Kahwin Tahun 1988 Dapat Tiga Anak Tahun 2022 Baru Tahu Perkahwinan Tak Sah Suami Isteri Insaf Mahu Nikah Semula


“TOLONGLAH jangan main-main bab wali”.
Demikian pesan pendaftar nikah c3rai, Mohd Hasril Saleh, 35, menerusi satu bingkisan video yang dikongsi olehnya.
Dalam video itu, dia berkongsi kisah pasangan suami isteri yang mahu bernikah semula selepas 34 tahun mendirikan rumah tangga.
     View this post on Instagram           A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Ketika dihubungi mStar, Mohd Hasril sempat bercerita lanjut mengenai kisah itu dengan harapan ia menjadi iktibar buat seluruh masyarakat.
“Pernikahan mereka berlaku pada tahun 1988. Pasangan ini datang berjumpa saya sekitar dua ke tiga bulan lepas, mereka baru mohon untuk nikah semula. Dalam 34 tahun pernikahan mereka tak sah, kalau tak salah saya, mereka ada tiga cahaya mata.
“Hakim putuskan bahawa nikah mereka tak sah sebab mereka dulu guna wali hakim. Sebab masa nak nikah dulu, wali (bapa) tak setuju kerana suaminya merupakan suami orang, wali tak restu sebab mereka nak berpoligami. Jadi pasangan ini ambil jalan singkat, jumpa jurunikah Indonesia dan nikah menggunakan kaedah wali hakim. Nikah itu dibuat secara sindiket.
“Guna kaedah ini bukan bermaksud tak sah, tapi wali hakim yang mereka gunakan itu merupakan lantikan sendiri, bukan dilantik oleh sultan. Jadi dalam 34 tahun perkahwinan, mereka tak sedar bahawa nikah itu tak sah. Jadi sekarang mereka nak nikah semula,” ujarnya.
Menurut Mohd Hasril yang berkhidmat di Selangor, dia juga berdepan dengan banyak k3s lain sepanjang berkecimpung dalam bidang itu sejak tahun 2014.
“Macam-macam kes yang saya pernah jumpa. Tapi yang paling kesian nak uruskan biasanya k3s melibatkan anak tak sah taraf. Pernah ada satu k3s, si isteri berz1na dengan lelaki lain, tapi anak yang lahir nasab pada suami asal, sedangkan itu anak orang lain.

Mohd Hasril berkongsi cerita menerusi video-video di TikTok.
“Saya nampak sebenarnya kurang ilmu yang jadi punca. Bagaimana kaedah nak selesaikan sesuatu masalah itu. Dan bila ada masalah, individu ini tak rujuk pada tempat sepatutnya.
“Dia ambil tindakan sendiri. Dia ambil jalan singkat supaya apa yang dihajati boleh selesai mudah, tapi dia tak fikir apa akan jadi pada masa akan datang,” ujar bapa kepada tiga cahaya mata itu.
Dalam temubual sama, Mohd Hasril berkata dia berkongsi video berkisarkan topik itu menerusi TikTok demi membuka mata orang ramai mengenai kepentingan ilmu nikah dan c3rai.
Jelasnya, dia juga bersyukur apabila video-video yang dikongsi menerima tontonan tinggi, sekali gus menyuburkan lagi usaha d4kwah yang dilakukannya menerusi platform itu.
“Sejujurnya saya tak terfikir nak buat TikTok, ini idea isteri saya. Dia yang uruskan semua, ibaratnya saya hanya pelakon utama. Saya buat segala isi dan content tapi isteri yang edit dan uruskan.
“Saya buat video sebab nampak kurangnya pended4han mengenai ilmu rujuk dan c3rai. Saya rasa ini tanggungjawab untuk saya kongsi. Mungkin orang lain berbeza cara dakwahnya, saya pula guna cara ini.
“Saya nak maklumkan, apa yang saya ceritakan ini atas kapasiti individu, berdasarkan pengalaman yang pernah saya hadapi. Saya rasa bersyukur sebab boleh bantu sebarkan ilmu untuk masyarakat umum,” ujarnya yang dikenali sebagai ‘ToKadi Hipster’ menerusi TikTok.

Mohd Hasril sering dihujani mesej orang ramai yang mahu bertanya pelbagai soalan berkaitan perkahwinan.
Penangan video tular di TikTok turut menyebabkan Mohd Hasril dibanjiri mesej daripada orang ramai yang mahu bertanyakan lanjut mengenai masalah nikah, c3rai, rujuk dan sebagainya.
“Saya juga letak nombor telefon di TikTok, tak menang tangan nak menjawab mesej yang masuk. Ramai orang tanya soalan. Yang mana WhatsApp personal, saya akan jawab terus je.
“Antara yang ditanya termasuklah cara daftar nikah, khususnya k3s-k3s yang dah nikah di luar negara seperti di India, Thailand dan sebagainya. Kalau nak buat video TikTok, kadang-kadang masa saya tak berapa ada,” ujarnya.
Selain ilmu berkaitan nikah c3rai yang menjadi tarikan utama, ramai netizen turut seronok menonton penyampaian bersahaja Mohd Hasril yang bercerita sambil menjamu selera di TikTok.
Untuk rekod, dia memiliki lebih 72,000 pengikut di platform video itu.
Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Network
Sumber: Mstar


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2022/06/kahwin-tahun-1988-dapat-tiga-anak-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Suami Alami Masalah Mental Lepas Kemalangan Wanita Terpaksa Besarkan Tiga Anak Berseorangan

Hiburan Suami Alami Masalah Mental Lepas Kemalangan Wanita Terpaksa Besarkan Tiga Anak Berseorangan

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 175 hits
Berumah tangga itu tidak semestinya indah itulah yang boleh dikatakan nasib yang perlu dilalui oleh seorang wanita yang bernama Noor Mohammad apabila dia seperti digantung tidak bertali oleh suami akibat kes polis Memetik laporan wanita ber...
Suami Ceraikan Isteri Selepas Mengetahui 3 Anak Perempuan Yang Dibesarkannya Bukan Anak Kandung Sendiri

Suami Ceraikan Isteri Selepas Mengetahui 3 Anak Perempuan Yang Dibesarkannya Bukan Anak Kandung Sendiri

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 107 hits
Seorang lelaki berusia 45 tahun di China nekad menceraikan wanita yang dikahwininya sejak 16 tahun lalu selepas mendapati tiga anak perempuan yang dibesarkannya bukan anak kandungnya Chen dari wilayah Jiangxi timur China telah memfailkan pe...
Langsung Awani Pagi Selepas 2 Tahun Acara Tempatan Art Of Speed Kembali Semula 20 Jun 2022

Langsung Awani Pagi Selepas 2 Tahun Acara Tempatan Art Of Speed Kembali Semula 20 Jun 2022

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 193 hits
Acara tempatan yang terkenal kerana kustom counter Art of Speed kini kembali selepas dua tahun menyepi kerana COVID 19 Jadi apakah yang baharu tentang acara ini edisi ke 10 pameran motosikal yang diadakan pada tahun ini ketika negara berali...
Hiburan Rasa Macam Pengemis Cuma Minta Azankan Anak Suami Dayus Tak Hirau Isteri Lahirkan Zuriat Sendiri

Hiburan Rasa Macam Pengemis Cuma Minta Azankan Anak Suami Dayus Tak Hirau Isteri Lahirkan Zuriat Sendiri

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 243 hits
Baru baru ini tular di aplikasi satu hantaran video oleh seorang pengguna dikenali sebagai Nabiela Ma aseh yang berkongsi kisah kehidupannya sebagai ibu tunggal yang menjadi perhatian netizen Menerusi video tersebut dilihat wanita itu cuba ...
Hanya Mekup Nenek Ini Terus Nampak Muda Ni Kalau Baru Kahwin Ni Terkezut Suami

Hanya Mekup Nenek Ini Terus Nampak Muda Ni Kalau Baru Kahwin Ni Terkezut Suami

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 159 hits
Tidak dinafikan bersolek mampu membuatkan seseorang itu nampak berbeza dan sedikit sebanyak berikan keyakinan pada sesetengah wanita Sudah menjadi perkara biasa untuk wanita bersolek tidak kira secara ringkas atau sedikit tebal terutamanya ...
Suami Isteri Tergamak Lari Naik Hilux Tinggalkan Mayat Anak Selepas Terbabit Kemalangan

Suami Isteri Tergamak Lari Naik Hilux Tinggalkan Mayat Anak Selepas Terbabit Kemalangan

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 161 hits
Sepasang suami isteri didakwa melarikan diri dan nekad tinggal mayat anak selepas terlibat dalam sebuah kemalangan malam kelamrin di Jalan Sunagi Kelamah Gemas Difahamkan pasangan suami isteri yang berusia 30 an dan 20 an melarikan diri den...
Baru Nak Maki Suami Bancuh Susu Anak Ketika Kereta Bergerak Rupa Rupanya

Baru Nak Maki Suami Bancuh Susu Anak Ketika Kereta Bergerak Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 127 hits
Sebuah perkongsian TikTok baru baru ini telah mencuri tumpuan netizen apabila seorang lelaki bertindak membuat susu untuk anaknya ketika dia dilihat sedang memandu kereta Ia sekaligus menimbulkan perasaan kurang senang kerana pada awal vide...
Suami Isteri Saman Anak Tunggalnya Rm2 8 Juta Kerana Tak Beri Cucu

Suami Isteri Saman Anak Tunggalnya Rm2 8 Juta Kerana Tak Beri Cucu

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 110 hits
Sepasang suami isteri di India memfailkan saman terhadap anak lelaki dan menantu mereka kerana tidak memberi mereka cucu selepas enam tahun berkahwin nbsp Sadhana dan Sanjeev Prasad yang tinggal di Haridwar sebuah bandar di utara negeri Utt...
Tahun Baru Cina 2022

Tahun Baru Cina 2022

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 201 hits
Kenangan tahun baru Cina 2022 Hamper yang diberi oleh pembekal kepada kilang tempat saya bekerja Tiada lucky draw bermakna tiada hadiah barang elektrik diberikan Angpau setiap tahun RM10 yang pasti dinanti
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan