatasan Wilayah Utara Australia (NT) ketika dia menemui beberapa ekor hewan amfibia menumpang diatas tubuh seekor ular tersebut.

Banjir yang berlangsung malam sebelumnya memaksa dia untuk bangun sekitar pukul 1.30 pagi untuk menutup   bendungan, ketika dia melihat air telah naik sebatas dimana ribuan katak terpaksa mencari tempat yang lebih tinggi.
"Saya perhatikan kerana airnya sangat tinggi, sehingga telah membanjiri semua liang katak tebu yang hidup di sekitar tepi danau. Jadi mereka semua berada di atas tanah, jumlah mereka ribuan," katanya. .

Dia kemudian pergi untuk menyias atsisi lain dari bendungan kalau-kalau banjir telah menghanyutkan jalan, ketika dia menemukan katak tampak bergerak merayap. 

"Ketika saya setengah jalan melintasi halaman, saya melanggar ular itu dan dia hanya merangkak bersama semua ekor katak yang tergantung diatas badannya, yang saya fikir sangat luar biasa dan belum pernah melihat yang seperti itu sebelumnya. 

"Jadi saya fikir saya lebih baik memotret kejadian itu dan memvideokannya. Kemudian saya mengunggahnya ke saudara saya yang berada di New Zealand ketika ini. Dengan zon  waktunya dia sudah bangun. Dia mulai men-tweet dan kemudian menjadi viral. "

Pail Mock sudah tahu ada banyak katak tebu yang terkubur di bawah halaman di sekitar danau di properti itu, tetapi belum menyedari berapa banyak jumlah mereka. 

Dia mengatakan ada ribuan katak tebu di lahan miliknya, banyak di antaranya menjadi sangat lincah di tengah badai. 

"Sangat mengejutkan ada berapa banyak populasi katak di sana. Saya tidak menyedari berapa banyak yang bersembunyi di sana sampai mereka semua disiram," katanya. 

"Kami tidak suka bendungan menjadi setinggi itu kerana ada risiko akan meledak dan menghancurkannya, jadi itu tidak biasa bagi liang mereka terkena banjir.
"Mereka terutama keluar di malam hari, mereka tidak suka panas, mereka suka hujan. Mereka semua berkembang biak pada malam hari, berkelahi merebutkan betina, jadi itu pemandangan yang bagus untuk dilihat." 

Paul Mock memiliki seekor anjing peliharaan, tetapi kerana sering memimpin, biasanya selamat dari ancaman racun katak. "Kami hanya membawanya kerana dia bukan anjing yang sangat taat. Kami tidak ingin dia mengejar walabi ke semak-semak, di mana ada dingo." 

Monty si ular gemar santap walabi
"Kami memanggilnya Monty kerana dia orang yang menggantung di sekitar tempat itu. Dia ular yang biasa tinggal disini," katanya. 

"Kami sering melihatnya di sekitar jemuran dan di semak-semak.
"Pertemuan besar terakhir kami dengannya adalah ketika dia makan walabi. Dan dia begitu kenyang, dia tidak boleh bergerak. Kita sebenarnya boleh naik dan menyentuhnya.
"Dia cukup agresif kalau disentuh kerana dia pada dasarnya tidak berdaya dan rentan kerana perutnya penuh. 


Paul Mock mengatakan meski sedih bahwa ada begitu banyak katak tebu di wilayahnya, ada semacam ironi mengenai bagaimana Monty telah beradaptasi dengan mereka.
"Ini membesarkan hati dengan cara mengetahui ular itu cukup pintar untuk tidak memakan katak tebu dan bertahan hidup, dan mereka hidup bersama dan melanjutkan satu sama lain," katanya. 

"Bagi saya, anda boleh melihat sisi positifnya melihat fakta bahwa hewan-hewan Australia telah terbiasa dengan katak tebu.
"Tapi katak tebu masih merugikan beberapa hal seperti goannas, yang banyak mati ketika [katak tebu] pertama kali pindah ke kota, populasi mereka masih belum kembali. 


sumber:ABC News, Jurnalis

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://idahsalam.blogspot.com/2019/01/katak-beratur-atas-belakang-ular-sawa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Mengurangkan Kesakitan Gigitan Ular Sawa

Petua Mengurangkan Kesakitan Gigitan Ular Sawa

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 94 hits
Apabila anda atau sesiapa telah digigit ular anda tidak perlu panik Ada caranya bagi mengurangkan kesakitan gigitan tersebut Caranya dengan menggunakan biji asam jawa yang dimasak Belahkan biji tadi dan ambilkan salah satu sahaja belahan it...
Atur Ojek Online Pemerintah Ingin Ada Tarif Batas Atas Dan Bawah

Atur Ojek Online Pemerintah Ingin Ada Tarif Batas Atas Dan Bawah

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 44 hits
Kementerian Perhubungan telah merumuskan sebuah aturan baru demi mengatur keberadaan ojek online Dalam hal ini Menteri Perhubungan memiliki hak diskresi yang tertuang pada UU Nomor 30 Tahun 2014 tentang Administrasi Negara untuk mengeluarka...
Masih Ada Yang Ingat Linangan Air Mata Sheila Rusly Syukur Atas Doa Saharul Ridzwan Di Tanah Suci Sebaknya

Masih Ada Yang Ingat Linangan Air Mata Sheila Rusly Syukur Atas Doa Saharul Ridzwan Di Tanah Suci Sebaknya

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 83 hits
Pengarah dan penerbit Jinggo yang juga merupakan suami kepada pelakon Sheila Rusly memuat naik video isterinya sedang mengalirkan air mata Saat ditanya mengapa Sheila mengatakan bahawa air mata tersebut bukanlah air mata kesedihan tetapi se...
Masih Belum Cukup Laporan Disiplin Ke Atas Latheefa Koya

Masih Belum Cukup Laporan Disiplin Ke Atas Latheefa Koya

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 103 hits
TERKINIEMPAT CABANG BUAT LAPORAN DISIPLIN KE ATAS LATHEEFA KOYAAkar umbi Parti Keadilan Rakyat membuat laporan disiplin rasmi ke atas bekas ahli Majlis Pimpinan Pusat Latheefa Koya Empat cabang yang membuat laporan bertulis berkenaan ialah ...
Kubu Prabowo Tuding Program Pemerintah Hanya Di Atas Kertas

Kubu Prabowo Tuding Program Pemerintah Hanya Di Atas Kertas

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 47 hits
Mantan Menteri Keuangan Fuad Bawazier mengatakan semua program kerja rezim sekarang hanya di atas kertas dan tidak ada hasil konkret Ditambah kondisi ekonomi Indonesia yang sedang tidak baik dan maraknya pejabat pemerintah terlibat korupsi ...
Tangkapan Ke Atas Perusuh Insiden Kuil Wajar Dibuat Besar Besaran Musa Hassan

Tangkapan Ke Atas Perusuh Insiden Kuil Wajar Dibuat Besar Besaran Musa Hassan

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 68 hits
KUALA LUMPUR Tindakan menangkap perusuh yang terbabit dalam insiden rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25 Subang Jaya sewajarnya dilakukan secara besar besaran Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata tindakan lewat diamb...
Jalan Gubeng Ambles Logo Rs Siloam Di Atas Gedung Dicopot

Jalan Gubeng Ambles Logo Rs Siloam Di Atas Gedung Dicopot

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 37 hits
Seperti diketahui Selasa malam sekitar pukul 21 15 Jalan Gubeng tepat berada di depan proyek perluasan RS Siloam dan Gedung Bank BNI ambles sekitar 100 x 30 meter dengan kedalaman sekitar 20 meter
Desain Huawei Mate 30 Pro Bocor Punya 5 Kamera Belakang

Desain Huawei Mate 30 Pro Bocor Punya 5 Kamera Belakang

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 70 hits
Spekulasi mengenai 5 kamera belakang pada Mate 30 Pro menyeruak benarkah
Jus Buah Mulberry Dari Kebun Belakang Rumah

Jus Buah Mulberry Dari Kebun Belakang Rumah

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 141 hits
Rezeki hasil dari berkebun di belakang rumah buah mulberry banyak berbuah selepas musim hujan ni Ketika sepanjang bulan November dan Disember lepas tak menjadi sangat buahnya kerana mungkin hampir setipa hari hujan turun dengan lebat Bila p...
Awek Kolej Kena Tangkap Basah

Memang Merbahaya Tapi Ada Sebab Kenapa Kita Tak Perlu Bunuh Lipan Dalam Rumah

Mengejutkan Selepas Di Soal Ini Pengakuan Nya Dan Sebab Gadis Ini Memijak Kitab Suci Al Quran

Buang Segera Tujuh Aplikasi Pengintipan Ini Dari Peranti Anda

Inilah Sebab Mengapa Orang Lahir 1985 1995 Adalah Paling Unik

Cikgu Makin Bangang Pandai Ambil Gaji Bulanan Buat Personal Loan Saja

Selamat Jalan Kepada Buaya Terbesar Dunia Si Lolong

Fizo Omar Mengaku Sebagai Anak Emak Sebelum Kahwin Lagi



Lagu Baru Dikatakan Sindir Aliff Aziz Ini Jawab Baby Shima

Fizikal Makin Kurus Kapsyen Terbaru Hafiz Suip Cetus Tanda Tanya

Firman Juga Tuntut Berlian Asli Ini Pula Respon Aishah

8 Fakta Mengerikan Tentang Suku Aztec

7 Kamera Pengintip Terawal Dalam Sejarah


Jadi Umat Kebanggan Nabi Muhammad

Guru Wanita Trauma M Sia Di Bawah Ph Masih Dijajah Along

Temiar Released To Rebuild Blockade Tonight

Solat Gerhana Bulan Bukan Sembah Tuhan Hubal Ini Jawapan Untuk Siti Kasim

Azmin Dan Zuraida Tidak Hadir Walaupun Dijadualkan Berucap

Tahniah Anda Baru Sahaja Berjaya Sedekahkan Foto Secara Percuma Kepada Faceapp