Jumlah Bantuan Khas Covid 19 Wajar Dinaikkan





Kuala Lumpur - Kerajaan wajar untuk menaikkan Bantuan Khas Covid-19 (BKC) yang menyaksikan bayaran maksimum adalah RM1,300 iaitu jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan pendapatan garis kemiskinan purata negara RM2,208 sebulan, Dewan Negara diberitahu pada Isnin.
Senator Datuk Mohd Hisamudin Yahaya berkata, banyak kes Covid-19 sudah dilaporkan di beberapa kawasan melibatkan Program Perumahan Rakyat (PPR) sejak tahun lepas menyebabkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di kawasan terbabit dan menjejaskan pendapatan penduduk. 




Beliau berkata, walaupun Putrajaya dan Kuala Lumpur adalah penempatan kategori bandar, kesan penutupan ekonomi banyak memberi impak kepada masyarakat bandar selain golongan miskin bandar yang mendiami PPR dan rumah kos rendah.
Berikut adalah kenyataan Senator Datuk Mohd Hisamudin Yayaha ketika sesi perbahasan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) di Dewan Negara:
"Saya memohon perhatin agar Yang Amat Berhormat Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) dapat mempertimbangkan jumlah bantuan ini (BKC) dapat ditambah dalam usaha membantu warga miskin bandar pasca pandemik ini"
BKC adalah sebahagian daripada pakej inisiatif Pakej Perlindungan Rakyar dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) selain bayaran tambahan kepada pakej rangsangan ekonomi yang memanfaatkan 10 juta penerima yang terdiri daripada kategori miskin tegar, B40 dan M40 serta golongan bujang yang berkelayakan.
Mohd Hisamudin juga turut mencadangkan agar kerajaan memperkenalkan semula pengecualian sewa PPR selama 6 bulan di kawasan bandar bagi membantu golongan yang terbabit.


Manakala Senator Lim Hui Ying pula berharap kerajaan dapat melaksanakan strategi pelbagai cabang dan bukan sekadar bergantung kepada mekanisme harga siling berkaitan dasar menetapkan harga siling bagi perumahan mampu milik dalam pasaran sekunder.
Beliau turut menyatakan rasa kerisauan bahawa harga siling akan menyebabkan pemilik rumah enggan melepaskan hak tanah mereka sehinggalah ia dinaikkan atau dimansuhkan.
"Justeru, bagi memastikan akses kepada perumahan mampu milik, perlu ada strategi pelbagai cabang. contohnya, mekanisme sewa beli yang masih lagi belum dilaksanakan secara besar-besaran serta skim pembiayaan perkongsian dengan kerajaan menjadi rakan kongsi milikan rumah dan sebagainya," katanya.
Hui Ying juga berkata, kerajaan patut mempertimbangkan lebih banyak skim perumahan bermutu tinggi dengan kadar sewaan rendah sebagai pilihan kepada mereka yang enggan terikat dengan pemilikan hak tanah.
Sementara itu, bayaran BKC Fasa 2 akan mula dikreditkan pada November ini. Tarikh yang sebanar akan diumumkan dari semasa ke semasa.
BACA JUGA: BKC Fasa 2: Semakan Status & Jumlah Bayaran Yang Akan Diterima


Semakan & Kemaskini BKCKepada pemohon yang bestatus gagal kredit / tiada maklumat akaun dan Wakil Bantuan Khas Covid-19, kemaskini akaun hanya boleh dibuat sehingga 21 OKTOBER 2021 secara atas talian di portal rasmi BKC atau hadir ke cawangan LHDNM.
Semakan status dan kemaskini akaun BKC boleh dibuat di https://bkc.hasil.gov.my/


SUMBER: bantuanrakyat, sinar harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2021/10/jumlah-bantuan-khas-covid-19-bkc-wajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pilihan Raya Atas Nama Demokrasi Ketika Negara Masih Diancam Covid 19 Tidak Wajar

Pilihan Raya Atas Nama Demokrasi Ketika Negara Masih Diancam Covid 19 Tidak Wajar

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 172 hits
Tidak wajar pilihan raya diadakan atas nama demokrasi ketika negara masih dilanda ancaman pandemik COVID 19 Justeru kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya disaran mengambil pendekatan dengan melaksanakan strategi tertentu sekiranya mahu meng...
Pemkab Tangerang Perpanjang Hotel Isolasi Covid 19 Meski Jumlah Kasus Turun

Pemkab Tangerang Perpanjang Hotel Isolasi Covid 19 Meski Jumlah Kasus Turun

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 201 hits
Sampai sore hari kemarin terdapat lima pasien menjalani isolasi mandiri di hotel tersebut Diinformasikan akan ada tiga pasien baru yang juga akan menjalani isolasi di hotel wilayah Karawaci Kabupaten Tangerang itu
Covid 19 Jumlah Kematian Lebih 28 000 Sejak Pandemik Melanda

Covid 19 Jumlah Kematian Lebih 28 000 Sejak Pandemik Melanda

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 206 hits
KKM melaporkan 69 kes kematian pada Selasa dan daripada jumlah itu sebanyak 11 kes berlaku di luar hospital SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terk
Bkss 8 0 Senarai Bantuan Khas Sarawakku Sayang

Bkss 8 0 Senarai Bantuan Khas Sarawakku Sayang

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 277 hits
Berita baik bagi penduduk di negeri Sarawak Kerajaan Sarawak Gabungan Parti Sarawak akan meneruskan Bantuan Khas Sarawakku Sayang 8 0 bagi membantu meringankan beban rakyat yang terkesan akibat pandemik COVID 19 yang akan dilaksanakan pada ...
13 Kluster Baharu Covid 19 Dikesan Hari Ini

13 Kluster Baharu Covid 19 Dikesan Hari Ini

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 252 hits
AGENDA DAILY Data 13 Oktober 2021 Sebanyak 13 kluster Covid 19 dikesan dalam tempoh 24 jam sehingga 12 tengah hari tadi menjadikan keseluruhannya 5 624 kluster dengan 4 862 sudah ditamatkan manakala 762 lagi masih aktif Ketua Pengarah Kesih...
Moh Plans Covid 19 Vaccine Mix And Match Study Next Month

Moh Plans Covid 19 Vaccine Mix And Match Study Next Month

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 196 hits
The Health Ministry plans to conduct a study on heterologous Covid 19 vaccine booster shots said its minister Khairy Jamaluddin Heterologous boosters refer to using a different vaccine as a booster shot instead of the same vaccine that was ...
Suri Rumah Didenda Rm5 000 Sebar Berita Palsu Berhubung Covid 19

Suri Rumah Didenda Rm5 000 Sebar Berita Palsu Berhubung Covid 19

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 295 hits
BERNAMA Suri rumah yang memiliki tiga anak itu berdepan hukuman penjara selama lima bulan jika gagal membayar denda Pendakwaan memohon hukuman setimpal dikenakan di atas perbuatannya sebagai pengajaran kerana memuat naik berita yang tidak s...
Persatuan Hotel Tak Setuju Kerajaan Batal Ujian Covid 19 Ke Langkawi

Persatuan Hotel Tak Setuju Kerajaan Batal Ujian Covid 19 Ke Langkawi

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 146 hits
Persatuan hotel tak setuju kerajaan batal ujian Covid 19 ke Langkawi Kerajaan tidak sepatutnya membatalkan keperluan ujian pengesanan Covid 19 bagi pelancong ke Langkawi kata Persatuan Hotel Bajet dan Bisnes Malaysia Timbalan Pengerusi Biro...
Kit Siang Psc Should Probe What Went Wrong With Covid 19 Response

Kit Siang Psc Should Probe What Went Wrong With Covid 19 Response

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 151 hits
Veteran opposition MP Lim Kit Siang has urged the Parliamentary Select Committee on Health Science and Innovation to investigate what went wrong with Malaysia s Covid 19 response Lim said the equivalent committee in UK s Parliament had done...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte