Jodoh Dipilih Atau Memilih





JODOH : DIPILIH ATAU MEMILIH?


Pertama.
• Satu hal yang sering dilupakan oleh wanita adalah kemuliaan wanita tidak bergantung pada lelaki yang mendampinginya. Kenapa? Allah meletakkan nama dua wanita mulia dalam Al-Quran, Maryam dan Asiyah. Kita tahu, Maryam adalah wanita suci yang tidak memiliki suami, dan Asiyah adalah isteri dari manusia yang sangat kejam, Firaun. Apakah pangkat itu mengurangi kemuliaan mereka? Tidak.


Kedua.
• Bicara jodoh adalah bicara tentang hal yang jauh; akhirat, syurga, redha Allah, bukan semata-mata dunia.


Ketiga.
• Jodoh itu sudah tertulis. Tak akan tertukar. Yang kemudian menjadi ujian bagi kita adalah bagaimana cara menjemputnya. Beza cara, beza rasa. Dan tentu saja, beza keberkatannya.


Keempat.
• Dalam hal rezeki, urusan kita adalah bekerja. Soal Allah mahu meletakkan rezeki itu dimana, itu kerja Allah. Dan jodoh, urusan kita adalah ikhtiar. Tentang Allah mahu mempertemukan di mana, itu kerja Allah.


Kelima.
• Cara Allah memberi jodoh bergantung cara kita menjemputnya. Satu hal yang Allah janjikan, bahawa yang baik untuk yang baik. So, jadilah yang terbaik!


Keenam.
• Dalam urusan jodoh, ta'aruf adalah proses seumur hidup. Dan yang penting, jangan expect berlebihan dan jangan merasa sudah sangat mengenal sehingga berhak menafsirkan tentang pasangan.


Ketujuh.
• Salah satu cara terbaik mengenali calon pasangan yang baik adalah melihat caranya dengan empat pihak; iaitu Allah, agama, keluarga, dan kawan-kawannya.


Ada lagi?


Tanyakan pada hati sendiri. Mana di antara semua faktor itu yang paling mungkin membawa kamu dan keluarga kamu ke syurga?


Ada satu perkara yang sering orang lupa tentang jodoh; iaitu jodoh bukan hanya mencari dan menunggu, tetapi ketika memang sudah waktunya, walaupun dengan apa cara dan keadaannya, dua insan itu akan Allah pertemukan. Jodoh memang rahsia; sekalipun begitu tak perlu risau menantinya, kerana janji Allah itu pasti. - Gadis Monolog.


Antara nasihat saya untuk kalian;


Buat kaum Adam yang mencari cinta Hawa.
Buat kaum Hawa yang menanti cinta Adam.


Adam, andai mahu mencari Hawa.


1. Jangan dilihat pada purdah mahupun tudung semata, kerna Hawa hari ini tidak lagi seperti dahulu. Lihatlah pada pergerakan tangannya. Andai mudah tangan lembutnya menyentuh pada lelaki lain tanpa lapik, fikirlah semasaknya untuk menyuntingnya. "Sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki / wanita yang boleh kita kahwini." .


2. Jangan dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata. Lihatlah pada alis bibirnya. Andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya, fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya. Khuatir kelak dia membawa fitnah (menabur buruk) buat suami.


3. Jangan dilihat pada cantik ayu wajahnya semata. Lihatlah pada sepasang indah mata miliknya. Andai tidak redup menunduk pandangan, fikirlah semasaknya andai ingin terus menyuntingnya. Khuatir bila sudah bersuami matanya masih liar melihat segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami.


Hawa, andai mahu menerima Adam.


1. Jangan dilihat pada kereta mewahnya semata. Lihatlah pada aktiviti malamnya, andai liar hidupnya tika malam menjelma, fikirlah sebaiknya andai mahu menerima, kerna maksiat lebih mudah jika malam sudah tiba. Khuatir, subuhnya leka dibuai mimpi nan indah.


2. Jangan dilihat pada pakaian berjenama semata. Lihatlah pada bahagian kakinya. Andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah di padang bola, fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima kerna aurat suami hanya selayaknya untuk isteri.


3. Jangan dilihat pada tampan semata, lihatlah pada mulutnya tika berbicara. Andai mudah menghambur carutan dan kemarahan, fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya, risau hanya kerana kesalahan kecil, isteri akan dimarah kasar.


Lelaki dan wanita hari ini tidak lagi seperti dahulu.


Tenang-tenanglah.


Semakin hebat amal dan pendekatan seseorang kepada Allah, semakin Allah sayang. Bila Allah semakin sayang, pastinya Allah nak serahkan diri kita pada jodoh yang paling terbaik. Yang akan menyayangi dan menghargai kita sepenuh hati kelak.


Kredit: Hurin Ain Salsabil


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.akupenghibur.com/2023/03/jodoh-dipilih-atau-memilih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandangan Medis Terhadap Pengobatan Dukun Mitos Atau Fakta

Pandangan Medis Terhadap Pengobatan Dukun Mitos Atau Fakta

papar berkaitan - pada 18/3/2023 - jumlah : 155 hits
HealLife Bicara tentang pengobatan pasti tak lepas dari yang namanya dukun Di Indonesia keberadaan dukun masih sangat populer dan bahkan menjadi pilihan masyarakat yang merasa sulit untuk mendapatkan pengobatan dari dokter Namun seiring den...
Rentetan Nak Himpum Melayu Oleh Atok 2 Lokasi Dah Batal Tak Jadi Atau Tak Berani Cuba Kalau Berani

Rentetan Nak Himpum Melayu Oleh Atok 2 Lokasi Dah Batal Tak Jadi Atau Tak Berani Cuba Kalau Berani

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 104 hits
HEBOH DI WASSAP KONONNYA MELAYU SEMUA NI NAK MAMPOIH HABIH DAH KONONNYA PROGRAM MAHATHIR DAN SUDAH TENTULAH KLUSTER MAHKAMAH DAN JUGA HADI AWANG DAN MELAYU YANG BAKAL HILANG KUASA DAN BAKAL MERENGKOK DALAM PENJARA PKR ANJUR PERHIMPUNAN KHAS...
Termakan Atau Tidak

Termakan Atau Tidak

papar berkaitan - pada 18/3/2023 - jumlah : 107 hits
Sanusi sedang berada di level berdepan dengan hujah PM apakah hujah bawahan ini menjejaskannya dan diterima akal oleh rakyat Kedah Apakah para pelabur yang sedia melabur dalam projek ini tidak bijak untuk menilai Berakit akit dan bersabar a...
Tahu Banyak Perkara Sedikit Sedikit Atau Tahu Sedikit Perkara Tetapi Banyak Mana Yang Bagus

Tahu Banyak Perkara Sedikit Sedikit Atau Tahu Sedikit Perkara Tetapi Banyak Mana Yang Bagus

papar berkaitan - pada 18/3/2023 - jumlah : 162 hits
Satu ketika dulu ada sebuah rancangan TV yang menawarkan jumlah duit yang banyak untuk peserta yang mampu menjawab segala soalan umum dengan tepat Untuk menang program tersebut anda perlu jadi seorang professor serba tahu Tanyalah apa saja ...
Pengobatan Paranormal Atau Dokter Bagaimana Menentukan Pilihan Terbaik Untuk Kesehatan Anda

Pengobatan Paranormal Atau Dokter Bagaimana Menentukan Pilihan Terbaik Untuk Kesehatan Anda

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 116 hits
Hai teman teman HealLife Kesehatan kita adalah aset paling berharga yang kita miliki dan tentunya kita ingin memastikan bahwa kita mendapatkan perawatan terbaik untuk tubuh kita Saat ini kita memiliki banyak pilihan untuk merawat tubuh kita...
Bukti Nyata Atau Hanya Kebetulan Penelitian Tentang Pengobatan Paranormal Yang Mengejutkan

Bukti Nyata Atau Hanya Kebetulan Penelitian Tentang Pengobatan Paranormal Yang Mengejutkan

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 160 hits
Sobat HealLife apa kamu percaya dengan pengobatan paranormal Ataukah kamu merasa skeptis dan menganggap itu hanya kebohongan belaka Belakangan ini ada penelitian menarik yang mengungkap bukti nyata tentang efektivitas pengobatan paranormal ...
Ngak Pakai Kondom Ngerusak Kesehatan Atau Cuma Mitos

Ngak Pakai Kondom Ngerusak Kesehatan Atau Cuma Mitos

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 158 hits
Halo teman teman HealLifers Kali ini kita akan membahas topik yang mungkin agak tabu untuk beberapa orang namun sangat penting untuk kesadaran kesehatan kita Yaitu tentang penggunaan kondom Tidak dapat dipungkiri bahwa kondom sering diangga...
Pemilihan Umno Kalah Atau Menang Teruskan Usaha Kukuhkan Parti

Pemilihan Umno Kalah Atau Menang Teruskan Usaha Kukuhkan Parti

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 120 hits
Datuk Seri Ahmad Maslan baru baru ini memenangi jawatan Ketua UMNO Bahagian Pontian menewaskan penyandangnya Datuk Seri Ir Hasni Mohammad pada Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Pontian SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c as...
Tergagap Atau Terperangkap

Tergagap Atau Terperangkap

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 141 hits
Muhyiddin baru dituduh tetapi rakyat sudah mengulas dengan jelas bahawa ini permainan politik Jika semua mahu tunggu mahkamah membuat keputusan adalah wajar jangan terus ulang dan tuduh seolah sudah menjatuhkan hukuman kepada sebuah pertudu...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm

Palestin Hancur M Sia Masih Konsert S Norhaliza



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Posisi Tidur Sesuai Untuk Ibu Hamil Ada Plasenta Previa Ini Panduannya

Pekerja Grap Kini Dilindungi Perkeso

Resepi Pajeri Nenas Simple Tapi Enak

Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Menyemai Literasi Di Era Artificiai Intelligence