Kasih Sayang Anak Lelaki Pada Ibu Sangat Special Dia Tiru Cara Ayahnya


Tidak boleh dinafikan, peranan seorang bapa juga sama pentingnya ketika membentuk sahsiah diri seorang anak. Anak lelaki misalnya, sangat memerlukan sokongan serta bimbingan dari ayah mereka untuk membesar sebagai seorang berani, penuh semangat dan berkeyakinan.
Artikel Menarik: {Doa Ringkas, Amal Setiap Kali Basuh Beras. Rezeki Keluarga Tak Putus}
Sangat penting untuk seorang ayah berada di sisi anak lelaki mereka sepanjang proses tumbesarannya, kerana masa yang diluangkan bersama dapat menerapkan nilai murni dalam diri si anak.

Anak lelaki belajar semua perkara tentang perempuan dari ayah mereka. Bagaimana ayah melayan ibu mereka, itulah panduan untuk mereka ketika dewasa kelak. Sebab itu, kita selalu dengar ungkapan kalau nak tengok seorang lelaki itu baik atau tidak, lihat cara dia melayan ibunya. Layanan terhadap ibunya menunjukkan betapa seorang lelaki itu menghormati dan menyayangi perempuan.
Salah satu kajian yang dilakukan oleh Father Involvement mendapati ikatan yang erat antara anak dan ayah akan melahirkan anak yang cerdik dibandingkan dengan anak yang langsung tidak rapat dengan ayah atau hanya rapat dengan salah seorang daripada orang tuanya.
Walaupun sibuk dengan kerja, ayah janganlah balik ke rumah tanpa mampu melemparkan senyuman atau bertanya khabar pada si kecil. Mereka sangat menantikan kepulangan ayah dari kerja untuk bercerita banyak perkara yang berlaku pada hari tersebut.
Macam Mana Nak Jadi Ayah Terbaik Untuk Anak?

1. Cari masa untuk luang masa dengan anak
Kualiti masa lebih penting berbanding kuantiti. Itu jika anda seorang ayah yang sangat sibuk. Pastikan anda menyediakan waktu khusus untuk anak antara 20 hingga 30 minit sehari untuk bonding time. Masa ini anda buatlah apa aktiviti yang anak suka. Kegembiraan yang mereka alami dalam jangka masa yang singkat tapi berkualiti ini mampu memberikan kesan positif dalam diri mereka.

Artikel Menarik: {Anak Suka Melawan Cakap, Suami Isteri Asyik Bergaduh. Cuba Check Bilik Air Confirm Kotor}
2. Tak penting mahal, janji menggembirakan
Untuk menghabiskan masa berkualiti bersama anak tak semestinya anda perlu merancang percutian ke tempat yang jauh dan pastinya memerlukan kos yang mahal dan perjalanan yang panjang. Kadang-kala aktiviti membasuh kereta di depan rumah pun dah boleh menjadikan anak gembira kerana dapat bersama ayah. Paling penting masa bersama si kecil.
3. ‘Lepak’ dengan ayah satu nikmat untuk anak
Jadikan masa hujung minggu sebagai waktu untuk bermain dan bersiar-siar dengan anak. Mungkin anda boleh pilih waktu awal pagi untuk keluar beriadah di taman. Bermain bola sepak, main kejar-kejar, layan si kecil bermain di taman permainan sambil melihat keindahan alam semula jadi adalah waktu berharga yang sangat disukai oleh anak. Selain mengeratkan hubungan ayah dan anak, mereka juga boleh belajar mengenali pelbagai jenis haiwan dan tumbuh-tumbahan.

4. Peluk anak selalu
Anak yang sentiasa dipeluk lebih tenang, kurang degil, dengar cakap dan ceria, jadi ayah pastikan anda sentiasa peluk anak setiap hari. Pelukan dari seorang ayah akan merembeskan sejenis hormon oksitoksin di mana sel saraf pada badan akan memberi isyarat kepada otak untuk berada dalam keadaan tenang. Pelukan kepada anak lelaki akan membantu ia mengurangkan perlakuan agresif selain bagus untuk perkembangan IQ mereka.
5. Bersembang dan nasihat
Pernah tak ayah berbual dengan anak? Walaupun ayah sibuk tapi carilah masa untuk berbual-bual dengan anak. Ayah boleh bercerita hal-hal berkaitan pembentukan karektor diri anak. Daripada ayah, anak belajar tentang disiplin, keyakinan diri, skil kemahiran hidup dan bagaimana menjadi individu yang berani dengan cabaran hidup.
6. Jadi pendengar
Anak-anak memang suka bercerita. Walaupun kadang-kala kita tak berapa faham dengan cerita si kecil tapi cubalah layan dan memberikan respon pada ceritanya. Ayah, tolong letak seketika handphone dan beri tumpuan pada cerita anak. Ia penting untuk membina keyakinan diri anak meluahkan perasaannya.

7. Keluar berdua
Mungkin ramai ayah yang tak yakin untuk keluar berduaan dengan anak sahaja. Tapi tak salah cuba cara ini sebagai salah satu kaedah merapatkan hubungan. Sesekali cuba bawa anak anda keluar tanpa ibu mereka bersama.

Selain anda dapat meluangkan masa bersama, cara ini juga membantu ayah menjadi lebih cekap menguruskan keperluan anak. Kalau tak confident, cuba keluar dengan anak dalam masa sekejap dan tempat yang tak jauh. Bila dah okay mungkin boleh keluar lebih lama dan ke lokasi yang jauh sedikit dari rumah.
8. Sediakan apa yang perlu
Sebaiknya mulakan sejak anak masih bayi. Walaupun kekok sebab pertama kali bergelar ayah tapi berusahalah untuk belajar menguruskan keperluan si manja. Percayalah, seorang ayah punya cara dan kehebatan tersendiri menguruskan keperluan si manja walaupun mungkin kali pertama boleh jadi kelam-kabut.
Artikel Menarik: {Time Baik, Berpeluk Sakan. Waktu Gaduh, Harimau Pun Cabut Lari. Pening Ibu!}
Membina ikatan erat bukanlah satu perkara yang mudah dan cepat. Ia mengambil masa yang lama dan memerlukan kesabaran. Paling penting anda tidak mudah berputus asa untuk terus rapatkan diri dengan anak. Ingatlah, peranan ayah sangat penting dalam perkembangan karektor seorang anak.
 
The post Kasih Sayang Anak Lelaki Pada Ibu Sangat Special, Dia Tiru Cara Ayahnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kasih-sayang-anak-lelaki-pada-ibu-sangat-special-dia-tiru-cara-ayahnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekolah Anjur Hari Sarapan Bersama Bapa Buat Anak Yatim Merasai Kasih Sayang Seorang Ayah

Sekolah Anjur Hari Sarapan Bersama Bapa Buat Anak Yatim Merasai Kasih Sayang Seorang Ayah

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 359 hits
Setiap tahun sebuah sekolah menengah Dallas Selatan menganjurkan program Breakfast with Dads tapi sayangnya ramai ibu bapa yang tidak dapat hadir serta ada juga pelajar yang tidak mempunyai ibu bapa Acara ini bertujuan untuk mendekatkan ser...
Malaikat Cabut Nyawa Dengan Penuh Kasih Sayang Kubur Peluk Erat Kita Seperti Ibu Menyusukan Bayi

Malaikat Cabut Nyawa Dengan Penuh Kasih Sayang Kubur Peluk Erat Kita Seperti Ibu Menyusukan Bayi

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 416 hits
Malaikat Cabut Nyawa Dengan Penuh Kasih Sayang Kubur Peluk Erat Kita Seperti Ibu Menyusukan Bayi Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT HR Imam B...
Nak Tunjuk Sayang Pada Anak Bawah Dua Tahun Bukan Beli Mainan Ye 3 Cara Ini Yang Sebaiknya

Nak Tunjuk Sayang Pada Anak Bawah Dua Tahun Bukan Beli Mainan Ye 3 Cara Ini Yang Sebaiknya

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 430 hits
Cara nak tunjuk kasih sayang kita pada anak bawah 2 tahun bukan dengan membeli mainan berbakul bakul atau membeli barangan bayi berjenama Sebab anak tak tahu pun harga atau jenama yang kita beli untuk mereka Kita cakap I love you masa ini a...
Tidurlah Sayang Rehatlah Sayang Tunggu Walid Ibu Anak Ali Puteh Meninggal

Tidurlah Sayang Rehatlah Sayang Tunggu Walid Ibu Anak Ali Puteh Meninggal

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 750 hits
Anak kepada pelawak Ali Puteh akhirnya menghembuskan nafas terakhirnya hari ini dan berita pemergian anaknya tersebut dikongsi di laman instagramnya View this post on Instagram A post shared by on Nov 25 2019 at 7 41pm PST Salam semua nk bg...
Rajin Suap Anak Makan Salah Satu Cara Anak Mudah Dengar Kata

Rajin Suap Anak Makan Salah Satu Cara Anak Mudah Dengar Kata

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 368 hits
Kehebatan air tangan ibu bukan sekadar memasak makanan atau mengemas rumah tetapi hal menguruskan anak termasuk mandi dan memakaikan anak pakaian Bagi ibu yang tidak bekerja ia memang rutin harian Berbeza dengan ibu yang bekerjaya Memang pe...
Fasih Baca Doa Dalam Bahasa Arab Ibu Pelajar India Tak Kisah Anak Belajar Di Tadika Islam

Fasih Baca Doa Dalam Bahasa Arab Ibu Pelajar India Tak Kisah Anak Belajar Di Tadika Islam

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 740 hits
Memang banyak pusat Pendidikan awal yang ada di Malaysia dewasa ini Salah satunya adalah Pusat Asuhan Tunas Islam yang biasanya akan dipenuhi dengan pelajar pelajar melayu kerana ia menawarkan pembelajaran berasaskan Islam kepada kanak kana...
Anak Kejam Didakwa Kerat Lima Badan Ibu Sumbat Dalam Peti Sejuk Sebelum Bunuh Diri

Anak Kejam Didakwa Kerat Lima Badan Ibu Sumbat Dalam Peti Sejuk Sebelum Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 494 hits
Seorang lelaki berusia awal 20 an bertindak di luar kawalan apabila didapati telah membunuh ibunya sendiri Lebih menyayat hati mayat ibunya itu telah dikerat kepada lima bahagian sebelum disimpan ke dalam peti sejuk rumahnya Di samping itu ...
Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 325 hits
Pengalaman pertama menyuapkan anak makan pada usia enam bulan sememangnya satu detik terindah bagi semua ibu Namun bila anak menjangkau usia lima bulan lebih dan enam bulan ibu mula rasa cemas dan berdebar debar mencari menu terbaik untuk a...
Ambil Vitamin Tambahkan Selera Anak Tak Berkesan Pun Doktor Kongsikan Cara Tepat

Ambil Vitamin Tambahkan Selera Anak Tak Berkesan Pun Doktor Kongsikan Cara Tepat

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 448 hits
Bila anak tidak suka makan dan hanya makan makanan ringan ibu bapa mula tercari cari vitamin yang sesuai untuk tambahkan selera anak Hakikatnya pengambilan vitamin ini tidaklah membantu malah pengambilan vitamin juga tidak mendorong kenaika...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih