Jangan Ubah Polisi Bn Jika Terbaik Untuk Pengguna


Wartawan MalaysiaGazette
Harga RON95 dikekalkan pada harga RM2.20
KUALA LUMPUR – Pengumuman Kementerian Kewangan untuk menangguhkan penetapan harga petrol secara mingguan sehingga kerajaan selesai mengadakan pertemuan dengan Persatuan Penguasaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) adalah suatu kenyataan yang sukar diterima.

Tindakan itu kerajaan itu bukan sahaja telah memperlekeh dan membebankan pengguna tetapi ia menimbulkan persoalan mengapa mekanisme apungan harga petrol yang dilaksanakan dahulu dimansuhkan sedangkan kaedah itu memberi kebaikan kepada pengguna dan kerajaan.

Malah, penangguhan itu juga mencetuskan pertanyaan adakah Kementerian Kewangan hanya membuat kenyataan secara semborono tanpa membuat kajian terlebih dahulu.

Dan, mengapakan Kementerian Kewangan, sebagai suatu kementerian penting dalam kerajaan boleh mengambil risiko dengan membuat pengumuman untuk melaksanaan penetapan harga pada 1 Januari 2019 tetapi apabila tiba masa pelaksanaan, menariknya semula.
Jacob GeorgePresiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr Jacob George yang kecewa dengan senario itu berkata, apa yang berlaku ini membuktikan kerajaan Pakatan Harapan terlalu politiking dalam polisi-polisi yang mahu diperkenalkan.

George mendakwa pernah terlibat dalam rundingan penetapan mekanisme apungan bebas untuk petrol dan diesel semasa kerajaan Barisan Nasional (BN) berkata, proses yang dilakukan pada ketika itu cukup telus, akauntabiliti dan inklusif.

“Saya bukan mahu puji kerajaan Barisan Nasional kerana setiap kerajaan pasti ada melakukan kesilapan tetapi dalam aspek pelaksanaan dasar membabitkan rakyat dan pengguna, BN lebih telus.

“Kebiasannya sesuatu perkara yang mahu dilaksanakan akan perhalusi dengan begitu jelas daripada aspek baik, buruk, kelebihan dan kekurangan sebelum memutuskan sesuatu tindakan.

“Satu perkara lagi, setiap perkara yang dikaji pasti akan melibatkan pihak-pihak berkepentingan dan ini penting kerana setiap polisi mesti disemak dan diimbang melalui konsultasi, lampas minda (brainstorming), turun padang untuk tahu keadaan sebenar, reaksi pengguna dan sebagainya.

“Tetapi ini tidak dilakukan oleh kerajaan Pakatan Harapan. Akhirnya, apa yang dikatakan, akan berlaku u-turn,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Beliau mengulas pengumuman Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang menangguhkan pelaksanaan penetapan harga petrol yang sepatutnya bermula 1 Januari 2019.

Penetapan harga itu diumumkan sebelum ini selepas pelbagai pihak mempersoalkan mengapa kerajaan mengenakan cukai petroleum bagi RON95 memandangkan harga minyak dunia menyusut sejak dua bulan lalu.

Harga RON95 ditetapkan dengan subsidi sebanyak RM2.20 seliter selepas kerajaan Pakatan Harapan mengambil alih pemerintahan negara selepas memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14, yang merupakan sebahagian daripada manifesto.

Namun sejak dua bulan lalu, harga minyak dunia susut dan berlegar sekitar AS$50 setong – sepatutnya harga RON95 dijual pada harga RM1.90 seliter atau lebih rendah.

Mengulas lanjut, George berkata, kelewatan pelaksanaan itu juga tidak memberi keadilan kepada rakyat yang terpaksa membayar cukai petroleum sedangkan perkara itu tidak pernah berlaku sebelum ini.

Perkara itu tidak akan berlaku jika Kementerian Kewangan tahu bahawa rakyat Malaysia begitu sensitif dengan harga RON95 memandangkan penggunaan minyak itu tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia.

“Lagipun, apakah rasionalnya jika harga minyak dunia murah tetapi rakyat Malaysia terpaksa bayar tinggi.

“Pendekatan kerajaan itu juga tidak selaras dengan aspirasi Malaysia Baharu Pakatan Harapan untuk menangani kenaikan kos sara hidup rakyat yang diuar-uarkan sebelum ini,” katanya lagi.

Lantaran itu, George berharap isu penetapan harga minyak itu menjadi pengajaran kepada mana-mana kementerian supaya sentiasa mendahulukan pengguna dan tidak sesekali berpolitiking.

“Cukup-cukuplah ahli politik sahaja yang berpolitiking dan jangan heret pengguna sama dalam ‘peperangan’ anda,” ujarnya. – MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/jangan-ubah-polisi-bn-jika-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keterangan Steve Emmanuel Berubah Ubah Saat Polisi Tanyakan Komplotannya

Keterangan Steve Emmanuel Berubah Ubah Saat Polisi Tanyakan Komplotannya

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 167 hits
Polisi meyakini aksi nekat Steve menyelundupkan narkotika kelas wahid tidak sendirian Diyakini ia masuk dalam jaringan internasional
Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak Ketegasan Mak Ayahlah Terbaik Untuk Masa Depan Anak

Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak Ketegasan Mak Ayahlah Terbaik Untuk Masa Depan Anak

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 371 hits
Anak anak ini bukan tahu apa yang mereka nak itu elok atau tak Apa yang penting mereka tunjuk dapat Anak tak kan fikir harganya kesan pada kesihatan dan sebagainya Sebagai ibu bapa kita kena main peranan ini Jangan terlalu ikut sangat apa a...
Polisi Belum Penuhi Permintaan Ahmad Dhani Kasus Idiot Terancam Batal Demi Hukum

Polisi Belum Penuhi Permintaan Ahmad Dhani Kasus Idiot Terancam Batal Demi Hukum

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 197 hits
Kedua Ahmad Dhani diketahui meminta pada penyidik Kepolisian agar memeriksa keterangan saksi ahli yang diajukannya Namun hingga berkas dikirimkan kejaksaan penyidik Kepolisian rupanya tidak memenuhi permintaan Ahmad Dhani tersebut
Sekap Dan Rampok Pemandu Karaoke Di Sleman John Weku Kembali Dibekuk Polisi

Sekap Dan Rampok Pemandu Karaoke Di Sleman John Weku Kembali Dibekuk Polisi

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 200 hits
Petugas dari Polsek Mlati membekuk John Weku atau Jimmi Muliku atas kasus pencurian dan kekerasan terhadap seorang perempuan pemandu lagu Nama John Weku sebelumnya pernah tersandung kasus serupa dengan korban artis Anggita Sari
Kasus Mafia Bola Keluarga Benarkan Mbah Putih Ditangkap Polisi

Kasus Mafia Bola Keluarga Benarkan Mbah Putih Ditangkap Polisi

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 180 hits
Satgas Anti Mafia Bola bentukan Mabes Polri menangkap anggota Komisi Disiplin PSSI Dwi Irianto atau kerap disapa Mbah Putih Nama Mbah Putih sebelumnya sempat disebut Manajer Persibara Banjarnegara Lasmi Indriyani turut terlibat pengaturan s...
Caleg Demokrat Di Nias Utara Diringkus Polisi Usai Aniaya Dua Petugas Bpk

Caleg Demokrat Di Nias Utara Diringkus Polisi Usai Aniaya Dua Petugas Bpk

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 164 hits
Sebelum kejadian kedua pegawai BPK itu menanyakan tentang proyek bangunan objek wisata Pantai Indah Tureloto
Sepanjang 2018 7 Polisi Nakal Disidang Etik Polres Pelabuhan Makassar

Sepanjang 2018 7 Polisi Nakal Disidang Etik Polres Pelabuhan Makassar

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 222 hits
Namun dari tujuh anggota yang menjalani sidang etik hanya enam yang dinyatakan terbukti bersalah Satu diputuskan tidak terbukti dalam sidang Aris Bachtiar tidak merinci mengenai identitas anggota Polri yang bandel itu
Angka Polisi Anggota Polda Jabar Dipecat Naik 9 09 Persen

Angka Polisi Anggota Polda Jabar Dipecat Naik 9 09 Persen

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 178 hits
Angka Polisi Anggota Polda Jabar Dipecat Naik 9 09 Persen Polda Jabar pada tahun ini memberhentikan 24 orang anggota Rinciannya anggota dengan pangkat aiptu 5 orang bripka 3 orang brigadir 9 orang briptu 4 orang dan PNS Polri 3 orang
Polisi Naikkan Kasus Pemerkosaan Mahasiswi Ugm Ke Tingkat Penyidikan

Polisi Naikkan Kasus Pemerkosaan Mahasiswi Ugm Ke Tingkat Penyidikan

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 178 hits
Kasus dugaan pemerkosaan terhadap Agni mahasiswi UGM saat kuliah kerja nyata di Pulau Seram Maluku memasuki babak baru Polda DIY menyebut jika saat ini kasus Agni telah dinaikkan proses hukumnya dari penyelidikan menjadi penyidikan
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik