Juru Penduduk Minta Permit Kuari Bukit Juru Tak Diperbaharui




Kira-kira 2,000 hingga 3,000 penduduk lima kampung di Sungai Sembilang di sini, menggesa kerajaan negeri menghentikan operasi kuari di Bukit Juru dan tidak lagi memperbaharui lesen atau permitnya.
Ini berikut impak buruk kepada alam sekitar dan kesihatan yang dialami penduduk.Difahamkan, lesen kerja operasi kuari itu akan tamat akhir tahun ini dan ia perlu diperbaharui setiap tiga tahun sekali.
Wakil Penduduk, Anuar Ab Hamid, 67, berkata sepanjang operasi kuari itu, mereka terpaksa menerima kesan buruk ekoran pencemaran dan kesihatan terjejas."Bayangkan 30 tahun lalu, terdapat kawasan pantai dan sawah padi indah di sini namun apabila aktiviti kuari dilakukan secara besar-besaran, semuanya lenyap.



"Saya pernah memperjuangkan beberapa kali isu ini untuk perhatian semua malangnya suara saya tidak didengari dan kini sudah tidak tahan lagi," katanya ketika ditemui selepas mengadakan bantahan berhubung isu terbabit di sini, hari ini.
Anuar berkata, penduduk mahu kilang batu menjalankan operasi kuari itu ditutup dan lesen mereka tidak diperbaharui kerana sudah tidak sanggup melihat Bukit Juru digondol hingga memberi kesan kepada penduduk.
"Kami juga dapat tahu tiga plot tanah berkeluasan 12.788 hektar diberikan untuk operasi kuari ini dipajak hingga 2042.


"Jika sekarang pun sudah tidak tahan melaluinya, bagaimana generasi akan datang menghadapi perkara ini dalam tempoh 42 tahun lagi," katanya.
Sementara itu, penduduk, Mohd Ariff Md Basir, 46, berkata mereka turut dibebankan masalah kerosakan rumah setiap kali aktiviti letupan batu dilakukan.
"Setiap kali mereka letupkan batu, pasti ada sahaja rumah rosak dan retak hingga penduduk terpaksa mengeluarkan duit sendiri untuk baik pulih.
"Itu belum kira antara 100 hingga 150 lori muatan berat setiap hari melalui kawasan hingga merosakkan jalan raya," katanya.Dalam perkembangan sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tengah, Gooi Hsiao Leung, berkata beliau akan membawa semua pandangan berhubung isu itu untuk perhatian kerajaan negeri.
"Saya bersetuju supaya kerajaan negeri tidak lagi memperbaharui lesen atau permit kerana tiada satu pun kebaikan diterima penduduk sejak operasi kuari bermula secara besar-besaran antara 1980 hingga 1985.
"Penduduk sudah terlalu sengsara hidup dalam pencemaran udara, habuk dan gegaran letupan batu tambahan pula Bukit Juru satu-satunya bukit yang masih wujud di Bukit Tengah yang ia juga kawasan hutan simpan.
"Justeru, sekiranya operasi kuari masih lagi dibenarkan, saya percaya dalam jangka panjang Bukit Juru dengan segala keindahannya akan lenyap," katanya.
Berita Harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/juru-penduduk-minta-permit-kuari-bukit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Quarry Ops Destroying Bukit Juru S Charms Says Assemblyman

Quarry Ops Destroying Bukit Juru S Charms Says Assemblyman

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 327 hits
Quarry blasting at Bukit Juru is destroying the natural heritage and disrupting villagers lives say residents PETALING JAYA Quarry operations in Bukit Juru Penang will destroy the area s charms a state assemblyman said today concurring with...
Bukit Kepong Saya Lihat Sendiri Polis Dan Keluarga Mereka Dibunuh Dibakar

Bukit Kepong Saya Lihat Sendiri Polis Dan Keluarga Mereka Dibunuh Dibakar

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 428 hits
Temubual eksklusif bersama bekas Ketua Polis Daerah Pagoh Tan Sri Datuk Seri J J Raj Jr di kediamanya yang terletak di Petaling Jaya Selangor foto AFFAN FAUZI TANGGAL 22 Februari 1950 Ketua Polis Pagoh Inspektor J J Raj bersama 10 anggotany...
Misi Rentis Trail Bukit Sundang Sandakan

Misi Rentis Trail Bukit Sundang Sandakan

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 901 hits
Misi Rentis Trail Bukit Sundang Assalamualaikum Salam Sejahtera Lama menyepi kini Murni timbul semula haha Minta maaf sangat kekangan masa menyebabkan Murni susah sikit nak kemaskini blog Hari ini Murni nak kongsi berkaitan dengan aktiviti ...
Mendaki Bukit Berakeh Dan Berkelah Di Airterjun Lata Penyel

Mendaki Bukit Berakeh Dan Berkelah Di Airterjun Lata Penyel

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 1250 hits
Jalur ke puncak Bukit Berakeh tidaklah sesukar mana mungkin kerana ketinggiannya hanya 454 mdpl sahaja Namun jika pendaki bernasib baik pemandangan di puncak ini mengalahkan view gunung ketinggian 3000 meter Kadang kala puncak bukit yang ju...
Bukit Aman Sahkan Notis Saman Trafik Tertunggak Yang Tular Adalah Sahih

Bukit Aman Sahkan Notis Saman Trafik Tertunggak Yang Tular Adalah Sahih

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 213 hits
Datuk Azizman Alias menhgesahkan imej notis tunggakan saman trafik yang tular dalam media sosial adalah benar dan telah dihantar kepada orang kena saman oleh Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman KUALA LUMPUR Jabatan Siasata...
Businessman Charged Over Rm615 000 Bribe To Settle Bukit Aman Case

Businessman Charged Over Rm615 000 Bribe To Settle Bukit Aman Case

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 266 hits
The accused faces a maximum 20 year jail term and five times the gratification sought if convicted BUTTERWORTH A businessman today pleaded not guilty to a RM615 000 bribery charge to settle a Bukit Aman case involving another person last ye...
Polis Buru Pesalah Seks Kanak Kanak Suspek Pembunuh Hilang Melarikan Diri Dari Hospital Mesra Bukit Padang

Polis Buru Pesalah Seks Kanak Kanak Suspek Pembunuh Hilang Melarikan Diri Dari Hospital Mesra Bukit Padang

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 580 hits
Mereka melarikan diri ketika mendapat rawatan di Hospital Mesra Bukit Padang Jumaat lalu Dua pesakit mental ada rekod jenayah hilang dari Hospital Mesra Bukit Padang Polis sedang menjejaki dua pesakit lelaki yang sedang mendapat rawatan di ...
Sirah Di Atas Bukit Safa

Sirah Di Atas Bukit Safa

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 275 hits
Rasulullah Berucap Di Bukit SafaRasulullah memanjat batu yang yang paling tinggi di bukit al Safa dan menyeru kaumnya untuk berkumpul Maka bergegaslah keluarga kabilah Quraisy ke hadapan Rasulullah SAW Rasulullah SAW mengajak mereka untuk b...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang