Kami Sebenarnya Sudah Laksanakan Ppsmi Cuma Tak Umumkan Perdana Menteri


Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di sekolah kebangsaan telah dilaksanakan semula tanpa sebarang pengumuman dibuat kerajaan, maklum Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Dalam wawancara bersama New Straits Times (NST), perdana menteri berkata pentadbiran terdahulu memilih sekolah-sekolah yang dibenarkan untuk mengajar mata pelajaran itu dalam bahasa Inggeris, manakala yang lain pula "enggan" berbuat demikian.
"Kami sebenarnya melaksanakan (PPSMI) sekarang tapi tanpa mengumumkannya.

"Pentadbiran terdahulu, kerana desakan mereka membenarkan sesetengah sekolah, sekolah-sekolah terpilih untuk mengajar dalam bahasa Inggeris tetapi terdapat juga sekolah yang enggan mengajar (sains dan matematik) dalam bahasa Inggeris," katanya seperti dipetik laporan itu.

Mahathir berkata tindakan oleh pentadbiran terdahulu sebagai "tidak adil" mendakwa ini membawa kepada diskriminasi dalam pasaran pekerjaan.

"Hari ini, kelihatannya mereka berkata sains dan matematik perlu diajar di dalam bahasa Melayu, (namun) mereka membenarkan sesetengah sekolah untuk mengajar (mata pelajaran itu) dalam bahasa Inggeris.

"Ini tidak adil kerana lulusan sekolah (belajar dengan PPSMI) akan diambil bekerja. Mereka yang pergi ke aliran bahasa Melayu tidak akan diambil bekerja. Ini merupakan diskriminasi terhadap mereka," katanya.
Menjelaskan lanjut, perdana menteri berkata malahan terdapat sekolah dan guru-guru yang tidak suka mengajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris.

"Sudah tentu, mereka tidak suka (mengajar dalam bahasa Inggeris). Malahan guru-guru juga tidak suka.

"Ia menjadi beban kepada guru-guru untuk mengajar dengan kaedah pengajaran sekarang. Tetapi sekiranya kami menggunakan program-program untuk mengajar, saya fikir mereka akan belajar menguasai bahasa Inggeris," katanya.

Pada masa ini, terdapat kira-kira 1,300 sekolah di seluruh negara menggunakan program dwi bahasa (DLP), di mana pengajaran sains dan matematik dijalankan dalam bahasa Inggeris.

Walau bagaimanapun, DLP bukan sistem wajib dan terserah sekolah untuk memilih melaksanakannya atau tidak.

Dalam wawancara NST itu juga, Mahathir ditanya apa yang akan dilakukannya jika beliau menjadi menteri pendidikan, jawatan yang ditarik baliknya kerana janji manifesto PH menghalang perdana menteri daripada memegang portfolio lain.

"Kami perlu mengajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Idea orang Melayu tidak boleh belajar dalam bahasa Inggeris adalah bodoh.

"Saya orang Melayu, saya boleh berbahasa Inggeris yang munasabah, kenapa orang lain tidak boleh?" Soalnya.
Mahathir yang pernah berkhidmat sebagai menteri pendidikan dari tahun 1974 hingga 1977, juga memberitahu NST walaupun sekolah-sekolah wajib menyediakan pendidikan agama dan moral, namun ia tidak seharusnya mengorbankan mata pelajaran lain.

"Berkenaan dengan pendidikan agama, kami percaya sekolah perlu menyediakan pendidikan keagamaan, tetapi ia tidak seharusnya mencerobohi pengajaran mata pelajaran lain.

Sumber: Malaysiakini

"Kami dapati dalam kurikulum, begitu banyak (masa) diberikan kepada pendidikan agama dengan mengorbankan mata pelajaran lain - sains dan matematik," katanya.

Sebelum PRU14 tahun lepas, Mahathir berkata pungutan suara akan diadakan bagi memberikan rakyat Malaysia peluang untuk memutuskan sama ada PPSMI akan dikembalikan atau tidak.

Mahathir memperkenalkan dasar itu pada 2003, dengan pelaksanaan penuh di sekolah menengah pada tahun 2007 dan setahun kemudian untuk sekolah rendah.

Bagaimanapun, PPSMI mendapat bantahan pihak tertentu, yang menyebabkan menteri pendidikan ketika itu Muhyiddin Yassin mengumumkan program berkenaan dimansuhkan pada 2012.

Satu kajian oleh 53 pakar mendapati PPSMI hanya dapat meningkatkan komitmen bahasa Inggeris di kalangan pelajar sebanyak empat peratus dan juga menurunkan minat pelajar dalam subjek sains dan matematik


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/04/kami-sebenarnya-sudah-laksanakan-ppsmi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Soal Peralihan Kuasa Perdana Menteri Tun Mahathir Selasai

Anwar Soal Peralihan Kuasa Perdana Menteri Tun Mahathir Selasai

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 371 hits
Anwar yakin akan menjadi Perdana Menteri ke 8 dengan restu Tun Dr Mahathir Foto Bernama Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu isu peralihan kuasa antara beliau dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sudah selesai di antara empat parti g...
Apabila Menteri Cuba Menjadi Perdana Menteri

Apabila Menteri Cuba Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 332 hits
Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa lepasan Sijil Peperiksaan Bersepadu layak untuk menyambung pengajian dalam Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional kononnya sebagai usaha melahirkan lebih ramai ...
Kerajaan Ph Yang Berhak Tentukan Siapa Mb Baru Bukan Sultan Johor Kata Perdana Menteri Viralhancing

Kerajaan Ph Yang Berhak Tentukan Siapa Mb Baru Bukan Sultan Johor Kata Perdana Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 344 hits
Dr Mahathir Mohamad bertegas parti pemerintah yang berhak melantik menteri besar Johor baru dan bukannya sultan susulan kritikan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim terhadap Pakatan Harapan dalam isu itu semalam Ini adalah hal p...
Netanyahu Klaim Menang Pemilu Israel Akan Menjabat Perdana Menteri Kelima Kali

Netanyahu Klaim Menang Pemilu Israel Akan Menjabat Perdana Menteri Kelima Kali

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 217 hits
Meski Netanyahu menyebut pemerintahannya akan beraliran kanan tapi dia akan menjadi perdana menteri bagi semua rakyat Israel baik kanan dan kiri Yahudi dan non Yahudi
Dr Kamarul Kini Bersama Dr Mahathir Yang Dulu Tak Layak Jadi Perdana Menteri

Dr Kamarul Kini Bersama Dr Mahathir Yang Dulu Tak Layak Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 308 hits
Penganalisis politik Kamarul Zaman Yusof kelihatan terkedu apabila menerima renungan maut Dr Mahathir Mohamad dalam forum Sinar Harian pada Mac 2018 Ketika itu Tun Dr Mahathir tiba tiba muncul dalam forum Sinar yang mana Kamarul menjadi sal...
Selepas Saya Jadi Perdana Menteri Tahun Depan Saya Tidak Akan Lupa Rantau Kata Anwar Viralhancing

Selepas Saya Jadi Perdana Menteri Tahun Depan Saya Tidak Akan Lupa Rantau Kata Anwar Viralhancing

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 345 hits
REMBAU 11 April Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan jaminan tidak akan melupakan Rantau setelah beliau menjadi Perdana Menteri kelak Gambar Astro AwaniJelasnya sebagai Ahli Parlimen Port Dickson yang terletak bersebelahan Ranta...
Statut Rome Malaysia Tarik Diri Kerana Rakyat Mudah Terpesong Dan Emosi Kata Perdana Menteri Viralhancing

Statut Rome Malaysia Tarik Diri Kerana Rakyat Mudah Terpesong Dan Emosi Kata Perdana Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 375 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Malaysia menarik diri daripada menyertai Statut Rome Mahkamah Jenayah Antarabangsa yang telah dimeterai negara Kami menarik balik penyertaan dalam perjanjian itu kerana rakyat mudah terpesong ...
Hutang Negara Sudah Berjaya Dikurangkan Kata Perdana Menteri Viralhancing

Hutang Negara Sudah Berjaya Dikurangkan Kata Perdana Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 323 hits
KUALA LUMPUR 4 April Tun Dr Mahathir Mohamad memberitahu kadar hutang negara sudah menurun susulan pertumbuhan Keluaran Dalam Kasar Negara Perdana Menteri berkata walau bagaimanapun proses mengurangkan hutang negara masih dijalankan Kita su...
Perdana Menteri Rasmi Hotel Adya Chenang Langkawi

Perdana Menteri Rasmi Hotel Adya Chenang Langkawi

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 580 hits
Semasa Majlis Perasmian Jubli Perak Permodalan Kedah Berhad dan Perasmian Hotel Adya Chenang YAB Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam ucapan ada menyentuh mengenai Ekonomi Negeri dan bagaimana Kerajaan Negeri boleh mendapat hasil u...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy