Kaedah Jika Barang Itu Menjadi Perantara Maka Tidak Ada Riba
Dar Al-Ifta’ Mesir menyatakan bahawa ulama datang dengan hukum fiqh ini, dari firman Yang Maha Esa
(واحلّ الله البع وحرّم الرّبوا )
(itu kerana mereka berkata, "Berniaga itu hanyalah seperti riba." Dan Allah telah menghalalkan. jual beli dan riba yang diharamkan.)
Peraturannya ialah jika barang itu menjadi perantara, tidak ada riba
Para fuqaha mengambil dari ayat yang mulia ini hukum fikih yang berbunyi, “Jika barang itu di tengah-tengah, maka tidak ada riba,” ertinya riba hanya terjadi dalam urusan jual beli dengan wang, dan jika barang itu masuk antara penjual dan pembeli sehingga barang itu dengan satu pihak dan wang itu dengan pihak yang lain, maka tidak ada riba.
Apakah maksud kaedah: jika barang itu menjadi perantara, maka tidak ada riba
Hukum jika barang itu di tengah-tengah tidak ada riba, ertinya membeli barang/komoditi itu melalui bank secara angsuran bukanlah riba, maka jual secara angsuran bukanlah riba, berdasarkan kaidahnya, “Jika barang itu di pertengahan antara dua pertimbangan, maka tidak ada riba.”
Dibolehkan membeli kereta secara ansuran melalui bank, dan ini tidak dikira riba. Kerana peraturan hukum mengatakan bahawa: "Jika komoditi itu di tengah, tidak ada riba."
Jualan secara ansuran
Ditetapkan di sisi undang-undang bahawa ia dibenarkan menjual dengan harga semasa atau dengan harga tertunda untuk tempoh yang diketahui, dan kenaikan harga sebagai pertukaran untuk istilah yang diketahui adalah dibenarkan mengikut undang-undang mengikut apa yang dipegang oleh majoriti fuqaha. Kerana ia seperti keuntungan.
Murabahah adalah sejenis jual beli yang dibenarkan di sisi undang-undang di mana ia dibenarkan untuk menetapkan kenaikan harga sebagai pertukaran untuk tempoh tersebut. Kerana istilah itu, walaupun ia bukan wang sebenar, adalah dalam bab Murabahah: harga dinaikkan untuknya jika istilah yang diketahui disebut sebagai pertukaran untuk kenaikan harga.
Ansuran melalui bank tidak menyimpang daripada maksud ini. Melaluinya, dua kontrak disimpulkan: yang pertama: antara bank dan penjual yang atas namanya cek dikeluarkan, dan yang kedua: antara bank dan pembeli yang bank memberikan komoditi itu, membayarnya secara ansuran dengan harga. ditambah dengan istilah dan jumlah yang diketahui.
Kenaikan secara ansuran
Dr Mahmoud Shalabi, Setiausaha Fatwa di Dar Al-Iftaa’ Mesir, berkata bahawa majoriti fuqaha mengatakan bahawa jualan ansuran adalah dibenarkan, dan peningkatan dalam jualan ansuran adalah disebabkan tarikh akhir pembayaran dan terdapat komoditi sedia ada yang harganya. dibayar.
Peningkatan dalam pinjaman
Setiausaha Fatwa menjelaskan bahawa “pinjaman itu ada dua jenis: pelaburan, yang kami benarkan di Dar Al-Iftaa, iaitu anda menyerahkan kajian kemungkinan kepada bank untuk menubuhkan projek tertentu, jadi bank memberi anda 100 ribu pound dan anda membayarnya melebihi 20 ribu pound, dan ini dibenarkan kerana kami melihat faedah ini sebagai peratusan yang perlu dibayar kepada bank sebagai rakan kongsi anda.” Dalam projek itu, seperti meminjam sejumlah wang tanpa alasan yang jelas dan membayar lebih-lebih lagi, ini sama sekali tidak dibenarkan, kecuali dalam had yang paling sempit, seperti jika orang itu tidak mempunyai rumah di mana dia dan keluarganya tinggal. Mereka diancam akan berpindah di jalanan dan tidak dapat mencari wang, jadi
https://www.elbalad.news/4938700#google_vignette
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://www.ustazcyber.com/2024/12/kaedah-jika-barang-itu-menjadi.html