Jom Lihat Pelarian Rohingya Di Aceh Solat Jumaat Rawatan Penempatan




SETELAH seminggu di Aceh, keadaan pelarian Rohingya mulai bertambah baik. Tidak ada lagi tangisan kesedihan seperti pada awal kedatangan. Anak-anak mereka kini dapat ketawa dengan riang, para pemuda dan lelaki dewasa dapat kembali ke Solat Jumaat.

Semalam, Jumaat (3/7/2020), puluhan lelaki Rohingya menunaikan Solat Jumaat di musala yang terletak di kompleks bekas Pejabat Imigresen Lhokseumawe di Kabupaten Blang Mangat, Lhokseumawe. Ini adalah doa Jumaat pertama mereka setelah terdampar di perairan Aceh Utara, Rabu (24/6/2020) lalu.

Seperti yang dilaporkan, sebanyak 99 pelarian Rohingya (beberapa wanita dan anak-anak) yang terdampar di perairan Aceh Utara, diturunkan oleh penduduk di Pantai Lancok, Kabupaten Syamtalira Bayu, Aceh Utara, Khamis (25/25/2020) sekitar jam 16:00 WIB. Proses evakuasi berlaku secara mendadak di bawah tangisan pelarian dan cuaca tidak baik.

Dua jam kemudian, mereka dipindahkan ke lokasi perlindungan sementara ke bekas Pejabat Imigresen Lhokseumawe di daerah Punteut, Kabupaten Blang Mangat.

Setelah seminggu di lokasi penempatan semula, keadaan pelarian Rohingya mula bertambah baik. Semalam, mereka mengadakan Solat Jumaat pertama mereka (3/7/2020) di musala yang terletak di kompleks bekas Pejabat Imigresen Lhokseumawe di daerah Punteut, Kabupaten Blang Mangat.

Solat Jumaat pertama diikuti oleh puluhan warga Rohingya dan sukarelawan yang bertugas di lokasi bersama beberapa penduduk. Sebahagian daripada mereka memakai sarung, topi, dan ada juga yang memakai seluar. Mereka mula memasuki mushola sekitar pukul 12.15 WIB.

Tidak lama kemudian Tgk Muhammad Saddam, guru Dayah Misbahul Ulum Paloh Muara Dua District, Lhokseumawe bertindak sebagai pendakwah. Dia menyampaikan khutbah dengan berdiri di depan jemaah, kerana tidak ada mimbar.

Tgk Muhammad menyampaikan pesan, sikap seorang Muslim terhadap wabak Penyakit Virus Corona 2019 (Covid-19). Kemudian, Tgk Muhammad juga meminta para jemaah untuk tetap bersabar seperti Nabi Aiyub, terhadap ujian yang diberikan oleh Allah. "Ketika saya pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, saya dihubungi oleh Lembaga Zakat Rumah. Mereka meminta saya mengisi khutbah di kem pelarian Rohingya, "kata Tgk Muhammad Saddam.

Sebelum menjadi pendakwah, kata Tgk Saddam, dia bercakap dengan beberapa penduduk Rohingya, tetapi mereka tidak dapat berbahasa Arab dan Inggeris. Walau bagaimanapun, terdapat tiga orang yang boleh berkomunikasi dengan bahasa Melayu.


Walaupun begitu, Tgk Saddam percaya, mesej yang disampaikan dalam khutbah itu difahami oleh beberapa orang Rohingya. "Memang tidak ada persiapan, kerana tiba-tiba. Jadi saya katakan mengenai kesabaran, katanya.
Bertindak sebagai imam Tgk Nauval Zuhdi, pelajar Dayah Misbahul Ulum Paloh, Daerah Muara Dua, Lhokseumawe. "Ketika hendak pergi ke masjid, saya diberitahu oleh ulama untuk menjadi imam di tempat Rohingya," kata Tgk Nauval yang mengatakan dia gembira menjadi imam pada solat Jumaat pertama bersama pelarian Rohingya.

Seorang masih dirawat


Sementara itu, hingga Jumat (3/7/2020) malam, hanya satu pengungsi Rohingya yang masih harus menjalani perawatan di Rumah Sakit PMI Aceh Utara di Lhokseumawe. Sementara yang lain telah dinyatakan sembuh, sehingga telah dikembalikan ke lokasi perlindungan.

Seperti yang dilaporkan, setelah mengungsi dari pantai Lancok, ada dua pengungsi yang harus dikejarkan ke Rumah Sakit PMI Aceh Utara di Lhokseumawe. Yaitu, Mohammed Ayas (23) dan Khatija (33), dengan keluhan sakit di perut.

Jurucakap (Jurucakap) Pasukan Petugas Pelarian Rohingya di Lhokseumawe, Marzuki, mengatakan, bagi Mohammed Ayas, telah dinyatakan sembuh. Sehingga pagi semalam dikembalikan ke lokasi tempat perlindungan. "Jadi sekarang yang dirawat adalah Khatija. Tetapi keadaannya semakin baik," kata Marzuki.

Akan dipindahkan ke BLK

Marzuki juga mengatakan, pada hari Isnin (6/7/2020) lusa, para pelarian Rohingya akan dipindahkan dari bekas pejabat imigresen daerah Puntuet, Kabupaten Blang Mangat, ke bangunan Pusat Latihan Pekerjaan (BLK) yang terletak di daerah Kandang, Kabupaten Muara Dua, Lhokseumawe.

Marzuki berkata, usaha penempatan semula dilakukan agar pelarian Rohingya dapat menempati lokasi yang lebih sesuai. "Kerana setakat ini kita tidak tahu berapa lama mereka akan ditempatkan di Bandar Lhokseumawe. Jadi mereka mesti ditempatkan di lokasi yang lebih sesuai," katanya.

Untuk kesediaan penempatan semula, Pasukan Petugas, pada hari Jumaat (3/7/2020) petang, memeriksa kesediaan di BLK. "Sehingga kini satu-satunya MCK yang belum selesai," kata Marzuki.

Dianggarkan bahawa diperlukan satu atau dua hari yang lalu untuk menyelesaikan MCK. "Oleh itu, kami akan memindahkan pelarian Rohingya ke BLK pada hari Isnin lusa," katanya.


Dalam hubungan ini, pelbagai logistik yang ada di bekas Pejabat Imigresen Lhokseumawe, mulai Sabtu (07/04/2020) akan dipindahkan ke BLK esok. "Proses pemindahan logistik dijadualkan berlangsung dalam dua hari, esok Sabtu dan lusa," kata Marzuki. (IH)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/07/jom-lihat-pelarian-rohingya-di-aceh_4.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Mereka Ditolak M Sia Nelayan Aceh Mengamuk Kerajaaan Tak Izin Selamatkan Pelarian Rohingya

Video Mereka Ditolak M Sia Nelayan Aceh Mengamuk Kerajaaan Tak Izin Selamatkan Pelarian Rohingya

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 230 hits
Isu pelarian Rohingya terus menjadi isu hangat Kali ini telah tular video menunjukkan pelarian Rohingya berlabuh di Acheh Penduduk Acheh dikatakan ingin membantu kapal pelarian Rohginya yang ditemui terumbang ambing di laut sejak beberapa h...
Kapal Bawa Pelarian Rohingya Gagal Dikesan

Kapal Bawa Pelarian Rohingya Gagal Dikesan

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 393 hits
KAPAL membawa kira kira 300 pelarian Rohingya yang didakwa berselindung di Pulau Koh Adang Laut Andaman di selatan Thailand sebelum ini kini gagal dikesan Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Datuk Mohd Zubil Mat Som berkat...
S Pura Dah Buat Solat Jumaat 2 Sesi Malaysia Baru Kaji

S Pura Dah Buat Solat Jumaat 2 Sesi Malaysia Baru Kaji

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 267 hits
Semalam Ismail Sabri berkata Kerajaan akan memikirkan jika Solat jumaat dilakukan lebih dari satu sesi Untuk Pengetahuan Ismail Sabri di Singapura sejak minggu lepas Mufti Singapura dah diumumkan Solat Jumaat Di Singapura akan dilakukan sek...
Pelarian Rohingya Dilarang Tinggalkan Pulau

Pelarian Rohingya Dilarang Tinggalkan Pulau

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 185 hits
DHAKA Ratusan pelarian Rohingya ditempatkan di pulau yang kerap dilanda banjir di Teluk Benggala tidak dibenarkan meninggalkan pulau itu kecuali untuk kembali ke negara asal kata pihak berkuasa Bangladesh Kira kira 306 etnik Islam Rohingya ...
Salam Jumaat Jom Selawat Mendapatkan Syafaat Rasulullah Saw

Salam Jumaat Jom Selawat Mendapatkan Syafaat Rasulullah Saw

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 655 hits
Berkata Imam Al Barbahari rahimahullah Beriman dengan Syafaat Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bagi orang berdosa yang bersalah 1 pada Hari Kiamat dan ketika di atas Sirath 2 dan dengan mengeluarkan mereka dari perut Neraka Jahannam Se...
Jemaah Turki Terus Khusyuk Tunai Solat Jumaat Dalam Hujan Lebat Bikin Sebak

Jemaah Turki Terus Khusyuk Tunai Solat Jumaat Dalam Hujan Lebat Bikin Sebak

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 318 hits
Jemaah Turki Terus Khusyuk Tunai Solat Jumaat Dalam Hujan Lebat Bikin Sebak Disebabkan pendemik Covid 19 yang melanda dunia rumah ibadat termasuk masjid telah ditutup buat sementara daripada dikunjungi oleh orang ramai untuk beribadah Namun...
Sultan Mizan Solat Jumaat Bersama 550 Rakyat

Sultan Mizan Solat Jumaat Bersama 550 Rakyat

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 339 hits
Oleh Aslam WiraKUALA TERENGGANU 26 Jun Kira kira 550 jemaah menunaikan solat Jumaat bersama Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin di Masjid Sultan Ismail Chendering di sini hari ini Keberangkatan tiba Baginda jam 1 10 tengah hari yan...
Masjid Di Singapura Mula Adakan Solat Jumaat Selepas 15 Minggu

Masjid Di Singapura Mula Adakan Solat Jumaat Selepas 15 Minggu

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 244 hits
Singapura Ketika Singapura memasuki minggu kedua Fasa Kedua pembukaan semula hari ini masjid di negara itu telah dibenarkan untuk mengadakan solat Jumaat dan solat berjemaah harian selepas ia dihentikan sejak 13 Mac sebagai langkah mengekan...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000