Jangan Mengarut Bela Pn Mahiaddin Sudah Tumbang Ph



Kenyataan Peguam Negara bahawa kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak tumbang kerana penarikan sokongan dilakukan melalui Presiden Umno dan bukannya Ahli-ahli Parlimen Umno tidak sejalan dengan proses pelantikan Tan Sri Mahiaddin Yassin sebagai Perdana Menteri (PM), lebih setahun lalu.
Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) mengingatkan Peguam Negara bahawa Mahiaddin dilantik melalui surat ketua-ketua parti. Oleh yang demikian, beliau telah jatuh apabila salah satu ketua parti mengumumkan menarik kembali sokongan.
“Kami mengingatkan Peguam Negara, Mahiaddin Yasin sendiri dilantik sebagai Perdana Menteri berdasarkan warkah ketua-ketua parti politik yang menyokong beliau, termasuk Presiden Umno, yang telah dipersembah kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 29 Februari 2020.
“Maka apabila ketua parti terbesar itu mengumum menarik sokongan seperti yang berlaku sekarang, maka PM telah hilang sokongan asas parti tersebut, dan seterusnya hilang sokongan majoriti Ahli Parlimen. Jelas sekali Peguam Negara bertindak lebih sebagai ahli politik PN daripada mempertahankan keluhuran undang-undang.
“Oleh itu, Tan Sri Mahiaddin Yassin perlu meletak jawatan secara terhormat kerana telah hilang sokongan dan keabsahan (legitimacy) sebagai Perdana Menteri,” kata kenyataan Majlis Presiden.
Menurut kenyataan itu lagi, sekarang juga bukanlah masa yang sesuai untuk mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 sekiranya krisis politik yang berlanjutan selama hampir dua tahun hanya boleh diakhiri dengan pembubaran Parlimen.
“Majlis Presiden berpendirian bahawa waktu ini bukanlah masa sesuai untuk mengadakan PRU, pilihan raya negeri atau pilihan raya kecil memandangkan jumlah kes Covid-19 yang masih tinggi dan prasarana kesihatan awam yang semakin tertekan.
“PH akan terus memberi fokus kepada usaha menyelesaikan masalah rakyat, pengurusan krisis Covid-19 dan program vaksinasi yang lebih pantas, serta langkah-langkah menghidupkan semula ekonomi negara yang lebih baik melalui dasar-dasar yang diteliti dan diumum oleh jawatankuasa-jawatankuasa PH.
“Kita perlu memberi lebih banyak tumpuan kepada usaha menyelamatkan nyawa dan ekonomi rakyat ekoran krisis Covid-19 yang kian meruncing, berbanding terus berpolitik demi jawatan dan habuan,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32523

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Win Win Solution Mengarut Jangan Berunding Dengan Penceroboh Haram

Win Win Solution Mengarut Jangan Berunding Dengan Penceroboh Haram

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 214 hits
ismaweb net 8 7 2021Sudah jarah tanah berlagak mangsa pula konon dilayan seperti pengganasBANGI 28 Zulkaedah 1442H Jumaat Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam hari ini menggesa kerajaan negeri Pahang menutup semua ruang rundingan dengan penc...
Video Ronnie Liu Rentas Negeri Semata Mata Bela Penceroboh Kebun Haram

Video Ronnie Liu Rentas Negeri Semata Mata Bela Penceroboh Kebun Haram

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 258 hits
Haji Aminuddin Yahaya ADUN Sungai Pelek berdegil beri kerjasama dengan pihak polis ANTARA ramai ramai anggota DAP termasuk wakil wakil rakyatnya yang hadir bersolidariti membela pekebun haram penceroboh di Raub ada seorang ADUN dari Selango...
Macam Macam Soalan Anak Tanya Bela Ulat Beluncas Sampai Jadi Rama Rama Idea Ibu Ni Superb

Macam Macam Soalan Anak Tanya Bela Ulat Beluncas Sampai Jadi Rama Rama Idea Ibu Ni Superb

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 440 hits
Pastinya PKP ini bermacam macam idea dan aktiviti ibu cuba lakukan untuk memastikan masa anak tidak terbuang dan terisi Bosan dengan aktiviti rangsang otak idea dekati alam juga buat anak teruja Perkongsian ibu ini yang mendedahkan anaknya ...
Win Win Solution Mengarut

Win Win Solution Mengarut

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 226 hits
Jangan berunding dengan penceroboh haramPertubuhan Pertubuhan Pembela Islam hari ini menggesa kerajaan negeri Pahang menutup semua ruang rundingan dengan penceroboh haram Hutan Simpan Kekal Batu Talam di Raub Gesaan itu susulan laporan yang...
Kalau Ya Pun Kena Tipu Jangan Lah Bagi Tahu Satu Dunia

Kalau Ya Pun Kena Tipu Jangan Lah Bagi Tahu Satu Dunia

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 133 hits
Nazri Aziz kata dia ditipu oleh Zahid apabila dia umum secara terbuka tarik sokongan kpd kerajaan tebuk atap PN Punya la lama dlm politik tapi mudah kena tipu Itu bukti bahawa kebodohan itu tidak kira kamu orang lama atau baru dalam politik...
Armada Gesa Moratorium Automatik Jangan Harap La Dah Berbuih Orang Minta Tetapi Kerajaan Ini Tidak Membantu Rakyat

Armada Gesa Moratorium Automatik Jangan Harap La Dah Berbuih Orang Minta Tetapi Kerajaan Ini Tidak Membantu Rakyat

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 183 hits
By KUALA LUMPUR Armada Bersatu Malaysia menggesa kerajaan memberi moratorium pinjaman automatik tanpa faedah dalam penambaikan pakej bantuan yang akan dilakukan kelak Penolong Bendahari Armada Nasional Syafiq Mohd Zin berkata pihaknya mengu...
Najib Pesan Pn Jangan Dengar Influencer Sahaja

Najib Pesan Pn Jangan Dengar Influencer Sahaja

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 209 hits
Najib pesan PN jangan dengar influencer sahaja Kesan pelaburan pulangan KWSP boleh dikawal jika laksana i Lestari i Sinar 2 0 kata Najib Najib Razak berkata langkah membenarkan pengeluaran simpanan menerusi skim i Lestari dan i Sinar terbuk...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia