Jangan Memandai Bagi Bayi Bawah 12 Bulan Madu Silap Haribulan Nyawa Terancam


Madu memang memang berkhasiat dan mempunyai pelbagai kelebihan. Kita sentiasa mahukan makanan yang terbaik untuk bayi. Tapi tahukah anda madu tidak sepatutnya diberikan kepada bayi?
Madu tidak boleh diberikan kepada kanak-kanak di bawah umur 12 bulan. American Academy of Pediatrics (AAP) dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menasihatkan bahawa madu tidak boleh ditambah kepada makanan, air atau formula yang diberikan kepada bayi yang berusia lebih muda daripada usia 12 bulan. Secara teknikalnya, ia termasuk madu mentah mahu pun yang terkandung di dalam makanan makanan yang dipanggang atau diproses menggunakan madu.
Juga baca: Kita Dah Mengantuk, Dia Masih Tahan Mata? Nak Anak Tidur Awal Elakkan Buat Ini

Ramai yang yang tidak tahu madu bahaya kepada bayi berumur di bawah 12 bulan walaupun madu telah diletakkan atau dicampur ke dalam makanan ketika dalam peringkat pemprosesan. Terdapat kebanyakan etnik dan budaya yang terus memberikan bayi madu seawal dari lahir dan terus memasukkannya awal ke dalam diet bayi tanpa menyedari tindakan ini boleh mengundang bahaya dan boleh mengancam nyawa si kecil.
KENAPA MADU BERBAHAYA KEPADA BAYI?
Madu berkemungkinan mengandungi spora Clostridium botulinum yang boleh menyebabkan keracunan yang dipanggil botulisme. Daripada 145 kes botulisme yang dilaporkan setiap tahun di Amerika Syarikat, kira-kira 94 kes (65%) adalah botulisme bayi.
Walau bagaimanapun pakar-pakar menganggarkan angka-angka ini daripada 250 kes setahun dengan banyak kes yang tidak dikenalpasti. Apa yang menyedihkan ialah 90% bayi yang didiagnosis dengan botulisme bayi di Amerika Syarikat adalah di bawah umur enam bulan!
Juga baca: Bayi Ada 5 Jenis Tangisan, Kalau Mama Papa Boleh Bezakan Senanglah Nak Jaga

Pencemaran spora Clostridium botulinum boleh terjadi apabila lebah terdedah kepada flora yang tumbuh pada tanah yang mengandungi spora / bakteria botulisme atau sarang lebah terdedah secara terus kepada spora ini.
Madu kebanyakannya dimakan dalam bentuk mentah dan biasanya tidak dipasteur atau disterilkan. Madu walau telah dipasteur boleh mengandungi spora botulism dan tidak boleh diberikan kepada bayi di bawah umur 12 bulan!
Jika bayi menelan spora Clostridium botulinum, ia akan berkembang di dalam usus mereka dan akan menghasilkan toksin. Tidak seperti orang dewasa dan kanak-kanak lebih tua, bayi boleh jatuh sakit akibat daripada toksin yang dihasilkan oleh bakteria ini.
TANDA-TANDA AMARAN BOTULISME BAYI

Botulisme akibat daripada kolonisasi oleh bakteria dalam sistem penghadaman bayi. Gejala biasanya muncul dalam masa 12-36 jam selepas bayi terdedah kepada makan makanan yang tercemar. Ia juga mungkin berlaku seawal beberapa jam dan sehingga 10 hari. Gejala botulisme pada bayi mungkin berlaku sehingga 14 hari kemudian!
Bayi dengan botulisme mungkin mempunyai gejala berikut:
Keletihan Selera makan menurun atau kurang menyusu Sembelit Tangisan yang lemah Otot menjadi lembik (tanda mungkin atrofi otot) Kelemahan muka Susah untuk menelan atau refleks gag yang lemah Gejala ini disebabkan oleh lumpuh otot yang disebabkan oleh toksin bakteria. Sekiranya bayi anda mempunyai tanda-tanda botulisme, terus bawa ke bahagian kecemasan dengan segera kerana ia boleh mengancam nyawa!
Juga baca: 7 Tip Naikkan Berat Anak Underweight Saranan Dietitian. Teknik Goreng 2 Kali & Makanan Tinggi B12 Tingkatkan Selera
BAYI TERLALU KECIL UNTUK MELAWAN BOTULISME
Orang dewasa tidak terjejas dengan sejumlah kecil spora botulinium berbanding bayi. Pada orang dewasa, jumlah spora botulisme yang ditelan (jika ada) dari madu sangat kecil jumlahnya kerana kita mempunyai usus matang. Usus orang dewasa mengandung asid yang cukup untuk menangkal pengeluaran toksin yang menghasilkan bakteria botulisme.

Sebaik sahaja bayi mencapai umur satu tahun atau lebih, usus mereka akan mempunyai keseimbangan asid yang akan membantu memusnahkan dan melawan sebarang toksin yang menghasilkan bakteri botulisme.
BOLEHKAH BAYI SAYA MAKAN MAKANAN YANG DIBAKAR DENGAN MADU?
Hati-hati ketika makan di luar bersama bayi, pastikan sajian yang diambilnya tidak mengandungi madu. Spora botulisme hanya boleh dibunuh oleh haba yang tinggi yang boleh diperolehi dalam tekanan pembakar. Toksin (yang dihasilkan dalam keadaan anaerob) hanya boleh dimusnahkan dengan mendidih (WHO). Jadi secara teknikal, madu tidak selamat untuk bayi walaupun dalam bentuk yang dimasak seperti dalam makanan yang dipanggang seperti roti.
Spora botulisme TIDAK akan musnahkan semasa proses memanggang atau melalui mana-mana kaedah memasak rumah. Berbincanglah dengan pakar pediatrik dengan untuk mendapatkan kepastian dan maklumat lanjut.

Bagi anda yang ingin mengetahui tentang travel umrah bersama anak kecil dan tipsnya, ikuti rancangan TV Pa&Ma pada Rabu, 4 September 2019, jam 9 malam di Astro Prima & Astro Prima HD bersama pengacara Datin Fouziah Ghous dan suami Datuk Zhafran.
The post Jangan Memandai Bagi Bayi Bawah 12 Bulan Madu, Silap Haribulan Nyawa Terancam ! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-memandai-bagi-bayi-bawah-12-bulan-madu-silap-haribulan-nyawa-terancam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elakkan Campur Madu Dalam Makanan Bayi Makanan Dah Bakar Dengan Madu Pun Tak Boleh Dr Izzar Kongsikan Sebabnya

Elakkan Campur Madu Dalam Makanan Bayi Makanan Dah Bakar Dengan Madu Pun Tak Boleh Dr Izzar Kongsikan Sebabnya

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 249 hits
Madu sememangnya diketahui akan khasiatnya pada semua tetapi tidak pada bayi kita di bawah usia 1 tahun ke bawah Bahaya Ini yang dikongsikan oleh Dr Mohd Izzar Anwari Abdul Khani suami kepada pelakon Ummi Nazeera di instagramnya Sebagai tan...
Ubat Anak Tak Habis Jangan Simpan Berbulan Bulan Dalam Peti Agak Dah Lama Buang

Ubat Anak Tak Habis Jangan Simpan Berbulan Bulan Dalam Peti Agak Dah Lama Buang

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 311 hits
Biasanya selagi stok ubat belum habis ibu bapa akan gunakan semula jika waktu kecemasan Persoalannya macam mana nak tahu ubat itu masih elok atau tak sebelum nak diberikan pada anak Jika diteliti pada botol memanglah tarikh luput lambat lag...
Jangan Biar Kanak Kanak Bawah 6 Tahun Guna Ubat Gigi Dewasa

Jangan Biar Kanak Kanak Bawah 6 Tahun Guna Ubat Gigi Dewasa

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 485 hits
Oleh Ubat gigi biasa atau ubat gigi dewasa PERLU DIELAKKAN digunakan oleh kanak kanak Apatah lagi bila kanak kanak itu dibiarkan gosok sendiri tanpa pengawasan ibu bapa dan kuantiti yang digunakan tidak dikawal Kanak kanak dalam kategori ri...
Pakatan Harapan Bulan Madu Sudah Berakhir

Pakatan Harapan Bulan Madu Sudah Berakhir

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 193 hits
Salleh SDPopulariti Pakatan Harapan semakin hari semakin menurun tunggu masa untuk menjunam ke tanah Sebelum PRU14 populariti Pakatan Harapan ini teramatlah tinggi Mereka dari Pakatan Harapan ini berbagai bagai cara meraih populariti Dari j...
Mengarutlah Lampu Suluh Tak Boleh Pusing Bayi Songsang Jangan Risau Normal Czer Asal Selamat

Mengarutlah Lampu Suluh Tak Boleh Pusing Bayi Songsang Jangan Risau Normal Czer Asal Selamat

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 458 hits
Bayi awak songsanglah kata doktor semasa membuat ujian imbasan Cuak hati si ibu bila mendengarnya Terus tergambarkan perlu dibedah untuk bersalin risau dan bimbang Tenang dulu mama jangan cemas Paling penting untuk anda perlu tahu bayi akan...
Bayi Mula Makan Jangan Excited Bagi Semua Jenis Serentak Barulah Anak Tak Memilih

Bayi Mula Makan Jangan Excited Bagi Semua Jenis Serentak Barulah Anak Tak Memilih

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 309 hits
Bila bayi dah mula makan ada sebabnya kenapa ibu tak digalakkan perkenalkan pelbagai makanan serentak kepada bayi Sebenarnya proses bayi mula belajar makan bermaksud dia sudah bersedia untuk diperkenalkan kepada pelbagai jenis rasa dan teks...
Malang Tak Berbau Bayi 18 Bulan Maut Dihempap Cermin Butik Dalam Airport

Malang Tak Berbau Bayi 18 Bulan Maut Dihempap Cermin Butik Dalam Airport

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 260 hits
Malang menimpa seorang bayi yang baru berusia 18 bulan apabila didapati maut selepas terhempap cermin panjang penuh di sebuah butik yang terletak didalam Lapangan Terbang Jewel Changi Kejadian tersebut dikatakan berlaku di Urban Revivo iait...
Bayi Berusia 18 Bulan Meninggal Dunia Setelah Ditimpa Cermin Di Sebuah Kedai Di Lapangan Terbang Jewel Changi

Bayi Berusia 18 Bulan Meninggal Dunia Setelah Ditimpa Cermin Di Sebuah Kedai Di Lapangan Terbang Jewel Changi

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 323 hits
Seorang bayi berusia 18 bulan dilaporkan meninggal dunia setelah ditimpa cermin di sebuah kedai di Lapangan Terbang Jewel Changi menurut polis Dalam satu kenyataan polis mengatakan mereka mendapat panggilan bantuan di di Lapangan Terbang 78...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan