Jeragat Mari Belajar Cara Membezakan Bintik Hitam Melasma Sunspot Dan Age Spot


 
Panggilan sinonim bagi bintik-hitam hitam di wajah ialah jeragat. Tetapi sebenarnya ia mempunyai perbezaan yang ketara. Punca masalah bintik hitam ini juga adalah tidak sama. Jika kita dapat membezakan masalah yang dihadapi, insha Allah lebih mudah untuk kita rawat dan cegah daripada terus berulang.

Jeragat merupakan masalah kulit yang tidak merbahaya tetapi tidak disukai ramai. Alangkah bagusnya jika kita semua memiliki wajah tanpa sebarang cela. Tiada bintik hitam mahupun tahi lalat. Bersih dan cerah sekata. Saya pasti inilah impian setiap wanita di Malaysia.

Walaupun semua bintik hitam seakan sama, sebenarnya ia adalah berlainan sama sekali. Mari kita belajar cara untuk membezakan bintik hitam (freckles), melasma, jeragat akibat matahari (sunspot) dan jeragat akibat penuaan (age spot).

Jenis-Jenis Jeragat (Pigmentation)Jeragat atau bintik hitam di wajah biasanya adalah :

1. Bintik Hitam (Freckles) 


Kita sedang melihat trending model dan celebrity dengan bintik hitam di atas pentas tanpa mekap tebal. Mereka kelihatan cantik dan comel pula. Baru-baru ini, kita turut dikejutkan dengan lebih ramai anak muda cuba membuat bintik hitam mereka sendiri walaupun wajah mereka tiada jeragat. Pelik bukan?

Melanin (pigmen coklat yang memberikan warna kulit kita) adalah bintik-bintik terletak di permukaan kulit kita, dan mereka dianggap sebagai pigmentasi permukaan. Penampilan fisik bintik-bintik hitam ini biasanya berbentuk  kecil dan bulat, seperti titik-titik kecil atau titik-titik berbentuk bijan. Selalunya, bintik-hitam hitam atau freckles berlaku pada kedua-dua belah pipi, hidung, leher, bahu, lengan, dan bahagian lain. Pembentukan bintik-bintik ini disebabkan oleh pendedahan anda kepada matahari dan genetik anda (anda mempunyai mereka sejak 7-8 tahun semasa zaman kanak-kanak).

Berita baiknya!

Sesetengah daripada anda dengan freckles akan melihat freckles anda berubah warna mengikut cuaca (mereka pudar semasa musim sejuk), atau tua (mereka secara beransur-ansur akan hilang atau hilang sepenuhnya).

2. Melasma (Cholasma) 
 Melasma pada dahi
 
 melasma tidak seperti bintik hitam (freckles) ianya seakan bercantum membentuk seakan pulau pada wajah dan menggelapkan area berkenaan

Melasma, juga dikenali sebagai chloasma, biasanya berlaku pada kedua-dua belah pipi, dahi, area muka dan leher. Hampir 90% melasma ini menyerang wanita berusia 20 tahun – 50 tahun. Mengapa melasma boleh berlaku kepada anda? Terdapat pelbagai sebab, dan sebab-sebab yang diketahui sekarang adalah disebabkan oleh genetik, radiasi UV (ultraviolet) yang merosakkan kulit, perubahan hormon, keradangan kulit, penggunaan ubat, gangguan tiroid, tekanan, dan sebagainya.

Perbezaan terbesar antara melasma dan freckles adalah penampilan mereka; freckles adalah “bintik-bintik titik”, sementara melasma datang dalam serpihan atau patch di kawasan kulit kita. Melasma kebanyakannya berlaku pada kulit wanita pertengahan umur, selain ibu-ibu baru mengandung atau selepas bersalin. Selain itu, melasma boleh berlaku jika melanin anda terletak di epidermis (permukaan luar kulit kita) untuk sesetengah orang, atau di lapisan dermis (di mana sebahagian besar fungsi kulit kita dijalankan) antara lain.

3. Sunspots (Jeragat/ Bintik Hitam Kerana Matahari)   


Sunspots, juga dikenali sebagai lentigine solar, mudah dikenali. Berbanding bintik-bintik kecil “bintik-bintik kecil tetapi banyak”, bintik-bintik matahari mempunyai luas permukaan yang lebih besar, tetapi ia biasanya berlaku sebagai satu titik besar dengan pigmentasi yang lebih gelap. Sunspots ini terjadi disebabkan oleh pendedahan yang panjang terhadap radiasi UV (ultraviolet) dari matahari! 

Jika boleh, hindari matahari, gunakan SPF (faktor pelindung matahari) yang tinggi, dan pakaian yang sesuai bagi mengurangkan kemungkinan berlakunya sunspot baru pada masa akan datang. Ini kerana sunspot tidak mudah pudar, dan akan menetap di wajah anda dan semakin buruk jika anda tidak mencegah atau merawatnya. Sunspot boleh terjadi di bahagian muka, tangan, leher dan bahu.
4. Age spot (Bintik Hitam Kerana Penuaan) Kebiasaannya bintik hitam kerana penuaan akan mula muncul bila usia anda meningkat ke 50 tahun. Dikatakan age spot ini tidak akan pudar sepertimana freckles.

KULIT BERJERAGAT DAN PENDEDAHAN UV BAHAYA (UV EXPOSURE)Nasihat bagi mereka yang mempunyai kulit berjeragat adalah untuk mengelakkan mandi di tengah terik matahari (terutamanya di pantai) dan tanning (berjemur), dan wajib untuk anda memakai pelindung matahari dengan kedua-dua faktor perlindungan tinggi (SPF50) UVB dan perlindungan UVA. – Dr Glass

Antara kesemua masalah jeragat, melasma paling banyak menyerang para wanita, berbanding freckless atau age spot. Ini kerana melasma terjadi atas faktor habits, pemakanan dan hormon berbanding genetik (freckles) atau usia tua. Berdasarkan kajian, 90% wanita yang melaporkan jeragat mereka adalah melasma. Oleh itu, untuk rawatan kita akan fokuskan kepada jeragat melasma.

Rawatan Jeragat MelasmaKulit berjeragat tidak dapat lari daripada berpunca dari sinar UV matahari. Anda harus lari dari terkena sinaran matahari bahaya iaitu UVA dan UVB. Kedua-dua UVA dan UVB inilah yang membentuk dan menyebabkan jeragat anda, oleh itu sangat penting untuk anda memakai perlindung matahari (SPF). Cara pakai yang betul pakai krim SPF ni, anda perlu apply sekurang-kurangnya 20-30 minit sebelum keluar dari rumah! Bukannya nak keluar barulah apply, ini kerana SPF ini memerlukan masa untuk berkesan melindungi wajah kita. Sebab itulah, jika dan pun pakai SPF tetapi bertambah jeragat maka anda kene lihat sama ada anda pakai SPF betul atau tidak.

Menurut dermatologist, rawatan paling berkesan ialah menggunakan krim hydroquine. Terkejut kan? Tetapi 2% ramuan hydroquine adalah dibenarkan dengan nasihat pakar kulit malah ianya dijual di farmasi berdekatan anda. Tidak percaya? Anda boleh cek sendiri. Cara penggunaan, anda hanya sapukan krim tersebut di bahagian yang bermasalah sahaja.

Terakhir, yang anda boleh cuba ialah mengawal paras hormon anda kepada stabil. Namun perkara ini agak sukar kerana pengambilan ubatan. Jadi cara terbaik ialah merawat jeragat ini secara luaran.

Saya harap entri ini dapat membantu kalian semua.

Produk DMS360 atau dikenali sebagai Dermax Superskin 360 telah berada di pasaran dari tahun 2013 dan telah membantu ribuan pengguna yang mempunyai masalah jeragat khususnya melasma. Tiada suntikan atau suplement tetapi sekadar produk luaran iaitu krim, sunblock dan serum.

Terdapat 2 jenis krim sesuai mengikut umur dan persekitaran anda. Jika anda masih muda dan melasma terjadi kerana sun spot atau faktor UV, anda boleh mencuba set asas DMS360 Rescue, manakala jika jeragat anda berpunca daripada hormon, pendedahan kepada UV berterusan dan lama, dan usia 30 tahun ke atas, set asas Glowing Speed Galatica adalah produk yang sesuai. Sunblock foundation DMS dengan SPF50 seperti yang disarankan oleh dermatologist adalah produk wajib anda amalkan setiap hari. Istimewanya sunblock DMS ini anda boleh pakai sebagai masker jeragat setiap hari.

Serum pula merawat lebih dalam kedalam lapisan kulit. Ianya penting untuk anda memiliki kesemua item ini sebagai set lengkap rawatan masalah jeragat/ bintik hitam atau melasma.

Produk DMS360 Bagi Merawat Jeragat       Set Asas DMS360 Rescue – SPF25 – Sesuai semua peringkat umur seawal 12 tahun

 
 Set Asas Glowing Speed Galatica – SPF45 – Sesuai bagi wanita berusia 30 tahun ke atas – Terdedah lama sinaran UV setiap hari


 
Serum Glowing – 30 ML – Serum ini disarankan pemakaian pada waktu siang bagi melindungi wajah dari sinaran radiasi UV dan mengekalkan kelembapan wajah di siang hari

 

Serum Stemcell – Serum Anti Aging/ Botox/ Meremajakan kulit dan Generate Kulit baru. Ampoule. Dipakai setiap malam. Sesuai bagi jeragat dan wanita berusia 30 tahun ke atas

 
 4D Ultra HD Foundation – SPF50 – Foundation merawat jeragat terbaik dari DMS360. Pilihan no 1 pengguna DMS yang mempunyai masalah jeragat/ bintik hitam/ melasma

Testimoni Pengguna DMS Yang Berjaya Merawat Masalah Jeragat Mereka 








 



DMS360ORIGINAL

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dms360original.com/2019/11/jeragat-mari-belajar-cara-membezakan-bintikhitam-melasma-agespot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui 6 Penyebab Flek Hitam Di Wajah Dan Cara Menghilangkannya

Ketahui 6 Penyebab Flek Hitam Di Wajah Dan Cara Menghilangkannya

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 168 hits
Flek hitam jadi satu di antara masalah kulit yang dianggap mengganggu penampilan Bagi sebagian orang keberadaan flek hitam di wajah membuat warna kulit menjadi tidak merata dan tampak kusam Penyebab flek hitam ada beragam apa saja
Belajar Cara Untuk Menimbang Bola

Belajar Cara Untuk Menimbang Bola

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 737 hits
Hari ni boss memberikan tugasan kat Jamal untuk membuat artikel pasal menimbang bola Kalau nak ikutkan Jamal bukan pandai sangat menimbang bola ni tapi bolehlah sedikit sebanyak Sebagai bekas pemain bola sepak timbang bola ni salah satu per...
Lelaki Ini Kongsikan Cara Untuk Membezakan Antara Stress Depresi Dan Depresi Klinikal Yang Anda Perlu Tahu

Lelaki Ini Kongsikan Cara Untuk Membezakan Antara Stress Depresi Dan Depresi Klinikal Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 671 hits
Adakah stress dan depresi itu merupakan satu perkara yang sama Tidak Kebanyakkan masyarakat hari ini menganggap stress itu adalah depresi Ada yang cuma mengalami stress biasa tetapi mengaku bahawa mereka mengalami depresi Stress depresi dan...
Diy Cara Mengubah Dulang Hantaran Dari Kayu Rustic

Diy Cara Mengubah Dulang Hantaran Dari Kayu Rustic

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 2336 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Size dulang 12 x 12 inchi Saiz polistrine kecil sedikit dalam ukuran 10 atau 11 Sediakan glue gun lidi span bunga aluminium foil Letakkan alas polistrine letakkan satu dot glue gun panas di tengah tengah ...
Ini Cara Menyemak Baki Kredit Touch N Go Dalam Mykad Anda

Ini Cara Menyemak Baki Kredit Touch N Go Dalam Mykad Anda

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 510 hits
Minggu lalu perkhidmatan menambah nilai kad Touch n Go telah dihentikan pada lorong keluar tol milik PLUS Keputusan yang diambil ini menerima reaksi negatif pengguna kerana dilihat menyusahkan Terdapat banyak kes pengguna perlu keluar dari ...
Isteri Terlalu Kuat Berleter Lelaki Ini Bagi Tips Mudah Cara Nak Kurangkan Leteran Isteri

Isteri Terlalu Kuat Berleter Lelaki Ini Bagi Tips Mudah Cara Nak Kurangkan Leteran Isteri

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 287 hits
Ramai lelaki yang sering merungut sebab isteri selalu berleter di rumah Mereka berleter bukan sebab apa pun Mungkin sebab mereka dah penat Baru lepas siap kemas rumah dah bersepah balik sebab anak anak main Dah siap kemas rumah semua kena m...
Aku Menangis Tengok Cara Alif Satar Layan Isteri Dia Netizen Luah Rasa Terharu

Aku Menangis Tengok Cara Alif Satar Layan Isteri Dia Netizen Luah Rasa Terharu

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 394 hits
Nama Alif Satar tidak asing lagi dalam dunia hiburan Bukan sahaja dengan bakatnya dalam bidang nyanyian bahkan sikapnya yang baik dalam pergaulan sesama rakan artis dan peminat membuatkan dia sentiasa memenangi hati orang ramai Bukan sekali...
Hadapi Writer Block 5 Cara Ini Dapat Menjana Idea

Hadapi Writer Block 5 Cara Ini Dapat Menjana Idea

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 350 hits
Hadapi Writer Block 5 cara ini dapat menjana idea Writer Block adalah situasi yang berlaku apabila penulis kebuntuan idea untuk menulis sehinggakan sukar untuk menghasilkan penulisan baru Sebagai blogger kekangan idea untuk menulis artikel ...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven