Jokowi Perlu Banyak Belajar Daripada Ph Cara Mentadbir Negara Supaya Setanding Dengan Malaysia


Foto-Tweeter

Dimana silapnya pentadbiran PH dalam meransang ekonomi negara?

10 KESAN PENIPUAN LIM GUAN ENG PADA EKONOMI NEGARA

Sandiwara YB Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengenai ‘rompakan’ dan ‘kehilangan’ Wang Bayaran Balik Cukai GST berjumlah RM19.4 bilion tidak boleh dipandang enteng! Ini bukan kali pertama beliau menipu rakyat.

Bermula dengan penipuan beliau mengenai status Hutang Negara yang kononnya mencecah RM1 trilion, sudah cukup memudaratkan ekonomi negara.

Sekurang-kurangnya terdapat 10 kesan penipuan Menteri Kewangan terhadap ekonomi negara:

1) Dakwaan wang GST dirompak menjejaskan keyakinan pelabur berkenaan tadbir urus kewangan negara hingga mengakibatkan pelabur lari dan mencatatkan aliran keluar dana asing mencecah RM38 billion!

2) Pengeluaran dana asing yang berterusan keluar daripada Malaysia juga telah menjejaskan Bursa Malaysia sehingga kehilangan 200 mata atau bersamaan dengan kemerosotan nilai sehingga RM270 billion!

3) Kejatuhan teruk nilai Bursa Saham Malaysia menyebabkan Syarikat-syarikat perlaburan berkaitan Kerajaan (GLIC) mencatatkan kerugian besar nilai perlaburan seperti Khazanah Nasional Berhad (rugi RM21 billion) dan Tabung Haji (rugi RM10 billion)!

4) Aliran keluar dana asing telah menyebabkan Ringgit Malaysia menyusut berbanding Dollar Amerika iaitu purata RM4.10 bagi setiap 1 dollar Amerika berbanding di RM3.80 pada awal tahun 2018 ketika BN memerintah!

5) Aliran keluar dana asing juga telah merendahkan pegangan bon-bon Kerajaan Malaysia menyebabkan Malaysia berada di dalam risiko akan diturunkan penarafan dari 2 kepada 1 World Government Bond Index oleh FTSE Russel yang berpengkalan di London. Sekiranya berlaku, Malaysia bakal menyaksikan aliran keluar lebih USD8 billion atau RM32 billion pula dari pasaran bon Malaysia!

6) Menggunakan alasan wang bayaran balik GST dirompak untuk menghalalkan Kerajaan PH menjarah hampir RM82 billion dana Petronas telah menyebabkan Moody's merendahkan rating atau penarafan Petronas dari A1 kepada A2 pada 20 Jun 2019. Lebih menyedihkan daripada RM82 bilion yang kononnya untuk melunaskan RM19.4 bilion wang GST, hanya RM1.5 bilion sahaja yang layak dibayar (sebagaimana laporan The Edge)!

7) Penjarahan dana Petronas akibat kekurangan sumber pendapatan sejak pemansuhan GST telah menyaksikan Lim Guan Eng bertanggungjawab meningkatkan Hutang Langsung Kerajaan dari RM686.8 billion pada 31 Disember 2017 kepada terbaru RM804 billion baru-baru ini!

8.) Hilangnya keyakinan pelabur asing dengan pengeluaran besar-besaran dana yang menyebabkan kerugian syarikat-syarikat milik Kerajaan dan kekurangan sumber pendapatan telah menyaksikan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) melaksanakan siri penjualan aset-aset bernilai Kerajaan seperti saham IHH Healthcare Berhad kepada Mitsui & Co dengan harga RM8.42 billion, saham M1 milik Axiata kepada Singapura dengan harga RM1.65 billion dan banyak lagi!

9) Pelupusan atau penjualan aset-aset pelaburan oleh Khazanah dan Syarikat-syarikat milik Kerajaan lain juga memberi kesan langsung terhadap pemberhentian ribuan pekerja-pekerja yang berada di bawah syarikat-syarikat ini. Terbaru, UEM Group Berhad yang dimiliki Khazanah Nasional dilaporkan akan memberhentikan lebih 200 pekerja atas alasan untuk mengurangkan kos lantaran mengalami kerugian. 33,402 orang pekerja swasta setakat ini telah dilaporkan diberhentikan kerja!

10) Lebih menyedihkan, mengikut Laporan Bank Negara sehingga Mei 2019 pengangguran terus meningkat kepada 520,000 orang. Malah bagi tahun pertama pentadbiran PH (Mei 2018 - Mei 2019), statistik Laporan Tenaga Buruh yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Negara menunjukkan hanya 269.9 ribu pekerjaan baharu dicipta berbanding tempoh yang sama setahun sebelumnya di bawah Barisan Nasional iaitu sejumlah 398.2 ribu (Mei 2017 - Mei 2018)!

Justeru, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia dengan tegasnya menggesa dan mendesak supaya YB Lim Guan Eng meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan kerana menjadi punca utama kemudaratan besar terhadap ekonomi negara sekaligus menyebakan kesusahan kepada rakyat!

Dr. Asyraf Wajdi Dusuki

Sumber:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2776698005693562&id=116331768396879

Sehingga kini juga status LGE sebagai Akauntan bertauliah juga diragui (pautan)

Kononya hendak saman orang yang mempertikaikan status Akauntan beliau tapi sehingga kini saman tidak pernah difailkan.

Sekian.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://naimnikmat.blogspot.com/2020/01/jokowi-perlu-banyak-belajar-daripada-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Klaim Banyak Negara Ingin Beli Alutsista Indonesia

Jokowi Klaim Banyak Negara Ingin Beli Alutsista Indonesia

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 146 hits
Minggu depan kita akan rapat terbatas dengan Pak Menhan nanti di Surabaya ujarnya
Malaysia Disenarai Antara Negara Terburuk Dalam Kebebasan Internet

Malaysia Disenarai Antara Negara Terburuk Dalam Kebebasan Internet

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 199 hits
MALAYSIAKINI Sebuah syarikat penyelidikan teknologi Comparitech menyenaraikan Malaysia sebagai satu daripada negara paling rendah dalam indeks kebebasan internet berdasarkan sekatan pada media sosial laporan politik pornografi dan laman pen...
Malaysia Negara Bebas Anda Boleh Beri Komen Dr M Beritahu Pemimpin Pkr

Malaysia Negara Bebas Anda Boleh Beri Komen Dr M Beritahu Pemimpin Pkr

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 245 hits
KUALA LUMPUR Malaysia adalah negara bebas dan mana mana pihak boleh membuat sebarang kritikan dan komen kata Dr Mahathir Mohamad Malaysia negara bebas anda boleh beri komen Dr M beritahu pemimpin PKR
Polisi Kerajaan Ph Merugikan Negara Penyebab Malaysia Ketinggalan Dr Shamsul

Polisi Kerajaan Ph Merugikan Negara Penyebab Malaysia Ketinggalan Dr Shamsul

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 324 hits
Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata mungkin Indonesia akan jauh meninggalkan negara Katanya jika sebelum ini Malaysia di zaman kerajaan Barisan Nasional sering menjadi negara pilihan untuk pelaburan asing s...
Sedang Banyak Digemari Inilah Cara Menghasilkan Uang Dari Bermain Tiktok

Sedang Banyak Digemari Inilah Cara Menghasilkan Uang Dari Bermain Tiktok

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 186 hits
Belakangan ini aplikasi TikTok sedang banyak digemari hingga menjadi perbincangan Aplikasi buatan Tingkok ini booming di kalangan anak anak remaja bahkan orang dewasa Lantas bisakah kita menghasilkan uang dari TikTok Berikut informasi selen...
Cara Masak Beras Basmathi Supaya Nasi Lembut Berderai Dan Sekata

Cara Masak Beras Basmathi Supaya Nasi Lembut Berderai Dan Sekata

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 715 hits
Beras basmathi adalah antara jenis beras berkualiti walaupun harganya memang mahal tetapi amat berbaloi kerana rasanya enak berkhasiat dan baik untuk kesihatan Oleh itu jika anda mahu memasak beras jenis ini anda kena ikut cara yang betul s...
Dari Tempat Ke 26 Jadi Tempat Ke 3 Malaysia Negara Paling Aman Di Asia Tenggara

Dari Tempat Ke 26 Jadi Tempat Ke 3 Malaysia Negara Paling Aman Di Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 283 hits
Malaysia kini berada di tangga ke 16 negara paling aman di dunia menerusi laporan Indeks Keamanan Global 2019 kata Menteri Pertahanan Mohamad Sabu Beliau berkata laporan GPI itu turut mengiktiraf Malaysia sebagai negara ketiga paling aman d...
Istana Sebut Kunjungan Jokowi Sinyal Negara Hadir Tangani Isu Natuna

Istana Sebut Kunjungan Jokowi Sinyal Negara Hadir Tangani Isu Natuna

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 163 hits
Sekretaris Kabinet Pramono Anung mengatakan kunjungan Presiden Joko Widodo atau Jokowi ke Natuna untuk menegaskan bahwa kedaulatan Indonesia tidak boleh diganggu Menurut dia Jokowi memberi perhatian serius terhadap masalah yang terjadi di p...
Malaysia Kirim Balik 150 Kontainer Sampah Plastik Ke Empat Negara

Malaysia Kirim Balik 150 Kontainer Sampah Plastik Ke Empat Negara

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 211 hits
Malaysia mengirim balik 150 kontainer sampah plastik kiriman dari empat negara yaitu Amerika Serikat Inggris Prancis dan Kanada
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord