Kaki Selalu Kejang Sakit Sakit Waktu Hamil Petanda Mama Tak Cukup Kalsium


Kejang kaki waktu hamil sangat menyakitkan lebih-lebih lagi sewaktu tidur malam. Kenapa kejang kaki kerap berlaku kepada ibu hamil? 

Menurut Dr Nurhazinat, pakar perbidanan dan sakit puan, otot kaki menampung berat badan yang berlebihan semasa hamil. Rahim yang membesar juga memberi tekanan kepada pengaliran darah dari vena utama kaki naik ke atas. Hal ini berlaku bersama dengan kesan hormon progesteron iaitu antara hormon utama yang terhasil semasa hamil. Kehadiran hormon progesteron memberi kesan kepada ketahanan atau kekuatan otot kaki sepanjang kehamilan.
Kenali punca
Kekejangan betis semasa hamil adalah disebabkan oleh pemakanan dan beberapa faktor lain. Mama perlu peka faktor yang mungkin menjadi puncanya.
Keletihan otot betis. Tekanan pada urat saraf bahagian kaki. Peredaran darah yang tidak lancar. Ketidakseimbangan garam galian atau mineral di dalam badan sama ada terlalu sedikit kalsium atau magnesium atau terlalu banyak fosforus. Namun data yang menyokong pendapat kekurangan mineral menyebabkan keadaan ini terhad.
Serangan malam
Menurut pendapat kebanyakan ibu hamil, kekejangan pada betis kerap kali berlaku pada waktu malam. Kata Dr Nurhazinat, kekejangan betis selalu berlaku pada waktu malam disebabkan suhu persekitaran yang lebih sejuk, keadaan fizikal yang tidak aktif semasa tidur atau pun pergerakan secara tiba-tiba seperti mengeliat selepas rehat yang panjang. Maka, tidak hairanlah kekejangan kerap kali berlaku pada waktu malam atau ketika anda sedang berehat.
Apabila berlaku kekejangan betis, anda perlu meregangkan otot tersebut. Luruskan kaki, perlahan-lahan bengkokkan (flex) bahagian buku lali kaki dan jari-jari kaki ke arah anda. Pastikan sendi lutut anda lurus. Sekiranya bersendirian, anda boleh membongkokkan badan, capai jari-jari atau ibu jari kaki, dan tarik jari tersebut ke arah anda dengan sendi lutut pada keadaan lurus. Sekiranya bersama pasangan, anda boleh meminta suami untuk perlahan-lahan menolak jejari kaki tersebut ke arah anda. Apabila melakukan perkara ini, anda akan berasa sakit terlebih dahulu, sebelum ia beransur-ansur hilang. Anda juga boleh mengurangkan kekejangan tersebut dengan mengurut bahagian otot betis perlahan-lahan. Sekiranya masih tidak berjaya, bangun dari katil dan lakukan aktiviti berjalan selama beberapa minit. Cara elak kejang betis
Ada cara untuk mencegahnya daripada terus berlaku walaupun sebab sebenar yang menjadi punca kekejangan otot kaki masih lagi tidak jelas. Anda boleh mengambil beberapa langkah untuk mencegahnya pada masa akan datang.
Meregangkan otot betis Lakukan aktiviti regangan sebelum tidur, boleh membantu mengelakkan kejadian kejang betis semasa hamil. Berdiri sejauh panjang lengan anda dari dinding, letakkan tapak tangan anda pada dinding tersebut dan gerakkan kaki kanan ke belakang kaki kiri. Perlahan-lahan, bengkokkan kaki kiri ke hadapan, pastikan kaki kanan anda kekal lurus atau tegak dan tapak kaki kanan tidak berganjak/bergerak dari lantai tersebut. Tahan regangan tersebut selama 30 minit, hati-hati untuk mengekalkan belakang anda lurus dan paha ke hadapan. Kemudian, tukar kaki dan ulang regangan yang sama. Lakukan regangan ini selama 5 – 10 minit.
Kekal aktif Lakukan senaman atau aktiviti fizikal setiap hari dapat mengurangkan berlakunya kekejangan ini. Anda perlu mengelakkan dari berdiri terlalu lama atau duduk dengan posisi kaki bersilang.
Vitamin dan mineral tambahan Ambil vitamin dan mineral tambahan seperti vitamin C, magnesium, potassium dan kalsium. Anda juga boleh mengambil makanan yang kaya dengan magnesium seperti bijirin, kekacang dan buah-buahan kering. Pengambilan pisang disyorkan setiap hari kerana pisang kaya dengan potassium, membantu mengurangkan kekejangan otot. Anda juga digalakkan meminum susu atau mengambil pil kalsium untuk mendapatkan kalsium yang mencukupi semasa hamil.
(Followers Pa&Ma jom rileks jap, klik link ni! https://bit.ly/3fRSN23)
Air yang mencukupi Minum air mencukupi dan memastikan diri sentiasa terhidrat akan membantu mengelakkan kejang otot. Peka dengan warna air kencing! Air kencing yang berwarna kuning pekat biasanya menandakan anda tidak mengambil air yang mencukupi.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post Kaki Selalu Kejang & Sakit-Sakit Waktu Hamil, Petanda Mama Tak Cukup Kalsium appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kaki-selalu-kejang-sakit-sakit-waktu-hamil-petanda-mama-tak-cukup-kalsium/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sakit Kepala Yang Keterlaluan Masa Hamil Ada Kaitan Dengan Makanan Manis

Sakit Kepala Yang Keterlaluan Masa Hamil Ada Kaitan Dengan Makanan Manis

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 158 hits
Ramai wanita yang mengalami masalah sakit kepala semasa hamil Tidak ramai yang mahu mencuba mengambil ubat tahan sakit yang banyak dijual kerana bimbang kesan sampingan pada diri mereka atau anak dalam rahim Malah ramai yang mendapat ubat t...
Hiburan Elvina Mohamad Tidak Mahu Hamil Waktu Pandemik Akui Berisiko Tinggi

Hiburan Elvina Mohamad Tidak Mahu Hamil Waktu Pandemik Akui Berisiko Tinggi

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 218 hits
Pelakon jelita Elvina Mohamad berkata dia enggan untuk menambah zuriat di saat negara sedang berhadapan pandemik COVID 19 pada kala ini ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Elvina dia sedar tentang betapa bahayanya virus membunuh tersebut te...
Kalau Berat Badan Isteri Makin Bertambah Cuba Periksa Emosi Waktu Tidur Dia Cukup Ke Tak

Kalau Berat Badan Isteri Makin Bertambah Cuba Periksa Emosi Waktu Tidur Dia Cukup Ke Tak

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 269 hits
Berat badan isteri yang berlebihan selalu dianggap isteri kuat makan dan banyak berehat daripada melakukan sebarang kerja Sebenarnya bukan itu faktornya isteri yang kurang rehat dan tak cukup tidur juga boleh menyebabkan berlakunya perubaha...
Hiburan Mama Neelofa Tunai Hasrat Ibu Hamil Mengidam Nasi Goreng Air Tangannya

Hiburan Mama Neelofa Tunai Hasrat Ibu Hamil Mengidam Nasi Goreng Air Tangannya

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 272 hits
Rata rata daripada ibu mengandung pasti akan melalui fasa mengidam kan Ada sahaja makanan yang ingin dirasai sebelum tiba waktu bersalin Ada makanan yang senang diperoleh ada juga pelik pelik ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementSeperti perkongsi...
Video Anak Mempersoal Mengapa Papa Penakut Selalu Tidur Dengan Mama Buat Penonton Geli Hati

Video Anak Mempersoal Mengapa Papa Penakut Selalu Tidur Dengan Mama Buat Penonton Geli Hati

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 149 hits
Macam mana nak jawab bila anak tanya macam tu KADANGKALA telatah anak kecil bukan sahaja mencuit hati bahkan mereka juga boleh mengajukan 1001 soalan yang sebahagian tidak pernah kita fikirkan Begitu juga dengan galagat seorang kanak kanak ...
Waktu Hamil 20kg Naik Bila Menyusu Berat Mia Ahmad Terus Susut Rezeki Susu Banyak

Waktu Hamil 20kg Naik Bila Menyusu Berat Mia Ahmad Terus Susut Rezeki Susu Banyak

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 255 hits
Tengok orangnya kecil sahaja tetapi rezeki susu untuk anak sangat meriah Namun atas kekangan tertentu Mia Ahmad yang juga seorang pelakon dan ibu kepada sepasang cahaya mata akui niatnya untuk menyusu sehingga 2 tahun tak kesampaian Rezeki ...
Nasib Bayi Berpaut Pada Kaki Ibu Hamil Bersalin Sendiri Netizen Doa Jururawat Terima Balasan Dunia

Nasib Bayi Berpaut Pada Kaki Ibu Hamil Bersalin Sendiri Netizen Doa Jururawat Terima Balasan Dunia

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 353 hits
Tular mengenai isu ibu hamil terpaksa bersalin sendirian di hospital mendapat perhatian orang ramai di media sosial
Wanita Hamil Perlu Ambil Vaksin Elak Risiko Jangkitan Kategori 3 4 Dan 5

Wanita Hamil Perlu Ambil Vaksin Elak Risiko Jangkitan Kategori 3 4 Dan 5

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 153 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Waspada pelbagai varian baharu dan berbahaya muncul sekarang BANGI Wanita mengandung masih perlu mengikut prosedur operasi standard yang ketat meskipun sudah lengkap menerima dua dos vaksin COVID 19 Meskipun kadar pe...
Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 280 hits
Biarpun disahkan hamil anak kedua keinginan untuk terus menyusukan anak sulung yang masih kecil pastinya ada Malah langsung tidak terfikir untuk memberhentikan anak dari terus menyusu Biarpun hal ini tidak menjadi masalah bagi ibu hamil nam...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven