Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Tak Patut Tinggal Sendirian Di Rumah Elak Berlaku Kejadian Tak Di Jangka


Selalunya apabila anak itu sudah tahu soal makan dan minum, boleh menjaga diri, kita akan menganggap bahawa mereka sudah tahu dan boleh ditinggalkan sendirian di rumah. Tetapi adakah tepat jangkaan sebegitu?

Usia 12 tahun
“Eh, mana anak kau? Tak bawak sekali ke?” dan antara jawapan yang sering diterima adalah seperti “Anak aku dah besar, boleh tinggal sendiri dah.” Tetapi menurut pekerja sosial, kanak-kanak harus sekurang-kurangnya berusia 12 tahun untuk berada sendirian di rumah walaupun hanya untuk tempoh dua jam atau lebih.
Penyelidikan yang dibentangkan di Persidangan dan Pameran Kebangsaan Akademi Pediatrik Amerika 2019 di New Orleans, para penyelidik menyeru untuk diwujudkan undang-undang supaya ada batasan had umur untuk kanak-kanak dibiarkan tinggal sendiri di rumah.
Penyelidik daripada University of Iowa berkata kaedah ini dapat membantu pekerja sosial mengesan kes-kes melibatkan pengabaian dan melindungi kanak-kanak daripada perkara yang boleh mendatangkan bahaya.
Kaji selidik
Dalam kaji selidik yang dijalankan menerusikan emel ini melibatkan seramai 485 anggota Persatuan Pekerja Sosial Kebangsaan (NASW). Individu yang terlibat diminta memberikan pandangan tentang senario seorang kanak-kanak yang ditinggalkan sendirian selama empat jam.
Senario yang diberikan adalah berbeza dari aspek usia kanak-kanak, sama ada mengalami kecederaan atau tidak dan jika undang-udang ‘tinggal sendirian’ di rumah relevan untuk diwujudkan atau tidak.
Tinjauan pendapat ke atas hampir 500 individu pekerja di Amerika Syarikat ini mendapati separuh daripada mereka merasakan kanak-kanak di bawah usia 12 tahun yang tinggal sendiri untuk tempoh lama harus menjadi perkara yang menyalahi undang-undang.
Hasil tinjauan mendapati hampir semua pekerja sosial berkata, meninggalkan seorang kanak-kanak yang berusia enam tahun atau lebih muda di rumah sendirian selama empat jam dikira sebagai satu pengabaian.
Separuh daripada responden menyatakan undang-undang harus melarang kanak-kanak dibawah usia 12 tahun dan ke bawah untuk ditinggalkan sendirian di rumah walaupun hanya untuk tempoh empat jam sahaja.
Ditinggal sendirian
Menurut US Department of Health and Human Services, pengabaian adalah termasuk kegagalan untuk memberikan pengawasan pada tahap yang boleh membahayakan keselamatan kanak-kanak.
Di United Kingdom walaupun tiada undang-undang khas, namun ibu bapa boleh didenda atau dihantar ke penjara. Ini boleh berlaku jika mereka didapati bersalah, jika meletakkan kanak-kanak dalam keadaan berisiko berdepan bahaya dengan meninggalkan mereka sendiri di rumah.
Walau bagaimana pun, ibu bapa di negara itu mempunyai pilihan dalam membuat penilaian mengenai apa yang terbaik untuk anak mereka. Mereka juga boleh menggunakan penilaian tersebut untuk menentukan usia yang bersesuai untuk meninggalkan anak secara sendirian di rumah.
Belum cukup matang
Hakikatnya ibu bapa tidak boleh sewenang-wenangnya membiarkan kanak-kanak di bawah usia 12 tahun untuk tinggal sendiri di rumah untuk tempoh yang lama. Ini kerana kebanyakan kanak-kanak di bawah usia tersebut belum cukup matang untuk berdepan kecemasan dan tidak sepatutnya tinggal sendiri di rumah.
Jadi sebagai ibu bapa, sebaiknya elakkan daripada meninggalkan anak anda sendiri di rumah. Ini boleh mengelak dan menghindari sebarang perkara atau insiden yang tidak diingini daripada berlaku. Sayangi anak anda!
The post Kanak-Kanak Bawah 12 Tahun Tak Patut Tinggal Sendirian Di Rumah, Elak Berlaku Kejadian Tak Di Jangka appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kanak-kanak-bawah-12-tahun-tak-patut-tinggal-sendirian-di-rumah-elak-berlaku-kejadian-tak-di-jangka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Imunisasi Tambahan Untuk Kanak Kanak Bawah 5 Tahun Di Sabah

Imunisasi Tambahan Untuk Kanak Kanak Bawah 5 Tahun Di Sabah

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 226 hits
Imunisasi tambahan untuk kanak kanak bawah 5 tahun di Sabah Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Dec 2019 11 40AM
Kanak Kanak Lelaki Enam Tahun Maut Dirempuh Mpv

Kanak Kanak Lelaki Enam Tahun Maut Dirempuh Mpv

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 330 hits
KANGAR 24 Dis Seorang kanak kanak lelaki maut manakala bapa saudara dan sepupunya mengalami kecederaan parah selepas motosikal yang ditunggang mereka dirempuh kenderaan pelbagai guna di Kilometer 13 Jalan Kangar Alor Setar berhadapan sebuah...
10 Aktris Inggris Terseksi Di Bawah 30 Tahun

10 Aktris Inggris Terseksi Di Bawah 30 Tahun

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 157 hits
10 Aktris Inggris terseksi di bawah 30 tahun antara lain Emma Watson dan Sophie Turner
Cerita Kebun Belakang Rumah Di Awal Tahun

Cerita Kebun Belakang Rumah Di Awal Tahun

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 344 hits
Lama ana tak cerita kisah kebun belakang rumah ni kan Pertengahan bulan Disember lepas gigihlah membersihkan rumput rumput yang naik meliar selepas musim hujan Pokok pokok masih sama seperti sebelum ni cuma ada lah beberapa pokok baru yang ...
Dominic Tan Ucap Selamat Tinggal Kepada Jdt Selepas 4 Tahun Bersama

Dominic Tan Ucap Selamat Tinggal Kepada Jdt Selepas 4 Tahun Bersama

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 250 hits
Menerusi laman Instagramnya pertahanan muda negara Dominic Tan telah mengumumkan akan meninggalkan Johor Darul Ta zim semalam selepas empat musim bersama Harimau Selatan Dalam ucapannya itu pertahanan tengah skuad Sukan SEA 2019 itu menguca...
Elak Ditipu Deposit Rumah Sewa

Elak Ditipu Deposit Rumah Sewa

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 180 hits
Elak Ditipu Deposit Rumah Sewa Adakah ini adalah kali pertama anda bekerja luar dari kampung halaman yang jauh dari keluarga sehingga anda perlu mencari rumah sewa yang berdekatan dengan tempat kerja Kebanyakkan yang pertama kali mencari ru...
Cara Daftar Mengikuti Kursus Sijil Pendidikan Awal Kanak Kanak Tahun 2020

Cara Daftar Mengikuti Kursus Sijil Pendidikan Awal Kanak Kanak Tahun 2020

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 640 hits
Tawaran Bagi Mengikuti Kursus Sijil Pendidikan Awal Kanak Kanak Berikut merupakan maklumat iklan tawaran yang dibuka oleh Jabatan Kemajuan Masyarakat Maklumat kekosongan ini adalah pada paparan iklan yang tertera hanya menyiarkan untuk memu...
Marrybrown Melancarkan Doraemon Birthday Bash Bersama Kanak Kanak Dari Rumah Kebajikan

Marrybrown Melancarkan Doraemon Birthday Bash Bersama Kanak Kanak Dari Rumah Kebajikan

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 323 hits
Bila sebut je nama Marrybrown terus lapar ayam goreng rangup dia Siapa yang tak kenal dengan jenama rangkaian makanan segera yang menyajikan sajian ayam goreng rangup selama 38 tahun ni kan 20 Disember yang lepas Marrybrown bekerjasama deng...
Tinggal Di Rumah Mewah Pasutri Asal Klaten Masuk Keluarga Miskin

Tinggal Di Rumah Mewah Pasutri Asal Klaten Masuk Keluarga Miskin

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 263 hits
Tinggal di sebuah rumah mewah belum tentu bergelimang harta atau serba kecukupan Bisa saja rumah tersebut merupakan warisan atau bantuan dari saudara atau kerabat lainnya
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta