Kamu Freelance Cuba Baca Kisah Saya Di Platform Linkedin


 LINKEDIN Platform Buat Freelance | Pendapat saya sendiri, platform LinkedIn bukan mudah untuk orang offer sebarang job menulis. Betul!

Seingat saya, tahun 2020 [ bulan puasa ] saya aktifkan diri di sana. Masa tu, saya menulis sahaja tanpa fikirkan job semata-mata. 
 
Adakalanya saya frust juga, sedih. Tapi saya tak berputus asa langsung. Jadi seronok pula aktif di sana. Prospek di sana kebanyakan golongan korporat dan politik. [ Ada yang minta menulis teks ucapan politik, oleh sebab di luar bidang memang kena tolak permintaan ] 
 
Apa yang saya update di Facebook, saya juga update di LinkedIn juga. Menulis tanpa terikat.
 
Hasilnya, tahun 2021 baru orang nampak #servismenulis saya di LinkedIn. Banyak juga permintaan menulis yang saya berjaya tunaikan melalui platform sana. Antaranya #Copywriting dan artikel. Ada yang meminta saya menulis artikel bagi kementerian juga.
 
 


Daripada platform LinkedIn, ada juga yang saya berjaya tarik bawa ke platform Tiktok. Hihi~ 















Golongan Koporat Dan Politik di Linkedin 

Ya, saya sendiri pun pada awalnya 'jammed' juga kepala. Sebab minda ni dah kena block. Pernah saya terfikir, nak gunakan perbualan macam mana di platform Linkedin ni? Takkan saya nak speaking, sedangkan saya seorang yang gunakan percakapan melayu di mana-mana social media. Saya fikir, jika saya speaking  bermakna saya dah tipu diri sendiri. Jadinya, saya menggunakan perbualan harian saya sahaja. Alhamdulillah, niat saya satu sahaja. Iaitu menyebarkan ilmu bermanfaat melalui content.



 
Dan, apabila saya ubah minda saya. Saya 'merdekakan' minda. Mencurah-curah idea untuk menulis di  platform social media. Termasuk lah idea content untuk pelanggan saya. Alhamdulillah. Syukur juga allah kurniakan idea begini. 

 
Oh, ya. Berbalik kepada platform LINKEDIN itu. Di sana memang ramai golongan korporat. Ini termasuklah founder-founder bisnes dan juga orang politik dan menteri.


 
 Dahulu pembabitan saya, terasa kerdil nya saya di sana. Daripada 0 Connection, kini mencecah 425 Connection ( limit connection adalah 500 sahaja, seingat saya) Saya juga menapis connection di sana. Bukan lah apa, ada setengah lelaki yang ingin mengambil kesempatan. Saya rasa, bukan lah tempat yang sesuai untuk berchit-chat. Ramai yang faham, platform Linkedin di cipta untuk golongan mencari pekerjaan. Itu lah tujuan saya 'hadir' di ruangan platform Linkedin.




Semasa saya ingin menaikkan branding saya, agak sukar. Hampir tersungkur saya. Ya lah, masih baru dalam bidang Ghostwriter ketika itu. Walaupun saya berasal daripada seorang blogger kini berkecimpung pula dalam industri penulisan yang lebih memerlukan ketelitian dalam kerja-kerja penulisan. Iaitu menulis bagi pihak pelanggan. 
 

Sedikit tip dari saya, bagi memudahkan  prospek mencari anda di LINKEDIN. Sila gunakan hashtag yang bersesuaian dengan jenis bisnes anda. Pastikan ia relevan dan bukannya merapu! Biodata diri ( Headline ) sila tuliskan siapa anda. Apa skill anda dalam industri Freelance ya.
 


Kesimpulannya, nak buat personal branding bukannya mengambil masa sehari dua. Ia bergantung kepada rezeki masing-masing, cepat atau lambat. Dan, jika kita betul-betul fokus di platform LINKEDIN, Insyallah. Memang mudah kita mendapat peluang 'job' di sana. Ingat ya, kunci nya jangan pernah berputus asa. Kerana bila kita berputus asa, saya pasti ada individu lain yang akan mengambil peluang kita.



Nor Azlina
Servis Menulis Berhantu
N.A Ghostwriter Empire
 
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2021/04/kamu-freelance-cuba-baca-kisah-saya-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Seram Misteri Wanita Ganggu Percutian Sekeluarga Di Kuala Lumpur

Kisah Seram Misteri Wanita Ganggu Percutian Sekeluarga Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 507 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar buat semua pembaca dan kembali lagi dalam rancangan Kisah Seram Apa Minggu Ini Alhamdulillah episod pertama untuk bulan April ini adalah satu perkongsian di Facebook yang sudah lama hampir 8 tah...
Inilah Yg Pas Buat Dan Pas Tak Kisah Apa Yg Pas Dapat

Inilah Yg Pas Buat Dan Pas Tak Kisah Apa Yg Pas Dapat

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 130 hits
LillahiTaala 1 Masa Dr M dipecat dari UMNO oleh Tunku Abd Rahman PAS tawarkan pentas kpd Dr M Bila jadi PM dia titik dan tindas PAS cukup2 2 Masa UMNO lemah lepas 13 Mei PAS terima pelawaan Tun Razak utk bersama Parti Perikatan selamatkan M...
Kisah Di Pejabat Malaikat Maut Kim Heesun Rowoon Dilamar Terajui Drama Fantasi Tomorrow

Kisah Di Pejabat Malaikat Maut Kim Heesun Rowoon Dilamar Terajui Drama Fantasi Tomorrow

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 247 hits
Pastinya ramai yang tertanya tanya apakah naskhah baru yang akan diterajui oleh Kim Hee sun selepas Alice menamatkan tayangannya tak lama dahulu Menurut laporan media pelakon wanita hebat itu telah ditawarkan untuk berlakon dalam drama dram...
Kisah Rumahtangga

Kisah Rumahtangga

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 276 hits
Mengangkat kisah kisah benar yang viral di Malaysia tentang masalah yang dihadapi oleh pasangan suami isteri Kisah Rumah Tangga dengan kisah berbeza setiap 5 episod Bakal bersiaran mulai 12 April 2021 setiap Isnin hingga Jumaat pukul 7 00 m...
Nama Lain Nama Ic Lain Macam Macam Kisah Kalau Tidak Sah

Nama Lain Nama Ic Lain Macam Macam Kisah Kalau Tidak Sah

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 198 hits
Jika berdasarkan keputusan mahkamah hari ini cuti NZ Shantara adalah TAK SAH kerana diluluskan dgn nama palsu atau nama glamor Muhyiddin Yassin bukannya Mahiaddin Md Yasin Bagaimana pula semasa ABAHcow angkat sumpah jadi PM depan YDP Agong ...
Dah 11 Tahun Kahwin Tapi Tak Ada Anak Lelaki Ini Tampil Cerita Tentang Kisah Wanita Ini Dan Suami

Dah 11 Tahun Kahwin Tapi Tak Ada Anak Lelaki Ini Tampil Cerita Tentang Kisah Wanita Ini Dan Suami

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 272 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca Hari ini kita akan ikuti cerita tentang seorang pekerja wanita yang dikatakan mndul gara gara tidak mempunyai zuriat selepas 11 tahun berkahwin
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ