Jujurnya Saya Pelajar Jawab Exam Atas Pokok Veveonah Mosibin Akhirnya Bersuara


Pelajar serta YouTuber, Veveonah Mosibin meluahkan rasa kecewanya terhadap d@kwaan mengatakan video dia mengambil peperiksaan di atas pokok Jun lalu adalah p4lsu.
Luahan tersebut dibuat menerusi satu posting terbaru di Facebooknya.
Menurut Veveonah, dia agak sedih kerana telah sedaya upaya berusaha untuk menjawab peperiksaan secara atas talian ketika negara menjalani tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) beberapa bulan lalu.
“Saya tak sangka video itu viral, namun kini saya sekali lagi viral tapi dalam impak yang tidak baik.
“Saya tak tahu nak berdepan dengan komen negatif di media sosial. Menyak1itkan.
Tambah Veveonah, dia juga tidak menyimpan dend3m kepada orang ramai yang selama ini memberi komen berbaur penghi1naan.
“Saya maafkan apa yang kesalahan orang ramai terhadap saya, tapi saya perlu berlaku adil juga pada diri sendiri. 
“Terima kasih kepada mereka yang masih sokong,” katanya.
Menerusi ruang komen, rata-rata netizen mendoakan supaya Veveonah terus cekal untuk berkongsi video menarik di YouTube.
Untuk rekod, Veveonah yang berasal dari Kampung Sapatalang, Pitas, Sabah mencvri tumpuan ramai apabila memuat naik video bertajuk 24 Hours On Tree Challenge di YouTube, Jun lalu.
Video berdurasi kira-kira 11 minit itu menunjukkan Veveonah terpaksa memanjat pokok untuk menjawab kertas peperiksaan disebabkan capaian internet yang lemah.

Walaubagaimanapun, semalam Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul mend@kwa video tersebut adalah palsu.
Menteri minta maaf salah cakap Veveonah Belajar atas pokok untuk naikkan ‘viewer’ Youtubeakaman video seorang pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS), Veveonah Mosibin did@kwa terpaksa memanjat pokok untuk mendapatkan capaian internet bagi membolehkannya menduduki peperiksaan secara dalam talian di Pitas, Sabah sebenarnya sekadar dilakukan hanya bertujuan hiburan dan menaikkan ‘viewer’ rancangan YouTubenya.
Perkara itu dided@hkan Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin yang menjelaskan hasil siasatan kementeriannya mendapati Veveonah yang juga merupakan seorang Youtuber, sebenarnya tidak menduduki peperiksaan ketika video tular itu dirakam.
“Untuk pengetahuan Yang Berhormat, adik (Veveonah) yang tadi tersebut seorang Youtuber dan tidak ada peperiksaan. Kita dah semak dah. Dia hanya Youtuber untuk ambil nama, dia terkenal sekejap dan dia buat hanya untuk hiburan.
“Ini perbuatan yang kadang-kadang kita tertipu dan kadang-kadang kita sebagai Yang Berhormat jangan mudah tertipu dengan Youtuber untuk membuat isu,” katanya dalam sesi soal jawab sidang Dewan Negara hari ini.
Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan tambahan Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Donald Peter Mojuntin yang bertanyakan tindakan kerajaan bagi memastikan keseimbangan capaian internet antara bandar dan luar bandar serta mengaitkan isu video tular Veveonah dengan perkara itu.
Sehubungan itu, Zahidi meminta semua wakil rakyat di kawasan tidak ada liputan atau berada di lokasi titik buta untuk memaklumkan permasalahan itu kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi penyelesaian segera.
“Jadi, kita minta Yang Berhormat di kawasan yang tidak ada line atau blind spot (titik buta), maklumkan pada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan kita akan segera atasi masalah tersebut terutamanya dari segi pendidikan,” katanya.
Sementara itu, Zahidi turut menjelaskan kerajaan sedang meningkatkan taraf capaian internet 4G daripada 91.8 peratus kepada 96.9 peratus namun masih ada beberapa kawasan titik buta termasuk di bandar.
Beliau turut mended@hkan vandalisme juga turut berlaku menyebabkan kerajaan sukar untuk menaik taraf capaian internet khususnya di luar bandar.
“Sesetengah kawasan luar bandar ada titik buta perlu segera kita tangani dan tambah alat pemancar. Banyak kawasan tersebut wujud di negara kita.
“Ada menara kita pakai set jana kuasa elektrik namun kena curi, ada kawasan kita tanam fiber turut dicuri. Ini antara masalahnya,” katanya.
Dalam perkembangan terkini, Zahidi tampil memohon maaf dan memperbetulkan semula kenyataan sebelum ini kerana memperolehi maklumat yang salah
 
Berikut permohonan maaf menteri
Merujuk kepada perbahasan di Dewan Negara hari ini, saya ingin membetulkan kenyataan mengenai adik Veveonah Mosibin tidak menjalani sebarang peperiksaan ketika video beliau belajar di atas pokok tular di media sosial.
Saya telah mendapat maklumat yang tidak tepat dalam menjawab soalan tambahan. Saya ingin memohon maaf kepada adik Veveonah Mosibin dan juga akan membuat pembetulan di Dewan Negara Isnin nanti.
Semoga adik Veveonah Mosibin terus maju jaya dalam setiap bidang yang diceburi.
Zahidi Zainul Abidin. Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia
3 September 2020

Rata-rata netizan m3ngecam kenyataan menteri tersebut
“Selidik dulu lain kali.Pergi tengok balik kenyataan kamu semula..cara kamu cakap tu..sangat berkeyakinan. “dia tak da exam,dia youtuber” berapa kali kamu tekankan ?Ada exam ke tak da ke..rakyat berhak dapat fasiliti dan kemudahan.Bukan tunggu ada exam ke nak m@ti ke nak terberanak ke baru nak sediakan.
“kesian adik vevonah…tapi elok la dia viral sekurang2nya di kampungnya ada capaian internet…tak kira la semenanjung atau sabah atau sarawak…harap teknologi dapat dirasai oleh semua…
” Encik Zahidi…
1. Kamu telah memalukan Vevonah.
2. Kamu telah memalukan diri sendiri kerana tidak menyiasat hal yang sebenarnya.
3. Orang yang bagi maklumat salah itu kepada kamu juga telah mempermalukan kamu.
4. Orang tunggu kamu minta maaf (mereka tak lupa, apatahlagi orang Sabah dan keluarga Vevonah).
5. Untuk membersihkan nama kamu kembali, akui kesalahan dan perbetulkan kisah sebenar.
6. Vevonah akan merasakan kesan dari tuduhan itu utk masa yg lama, kesian dia. Dia tak kacau/kenal kamu pun, Encik Zahidi.
 
 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Press
Sumber: Terengganu Tv


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2020/09/jujurnya-saya-pelajar-jawab-exam-atas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Timbalan Menteri Mohon Maaf Kepada Pelajar Ambil Ujian Atas Pokok

Timbalan Menteri Mohon Maaf Kepada Pelajar Ambil Ujian Atas Pokok

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 352 hits
Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Zahidi Zainul Abidin memohon maaf kepada seorang pelajar yang terpaksa memanjat pokok untuk mendapatkan capaian internet bagi menduduki peperiksaan dalam talian Beliau merujuk pelajar Universiti Ma...
Veveonah Tidak Menipu Ums Sahkan Pelajar Ada Exam Dalam Talian Pada Jun

Veveonah Tidak Menipu Ums Sahkan Pelajar Ada Exam Dalam Talian Pada Jun

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 401 hits
Malang bagi pelajar Universiti Malaysia Sabah Veveonah Mosibin yang sebelum ini didakwa menipu dan tidak mengambil peperiksaan sebagaimana dipaparkan menerusi videonya di laman Youtube Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Zahid
Nella Kharisma Dan Dory Harsa Akhirnya Jawab Isu Pernikahan

Nella Kharisma Dan Dory Harsa Akhirnya Jawab Isu Pernikahan

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 197 hits
Pedangdut Nella Kharisma dan Dory Harsa akhirnya menjawab isu pemberkatan pernikahan yang kabarnya digelar pada 15 Agustus 2020 di Kediri Jawa Timur Lewat video yang diunggah di Instagram Nella Kharisma memperlihatkan video pernikahan denga...
Keep Strong Veveonah Mosibin

Keep Strong Veveonah Mosibin

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 488 hits
Salam PKPP semua Hari ini nama Veveonah Mosibin sekali lagi viral Pada bulan Jun yang lepas video beliau yang dimuatnaik di channel Youtubenya mengambil peperiksaan secara atas talian atas pokok di kampungnya di Sabah menjadi viral tapi kal...
Prk N58 Slim Baca Buku Atas Pokok Kali Nie Atok Kalah Teruk

Prk N58 Slim Baca Buku Atas Pokok Kali Nie Atok Kalah Teruk

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 370 hits
Keputusan rasmi dari Pegawai Pengurus Pilihanraya PRK Nr8 Slim Shamsul Ridzuan Idris dari Suruhanjaya Pilihanraya calun Muafakat Nasional Mohd Zaidi Aziz menang bergaya dengan mendapat 13 060 undi majoriti menewaskan 2 calun Bebas Amir Khus...
Saya Rasa Sangat Sedih Kecewa Veveonah Mosibin Kesal Dengan Kenyataan Timbalan Menteri Kkmm

Saya Rasa Sangat Sedih Kecewa Veveonah Mosibin Kesal Dengan Kenyataan Timbalan Menteri Kkmm

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 381 hits
Saya rasa sangat sedih kecewa Veveonah Mosibin kesal dengan kenyataan Timbalan Menteri KKMMSusulan kenyataan tidak tepat Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Zahidi Zainul Abidin di Dewan Negara semalam Veveonah Mosibin tampil m...
Saya Mohon Maaf Atas Kekeliruan Isu Veveonah Zahidi

Saya Mohon Maaf Atas Kekeliruan Isu Veveonah Zahidi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 505 hits
133 total views 133 views today KUALA LUMPUR Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Zahidi Zainul Abidin hari ini memohon maaf di Dewan Negara kerana menimbulkan kekeliruan berhubung masalah capaian internet yang dihadapi penuntut Unive...
Tukang Tebang Pokok Berusia 68 Tahun Meninggal Dunia Secara Tiba Tiba Di Atas Pokok Berketinggian 30 Meter

Tukang Tebang Pokok Berusia 68 Tahun Meninggal Dunia Secara Tiba Tiba Di Atas Pokok Berketinggian 30 Meter

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 468 hits
Ajal boleh menjemput bila bila masa sahaja Seorang penebang pokok di Rembau difahamkan tiba tiba terkulai kaku di atas pokok bidara setinggi 30 meter Mangsa Awaludin Kaman yang berusia 68 tahun pada jam 3 00 petang pada ketika itu difahamka...
Bersatu Lawmaker Does His Homework Vouches For Veveonah

Bersatu Lawmaker Does His Homework Vouches For Veveonah

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 194 hits
Sabah Bersatu deputy chief Masidi Manjun has called Veveonah Mosibin an exemplary student after finding out more about her from Universiti Malaysia Sabah Taking to Twitter Masidi who is the Karanaan state assemblyperson said he spoke to bot...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil