Jom Apply I Saraan Kwsp Rm250


Ramai tahu yang saya adalah konsultan unit trust PMB Investment tapi kali ni saya taknak share pasal PMB, saya cuma nak kongsi sikit info pasal caruman KWSP pulak. Awak pernah dengar tentang i-Suri dan i-Saraan yang kerajaan umumkan sebelum ni?  Since saya tak layak untuk apply i-Suri, jadi saya cuma nak kongsi pasal caruman i-Saraan je kali ni.



Apa Itu i-Saraan KWSP?

Okay, basically i-Saraan adalah satu inisiatif kerajaan bagi membantu golongan yang tak mempunyai pendapatan tetap seperti peniaga dan surirumah untuk mencarum dalam KWSP. Bagi golongan yang tak mempunyai pendapatan tetap ni, mereka boleh mencarum sendiri secara sukarela dalam KWSP mengikut kemampuan mereka dan kerajaan akan beri 15% tambahan dalam bentuk caruman ke dalam akaun mereka dengan maksimum sehingga RM250.




Saya agak berminat nak tau details tentang i-Saraan since saya nampak tambahan 15% ni macam boleh lawan dividen yang diberi oleh unit trust. Itu belum ditambah dengan agihan pendapatan yang akan diberi setiap akhir tahun oleh KWSP yang mana saya agak, boleh dapat di antara 3% hingga 6% setahun (based on previous dividend). 


Jadi kalau dicampur, boleh katakan yang pulangan akan diterima oleh pencarum i-Saraan nanti adalah antara 18% hingga 21% which is HUGE! Oh, lupa nak bagitau yang bantuan ni layak dinikmati pencarum i-Saraan sehingga mereka berumur 60 tahun which is also good. Terima lebih kurang 20% setiap tahun dan boleh lihat compounding effect since wang tak boleh dikeluarkan sehingga cukup masa kan.


Walk-In ke KWSPSince call office tak berjawab, jadi last week saya walk-in ke bangunan KWSP untuk tanya details tentang i-Saraan. Proses berjalan lancar dan rupanya ramai juga yang ke bangunan KWSP ni untuk setelkan urusan mereka. Anak-anak pula tak boleh masuk, jadi terpaksalah Auni dan Meera jagi guard sekejap berkawal depan tangga.


Macam biasa, saya kena beratur sebelum ambil nombor dan bila dah sampai turn, saya bagitau nak buat i-Saraan dan disuruh oleh staf untuk buat i-Akaun KWSP dulu. Untuk yang tak tau, i-Akaun adalah aplikasi KWSP yang boleh diinstall dalam phone. Nak install i-Akaun boleh je buat kat rumah tapi kena set ID dan password di kaunter KWSP dulu sebelum boleh mendaftar masuk melalui app.


Semua persoalan saya dah terjawab pada hari tu dan saya share pada awak pulak dengan harapan awak pun boleh grab offer best ni. Untuk mudahkan awak faham tentang i-Saraan, saya tulis dalam bentuk point kat bawah ye. Senang sikit nak baca.


i-Saraan | Apa Perlu Saya Tahu
Layak untuk mereka yang tak dicarum oleh majikan, bekerja sendiri dan tak mempunyai pendapatan tetap. Surirumah pun layak mencarum.Tiada minimum nilai caruman, boleh mencarum ikut kemampuan sendiri.Maksimum RM250 akan diberi oleh kerajaan dalam bentuk caruman KWSP dengan nilai caruman RM1667 setahun.Jika jumlah caruman di bawah nilai RM1667, insentif sebanyak 15% daripada nilai caruman akan diberikan.Caruman boleh dibuat secara online.Insentif akan dinikmati sehingga usia 60 tahun.Surirumah yang dah buat i-Suri, mereka tak layak untuk mencarum bawah i-Saraan. Cuma boleh pilih salah satu.


Rugi Kalau Tak Apply i-Saraan
Rugi ke? Macam sikit je RM250 setahun, better invest dalam saham boleh dapat lebih 15%. 


Bagi saya, ini adalah  lifetime offer untuk mereka yang takde kerja tetap dan nak mula invest. Memang betul invest saham boleh dapat return lebih besar tapi kalau bercakap tentang risiko, risiko invest saham juga besar. High risk, high return kan. Jadi memang kena deal dengan kerugian kalau invest dalam saham. 


Tapi kalau mencarum dalam i-Saraan KWSP ni, risiko zero with high return. Saya kata high return sebab as a consultant unit trust pun kitorang cuma berani letak anggaran dividen tahunan antara 10% hingga 12% je untuk dana yang high risk. Itu pun still kena deal dengan harga jatuh dan loss on paper kalau performance tak cantik.


Yang ni kira low risk, high return dah. Takde risiko hilang duit dan takde kos buka akaun bagai macam unit trust. Paling best, caruman ni tak boleh dikeluarkan sehingga usia 55/60 tahun (yang ni tak sure, boleh call KWSP tanya), jadi boleh tengok compounding effect kat situ. 


Kalau macam tu better saya carum semua duit dalam i-Saraan KWSP je, return lagi tinggi dari unit trust.


Boleh je kalau nak carum semua wang dalam KWSP tapi banyak mana pun awak mencarum, hanya maksimum RM250 sahaja yang akan diterima jika dah mencapai nilai caruman RM1667 setahun. Tak kisah awak masukkan RM2000 atau RM5000, awak cuma dapat RM250 sahaja setahun. Jadi pelbagaikan portfolio adalah yang terbaik untuk maksimumkan pulangan. Ha, gituh!


Rasanya dah panjang lebar saya berkongsi ni, kalau awak ada pertanyaan tentang hal i-Saraan KWSP ni, jangan tanya saya sebab saya dah share semua yang saya tahu kat atas. Better awak call KWSP je untuk lebih maklumat lanjut. By the way, saya dah apply i-Saraan, awak taknak apply ke?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nurzariniismail.com/2022/03/apply-i-saraan-kwsp-rm250.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Terpaksa Pecah Tabung Persaraan Sendiri Rm10 000 Kwsp Akibat Kegagalan Kerajaan Kawal Kos Sara Hidup

Rakyat Terpaksa Pecah Tabung Persaraan Sendiri Rm10 000 Kwsp Akibat Kegagalan Kerajaan Kawal Kos Sara Hidup

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 113 hits
1 Amat menyedihkan apabila rakyat terpaksa pecah tabung persaraan atas kegagalan kerajaan mentadbir dan membantu ringankan beban pasca COVID Kerajaan juga gagal mengawal kos sara hidup 2 KWSP hanya melibatkan 15 1 juta ahli dengan hanya 7 6...
Kwsp 10k 2022

Kwsp 10k 2022

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 323 hits
KWSP 10k 2022 Sempat tak tengok Sidang Media Khas Perdana Menteri Dato Sri Ismail Sabri Yaakob di mahupun tadi Kalau sempat tengok mesti sekarang tengah tersenyum girang sebab tak sabar nak buat pengeluaran khas KWSP RM1000 secara one off y...
10 Cara Belanja Duit Kwsp Rm10 000 Cara No 5 Paling Penting

10 Cara Belanja Duit Kwsp Rm10 000 Cara No 5 Paling Penting

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 201 hits
Ramai pencarum KWSP yang mungkin tidak tahu bagaimanakah untuk memanfaatkan wang yang diberikan melalui Pengeluaran Khas KWSP RM10 000 Mungkin ramai akan melakukan pembaziran dengan menggunakan wang tersebut untuk perkara perkara yang tidak...
Permohonan Pembayaran Pengeluaran Khas Rm10 000 Kwsp

Permohonan Pembayaran Pengeluaran Khas Rm10 000 Kwsp

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 181 hits
Permohonan Pembayaran Pengeluaran Khas RM10 000 KWSP Sebelum ini YAB Perdana Menteri Dato Sri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan yang KWSP akan memperkenalkan Pengeluaran Khas sebanyak RM10 000 untuk ahli yang masih terkesan dengan pandemik Be...
Tarikh Pengeluaran 10k Kwsp

Tarikh Pengeluaran 10k Kwsp

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 231 hits
Pada 16March 2022 Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan pengeluaran RM10 k bagi mereka yang layak melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja TARIKH permohonan bermula pada 1 April 2022 dan berakhir pada 30 April 2022 So gunakanlah dengan b...
Kwsp Rm10k Elak Bersesak Ini Cara Buat Temu Janji Online Kaunter Kwsp

Kwsp Rm10k Elak Bersesak Ini Cara Buat Temu Janji Online Kaunter Kwsp

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 113 hits
Kerajaan secara rasmi telah mengumumkan pengeluaran khas KWSP sehingga RM10 000 untuk kali terakhir Ahli yang berniat untuk melakukan pengeluaran ini perlu melakukan perancangan yang baik dalam usaha memudahkan proses pengeluaran Ini termas...
Ramai Yang Gembira Bila Pengeluaran 10k Kwsp Dibenarkan Ini Pula Pesanan Dari Menteri Kewangan Pada Pihak Kwsp

Ramai Yang Gembira Bila Pengeluaran 10k Kwsp Dibenarkan Ini Pula Pesanan Dari Menteri Kewangan Pada Pihak Kwsp

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 251 hits
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja akan memastikan pengeluaran khas RM10 000 yang baharu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dipermudahkan
Bantuan Kwsp 2022

Bantuan Kwsp 2022

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 327 hits
Bantuan KWSP 2022 Kuala Lumpur Pengeluaran RM10 000 secara one off seharusnya tidak menjadi masalah jika benar khabar angin Kumpulan Wang Simpanan Pekerja akan mengumumkan dividen kira kira 5 2 peratus hingga enam peratus bagi 2021 Ketua Pe...
Akhirnya Pengeluaran Khas Kwsp Rm10 000 Diluluskan Nak Buat Apa Dengan Duit Tu

Akhirnya Pengeluaran Khas Kwsp Rm10 000 Diluluskan Nak Buat Apa Dengan Duit Tu

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 199 hits
Alhamdulillah memang teruja bila DH kongsikan pengumuman PM Ismail Sabri yang kerajaan dah luluskan pengeluaran khas RM10 000 tu Pastinya ia berita yang melegakan ramai orang dan tak kurang yang tidak setuju tapi itu semua terpulang pada ha...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way