Jika Pemilihan Sebelum Pru15 Zahid Hamidi Harus Dikekal Atau Umno Perlu Pemimpin Baru Sebagai Presiden


 
Siapa yang harus menerajui UMNO jika pemilihan parti diadakan sebelum tarikh PRU15 diumumkan?
Dengan pelbagai desakan mahukan Ahmad Zahid Hamidi berundur sebagai Presiden UMNO, ia adalah gambaran yang mudah difahami bahawa beliau pasti akan dicabar dalam pemilihan parti yang akan datang ini.
Kiranya PRU15 diadakan sebelum pemilihan UMNO, Ahmad Zahid dengan sendirinya akan terus mengetuai parti dalam PRU15 dan bagaimana pilihanraya dihadapi tentunya tidak lagi menjadi persoalan.
Sebagaimana ketetapan sedia ada, disertai pula usul bahagian-bahagian tentang putus hubungan dengan Bersatu telah diluluskan, bermakna UMNO dalam PRU15 nanti akan betanding tanpa sebarang kerjasama dengan Bersatu dan PN.
Hanya yang belum pasti ialah sama ada Pas mahu terus bermuafakat dengan UMNO atau tidak.
Kiranya Pas memilih untuk bersama Bersatu dalam PN, maka UMNO hanya akan bersama parti komponen dalam BN saja.
Masalah kepimpinan UMNO akan timbul jika pemilihan UMNO perlu diadakan sebelum tarikh PRU15 diumumkan.
Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan sebelum ini ada memberi kenyataan bahawa Ahmad Zahid setuju untuk tidak menangguhkan pemilihan parti 2021 yang dijadualkan sama ada Jun atau Julai depan ini.
Maka, kiranya pemilihan UMNO diadakan sebelum tarikh PRU15 diumumkan, siapakah pemimpin yang harus UMNO pilih untuk menerajui parti itu?
Adakah Ahmad Zahid masih perlu dikekalkan?
Atau pemimpin seperti Mohamad Hasan, Hishammuddin Hussein, Khairy Jamaluddin, Annuar Musa dan seumpamanya perlu dipilih sebagai peneraju baru UMNO?
Dalam hal ini, harus difahami bahawa sejak kalah PRU14 lalu, matlamat dan keinginan tunggal UMNO ialah untuk kembali berkuasa sebagai parti yang dominan dalam pentadbiran negara.
Pendekatan yang difikirkan relevan bagi tujuan itu ialah berbaik dengan Pas atas nama Muafakat Nasional.
Melalui hubungan kerjasama dengan Pas, UMNO berjaya bangkit semula dan diterima rakyat sehingga menang beberapa pilihanraya kecil dengan selesa.
Bagaimanapun, kekuatan dan cerahnya masa depan UMNO mula terjejas apabila ia menyertai kerajaan PN di mana selain Muhyiddin ternampak secara perlahan-lahan “membunuh” parti itu bagi memastikan kedudukan dominan Bersatu dalam pegangan kuasa kerajaan tidak terjejas, Pas juga sedikit demi sedikit dijinakkan untuk lebih memihak kepada Bersatu berbanding UMNO melalui pelbagai tawaran jawatan serta kedudukan.
Dengan keselesaan dan nikmat dunia melalui jawatan dalam kerajaan yang tak pernah terbayangkan untuk dinikmati, meski kalah PRU14 lalu, pendirian Pas ialah mahu mengukuhkan MN bersama UMNO dan di waktu yang sama ingin pula memperkasakan PN bersama Bersatu.
Dengan kata mudah, maksud di sebalik pendirian Pas itu ialah mereka mahu ketiga-tiga parti Melayu – Pas, UMNO dan Bersatu – terus berpakat dan bekerjasama dalam PRU15 dengan mengekalkan lagi Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.
Pendirian Pas ini tentu saja bertentangan dengan matlamat UMNO yang mahu kembali berkuasa dan meletakkan pemimpinnya sendiri sebagai Perdana Menteri.
Untuk itu, jika UMNO benar-benar ingin mencapai tujuan asalnya serta mengembalikan maruah parti dengan merebut kembali jawatan Perdana Menteri, pemimpin seperti Zahid Hamidi dan mereka yang sealiran dengannya hendaklah dipilih untuk menerajui UMNO.
Bertanding bersendirian tanpa bantuan Pas, laluan memang agak sukar bagi UMNO dan BN untuk memenangi PRU15 kerana kuasa banyak berpusat dalam genggaman Muhyiddin dan PN.
Tetapi, betapa pun ia sukar, peluang untuk mengembalikan maruah dan menang pilihanraya tetap ada dan terbuka, lebih-lebih lagi jika PRU15 nanti menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara BN, PN dan PH.
Berbeza jika UMNO memilih pemimpin lain yang pro Bersatu, terutama yang duduk sebagai menteri dalam kerajaan sekarang untuk menjadi peneraju barunya, peluang parti itu menebus maruah kekalahan PRU14 lalu boleh dikira terpadam sama sekali.
Pemimpin yang setuju membawa UMNO terus bekerjasama dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang, mereka itu dengan sendirinya sama pemikiran dengan Pas yang setuju Muhyiddin dikekalkan lagi sebagai Perdana Menteri.
Tidak dinafikan bergabungnya UMNO, Pas dan Bersatu dalam sebuah pakatan akan memberi laluan lebih mudah untuk mereka memenangi PRU15, namun dengan setuju mengekalkan lagi Muhyiddin, ia juga bermakna menutup terus peluang UMNO untuk merebut kerusi Perdana Menteri dan mengembalikan semula maruahnya sejak hilang kuasa pada 2018 lalu.
Bersetuju Muhyiddin diberi peluang sepenggal lagi sebagai Perdana Menteri, persoalan utama yang harus difikirkan oleh ahli-ahli UMNO ialah apakah parti selepas itu masih mampu terus hidup atau ia lumpuh buat selama-lamanya, kalau pun tidak dimatikan untuk Bersatu dijadikan penggantinya?


 (Shahbudindotcom 25/01/2021)





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/jika-pemilihan-sebelum-pru15-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
30 Dalil Mengapa Zahid Hamidi Perlu Letak Jawatan Sebagai Presiden Umno Tersebar

30 Dalil Mengapa Zahid Hamidi Perlu Letak Jawatan Sebagai Presiden Umno Tersebar

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 427 hits
Rentetan dari tersebarnya risalah 30 dalil mengapa Zahid Hamidi perlu letak jawatan sebagai Presiden UMNO melalui group group WhatsApp Ada yang berkata ini adalah tindakbalas kartel Muhyiddin supaya BERSATU lebih mudah untuk menelan UMNO In...
Siapa Bakal Lawan Zahid Hamidi Apakah Perebutan Presiden Umno Kali Ini Antara Kluster No Bersatu Dengan Pro Bersatu

Siapa Bakal Lawan Zahid Hamidi Apakah Perebutan Presiden Umno Kali Ini Antara Kluster No Bersatu Dengan Pro Bersatu

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 249 hits
Walaupun setelah Zahid Hamidi baru baru ini memberi jaminan bahawa pemilihan UMNO akan tetap diadakan pada tahun ini sebagaimana dijadualkan mengapa masih ada yang mendesaknya agar berundur Mengapa mereka tidak mahu menunggu pemilihan UMNO ...
Umno Akan Bangkit Pada Pru15 Zahid Hamidi

Umno Akan Bangkit Pada Pru15 Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 195 hits
mykmu netSHAH ALAM Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menjangkakan bahawa UMNO akan bangkit dalam Pilihan Raya Umum ke 15 dan kembali berkuasa semula Beliau berkata kejatuhan UMNO dalam PRU yang lepas tidak menghalang parti ters...
Tidak Mustahil Zahid Tersingkir Sebagai Presiden Umno Penganalisis

Tidak Mustahil Zahid Tersingkir Sebagai Presiden Umno Penganalisis

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 251 hits
By 24 01 2021Ahli ahli parti Melayu itu kini lebih bijak dalam memerhatikan tingkah laku pemimpin AHMAD Zahid Hamidi akan terus diserang dan didesak untuk meletakkan jawatan dan tidak mustahil berjaya disingkirkan sebagai presiden selagi Um...
Annuar Musa Saran Zahid Hamidi Pimpin Umno Hingga Tamat Penggal

Annuar Musa Saran Zahid Hamidi Pimpin Umno Hingga Tamat Penggal

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 198 hits
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi perlu diberi peluang untuk menjalankan tugas sebagai Presiden UMNO sehingga tempoh penggal berakhir pada 2021 Meskipun ada pandangan yang mahukan Ahmad Zahid berehat bekas Setiausaha Agung UMNO dan Barisan N...
Tak Pernah Tengok Atau Tak Mahu Tengok Pemimpin Umno Kontraktor Dan Millionaire 99 Ketua Bahagian Pemuda Millionaire

Tak Pernah Tengok Atau Tak Mahu Tengok Pemimpin Umno Kontraktor Dan Millionaire 99 Ketua Bahagian Pemuda Millionaire

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 268 hits
Sila lihat video berikut di mana Ketua Pemuda menggelabar tak boleh menjawab soalan Dr Asri Syed Sadik pula duk senyum relaks Fitnah Fitnah kepala hotak kau The question is not kalau hang terlibat politik wang atau tidak terlibat politik wa...
Zahid Didesak Lagi Untuk Lepaskan Jawatan Presiden Umno

Zahid Didesak Lagi Untuk Lepaskan Jawatan Presiden Umno

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 237 hits
Semakin ramai akar umbi Umno mula berani mendesaj supaya Ahmad Zahid Hamidi melepaskan jawatan sebagai presiden parti Jika sebelum ini Ketua Pemuda Umno Pontian Helmi Buang Ketua Pemuda Umno Seremban dan mahu Ahmad Zahid kali ini Ketua Umno...
Umno Paya Besar Gesa Zahid Hamidi Lepas Jawatan Demi Bangsa Dan Kepentingan Parti

Umno Paya Besar Gesa Zahid Hamidi Lepas Jawatan Demi Bangsa Dan Kepentingan Parti

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 272 hits
KUANTAN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi wajar melepaskan tanggungjawab sebagai Presiden UMNO demi bangsa kepentingan parti serta 3 6 juta ahlinya Ketua UMNO Bahagian Paya Besar Datuk Ahmad Tajuddin Sulaiman berkata ia berikutan kemelut pim...
Ketua Pemuda Umno Cabang Gesa Zahid Hamidi Berehat Daripada Memimpin Parti Itu Dan Kelompoknya

Ketua Pemuda Umno Cabang Gesa Zahid Hamidi Berehat Daripada Memimpin Parti Itu Dan Kelompoknya

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 262 hits
JOHOR BAHRU Konflik politik yang berlaku hari ini bukan disebabkan pertembungan antara UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia tetapi berpunca daripada kuasa dan kluster besar iaitu beberapa pemimpin lama dalam UMNO yang enggan berundur
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran