Jika Tak Berjaga Jaga Kita Akan Jadi Seperti Brazil India Kata Dr M


MALAYSIAKINI
 
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menggesa rakyat Malaysia untuk bersabar dan tidak saling berkunjungan sempena sambutan Hari Raya akan datang untuk membendung penularan wabak Covid-19.
Dalam mesej video yang disiarkan di laman Facebooknya, dia berkata, situasi di hospital kini genting dan jika kes harian melonjak melebihi 5,000, sistem kesihatan awam mungkin tidak mampu merawat jumlah pesakit yang terlalu ramai pada satu-satu masa.
"Kalau ramai lagi terpaksa masuk hospital, mereka tidak akan mendapat rawatan sepenuhnya dan keadaan akan jadi lebih teruk, mungkin meninggal dunia," katanya.
Atas kebimbangan itu, Dr Mahathir memohon umat Islam untuk tidak menziarahi rakan dan keluarga pada Aidilfitri bagi mengelakkan penularan.
"Kita perlu sabar dalam sambutan Hari Raya tahun ini kerana kita ingin lihat penyakit ini dikurangkan dengan tindakan pematuhan kita.
“Kita kena pandang serius situasi di negara kita kerana jika tidak berjaga-jaga, kita akan jadi seperti India dan Brazil, di mana ratusan ribu orang dijangkiti setiap hari dan ramai yang terbiar tanpa rawatan dan meninggal dunia," katanya.
Menurutnya, dasar menetap di rumah semasa bermulanya wabak itu tahun lalu agak berjaya dan hanya selepas pilihan raya negeri Sabah pada bulan September lalu keadaan menjadi semakin buruk.
"Saya merayu kepada semua rakyat, tak kira kaum, parti atau apa saja, tolonglah kurangkan kemungkinan kita dijangkiti penyakit ini dengan patuh kepada SOP," katanya.
Dr Mahathir turut menzahirkan kebimbangan terhadap jumlah kes yang kini mencecah antara 3,000 hingga lebih 4,000 sehari, selain angka kematian harian yang mencatat jumlah tertinggi semalam.
“Disiplin dan kesanggupan kita mengawal diri amat penting. Walaupun ada polis dan pihak lain yang mengawal, mereka tak mampu menjaga semua orang. Kitalah kena jaga diri kita,” katanya.
Dr Mahathir berkata, bahawa dia tidak dapat pergi ke masjid atau mengunjungi gerai makanan pada bulan Ramadan ini kerana orang tidak menjaga jarak.
"Maafkan saya. Saya tidak dapat berdoa kerana terlalu banyak orang yang baik. Saya menghargai keprihatinan mereka, tetapi mereka terlalu dekat. Sama seperti ketika saya pergi ke bazar. Orang mahu mengambil gambar.
"Saya tahu itu sukar tetapi kita harus menjaga jarak. Kita harus tetap berdisiplin. Itulah satu-satunya perkara yang dapat membantu kita - kita perlu berhenti menjangkiti orang lain dan melindungi diri kita sendiri," katanya.
Kerajaan hanya membenarkan lawatan pada hari pertama Raya (13 Mei). Jumlah maksimum yang dibenarkan berkumpul, termasuk keluarga, adalah 15 orang.
Walau bagaimanapun, perjalanan rentas daerah dan negeri ke seluruh negara adalah dilarang, kecuali untuk tujuan kerja, perubatan, dan kecemasan yang dikuatkuasakan sehingga 10 Jun.
Solat berkaitan dengan Aidilfitri di masjid dibenarkan dengan jarak fizikal yang ketat dan jumlah peserta yang tertentu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/jika-tak-berjaga-jaga-kita-akan-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp 3 0 Dilaksana Kerana Tak Mustahil Malaysia Jadi Seperti India Kata Ismail Sabri

Pkp 3 0 Dilaksana Kerana Tak Mustahil Malaysia Jadi Seperti India Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 230 hits
MALAYSIA NOW PKP 3 0 dilaksanakan bagi mengelakkan krisis Covid 19 yang lebih buruk dalam negara Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob Gambar Bernama Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob mempertahankan tindakan kerajaan mengetatkan kembali kawalan...
3 Langkah Elak Malaysia Terima Nasib Seperti India

3 Langkah Elak Malaysia Terima Nasib Seperti India

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 258 hits
PKP untuk negeri rekod kes COVID 19 tinggi dalam tempoh dua minggu BANGI Malaysia perlu melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan bagi negeri negeri yang mempunyai kes tinggi COVID 19 meningkatkan pemberian vaksin kepada rakyat dan memperket...
Tuntutan Orang Melayu Perkasakan Tulisan Jawi Munasabah Kata Penganalisis Tamadun India

Tuntutan Orang Melayu Perkasakan Tulisan Jawi Munasabah Kata Penganalisis Tamadun India

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 231 hits
unable to retrieve full text content 160 BANGI Rakyat Malaysia khususnya warga bukan Melayu perlu melihat tulisan Jawi daripada perspektif estetika dan falsafah bukan semata mata aspek agama Islam Penganalisis politik sosio budaya dan tamad...
Ganjar Ingatkan Jangan Karena Mudik Terjadi Lonjakan Covid 19 Seperti India

Ganjar Ingatkan Jangan Karena Mudik Terjadi Lonjakan Covid 19 Seperti India

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 212 hits
Sedangkan untuk mengantisipasi ledakan kasus Covid 19 di Jateng Ganjar menegaskan siap mengisolasi warganya yang mengabaikan larangan mudik Lebaran Idulfitri 2021
Ambil Iktibar Dari India Kata Dr Noor Hisham

Ambil Iktibar Dari India Kata Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 231 hits
Hari ini Kementerian Kesihatan Malaysia melaporkan terdapat 3 807 kes baru berbanding 3 733 kes Covid 19 yang dicatatakan semalam Jumlah itu kembali meningkat berbanding tiga hari lalu yang melebihi 4 000 kes Ini menjadikan kes kumulatif Co...
Raya Visits May Turn Malaysia Into Next Brazil Or India Warns Dr M

Raya Visits May Turn Malaysia Into Next Brazil Or India Warns Dr M

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 227 hits
Former prime minister Dr Mahathir Mohamad has urged Malaysians to exercise patience and not visit each other over the Hari Raya holidays to stem the spread of Covid 19 In a video message posted on his Facebook page he said staying at home d...
Jangan Jadi Seperti Malaysia Kata Indonesia Mengenai Kes Covid 19

Jangan Jadi Seperti Malaysia Kata Indonesia Mengenai Kes Covid 19

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 309 hits
Peningkatan kes Covid 19 di Malaysia baru baru ini telah membuatkan ia dijadikan contoh oleh Kementerian Kesihatan Indonesia untuk mengingatkan rakyatnya agar berwaspada Jurucakap kementerian bagi vaksinasi Covid 19 DR Siti Nadia Tarmizi M ...
Malaysia Berisiko Hadapi Jangkitan Covid Seperti India

Malaysia Berisiko Hadapi Jangkitan Covid Seperti India

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 221 hits
Malaysia berisiko hadapi jangkitan Covid seperti India Oleh May 06 2021Jumlah peningkaan kes harian Covid 19 di Malaysia semakin membimbangkan kerana grafnya tidak melandai sejak darurat diisytiharkan pada Januari lalu Ketua Pembangkang Par...
Hiburan Scha Alyahya Dan Awal Ashaari Ambil Langkah Berjaga Jaga Bila Muat Naik Sesuatu Di Media Sosial

Hiburan Scha Alyahya Dan Awal Ashaari Ambil Langkah Berjaga Jaga Bila Muat Naik Sesuatu Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 243 hits
Pasangan popular Awal Ashaari dan Scha Alyahya mengakui kedua duanya lebih berhati hati apabila memuatnaik sesuatu di platform media sosial agar tidak berlakunya salah faham diantara peminat Menurut Scha setiap seorang mempunyai cara pemaha...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord