Jangan Takutkan Rakyat Subsidi Bersasar Naikkan Harga Barang




Pembangkang tidak perlu menakut nakutkan rakyat kononnya harga barang mengalami peningkatan berterusan berikutan penarikan subsidi diesel secara pukal dan diganti polisi subsidi bersasar.
Pengarah Aduan dan Kemasyarakatan KEADILAN, Siti Aishah Shaik Ismail berkata, terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi kenaikan harga, sama ada keadaan ekonomi global atau sikap peniaga yang mahu lebih keuntungan.
Namun katanya, kerajaan tidak membenarkan kenaikan berdasarkan ketamakkan peniaga kerana semua pengangkutan yang membawa barang dari ladang, kilang ke pasar saya atau kedai runcit telah mendapat subsidi diesel sama ada secara fleet card atau sebagainya.
“Isu ini (subsidi diesel) diambil kesempatan oleh pembangkang, mereka rasa mudah untuk melihatkan (menggambarkan) kenaikan diesel (tanpa subsidi pukal) menggugat keseluruhan proses (pengangkutan barang). Itu adalah tidak tepat,” katanya kepada Suara Keadilan.
Dalam pada itu, Aishah turut menasihati rakyat untuk tidak takut mendaftar mendapatkan subsidi sekiranya terlibat dengan peniagaan atau kenderaan yang menggunakan diesel.
Beliau berkata, dakyah tidak betul bahawa kerajaan mungkin menyiasat pendapatan mereka sekiranya mendaftar tidak perlu dihiraukan.
“Kadang-kala rakyat di bawah ini takut untuk mendaftar bantuan-bantuan yang ditawarkan kerajaan dengan pelbagai alasan, sedangkan ramai yang telah mencuba (mendaftar) dan mendapat hasil dari kepedulian kerajaan itu.
“Contohnya Budi Madani dan Budi Agro Komoditi, proses mendaftar mengambil masa kurang dari 10 minit. Namun menjadikan rakyat lebih memahami proses dan kepedulian kerajaan, berbanding hanya mendengar alasan lemah pihak yang cuba memprovokasi mereka,” katanya.
Beliau berkata demikian mengulas pandangan Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad, Datuk Dr Ameer Ali Mydin yang menyifatkan penyasaran subsidi diesel tidak seharusnya mengakibatkan kenaikan harga barang.
Katanya, perkara itu disebabkan pengusaha sektor logistik kekal mendapat subsidi dan membeli diesel pada harga RM2.15 seliter berbanding harga pasaran melebihi RM3.30 seliter.
Mengulas lanjut, Aishah berkata, keputusan melaksanakan penyasaran subsidi merupakan langkah tepat dalam menyelamatkan ekonomi negara untuk jangka masa yang panjang.
“Kerajaan mengambil keputusan berani dalam hal ini tetapi tidak meninggalkan rakyat tanpa bantuan yang boleh membantu mereka mengikut kadar semasa kewangan kerajaan,” katanya lagi.
Dalam perkembangan berkaitan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan tidak meghapuskan subsidi, sebaliknya apa yang dilakukan adalah memastikan pengurusan subsidi lebih cekap, tidak tiris dan sampai kepada kumpulan rakyat yang selayaknya.
Kata beliau, tujuan utama dalam dasar penyasaran subsidi diesel adalah memastikan pembaziran subsidi tidak lagi diteruskan sambil memfokuskan penjimatan dipulangkan kepada rakyat terbanyak.
Jelasnya, hasil penjimatan penyasaran subsidi ini tentunya dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk pendidikan, kesihatan, pengangkutan awam dan lain-lain sektor yang memberi dampak terbesar kepada rakyat.
Setakat ini, rakyat masih mendapat manfaat melalui sistem Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) dan Budi Madani termasuk 33 jenis kenderaan yang layak menerima subsidi selain pemberian tunai RM 200 secara bulanan.
The post Jangan takutkan rakyat subsidi bersasar naikkan harga barang first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/37164?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=jangan-takutkan-rakyat-subsidi-bersasar-naikkan-harga-barang

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beli Second Hand Bayar Harga Second Hand Jangan Pula Bayar Harga Rolls Royce Baru

Beli Second Hand Bayar Harga Second Hand Jangan Pula Bayar Harga Rolls Royce Baru

papar berkaitan - pada 14/7/2024 - jumlah : 254 hits
Let me say upfront that the FA18 is a superb airplane The FA18 has served us quite well During the 2013 give us the Felda land that you promised us attack by the Sulu people in Lahad Datu Sabah it was the FA18 that dropped JDAM bombs on the...
Dpr Sentil Polisi Soal Kasus Pegi Setiawan Jangan Lagi Rakyat Jadi Kambing Hitam

Dpr Sentil Polisi Soal Kasus Pegi Setiawan Jangan Lagi Rakyat Jadi Kambing Hitam

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 103 hits
Anggota Komisi III DPR RI Gilang Dhielafararez mengingatkan Polri agar tidak asal tangkap seperti kasus Pegi Setiawan
Jangan Merungut Barang Mahal

Jangan Merungut Barang Mahal

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 103 hits
Jika ada yang mengeluh kos barang mahal kerajaan gagal aku rasa mereka lupa semasa rejim PNPAS berkuasa Harga telur dari RM8 00 sepapan naik mendadak sehingga RM12 90 Gred B harga ayam dari RM5 00 sekilo naik sehingga RM12 00 sekilo tapi ma...
Pdn Diserang Hacker Ahy Jangan Sekadar Ikut Ikutan Digitalisasi Ini Data Rakyat

Pdn Diserang Hacker Ahy Jangan Sekadar Ikut Ikutan Digitalisasi Ini Data Rakyat

papar berkaitan - pada 3/7/2024 - jumlah : 127 hits
AHY berharap semua pihak di Kementerian setelah ini benar benar membuat benteng keamanan yang kokoh Sehingga tidak lagi ada kasus peretasan
Kena Cerdik Jangan Jadi Macam Pn Soh Rakyat Keluar Kwsp Dan Moratorium Akhir Rakyat Kena Bayar Tambah Tahun

Kena Cerdik Jangan Jadi Macam Pn Soh Rakyat Keluar Kwsp Dan Moratorium Akhir Rakyat Kena Bayar Tambah Tahun

papar berkaitan - pada 29/6/2024 - jumlah : 172 hits
Ibarat menarik rambut dalam tepung Rambut jangan putus tepung jangan berselerak Seperti pepatah lama begitulah caranya PMX dalam menentang kekejaman Israhell Nasib rakyat Filastin diperjuang tanpa sedikit pun mengorbankan ekonomi dan masa d...
Rafizi Jawab Muhyiddin Yang Kaitkan Subsidi Diesel Bersasar Dengan Pinjaman Imf

Rafizi Jawab Muhyiddin Yang Kaitkan Subsidi Diesel Bersasar Dengan Pinjaman Imf

papar berkaitan - pada 1/7/2024 - jumlah : 225 hits
HarapandailyPertanyaan Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu kempen ceramah mega PN di Sungai Bakap kelmarin yang bertanyakan sama ada pelaksanaan penyasaran subsidi diesel mempunyai kaitan dengan pinjaman Tabung ...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Latih Anak Pilih Satu Barang Saja Di Kedai Rm2 Biar Anak Belajar Kawal Diri

Ajal Menjemput Ketika Berniaga Wanita Maut Dihempap Pokok

Sentiasa Mencari Petunjuk Allah

Belajar Jahit Smocking Definisi

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Pernah Gagal Dalam Beberapa Program Realiti Farhan Mustapha Kini The Grand Champion Gimme The Mic Malaysia