Jprmi Kalbar Selenggarakan Tabligh Akbar Remaja Masjid Di Masjid Mustakhim Pontianak Barat


Pontianak, (23/12/2018) telah berlangsung agenda Tabligh Akbar dan Silaturahmi Remaja Masjid. Agenda tersebut mengundang da’i kondang dari sulawesi Ustadz DR., Das’ad Lathif., M.Si., Ph.D. Agenda tersebut dilaksanakan di Masjid Mustakhim, Pontianak Barat.
Agenda yang cukup meriah ini terlaksana atas kerja sama Jaringan Pemuda dan Remaja Masjid (JPRMI) Wilayah Kalimantan Barat bersama JPRMI Pontianak Barat, dan beberapa remaja masjid (REMAS). Beberapa remaja masjid yang turut terlibat diantaranya remaja masjid Sirajul Munir (RAMSIR), Remaja Surau Ar Ridho, dan Remaja Masjid Baiturahman (RIMBA).
Imam Bukhori, S.Pdi selaku ketua JPRMI Wilayah Kalimantan Barat menyatakan, “Saya sangat mengapresiasi kerja keras panitia. Saya juga mengucapkan terimakasih kepada para sponsor HNI HPAI, BNI Syariah, POLTEKES Kemenkes Pontianak, Dompet Ummat dan semua pihak yang telah terlibat yang telah membantu mensukseskan agenda kegiatan tersebut.”
DIHADIRI DARI BERBAGAI KALANGAN Agenda yang berlangsung khidmat ini, dihadiri ratusan orang, baik dari berbagai kalangan REMAS, ibu ibu majelis taklim, dan masyarakat umum. “Alhamdulillah kegiatan berjalan lancar. Kedepan kami berharap agar agenda seperti ini terus dilanjutkan dan ditambah dengan agenda lain yang menambah semarak dakwah pemuda dan remaja masjid. Semoga dakwah pemuda dan remaja masjid tetap semarak demi kejayaan islam yang kita harapkan.” pungkas Agus D., R., S. P, selaku ketua panitia.
Menurut tanggapan dari jama’ah atas tausiyah yang disampaikan, menurutnya sangat menarik dan lucu sehingga sangat cocok untuk masyarakat dan anak muda. Selain acara inti berupa tausiyah, dan terdapat pelantikan JPRMI kota.
Image: JPRMI Kalbar Kegiatan ini juga dikemas secara menarik dengan sejumlah pentas seni dari kalangan remaja masjid. Diantaranya aja kesenian nasyid dari masjid al amin. Serta kesenian TAR, akustik, dan acapella dari ramsir. Kemudian ada juga akustik dari Ar-Ridho, dan kesenian shalawatan dari Remaja Masjid Darul Mutakhin.
Menurut Imam Bukhori., S. Pd.I dengan adanya kesenian ini sangat baik untuk dakwah islam kedepannya. Seni adalah pintu masuk kepada anak muda milenial. Ia melanjutkan walaupun demikian pedoman terhadap Al-quran dan Assunah tidak boleh di tinggalkan.
Agenda ini mendapat respon yang positif dari teman-teman remaja masjid. Tanggapan dari Zulfarid perwakilan Remaja Surau Ar Ridho, “Alhamdulillah seru banget bisa ngumpul sesama remaja masjid bisa silaturahim juga ,jadi makin semangat memakmurkan masjid. wah seru banget. apalagi ustadz das’ad lathif nya, membuka pemikiran semakin meluas Alhamdulillah deh bisa ikut.” pungkasnya.
Sumber: Ema Zati Baroroh., M.Psi., Psikolog
The post JPRMI Kalbar Selenggarakan Tabligh Akbar Remaja Masjid di Masjid Mustakhim Pontianak Barat appeared first on Blogger Borneo Network.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/jprmi-kalbar-selenggarakan-tabligh-akbar-remaja-masjid-di-masjid-mustakhim-pontianak-barat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Empat Remaja Masjid Di Kebumen Hilang Terseret Ombak Pantai Selatan

Empat Remaja Masjid Di Kebumen Hilang Terseret Ombak Pantai Selatan

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 216 hits
Empat remaja masjid Desa Grujugan Kecamatan Petanahan Kabupaten Kebumen dilaporkan hilang terseret ombak saat berwisata di Pantai Pandan Kuning Petanahan Minggu pagi
Keji Mahasiswa Tewas Dibantai Di Dalam Masjid Saat Mau Sholat Tahajud

Keji Mahasiswa Tewas Dibantai Di Dalam Masjid Saat Mau Sholat Tahajud

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 286 hits
Muhammad Khaidir pemuda berusia 23 tahun tewas dikeroyok warga di Masjid Nurul Yasin Jalan Poros Limbung Kampung Jatia Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa Sulawesi Selatan Khaidir yang berada di masjid itu untuk salat Tahajud justru menjadi bul...
Pengawal Keselamatan Di Denda Rm1 000 Curi Kasut Di Masjid

Pengawal Keselamatan Di Denda Rm1 000 Curi Kasut Di Masjid

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 363 hits
PETALING JAYA Akibat mencuri sepasang kasut di masjid seorang pengawal keselamatan dijatuhi hukuman denda RM1 000 atau sebulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini Majistret Nor Ariffin Hisham menjatuhkan hukuman itu terhadap Un...
Masjid Temerloh Jaya Adakan Solat Jenazah Ghaib Untuk Adib

Masjid Temerloh Jaya Adakan Solat Jenazah Ghaib Untuk Adib

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 286 hits
TEMERLOH Pengurusan Masjid Taman Temerloh Jaya turut tidak ketinggalan menganjurkan solat jenazah ghaib malam tadi bagi wira negara Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim 24 Timbalan Pengerusi masjid itu Ramizul Amin Ishak berkata pemergian ...
Bila Pan Jadi Kerajaan Dulu Boleh Tidur Masjid Sekarang Merungut Bilik Hotel Kecil

Bila Pan Jadi Kerajaan Dulu Boleh Tidur Masjid Sekarang Merungut Bilik Hotel Kecil

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 374 hits
Pengerusi Amanah Perak Asmuni Awi memberi teguran tajam kepada segelintir perwakilan yang merungut tentang hal yang disifatkan sebagai remeh temeh ketika konvensyen termasuk bilik hotel yang kecil Asmuni berkata beliau hairan bagaimana rung...
Sejarah Penangkapan Beramai Ramai Mahasiswa Di Masjid Negara

Sejarah Penangkapan Beramai Ramai Mahasiswa Di Masjid Negara

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 451 hits
DEMO DALAM SEJARAH Demonstrasi mahasiswa di Padang Kelab Selangor KL Semasa demonstrasi mahasiswa di KL pada 3 Disember 1974 sebanyak 1 128 orang mahasiswa telah ditangkap oleh polis kerana melibatkan diri dalam demonstrasi tersebut Antara ...
Subhanallah London Tutup Hampir 500 Buah Gereja Buka 423 Masjid Baru

Subhanallah London Tutup Hampir 500 Buah Gereja Buka 423 Masjid Baru

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 339 hits
London lebih Islam daripada banyak negara muslim yang disatukan kata Maulana Syed Raza Rizvi salah seorang pendakwah Islam yang kini memimpin Londonistan dilaporkan oleh wartawan Melanie Phillips Sebanyak 423 buah masjid masjid baru dibina ...
Lompat Pagar Masjid Dan Curi Uang Kotak Amal Aditya Diringkus Polisi

Lompat Pagar Masjid Dan Curi Uang Kotak Amal Aditya Diringkus Polisi

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 229 hits
Tidak mau kehilangan buruannya polisi langsung saja menyergap pelaku dan di amankan untuk penyelidikan lebih lanjut
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman