Jangan Tertipu Lagi Ini Cara Kesan Scammer Menipu Ketika Beli Barang Di Facebook Mudah Dan Carousell


Pembelian secara online adalah kemudahan yang menjadi keperluan bagi semua pengguna internet pada masa kini selain menyeronokkan ia juga boleh menjimatkan masa dan tenaga kerana segalanya di hujung jari dengan hanya klik sahaja.

Pada zaman ini, begitu banyak barangan yang boleh dibeli secara atas talian dan yang lebih menariknya barang yang dijual tersebut boleh didapati dengan harga yang lebih murah berbanding dibeli di kedai-kedai. Ini menjadikan pembelian secara online menjadi pilihan ramai kerana harga yang munasabah dan kualitinya juga boleh tahan.

Walau bagaimanapun, online shopping juga seperti perkara lain yang mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri apabila pembelian sebegini pasti akan terdedah dengan risiko ditipu oleh mereka yang tidak bertanggungjawab seperti scammer yang sentiasa mengambil kesempatan untuk mendapatkan pendapatan yang mudah dan cepat.


Sumber Facebook Senarai Nama Penipu Online
Beberapa hari lalu, seorang pemilik akaun Facebook yang dikenali sebagai Linda Shuk telah berkongsi bagaimana cara untuk mengenalpasti dan mengecam aktiviti scammer yang dipercayai masih lagi bergerak aktif sehingga kini. Beliau juga telah dapat menyelamatkan sejumlah wang yang dikatakan hampir dikebas oleh penipu online terbabit.

Melalui perkongsiannya, Linda berkata, ketika itu dia ingin membuat pembelian daripada seorang penjual yang dikatakan ingin menjual barangan terpakai. Oleh kerana tertarik dengan tawaran tersebut selain harga yang murah dia membuat keputusan untuk membeli dalam talian.

Walau bagaimanapun, secara tiba-tiba terlintas di hatinya untuk memeriksa data peribadi peniaga terbabit. Dia dengan segera memasukan segala butiran seperti nombor akaun bank milik penjual tersebut dan sebagainya. Apa yang mengejutkan, sebenarnya dia sedang berurusan dengan seorang penipu iaitu scammer yang kini dikehendaki kerana penipuan yang dilakukannya seperti yang dilaporkan.

Berikutnya adalah perkongsian Linda Shuk tentang penipuan scammer tersebut yang kini masih lagi bergerak aktif mencari mangsanya.


Baru tahu link scam.my ini untuk cek penipuan, boleh masukkan nombor akaun seller tu. Terima kasih Humaira Salleh atas pertolongan. Semoga kawan-kawan lain pun lebih berhati-hati. Memang scammer rupanya.

Polis ada memberitahu semalam kat Shoppe pun ramai yang kena tipu rupanya. Pelik juga tapi kepada siapa yang nak beli, silakan. Saya tak halang pun. Just sharing apa yang disampaikan saja.

Saya kena tipu dengan seller di bawah ni.

'Anis Nur Deanna Ahmad Shaharum'

Sila berhati-hati dengan penama di atas sebelum melakukan sebarang transaksi melalui online banking. Modus operandi menjual barang pre loved baby and handphone berjenama dengan harga yang murah di Mudah, Facebook, Carousell dan baru-baru ini di apps IM Sold.

Turut melakukan jenayah penipuan secara online adalah teman lelakinya Muhammad Syafiq Syahmi Bin Zulkifli. Pelbagai penipuan telah dilakukan oleh sweet couple ini dan ramai mangsa telah membuat pengakuan dan laporan polis untuk menangkap sweet couple ini. Namun, tiada tindakan dari pihak polis.


Berikutnya adalah detail mengenai pasangan ini. Sila berhati-hati dan semak account number sweet couple ini sebelum melakukan sebarang transaksi.

1. Anis Nur Deanna Ahmad Shaharum
No. Mykad: 951128-08-5992

No 46 Tingkat Zarib 2B,
Taman Pinji Mewah Lahat 31500 Perak

E4-01 ,Seroja Apartment, Jalan Putra Perdana 10,
Taman Putra Perdana, Puchong,
Selangor.(Alamat terkini)

Nombor akaun CIMB:
12022935437526 / 7007285864

Nombor telefon yang sering digunakan: 012-231 2439

Nama akaun Facebook :
Deanna SyahmiShazlynn LynnLynna SaariLeesya Damia DamiaD Iyanz ahmad
Nama ibu: Azlin binti Abidin ( 011-1230 0080)
No. Mykad : 740402-08-5136


2. Muhammad Syafiq Syahmi bin zulkifli
No. Mykad: 950206-03-6105

E-1-5 Kiambang Apartment,
Taman Putra Perdana 47130,
Puchong, Selangor.

No. telefon: 017-478 1179

Nombor akaun Maybank : 16425877419

Nama akaun Facebook:
Lily Deanna Hunnyboo (adik)Zawahir yusoff (mak)Zulkifli zakaria (bapak)
Satu keluarga tidak kisah pun anak mereka jadi penipu. Tidak mahu berikan sebarang kerjasama langsung.


Kisah penipuan mereka pernah diceritakan di sini : Senarai Nama Penipu Online – Malaysia

Tolong share, viral dan sebarkan sebab diorang ni semakin berani dan aktif setiap hari dengan buat pelbagai akaun Facebook baru termasuk account Carousell, Mudah.my dan IM Sold untuk perdayakan orang.

Kemungkinan besar, gambar display profile Facebook dia pakai gambar orang lain. Tak pernah serik dan takut budak-budak ni selagi polis tak dapat tangkap diorang, selagi itu diorang berani.

Bantu saya sebarkan supaya tiada lagi mangsa mereka selepas ni. Terima kasih kepada yang banyak bagi maklumat pada saya. Terima kasih.

Boleh share jika nak, tak perlu minta izin.

INFO:

1. Anda juga boleh membuat semakan penipuan peniaga online iaitu dengan menyemak sama ada perniagaan mereka berdaftar atau tidak dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) melalui laman web SSM.

2. Melalui nombor pemilik akaun bank yang diberikan penjual atas talian, anda juga boleh buat semakan sama ada peniaga terbabit mempunyai laporan berkaitan dengan penipuan online melalui laman web Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.

Cyber Crime Alert Royal Malaysia Police
Orang ramai diminta sentiasa berhati-hati ketika ingin membuat pembelian secara online. Adalah lebih baik berhati-hati sebelum duit milik anda dikebas begitu sahaja. -

Kredit : koleksiviral.com


Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://lamanqaseh.blogspot.com/2018/11/jangan-tertipu-lagi-ini-cara-kesan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Easy Way To Unlike Facebook Cara Mudah Untuk Unlike Facebook

Easy Way To Unlike Facebook Cara Mudah Untuk Unlike Facebook

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 138 hits
Hai Selamat datang kembali ke AkuBudakSeni dan Hari ni admin nak tolong korang yang mengalami masalah terlalu banyak sangat like pages Hehehehe Kompom korang ni kaki like macam admin gak Tapi admin like bukan suka suka untuk kerja dan hari ...
Cara Mudah Buat File Pdf Dengan Microsoft Office 2007

Cara Mudah Buat File Pdf Dengan Microsoft Office 2007

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 175 hits
Anda mungkin sering membaca file yang berbentuk PDF Tetapi adakah anda tahu bagaimana cara untuk membuat file PDF tersebut Untuk membuat file PDF memang sangat mudah dan cepat Salah satu cara anda boleh buat file PDF dengan menggunakan Offi...
Cara Dapatkan Fans Facebook

Cara Dapatkan Fans Facebook

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 140 hits
Sebenarnya banyak cara kita boleh dapatkan fans like page kita antaranya ialah viral application yang kekadang kena bayar Tapi ada juga yang free Saya senaraikan dibawah ini JOM sekarang dapatkan FANS anda
Cara Mudah Buat Jamu Untuk Kempiskan Perut Masa Berpantang

Cara Mudah Buat Jamu Untuk Kempiskan Perut Masa Berpantang

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 213 hits
Cara Mudah Buat Jamu Untuk Kempiskan Perut Masa Berpantang Orang zaman dulu memang terkenal dengan pelbagai jamu Zaman tu mana ada jual product ready made macam sekarang Semuanya kena buat sendiri guna bahan yang ada di sekeliling rumah dan...
Cara Daftar Blog Di Webmaster Tools Dengan Mudah

Cara Daftar Blog Di Webmaster Tools Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 143 hits
Assalamualaikum kali ni Lokman nak kongsikan info yang sangat penting bagi para blogger Bagi pendapat saya kebanyakan blogger tahu untuk bina website tapi mungkin di kalangan anda tak pernah ambil tahu akan kepentingan webmaster tools untuk...
Cara Mudah Pasang Bismillahirrahmanirrahim Pada Semua Posting

Cara Mudah Pasang Bismillahirrahmanirrahim Pada Semua Posting

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 161 hits
Masih di Variasi Blogger share Cara Mudah Pasang Bismillahirrahmanirrahim pada semua posting cekidot Silahkan Log in terlebih dahulu di blogs sobat kemudian klik Template klik Edit HTML lalu sobat Copy Paste kode script di bawah ini dan sim...
Cara Cepat Dan Mudah Mendapatkan Pagerank Di Google

Cara Cepat Dan Mudah Mendapatkan Pagerank Di Google

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 191 hits
Masih di Variasi Blogger share Cara Cepat dan Mudah Mendapatkan PageRank di Google cekidot Arti dari PageRank adalah sebuah algoritma yang telah dipatenkan yang berfungsi menentukan situs web mana yang lebih penting populer PageRank merupak...
Cara Pos Barang Guna Ninja Van Tanpa Beratur Panjang

Cara Pos Barang Guna Ninja Van Tanpa Beratur Panjang

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 479 hits
Ada barang nak di pos Buntu nak pilih kurier yang mana satu eh Tenang dulu yer mari saya nak tunjuk kan cara pos barang guna Ninja Van yang saya pasti akan mudahkan menjimatkan dipercayai serta ada banyak tempat nak drop off parcel anda Ben...
Please Come Back Prayformh370

Please Come Back Prayformh370

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 227 hits
The images below just say it all Our thoughts hope and prayers are with all on board MH370 and their families prayformh370 Mrs Ababe 11 March 2014
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11