Jodoh Pilihan Orang Tua Lebih Baik


 


Pernah terfikir mengapa ramai orang memilih untuk berkahwin dengan pasangan yang dipilih oleh ibu bapa mereka? Mungkin terdengar kuno dan tidak romantik, tetapi sebenarnya ada banyak sebab mengapa pilihan pasangan oleh ibu bapa boleh menjadi pilihan yang lebih baik. 
Dalam artikel ini, kita akan meneliti ENAM sebab mengapa pilihan pasangan oleh ibu bapa boleh menjadi pilihan yang tepat untukmu.


1. Pengalaman Hidup yang Lebih BanyakIbu bapa kita mempunyai pengalaman hidup yang lebih banyak daripada kita. Mereka telah melalui pelbagai peristiwa dan cabaran dalam hidup mereka, dan dengan itu mereka mempunyai kearifan dan wawasan yang berharga. 
Apabila mereka memilih pasangan untuk kita, mereka melakukannya berdasarkan pengalaman mereka sendiri. Mereka tahu apa yang penting dalam hubungan dan dapat membantu kita mengelakkan kesilapan yang sama.


2. Mengetahui Apa yang Terbaik BagimuIbu bapa kita adalah orang-orang yang paling mengenali kita. Mereka tahu kelebihan dan kelemahan kita, impian dan ambisi kita, serta apa yang membuat kita bahagia. 
Apabila mereka memilih pasangan untuk kita, mereka melakukannya dengan mempertimbangkan perkara-perkara ini. Mereka ingin melihat kita bahagia dan berjaya dalam hubungan kita, jadi mereka akan memilih seseorang yang mereka percaya cocok dengan personaliti dan keperluan kita.


3. Hubungan yang Kuat dan StabilIbu bapa kita telah berkahwin sendiri selama bertahun-tahun, dan mereka tahu apa yang membuat hubungan tetap kuat dan stabil. Apabila mereka memilih pasangan untuk kita, mereka mencari seseorang yang mempunyai nilai-nilai dan matlamat hidup yang seiring dengan kita. 
Mereka ingin melihat kita membina hubungan yang kukuh dan langgeng, jadi mereka akan memilih seseorang yang berpotensi untuk itu.

4. Pemikiran Jangka PanjangPada masa kini, ramai orang cenderung memberi tumpuan kepada kepuasan segera dan keseronokan seketika. Namun, ibu bapa kita cenderung berfikir jangka panjang. Apabila mereka memilih pasangan untuk kita, mereka melakukannya dengan mempertimbangkan masa depan kita. 
Mereka ingin melihat kita memiliki pasangan yang menjadi rakan sejati dalam hidup, seseorang yang akan menyokong kita dalam mencapai impian dan matlamat hidup kita. Mereka menginginkan kebahagiaan jangka panjang bagi kita, bukan sekadar kebahagiaan sementara.


5. Menghormati Tradisi KeluargaDalam beberapa budaya, pemilihan pasangan masih dianggap sebagai bahagian penting dalam tradisi keluarga. Ibu bapa kita sering menghormati nilai-nilai dan adat resam keluarga, jadi apabila mereka memilih pasangan untuk kita, mereka melakukannya untuk menjaga kesinambungan tradisi keluarga tersebut. 
Ini bukan bermakna kita harus berkahwin dengan seseorang yang kita tidak cintai, tetapi ini bermakna kita menghargai dan menghormati keputusan ibu bapa kita dan cuba membuka minda kepada kemungkinan bahawa mereka tahu apa yang terbaik untuk kita.


6. Mendapat restu ibu bapaKehidupan yang tenang bermula dengan rahmat daripada Ilahi dan diiringi dengan restu ibu bapa yang membesarkan kita. Tanpa restu orang tua, langkah kita boleh terumbang-ambing tanpa arah tujuan. 
Begitu juga dengan hubungan percintaan di mana tanpa restu ibu bapa, perhubungan yang dijalin mungkin tidak akan berakhir dengan gembira. Sekiranya kita bersedia untuk menerima calon pilihan hati ibu bapa, maka tanpa ragu restu mereka sudah berada di dalam tangan kita. 
Terdapat beberapa kebaikan yang dapat kita raih di situ. Pertama, Allah melihat usaha yang kita lakukan untuk mencari jodoh. Kedua, Allah juga melihat ketaatan kita pada ibu bapa dengan menerima calon yang mereka berikan. Ketiga, kita juga memperoleh redha daripada Allah dan restu ibu bapa dalam mengejar cita-cita untuk membina ikatan kekeluargaan yang sah. Siapa yang tidak mahu dilimpahi dengan keberkatan dalam hidup mereka, betul? 


KESIMPULAN JODOH PILIHAN ORANG TUA LEBIH BAIKKadangkala, pilihan yang dibuat oleh ibu bapa kita juga tidak tepat buat kita. Biasalah, kita mampu merancang tetapi Allah yang menentukan. Oleh itu, andainya kita lihat perhubungan itu tidak mampu dibawa lebih jauh, maka nyatakanlah khabar tersebut kepada ibu bapa dengan baik dan berhemah. 
Ini kerana kita tidak boleh menyakiti hati mereka walau dalam apa jua situasi. Sewaktu berbincang dengan mereka, cakaplah dengan lemah-lembut, sampaikan mesej kita dengan jelas dan tertib serta dengar maklum balas daripada mereka. Ibu bapa mesti faham sekiranya hubungan itu tidak menjadi. Bukan semua perkara berada di dalam kawalan kita. 
Kalau ibu bapa kita mengajukan soalan berkenaan hubungan tersebut, maka berikan jawapan yang adil dan jawab dengan penuh sabar. Ibu bapa kita juga berhak untuk tahu keseluruhan cerita. Dalam pada itu, berikan mereka masa untuk menerima berita yang disampaikan. 
Insya-Allah, mereka akan sentiasa menyokong tindakan kita dan memberi dorongan untuk kita berusaha dengan lebih lagi. Justeru, pastikan kita memberitahu ibu bapa sekiranya hubungan itu tidak menjadi dan maklumkan perkara itu dengan sopan dan penuh hormat. Al-Quran ada juga menyebut, maksudnya:
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.”
(Surah al-Isra’: Ayat 23) 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2024/02/jodoh-pilihan-orang-tua-lebih-baik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Narasi Pilpres Satu Putaran Kian Kencang Paloh Nilai Dua Putaran Lebih Baik

Narasi Pilpres Satu Putaran Kian Kencang Paloh Nilai Dua Putaran Lebih Baik

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 139 hits
Paloh menambahkan saat ini Indonesia membutuhkan figur yang terbaik dari yang baik baik Bukan dari yang baik kepada yang tidak baik
Pm Jangka Keb Lebih Baik Berbanding Kongres Melayu Sebelumnya

Pm Jangka Keb Lebih Baik Berbanding Kongres Melayu Sebelumnya

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 125 hits
Oleh Abdullah Zaid Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menjangkakan Kongres Ekonomi Bumiputera yang diadakan pada 29 Februari hingga 2 Mac ini akan menjadi lebih baik daripada penganjuran kongres sebelumnya Katanya anjuran tiga hari ya...
Lebih Baik Daripada Kata Sia Sia

Lebih Baik Daripada Kata Sia Sia

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 161 hits
Lebih Baik Daripada Kata Sia siaDalam sebuah hadis Rasulullah SAW pernah berpesan agar orang yang beriman kekal sekiranya tidak ada perkara yang baik untuk diperkatakan Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda Sesiapa yang be...
Mega Sicbo Cara Bermain Dan Menang Dengan Lebih Baik

Mega Sicbo Cara Bermain Dan Menang Dengan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 105 hits
Mega Sicbo Cara Bermain dan Menang dengan Lebih Baik Halo para pecinta perjudian Apakah Anda pernah mendengar tentang permainan Mega Sicbo Jika belum artikel ini akan memberi Anda panduan lengkap tentang cara bermain dan menang dengan lebih...
Azam Tahun 2024 7 Kata Kata Motivasi Diri Untuk Berubah Jadi Lebih Baik

Azam Tahun 2024 7 Kata Kata Motivasi Diri Untuk Berubah Jadi Lebih Baik

papar berkaitan - pada 2/2/2024 - jumlah : 180 hits
Masih belum terlambat untuk saya ucapkan Selamat Tahun 2024 buat semua pembaca Apa azam tahun 2024 kali ini Adakah sudah ada motivasi diri untuk berubah atau pun masih tercari cari hala tuju lagi pada tahun ini Di dalam Al Quran ada menyebu...
Bawang Putih Segar Vs Softgel Bawang Putih Mana Satu Yang Lebih Baik

Bawang Putih Segar Vs Softgel Bawang Putih Mana Satu Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 158 hits
BAWANG PUTIH SEGAR VS SOFTGEL BAWANG PUTIH MANA SATU YANG LEBIH BAIK Bawang putih segar dan softgel bawang putih masing masing mempunyai kelebihan tersendiri BAWANG PUTIH SEGAR 1 Rasa dan Aroma Bawang putih segar mempunyai rasa pedas dan ta...
Hukum Hakam Pun Diparodikan Dan Kerajaan Ini Baik

Hukum Hakam Pun Diparodikan Dan Kerajaan Ini Baik

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 100 hits
Abu Miskhat Setelah hukum hakam Islam diparodikan Setelah undang undang Perlembagaan kita dipertikaikan Setelah keputusan mahkamah tertinggi Mahkamah Persekutuan dipermainkan Setelah YAA Hakim hakim kita dipersendakan Setelah fakta kesalaha...
Jokowi Akui Minta Bertemu Megawati Namanya Silaturahmi Dengan Tokoh Bangsa Itu Sangat Baik

Jokowi Akui Minta Bertemu Megawati Namanya Silaturahmi Dengan Tokoh Bangsa Itu Sangat Baik

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 98 hits
Jokowi tak membantah dirinya meminta Sri Sultan HB X untuk menjembatani pertemuan dengan Megawati
Ibu Layan Orang Tak Dikenali Di Whatsapp Anak Terduduk Kena Tanggung Hutang Lebih Rm50k

Ibu Layan Orang Tak Dikenali Di Whatsapp Anak Terduduk Kena Tanggung Hutang Lebih Rm50k

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 145 hits
Pada zaman sekarang scammer kini sangat bijak menipu orang ramai hingga membuatkan mereka kehilangan duit kerana melabur ribuan ringgit Ibu terpedaya dengan scammer Baru baru ini tular di platform TikTok memaparkan seorang lelaki sedang cub...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke