Jentikhati Perlukah Di Jerkah Dalam Mendidik Anak Apa Efeknya Nanti



Delicate Ears to the Heart

.

Saya berpesan kepada diri sendiri dan sesiapa yang mahu ambil pengajaran (kesan jangka panjang perjalanan hidup saya),

Tolong ubah cara didikan anak-anak.
Tak perlu terjerit-jerit jerkah budak.
Wallahi TAK PERLU.

Biasakan dari kecil mereka dengan teguran yang lemah-lembut, soft tones, insha Allah budak boleh dengar & respond.

Mulakan dengan kelembutan + jangan sesekali pun cetuskan/initiate jerkah. Jangan!

Yang jadi mereka biasa behave sebab jerkah tengking ni, sebab KITA - PARENTS yang bentuk kebiasaan mereka.

Tak perlu guna alasan sedapkan hati sendiri "this is Asian way to educate kids". 😖

Anda nak ke, nanti bila anda dah tua, hati di fasa delicate yang amat tu, anak-anak berjiwa gagah zaman gemilang bertenaga dia, dia jerkah anda?

Anda mahu ke, anda menjadi punca jiwa anak-anak anda rapuh, tak mampu masuk ke dunia pekerjaan, hilang keyakinan diri, anxiety depression, masuk wad gila, sepanjang hidup meracau gangguan jiwa, akhirnya hidup rosak, apa pun dia tak yakin untuk buat apatah lagi untuk survive? Anda nak tinggalkan generasi depan yang tak mampu uruskan hidup sendiri (no self confidence) bila anda dah tiada?

__________

Pernah waktu belajar (soifi) di Jordan tu saya perhatikan sepasang suami isteri Malaysian ni, saya suka kepada kedua-duanya kerana sifat mereka lemah-lembut, sekufu sesama mereka. Saya fikir anak mereka beruntung (sekarang dah besar pun), ada ibubapa yang baik, soft spoken.

Saya juga pernah lihat (bermuamalah dengan) keluarga yang anak-anaknya memang elok je dengar cakap mak ayah yang tegur mereka baik-baik. Tak perlu tengking terpekik-pekik.


Saya sendiri dibesarkan oleh ibubapa yang kurang bab membebel, hampir tiada jerkah tengking. Sebab ibubapa saya jenis ambil tindakan (rotan atau jeling) terus. Jangan buang air liur dan sakitkan tekak.

Mungkin atas sebab itu juga jiwa saya biasa dengan ketenangan, tak suka high pitching, dan sangat benci orang tinggikan suara.

Family sendiri tidak mengamalkan jerkah-method. Saya dapat luka emosi bermula bila saya pulang ke kampung. Tak perlu tahu siapa yang jerkah saya, dia sudah mati, dan saya lega atas kematian dia. Waktu dia hidup saya benci balik kampung, ia menjadi satu keresahan "apa aku nak buat ni..", nak tak nak kena ikut, sebab kita kecil lagi, kalau tak ikut balik kampung nanti seorang diri di rumah (Taiping waktu tu).

Jerkah ni biasanya disertakan dengan pakej public shaming. It hurts 😭 sampai ke dalam-dalam dasar hati.

Selain bertubi-tubi di usia kecil, siri jerkah & public shaming ni terjadi masa sekolah menengah. Saya demam, tak mampu nak kayuh basikal balik rumah, terpaksa tidur di kelas, sudah lah jasad tak sihat, ada guru kononnya menunjukkan concern panggil saya dan jerkah (nasihat tapi memalukan) berjam-jam sampai satu sekolah dengar. Sampai sekarang ia membekas benci dalam hati.

Luka siri jerkahan ini berparut segar.
Setiap kali terdengar orang lain jerkah anak, it struck my heart. Luka berdarah balik, walaupun ibubapa tu bukan marah saya pun, saya dah berada di posisi anaknya. It's killing me.

Saya syak, siri heart pain bertubi-tubi beberapa minggu lalu itu ada kaitan dengan (entah la kenapa insiden ni boleh jadi serentak) satu weekend tu saya dengar setiap rumah sekeliling - depan kiri kanan - saya semuanya tengking anak-anak. Bersahut-sahutan, tak putus. Kucings saya pun terkejut dengan fenomena baru tetiba banyak jerkahan.

(My observation, anak-anak dari rumah-rumah ini selalu nak suarakan pandangan & minta perhatian je, mereka rajin keloi -panggil- ayahnya. Sebab ayah-ayah tak jerkah, ayah-ayah layan elok je anak-anak bercakap).

Dulu masa kecil abah pernah selalu kata,
"Cina (refer kepada bos dia) suka tengking orang, tinggi suara", sampai la satu CNY tu saya dengar in-law aunty jerkah tetamu yang cari tempat duduk tapi terpaksa duduk di tangga (dia sangka tetamu tu nak naik ke bahagian atas rumah dia), dan ada la beberapa kes tengking dari keluarga Cina, sampai saya terpaksa iyakan apa yang abah pernah kata. 😢 Saya fikir, selepas trauma balik kampung zaman kecil dulu dah berakhir, rupanya ia bersambungan bila kahwin - there's another new kampung. Cara saya, stay away from these people.

Ia bukan kerana bangsa.
Tapi ia menjadi kebiasaan sesuatu bangsa.
Melayu - biasa didik anak je kena pakai jerkah. Nak nampak 'indah' mereka namakan ia "adat". Adat Melayu mendidik anak - perlukan jerkah.

Tiada fitrah manusia/budak yang sukakan jerkah (tengking). Fitrah manusia sukakan ketenangan.

Terutamanya awal pagi, saya suka ketenangan bunyi kicauan burung dan ayam, binatang bertasbih. Tiba-tiba ada suara halilintar menyertai - menguruskan anak-anak ke sekolah awal pagi perlukan jerkahan.

I feel like crying 😭

Cara my parents kejutkan bangun subuh;

Abah - dia tekap tangan sejuk lepas mandi ke muka, kita sedar. Tapi degil juga tak bangun, dia sebut "subhanallah" (I read it as abah marah). Degil tahap 2 tak bangun juga, dia bawa secedok air, renjis muka. Degil tahap 3, dia bawa hanger baju, rotan! Degil tahap 4, dia simbah air sebaldi habis lencun tilam 😑 kesian ummi tambah kerja kena jemur.

Umi - samada dia masak sedap, terus hidung terhidu & terjaga, atau dia buka bacaan al-Quran di radio (I prefer lower tone instead of buka full volume bar), sedikit demi sedikit bacaan al-Quran tu masuk dalam mimpi yang tengah bermain dalam tidur, ayat-ayat tu yang akan jemput minda sedar, sebab otak saya ikut baca sekali. I have sensitive ears, nose, brain.

Jin - ini tak tahu lah malaikat ke jin ke, pernah beberapa kali, ada satu 'entiti' main ibu jari kaki banyak kali sampai 100% sedar terjaga dari tidur. Degil tak bangun, ia main lagi ibu jari kaki. Bukan halusinasi, memang rasa sungguh ada benda pegang ibu jari kaki. Ia bukan kerja roommates, sebab semua roommates pun belum bangun lagi.

Sentuhan (speaking or touching) lembut dengan kekerapan tinggi sudah cukup untuk bentuk jiwa orang, sama seperti cara nak kejutkan ruh supaya kembali ke jasad (bangun dari tidur untuk subuh).

::lekuk batu di titik air selalu::
::batu yang keras air pelekuknya::

Pernah tengok satu video ni bapa kejutkan anak bangun pagi dengan buat beberapa pergerakan anggota badan anak perempuannya. Suka je tengok.

Tolong lah parents 🙏🙏🙏

Matlamat anda nak anak-anak bangun subuh, matlamat anda nak anak-anak ke sekolah, matlamat anda (kononnya) nak mendidik anak-anak dari kecil itu, TIDAK SAMA SEKALI MENGHALALKAN cara dengan JERKAH.

Dalam diam anda sedang memusnahkan masa depan anak-anak sendiri.

Dalam diam anda sedang membentuk masa depan usia tua anda sendiri.

Jangan sentap, bila anak-anak dah mula mampu naik suara dengan anda. Itu dosa anda zaman muda bertenaga dulu - buli jiwa delicate budak kecil. Akan datang tiba masanya zaman anak-anak muda bertenaga pula - buli jiwa delicate diusia tuamu.

.


Ada ke Nabi Muhammad s.a.w ajar "starter pack" cara nak didik budak perlukan jerkah tengking?

Sumber Asal Fb:Irtihaly Awwal

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

</

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/06/jentikhati-perlukah-di-jerkah-dalam.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adik Doakan Mama Papa Tadi Bila Anak Selalu Mendoakan Kita Itu Tanda Kejayaan Kita Mendidik Anak

Adik Doakan Mama Papa Tadi Bila Anak Selalu Mendoakan Kita Itu Tanda Kejayaan Kita Mendidik Anak

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 346 hits
Adik doakan mama papa tadi dekat sekolah kalau anak anak sentiasa menyebut tentang doa kepada kedua ibu bapanya itu antara salah satu tanda kejayaan anda dan pasangan dalam mendidik anak anak Impian setiap ibu bapa pastinya ingin mendidik a...
4 Tahap Mendidik Anak Cara Rasulullah S A W

4 Tahap Mendidik Anak Cara Rasulullah S A W

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 2374 hits
Mendidik anak memerlukan ilmu pengetahuan yang cukup dan seorang role model untuk diteladani Bagi umat Islam contoh teladan yang terbaik adalah rasul junjungan yang mulia Nabi Muhammad S A W Baginda umpama ensiklopedia sebagai penyuluh buat...
Hiburan Ajar Anak Beranak Hormat Kebersihan Tiz Zaqyah Titip Nasihat Kepada Sesiapa Bakal Ke Pantai Nanti

Hiburan Ajar Anak Beranak Hormat Kebersihan Tiz Zaqyah Titip Nasihat Kepada Sesiapa Bakal Ke Pantai Nanti

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 410 hits
Rasanya semua rakyat Malaysia dah tak sabar nak kembali kepada aktiviti kegemaran apabila Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat melabuhkan tirainya pada 9 Jun ini Antara aktiviti yang menjadi tumpuan ramai ialah memenuhi pantai di serata Ma...
Terdedah Pada Asap Rokok Punca Anak Terkena Jangkitan Telinga Boleh Ganggu Tidur Selera Makan

Terdedah Pada Asap Rokok Punca Anak Terkena Jangkitan Telinga Boleh Ganggu Tidur Selera Makan

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 780 hits
Jangkitan telinga adalah masalah kesihatan yang kerap dihidapi oleh kanak kanak Ianya menyebabkan gangguan tidur dan pemakanan kanak kanak Mereka mungkin akan sentiasa menangis tanpa diketahui sebabnya Kebanyakan kanak kanak mendapat sekura...
Ingin Tampil Gaya Di Hari Lebaran Nasib Tragis Anak Kecil Yang Dipakaikan Cincin Orang Tuanya

Ingin Tampil Gaya Di Hari Lebaran Nasib Tragis Anak Kecil Yang Dipakaikan Cincin Orang Tuanya

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 739 hits
Setiap orang pasti ingin tampil yang terbaik di hari Lebaran ya Stylovers Nggak cuma sekadar menyiapkan hati untuk melaksanakan sholat Ied tapi juga menyiapkan masakan khas seperti ketupat opor ayam dan teman temannya Tapi nggak cuma itu lh...
Supaya Anak Cepat Berjalan Doktor Ini Perjelas Impak Sebenar Mengenai Baby Walker

Supaya Anak Cepat Berjalan Doktor Ini Perjelas Impak Sebenar Mengenai Baby Walker

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 322 hits
Pasti ramai diantara kita yang pernah melihat bayi diletakkan di dalam baby walker Secara lazimnya ramai yang menyangka bahawa baby walker digunakan bertujuan untuk menguatkan otot kaki pada kanak kanak itu supaya mereka cepat berjalan Namu...
Issey Fazlisham Dan Isteri Akur Beraya Tanpa Anak

Issey Fazlisham Dan Isteri Akur Beraya Tanpa Anak

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 664 hits
Issey Fazlisham dan isteri akur beraya tanpa anak Issey Fazlisham dan isteri akur beraya tanpa anak Issey Fazlisham akur tidak dapat beraya bersama anak anak berikutan larangan rentas negeri sepanjang sambutan Aidilfitri Namun Issey dan ist...
Viral Pria Mengaku Tuhan Anak Punk Masuk Surga Presiden Masuk Neraka

Viral Pria Mengaku Tuhan Anak Punk Masuk Surga Presiden Masuk Neraka

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 222 hits
Baru baru ini publik sosial media diramaikan oleh rekaman video seorang pria yang mengaku sebagai Tuhan Ia mengatakan bahwa seluruh anak punk akan masuk surga sedangkan presiden dan pejabat negara lainnya masuk neraka Dalam video yang dilan...
Resipi Puding Roti Kuah Kastard Punyalah Senang Anak Confirm Suka

Resipi Puding Roti Kuah Kastard Punyalah Senang Anak Confirm Suka

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 354 hits
Sekiranya anda masih tercari cari resipi mudah untuk dibuat sarapan pagi atau minum petang esok salah satunya adalah puding roti Resipi puding roti ni ada banyak versi Ada yang dimakan dengan kuah kastard ada yang dimakan begitu sahaja Resi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music