Kanak Kanak Tak Divaksin Sebabkan Sekolah Ditutup Ngo Beritahu Maszlee


Adam Abu Bakar  Azrul Mohd Khalib menyarankan Kementerian Pendidikan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Wanita dan Pembangunan Masyarakat bagi memastikan kadar kanak-kanak mendapat suntikan vaksin meningkat. PETALING JAYA: Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial menyifatkan kenyataan Menteri Pendidikan Maszlee Malik yang membezakan vaksin dan hak pendidikan merupakan perkara yang jauh berbeza daripada realiti sebenar.

Ketua Pengarah Eksekutifnya, Azrul Mohd Khalib berkata penyakit tidak mengenal birokrasi dan kehadiran kanak-kanak tidak disuntik vaksin ke sekolah akan menjejaskan keseluruhan komuniti pelajar, memandangkan sudah berlaku kes sekolah ditutup sementara.

“Beberapa sekolah di Kajang, Putrajaya dan Gombak terpaksa ditutup sementara pada 2017 dan hujung 2018 disebabkan beberapa wabak beguk berlaku dalam kalangan pelajar yang tidak mendapat suntikan vaksin.

“Sesetengah sekolah terpaksa ditutup selama seminggu dan ada yang terpaksa ditutup selama sebulan untuk menghalang penyebarannya. Beguk adalah penyakit yang boleh dicegah melalui vaksin.
“Bahkan penyakit beguk termaktub dalam Program Imunisasi Kebangsaan yang dilaksanakan Kementerian Kesihatan,” katanya kepada FMT.

Pada Oktober tahun lalu, Sekolah Menengah Agama Persekutuan (SMAP) Kajang dan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) Integrasi Gombak ditutup buat sementara waktu ekoran jangkitan wabak beguk.

Ketika itu, Kementerian Pendidikan memaklumkan tindakan itu diambil susulan Notis Perintah Tutup Premis dikeluarkan Kementerian Kesihatan bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) terhadap kedua-dua sekolah itu.

Azrul berkata, beliau setuju dengan kenyataan Maszlee bahawa setiap kanak-kanak berhak mendapatkan pendidikan tanpa wujud sebarang diskriminasi, bagaimanapun wabak penyakit berjangkit yang berlaku ini secara tidak langsung menjejaskan pembelajaran.

“Ia menyebabkan kanak-kanak lain berisiko dan membahayakan kesihatan mereka. Maszlee seharusnya menghantar mesej jelas bahawa Kementerian Pendidikan terbuka dengan idea memastikan kanak-kanak tidak disuntuk vaksin terbela dan mempunyai hak pendidikan. Tetapi pada masa sama, asingkan mereka daripada populasi pelajar yang lain.

“Kementerian Pendidikan perlu bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Wanita dan Pembangunan Masyarakat untuk terus bergerak ke hadapan bagi memastikan kadar kanak-kanak mendapat suntikan vaksin meningkat,” katanya.

Hari ini, Maszlee memaklumkan vaksin dan hak kepada pendidikan adalah isu berbeza, menjawab saranan penguatkuasaan undang-undang bagi melarang kanak-kanak yang tidak mendapat suntikan imunisasi ke sekolah.

Ia susulan Persatuan Doktor Islam Malaysia berkata sudah sampai masa suntikan vaksin diwajibkan sebelum kanak-kanak memasuki alam persekolahan kerana ia membabitkan kematian dan boleh menjadi epidemik jika tidak ditangani dengan baik.

“Suntikan vaksin imunisasi ini perlu mandatori. Ia melibatkan kematian dan ia perkara serius kerana penyakit seperti difteria boleh berjangkit jika tersebar,” kata Presidennya, Dr Ahmad Shukri Ismail berhubung penularan penyakit difteria di Johor.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/kanak-kanak-tak-divaksin-sebabkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Halang Hak Anak Anak Tak Divaksin Ke Sekolah Untuk Belajar

Jangan Halang Hak Anak Anak Tak Divaksin Ke Sekolah Untuk Belajar

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 354 hits
Oleh Sebenarnya aku setuju dengan Dr Maszlee yang anak tidak divaksin itu tidak patut dihalang ke sekolah Tidak patut kerana kesalahan ibu bapa dia dia pula kena tanggung Apabila anak tidak divaksin ke sekolah inilah masanya mendidik anak a...
Sekolah Diminta Tangguh Aktiviti Luar Kelas Maszlee

Sekolah Diminta Tangguh Aktiviti Luar Kelas Maszlee

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 337 hits
CYBERJAYA Pihak pengurusan sekolah diminta menangguhkan program luar kelas susulan cuaca panas dan kering yang berterusan di beberapa negeri di utara dan Pantai Timur Semenanjung Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata surat peringatan ...
Dua Buah Sekolah Di Pasir Gudang Ditutup Kerana Kebocoran Gas

Dua Buah Sekolah Di Pasir Gudang Ditutup Kerana Kebocoran Gas

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 534 hits
Bangunan Kementerian Pendidikan Malaysia foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan bertindak menutup dua buah sekolah di Pasir Gudang Johor selama tiga hari bermula hari ini susulan berlakunya kejadian kebocoran gas berhampiran...
Kes Pencemaran Metana 13 Sekolah Diarah Ditutup

Kes Pencemaran Metana 13 Sekolah Diarah Ditutup

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 854 hits
PASIR GUDANG Sebanyak 13 sekolah berhampiran Sungai Kim Kim di sini yang tercemar dengan bahan kimia mengeluarkan gas metana ditutup buat sementara waktu kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Alam Sekitar dan Pertanian Johor Dr Sahruddin Ja...
Maszlee Jawab Isu Sekolah Terlibat Pencemaran Kimia

Maszlee Jawab Isu Sekolah Terlibat Pencemaran Kimia

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 248 hits
Dr Maszlee Malik Kenyataan penuh Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik Berkaitan dengan isu penutupan semula 2 sekolah di Pasir Gudang berikutan bencana pencemaran sisa kimia Pada 7 Mac atas syor Jawatankuasa Pengurusan Bantuan Bencana Daerah...
Kanak Kanak Dipukul Dan Ditikam Bapanya Kerana Gagal Siapkan Kerja Sekolah

Kanak Kanak Dipukul Dan Ditikam Bapanya Kerana Gagal Siapkan Kerja Sekolah

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 309 hits
The ReporterKanak kanak lelaki berusia 8 tahun dibelasah dan ditikam bapanya sehingga mengalami kecederaan dan lebam hanya kerana gagal menyiapkan kerja sekolah yang diberi mengikut tempoh masa yang ditetapkan lapor South China Morning Post...
Kanak Kanak Sekolah Rendah Di Malaysia Alami Anemia Dan Kurang Zat Besi

Kanak Kanak Sekolah Rendah Di Malaysia Alami Anemia Dan Kurang Zat Besi

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 490 hits
Kanak kanak Sekolah Rendah di Malaysia Alami Anemia dan Kurang Zat Besi Ini adalah realiti kehidupan masyarakat hari ini Kekurangan nutrisi walaupun banyak makan Kita sering mendengar anemia dan kekurangan zat besi berlaku kepada golongan w...
13 Sekolah Ditutup Esok

13 Sekolah Ditutup Esok

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 206 hits
TIDAK mahu memperjudikan nyawa lebih 10 000 pelajar kerajaan negeri Johor memutuskan 13 sekolah terjejas akibat pembuangan sisa toksik di Sungai Kim Kim Pasir Gudang ditutup sementara bermula esok hingga keadaan selamat Pengerusi Jawatankua...
4836 Ada Sekolah Tidak Mahu Terima Kanak Kanak Tidak Bervaksin Malaysia Gazette 7 3 19

4836 Ada Sekolah Tidak Mahu Terima Kanak Kanak Tidak Bervaksin Malaysia Gazette 7 3 19

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 304 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mendedahkan masih terdapat sekolah sekolah yang enggan menerima pendaftaran kanak kanak yang tidak divaksinkan atas alasan mempunyai rekod vaksinasi tidak lengkap Justeru itu Ketua Aktivis PPIM...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau