Jika Tarik Lesen Bas 1 5 Juta Murid Tidak Pergi Sekolah


bebasnews.my
By Editor
-15/06/2024
Tindakan penarikan dan pembatalan lesen bas syarikat itu juga dilihat sebagai satu langkah terkebelakang dalam keadaan negara ketika ini berdepan isu kekurangan bas sekolah. — Gambar hiasan / Majoriti
PERSEKUTUAN Persatuan-Persatuan Bas Sekolah Malaysia menafikan pihaknya mempunyai perancangan menaikkan tambang perkhidmatan tersebut susulan pelaksanaan penyasaran subsidi yang bermula pada 10 Jun lalu.

Presidennya, Amali Munif Rahmat berkata, pengusaha bas tidak akan sewenang-wenangnya menaikkan tambang bas sekolah tanpa sebarang alasan yang kukuh.

Bagaimanapun, beliau pada masa sama menjelaskan bahawa kenaikan tambang bas tidak bergantung semata-mata terhadap harga diesel.

“Kalau kita naik pun bukan sebab minyak naik, tapi disebabkan peningkatan kos operasi seperti minyak hitam naik, tayar, alat ganti dan upah bengkel.

“Tapi biasanya pengusaha takkan naik tambang sewenang-wenangnya. Kalau dia boleh tampung kos itu, dia takkan naikkan tambang,” katanya kepada Majoriti.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Jumaat yang mengingkatkan pengusaha bas sekolah supaya tidak menaikkan tambang perkhidmatan mereka.Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. — MajoritiDalam ucapannya di Himpunan Aspirasi MADANI Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam di Putrajaya, Anwar berkata, pengusaha bas yang melakukan tindakan sedemikian berpotensi berdepan tindakan penarikan dan pembatalan lesen operasi mereka.

Amali berkata, pihaknya kesal dengan kenyataan tersebut yang disifatkannya seakan-akan suatu bentuk ugutan terhadap pengusaha bas sekolah di seluruh negara dan hanya memburukkan keadaan.

Katanya, tindakan penarikan dan pembatalan lesen bas syarikat itu juga dilihat sebagai satu langkah terkebelakang dalam keadaan negara ketika ini berdepan isu kekurangan bas sekolah.

Beliau berkata, kerajaan sepatutnya menumpukan tumpuan bagi memastikan beberapa masalah yang wujud dalam pelaksanaan Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) dapat ditangani termasuk melibatkan pengusaha bas di seluruh negara.

Antara isu yang timbul adalah mengenai penetapan kuota subsidi dan ketelusan proses pembayaran di stesen minyak serta masalah wujud dalam proses pendaftaran di bawah sistem berkenaan.

“Selesaikan itu dulu. Jangan ugut-ugut kita. Kalau kita hentikan operasi 16,000 bas sekolah (di seluruh negara), 1.5 juta murid tak pergi sekolah.

“Ketika ini di Sabah dan Sarawak ramai (pengusaha) tak dapat subsidi disebabkan mereka berdaftar dengan pihak berkuasa tempatan (PBT), bukan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

“Ada juga bas sekolah miliki koperasi yang berdaftar dengan Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan contohnya bas pertubuhan anak yatim yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS),” katanya.

Menurut Amali, dianggarkan lebih 3,000 daripada keseluruhan 16,000 bas sekolah yang beroperasi di Malaysia masih tidak berdaftar di bawah SKDS. — Majoriti

Sumber asal — https://majoriti.com.my/berita/2024/06/14/039jika-tarik-lesen-bas-15-juta-murid-tidak-pergi-sekolah039

— BebasNews

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/06/jika-tarik-lesen-bas-15-juta-murid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Pengendali Bas Sekolah Naikkan Bayaran Boleh Hilang Lesen

Pm Pengendali Bas Sekolah Naikkan Bayaran Boleh Hilang Lesen

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 56 hits
Isabelle Leong amp Wong Kang JiaPengendali bas sekolah yang menaikkan kadar bayaran susulan penyelarasan subsidi berisiko untuk dibatalkan lesen mereka menurut Perdana Menteri Anwar Ibrahim Kamu diberi subsidi kamu naikkan kamu jaga jaga te...
Amang Seksual Pemandu Bas Sekolah Dipenjara 15 Tahun Sebatan

Amang Seksual Pemandu Bas Sekolah Dipenjara 15 Tahun Sebatan

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 50 hits
Abdul Rahemang Taimingam hmetro com myMUSLEH dijatuhi hukuman penjara 15 tahun dan empat sebatan selepas didapati bersalah melakukan amang seksual fizikal keatas seorang pelajar perempuan FOTO Abdul Rahemang TaimingTawau Pemandu bas sekolah...
Tambang Bas Sekolah Bakal Naik Bermula Bulan Ini

Tambang Bas Sekolah Bakal Naik Bermula Bulan Ini

papar berkaitan - pada 12/6/2024 - jumlah : 115 hits
Tular di media sosial berkenaan tambang bas sekolah bakal naik ekoran kenaikan harga Diesel Pemilik bas sekolah tidak menolak kemungkinan akan menaikkan tambang disebabkan kenaikan sebanyak RM3 35 seliter 10 Jun lalu berbanding RM2 15 selit...
Garis Panduan Lawatan Murid Sekolah Kpm Mulai 2023

Garis Panduan Lawatan Murid Sekolah Kpm Mulai 2023

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 65 hits
Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan Surat Pekeliling Ikhtisas bilangan 9 tahun 2023 memaklumkan garis panduan lawatan murid sekolah di bawah KPM mulai 2023 KPM menggalakkan pihak sekolah menganjurkan lawatan berunsurkan pendi...
Kerana Kesempitan Hidup Murid Sekolah Rendah Jadikan Selipar Sebagai Pemadam

Kerana Kesempitan Hidup Murid Sekolah Rendah Jadikan Selipar Sebagai Pemadam

papar berkaitan - pada 8/6/2024 - jumlah : 90 hits
Di Filipina Harold Labutong menonjol sebagai contoh ketabahan dan keazaman di kalangan pelajar miskin Walaupun datang dari keluarga yang kurang berkemampuan Harold tidak pernah berputus asa dalam mengejar pendidikan Menurut gurunya pelajar ...
Murid Di Sukabumi Diduga Dianiaya Guru Polisi Periksa Pihak Sekolah

Murid Di Sukabumi Diduga Dianiaya Guru Polisi Periksa Pihak Sekolah

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 59 hits
Dikatakan bahwa pihak sekolah yang diperiksa tersebut mulai kepala sekolah guru hingga sejumlah murid yang merupakan rekan korban
Pensil Pemadam Asyik Hilang Kalau Pergi Sekolah Mak Ayah Kena Betulkan Ni Dari Awal

Pensil Pemadam Asyik Hilang Kalau Pergi Sekolah Mak Ayah Kena Betulkan Ni Dari Awal

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 61 hits
Masuk sahaja sekolah mulalah pensil dan pemadam asyik hilang Pensil warna pula asyik bertukar beberapa kali dalam masa setahun Apa sebabnya anak anak kita terutama di sekolah rendah mengalami masalah ini Menurut perkongsian Penulis Keibubap...
Romanian President Quits Nato Chief Race Clearing Way For Rutte

Pkr Wants Cops To Investigate Ngo Behind Anti Anwar Rally

I Have Proof Isham Rejected Debate Invite Says Rafizi

Tukar 14 Mou Moa Kukuh Kerjasama

Tajaan Batik Penjawat Awam 2024 Dari Raifili World Yang Quality

Dnb Misses June 21 Deadline To Complete Sale Of 70 Pct Interest To Five Telcos

Madani Economic Reforms Underway But Favour The Elites

Why Choose A Social Purpose Corporation For Your Next Remodel



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose


Makan Makan Di Paddy Cafe Kampung Permatang Bogak Pulau Pinang

Gaza K M Sia Tak Masuk Akal P Eropa Pilih Islam

2am Thoughts By Makenzie Campbell

Yonnyboii Feat Jobranko Nadi Chord

Hak Penjagaan Anak Jkm

Which Mango Is Best For Eating