Jangan Naik Harga Air Mineral Kpdnhep


M Update, 7/9/2020 – “Jangan sorok bekalan atau naikkan harga air mineral sesuka hati,” itu amaran Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) susulan masalah bekalan air yang melanda ibu kota sejak Khamis lalu.
Pengarahnya, Ariffin Samsudin berkata, KPDNHEP WPKL mengambil maklum isu berkaitan bekalan air mineral dan air minuman di pasar raya serta kedai runcit sekitar Kuala Lumpur susulan masalah itu. Susulan itu, pemeriksaan segera di semua premis runcit dimulakan pihaknya sejak 4 September lalu bagi memastikan bekalan air mineral di pasaran sentiasa mencukupi.
“Kita memberi peringatan kepada mana-mana pihak baik individu mahupun syarikat supaya tidak sewenang-wenangnya mengaut keuntungan berlebihan dalam memanipulasi isu gangguan bekalan air ini.
“Jangan sesekali mengambil kesempatan dengan menaikkan harga air mineral dan air minuman. Tanda harga yang jelas mesti dipamerkan pada setiap barang jualan supaya tidak mengelirukan pengguna,” katanya tadi.
Jelas Ariffin, peniaga yang didapati cuba melakukan pencatutan boleh diambil tindakan mengikut kesalahan mengikut Seksyen 14 (1) Akta Kawalan Harga Dan Anti Pencatutan 2011.
“Bagi pertubuhan atau perbadanan, mereka boleh didenda tidak lebih RM500,000 diikuti RM1 juta untuk kesalahan kali kedua atau yang berikutnya. Manakala untuk mereka yang bukan pertubuhan perbadanan, boleh didenda tidak lebih RM100,000 atau dipenjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya.
“Bagi kesalahan kali kedua atau berikutnya pula boleh didenda tidak lebih RM250,000 atau dipenjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya,” katanya.
Ariffin berkata, aduan boleh disalurkan kepada KPDNHEP melalui beberapa kaedah antaranya menerusi emel ke [email protected], talian 1-800-886-800 dan aplikasi telefon pintar Ez ADU.
Aduan juga boleh disalur menerusi Enforcement Command Centre (ECC) di talian 03-88826245, Malaysia Government Call Centre (MYGCC) di talian 03-80008000, WhatsApp ke 019-2794317 atau hadir ke mana-mana 73 pejabat KPDNHEP di seluruh negara. – HM Online
The post Jangan Naik Harga Air Mineral! – KPDNHEP appeared first on M-Update.


source : M-Update

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2020/09/jangan-naik-harga-air-mineral-kpdnhep.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpdnhep Ada Mekanisme Lain Jika Harga Minyak Naik Mendadak

Kpdnhep Ada Mekanisme Lain Jika Harga Minyak Naik Mendadak

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 297 hits
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Alexander Nanta Linggi berucap pada Majlis Pelancaran Kempen Beli Barangan Malaysia dan Kempen Love Local di Stesen Petronas Jalan Kolam Ayer Lama Ampang Selangor foto AFFAN FAUZ...
Penduduk Kg Baru Kecewa Kerajaan Tak Naik Harga Tanah Lebih Rm1 000

Penduduk Kg Baru Kecewa Kerajaan Tak Naik Harga Tanah Lebih Rm1 000

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 251 hits
Penduduk Kampong Bharu terkejut apabila kerajaan sekarang tidak boleh membeli tanah mereka lebih dari kadar RM1 000 sekaki persegi tidak seperti yang dihebohkan oleh beberapa pemimpinnya semasa mereka mengkritik tawaran pentadbiran Pakatan ...
Wah Hebat Selepas Menteri Belatuk Pergi Turki Harga Sawit Naik Melonjak

Wah Hebat Selepas Menteri Belatuk Pergi Turki Harga Sawit Naik Melonjak

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 354 hits
ARIF ATAN Enggan mengakui Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali ingkar perintah kuarantin wajib selepas pulang dari luar negara Mursyidul Am Pas Hashim Jasin mendakwa harga minyak sawit di pasaran melonjak naik selepas Menteri Perusahaan Per...
Jangan Terkejut Jika Pkr Tumbang Di Selangor Kerana Air

Jangan Terkejut Jika Pkr Tumbang Di Selangor Kerana Air

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 306 hits
ISMAIL HASHIM YAHAYA Apabila berlakunya isu gangguan bekalan air di Selangor teringat pula kepada sosok bernama Datuk Seri Jamal Md Yunos dengan bertuala mandi di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor Selepas beberapa tahun lalu vid...
Wilayah Persekutuan Akan Tubuh Badan Urus Air Sendiri Kata Menteri

Wilayah Persekutuan Akan Tubuh Badan Urus Air Sendiri Kata Menteri

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 589 hits
Annuar Musa berkata dengan adanya badan pengurusan air sendiri Wilayah Persekutuan boleh menguruskan konsesi air sendiri dan membeli air mentah atau memproses air PUTRAJAYA Badan pengurusan air akan diwujudkan di Wilayah Persekutuan bagi me...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega