Kami Student Mana Nak Cari Duit Bayar Saman Buka Mask Sekejap Sebab Sesak Nafas Pegawai Kkm Terus Saman Student Rm1 500


The Reporter



"Student matrikulasi Perak kena kurung for the whole semester but end up, KKM masuk kafe pergi kompaun RM1,500 dekat student. 


"Kepala hotak dia. Kitorang punya elaun pun enam bulan, RM1,250 jeh hanat," demikian tweet viral yang mencetuskan banyak reaksi negatif netizen terhadap isu tersebut. 


Mana tidaknya, berbeza dengan kes golongan individu terkemuka yang melakukan pelanggaran SOP & penjarakan sosial, disiasat terlebih dahulu sebelum dikenakan tindakan undang-undang. 


APA CERITANYA SEBENARNYA? 


Seorang lelaki, dipercayai pelajar kolej berkenaan tampil memberikan penjelasan yang menurutnya hal itu berlaku, bermula dari kes keracunan makanan yang berlaku di kolej tersebut. 




"Keesokan hari (19 April 2021), KKM masih turun ke kolej walaupun kafe yang terlibat dengan keracunan makanan itu telah diberi notis untuk menutup premisnya selama dua hari. 


"Beberapa pegawai KKM berada di kawsan kafe sekitar jam 3 petang sehingga 5 petang. Kebanyakan student habis kelas jam 4 petang, dari kelas ke blok kediaman siswi atau ke kafe untuk membeli makanan berbuka puasa. 


"Salah seorang rakan saya baru balik dari kelas, pakai mask. Berjalan dari blok akademik ke kafe. Disebabkan cuaca panas dan pakai mask semasa turun tangga ke kafe, dia tarik mask ke bawah sebab tak cukup nafas (sesak nafas). 


"Tiba-tiba salah seorang pegawai KKM panggil dia. Tak ada amaran, peringatan dan pertanyaan, terus minta nama, nombor kad pengelanan dan alamat rumah. Kena kompaun RM1,500  dan pelru dibayar dalam tempoh dua minggu di Pejabat Kesihatan Kampar. Jika ingkar, kes itu akan dibawa ke mahkamah.


"Ramai lagi pelajar yang kena kompaun tanpa sebarang amaran atau peringatan. Laju mereka meminta nama dan nombor kad pengenalan untuk ditulis di atas kertas kompaun. 




"Student matrikulasi hampir lima bulan dikuarantin dalam kolej sendiri. Outing tidak dibenarkan, jumpa ibu bapa hanya di depan pagar utama Matrik sahaja. Pembelajaran dalam kes bersama pensyarah pun kena jaga SOP. 


"Ya, saya faham pensyarah dan penjual di kafe itu orang luar yang datang masuk ke dalam kawasan kolej. Dan kami sebagai pelajar perlu ambil langkah berjaga dan titik beratkan SOP pada masa pandemik sebegini. 


"Disaman RM1,500? RM1,500 itu nilai yang besar bagi kami student. Elaun bulanan pun RM250. Nak cari RM1,500 sebagai student, sangat susah. Dimanakah keadilan? Tiada peringatan atau amaran dikeluarkan terhadap pelajar. Terus laju saja surat saman dikeluarkan kepada pelajar. 


"Golongan kayangan dibuka dahulu kertas siasatan sebelum disaman. Rakyat Marhaen dan pelajar laju sahaja disaman tanpa ragu-ragu. Mana keadilannya?" tulis Jay Jay. 


Isu itu mendapat perhatian dari Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah yang memaklumkan, Jabatan Kesihatan Perak sedang menyiasat perkara itu dan akan mengambil tindakan secepat mungkin. 


Sumber: Twitter Jay Jay 


April 21, 2021 at 04:09AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2021/04/kami-student-mana-nak-cari-duit-bayar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kompaun Rm1 500 Langgar Sop Exco Perak Yakin Pelajar Matrikulasi Itu Mampu Bayar Saman Selepas Pengurangan

Kompaun Rm1 500 Langgar Sop Exco Perak Yakin Pelajar Matrikulasi Itu Mampu Bayar Saman Selepas Pengurangan

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 194 hits
Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Sains Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak iaitu Mohd Akmal Kamarudin berkata tiada unsur penganiayaan di sebalik kompaun yang dikeluarkan terhadap enam orang pelajar Kolej Matrikulasi Perak kerana tidak m...
6 Student Matriks Dikompaun Rm1 500 Kerana Tak Pakai Mask Diberi Pengurangan Kompaun

6 Student Matriks Dikompaun Rm1 500 Kerana Tak Pakai Mask Diberi Pengurangan Kompaun

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 331 hits
The ReporterEnam pelajar Kolej Matrikulasi Perak yang dikompaun RM1 500 kerana tidak memakai pelitup muka dua hari lepas telah diberikan pengurangan kompaun demikian menurut Pengarah Kesihatan Negeri Perak Datuk Dr Ding Lay Ming Beliau berk...
Kkm Siasat Dakwaan Pelajar Didenda Rm1 500 Di Kafeteria Kolej

Kkm Siasat Dakwaan Pelajar Didenda Rm1 500 Di Kafeteria Kolej

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 277 hits
PETALING JAYA Kementerian Kesihatan sedang menyiasat dakwaan kes beberapa pelajar di sebuah kolej matrikulasi di Perak yang didenda RM1 500 kerana melanggar prosedur operasi standard Covid 19 Kejadian dipercayai berlaku di Kolej Matrikulasi...
Himpun Duit Sampai Cukup Henti Kerja Makan Gaji Awal Macam Mana Nak Buat

Himpun Duit Sampai Cukup Henti Kerja Makan Gaji Awal Macam Mana Nak Buat

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 294 hits
Saya ada kongsikan satu pergerakan antarabangsa yang dinamakan FIRE dalam page facebook hidupringkas baru baru ini Tengok kat pautan ni Fire adalah singkatan pendek kepada financial independence retire early Untuk me Malaysia kan The post a...
Hiburan Ramai Nak Tolong Abang Burger Bayar Kompaun Caprice Minta Izin Buka Tabung

Hiburan Ramai Nak Tolong Abang Burger Bayar Kompaun Caprice Minta Izin Buka Tabung

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 301 hits
Di Facebook seorang peniaga burger meluahkan rasa terkilan apabila didakwa dikenakan kompaun sehingga RM50 000 Wan Mohd Faisal Wan Kadir yang menjalankan perniagaan di hadapan rumah dipercayai didenda bagi kesalahan berniaga melebihi waktu ...
Pelakon Mv Judl Raya Mengaku Tersllap Langkah Namun Terdesak Nak Cari Duit

Pelakon Mv Judl Raya Mengaku Tersllap Langkah Namun Terdesak Nak Cari Duit

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 336 hits
nbsp Sejak dari semalam ramai rakyat Malaysia terutamanya yang beragama Islam meluahkan rasa kesal dan m 4rah apabila ada satu syarikat perjudlan atas talian menerbitkan satu video muzik sambutan hari raya Tidak ingin berdiam diri tiga oran...
Menteri Kewangan Ph Dulu Kerja Jimat Duit Sekarang Duit Tak Ada Tak Tahu Nak Cari Curi Lagi Kabinet

Menteri Kewangan Ph Dulu Kerja Jimat Duit Sekarang Duit Tak Ada Tak Tahu Nak Cari Curi Lagi Kabinet

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 213 hits
JAMZURI ARDANIAMACAM LENA KA APA Menteri Kewangan PH dulu kerja sampai lewat malam Kekadang sampai tidur di pejabat Semata mata nak perkukuhkan kewangan kerajaan Padahal masa mula ambil kerajaan dulu kantong kerajaan hampir kosong Dengan us...
Pertama Kali Nampak Perkasam Telur Sotong Terus Nak Cuba

Pertama Kali Nampak Perkasam Telur Sotong Terus Nak Cuba

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 353 hits
hai assalammualaikum Pertama Kali Nampak Perkasam Sotong Terus Nak Cuba Memang jarang makan perkasam almaklumla dari kecil tak pernah diajar makan perkasam Lepas kawin husband pernahla bawak ikan perkasam cuba rasa makan dengan nasi okla Ye...
Duit Boleh Cari Keluarga Tiada Ganti

Duit Boleh Cari Keluarga Tiada Ganti

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 476 hits
AssalamualaikumSalam Sejahtera buat semua Alhamdullilah dah masuk seminggu kita berpuasa Kejap je rasanya dah seminggu kan Alhamdulillah semoga Ramadhan kali ni membawa kerberkatan kepada kita semua Actually aku dalam train ERL sebenarnya n...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil