Jho Low Manipulasi Akaun Peribadi Najib




Pasukan peguam bela bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sedang sedaya-upaya membuktikan peranan yang dimainkan oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low dalam perbicaraan SRC International melibatkan penyewelengan dana sebanyak RM42 juta.
Malah,keterangan saksi ke-54 yang juga merupakan Pengurus Perhubungan AmBank, Joanna Yu Ging Ping seolah-olah dapat membuktikan Jho Low mempunyai keupayaan untuk manipulasi akaun Ambank Najib.
Joanna juga mendedahkan, dirinya sendiri tidak pasti siapa sebenarnya ‘big boss’ antara Najib dengan Jho Low kerana banyak arahan sebenarnya dikeluarkan oleh Jho Low sendiri.
Walaupun sebenarnya Najib telah melantik pemegang mandat untuk akaun peribadinya iaitu bekas Ketua Eksekutif SRC International, Nik Faisal Ariff Kamil bagi urusan transaksi serta perbankan.
Jho Low dalam keterangan Joanna malah saksi sebelum ini juga dilihat ‘dominan’ dalam memberi arahan serta teguran pada bila-bila masa kepada saksi-saksi Ambank itu.
Joanna juga ada memberitahu, Jho Low lebih ‘senang’ dirujuk dan dicari jika hendak dibandingkan dengan Nik Faisal, malah lelaki itu yang kini telah menghilangkan diri itu seringkali memberi gambaran dirinya hanya ‘ikan bilis’.
Ada juga pendedahan bahawa Jho Low mendesak Joanna supaya tidak menggunakan e-mel rasmi AmBank untuk menghantar draf surat arahan kepada Nik Faisal sebaliknya meminta menggunakan Google Mail (Gmail peribadi Joanna) mengenai arahan pergerakan wang antara akaun.
Harvinderjit juga membuat andaian bahawa Joanna telah mengajar Nik Faisal mengenai apa yang harus ditulis kepada bank berhubung operasi mengenai akaun bank Najib yang kemudian di akui sebagai benar oleh saksi wanita itu.
Selain itu, Joanna juga bersetuju dengan pandangan Harvinderjit bahawa adalah satu kesalahan jenayah untuk berurusan dengan ‘pihak ketiga’ yang dalam perkara ini jelas sekali Jho Low yang bukan pemilik mahupun pemegang mandat ketiga-tiga akaun peribadi Najib.
Banyak maklumat berjaya ‘dikorek’ oleh peguam bela, Harvinderjit Singh berikutan adanya log perbualan mesej Blackberry Messenger (BBM) antara Joanna dengan Jho Low dan individu lain berhubung transaksi akaun peribadi Najib.
Semalam Joanna membuat kejutan apabila memberitahu dirinya terpaksa mendahulukan wangnya sendiri sebanyak RM55,000 sebelum dibayar kembali oleh Setiausaha Jho Low, Josie bagi memastikan cek dikeluarkan oleh Najib tidak di tendang.
Ketika diasak Harvinderjit, Joanna mengakui tentang dakwaan berkemungkinan besar Najib benar-benar menyangka RM42 juta yang masuk ke dalam akaun peribadinya pada Disember 2014 dan Februari 2015 adalah wang derma.
Perbicaraan di jangka di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali bermula sekitar 9.15 pagi ini dengan menyambung soal balas Joanna dan Harvinderjit yang juga sudah masuk hari ke-47 dengan saksi memberikan keterangan lebih seminggu sejak Isnin minggu lepas.
Peguam bela dijangka akan menyoal dengan lebih mendalam tentang perbualan BBM melibatkan Jho Low serta arahan transaksi dilakukan olehnya hari ini. –MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/08/01/jho-low-manipulasi-akaun-peribadi-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Trial Day 45 Jho Low Called Najib Big Boss Witness Tells The Court

Najib Trial Day 45 Jho Low Called Najib Big Boss Witness Tells The Court

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 318 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 45th day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of...
Najib Trial Day 47 Witness Jho Low Referred To As The Fatty One

Najib Trial Day 47 Witness Jho Low Referred To As The Fatty One

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 294 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 47th day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of...
Najib Trial Day 44 Jho Low Upset Ambank Board Told Of Deposits To Najib S Accounts

Najib Trial Day 44 Jho Low Upset Ambank Board Told Of Deposits To Najib S Accounts

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 301 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 44th day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of...
Joanna Said That Jho Low Said That Najib Said

Joanna Said That Jho Low Said That Najib Said

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 199 hits
A former banker told the High Court here today that fugitive businessman Low Taek Jho or known as Jho Low informed her that Datuk Seri Najib Abdul Razak did not want to close his accounts with AmBank This was revealed by AmBank former relat...
Najib Trial Day 41 Ambank Asked Jho Low To Close Najib S Accounts Due To Amla Red Flag

Najib Trial Day 41 Ambank Asked Jho Low To Close Najib S Accounts Due To Amla Red Flag

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 330 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 39th day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of...
Najib Trial Day 47 Jho Low May Have Control Over Src International Banking Instructions

Najib Trial Day 47 Jho Low May Have Control Over Src International Banking Instructions

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 381 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 47th day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of...
Jho Low Masuk Campur Agar Najib Dapat Belanja As 100k Dari Kad Kredit

Jho Low Masuk Campur Agar Najib Dapat Belanja As 100k Dari Kad Kredit

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 243 hits
Mahkamah hari ini diberitahu bahawa ahli perniagaan Low Taek Jho campur tangan selepas Najib Razak mengadu kad kreditnya tidak boleh digunakan untuk berbelanja di kedai fesyen terkemuka Chanel di Hawaii Bekas pengurus perhubungan Ambank Joa...
Jho Low Gelar Najib Big Boss

Jho Low Gelar Najib Big Boss

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 190 hits
Nama nama kod menggunakan perkataan perkataan pelik seperti Ringgit Malaysia disebut sebagai satay dolar Amerika disebut pie pound British dipanggil chip I am only ciku dan big boss ialah antara beberapa perkara yang menjadi sorotan dalam p...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan