Jangan Main Isu Ringgit Wahai Walaun


 






Satu perkara yang jarang aku sentuh adalah 𝗸𝗮𝗱𝗮𝗿 𝘁𝘂𝗸𝗮𝗿𝗮𝗻 𝗮𝘀𝗶𝗻𝗴. Sebab  benda banyak faktor. Jadi nak main isu ni susah. Maksud aku, kadar tukaran ni akan naik turun sepanjang masa.


Aku tak nak jadi macam walaun. Turun sikit saja 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀 𝗺𝗲𝗹𝗼𝗹𝗼𝗻𝗴 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻. Bila naik sikit, dia 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗯𝗶𝘀𝘂. Lepas tu turun sikit lagi, mula menyindir. Nanti naik balik, jadi bisu semula.


Tapi bila nilai ringgit 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗮𝗻𝗮𝗸 𝗱𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗱𝗮𝗱𝗮𝗸 𝗻𝗮𝗶𝗸, tambah lagi 𝗸𝗼𝗻𝘀𝗶𝘀𝘁𝗲𝗻 𝗽𝘂𝗹𝗮𝗸 𝘁𝘂, ini bukan lagi faktor luaran saja. Ada juga faktor dalaman, 𝘂𝘀𝗮𝗵𝗮 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 yang jadikan situasi begini.


Tapi walaun akan tetap menafikan. Walaun ni, bila kita cakap walaun bodoh, dia tak terima pulak.


Ketika posting ini ditulis, kadar tukar ringgit mencecah RM4.11 bagi setiap Dollar AS. Ringgit kini merupakan 𝗺𝗮𝘁𝗮𝘄𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝗸𝘂𝗮𝘁 dunia. Dan ini merupakan prestasi terbaik ringgit 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘁𝗲𝗺𝗽𝗼𝗵 𝗹𝗶𝗺𝗮 𝗽𝘂𝗹𝘂𝗵 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻!


Ini bukan berita syok sendiri puji diri macam 𝗛𝗮𝗿𝗮𝗸𝗮𝗵 𝘀𝗲𝗹𝗮𝗹𝘂 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗽𝘂𝗷𝗶 𝗣𝗔𝗦. Tak. Ini apa yang disebut oleh 𝗽𝗮𝗸𝗮𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗶𝗮 𝗮𝗻𝗿𝗮𝗿𝗮𝗯𝗮𝗻𝗴𝘀𝗮. Sekarang kekuatan ringgit tarik perhatian dunia.


Pembangkang masih main isu 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗮𝗽𝘂𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗵𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗱𝗶𝗲𝘀𝗲𝗹. Bukan setakat walaun, malahan 𝘄𝗮𝗹𝗮𝗷𝗶𝗯 pun sama. Matlamatnya nak burukkan imej PMX supaya 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗮𝘁𝗮𝘀𝗶 𝗯𝗲𝗿𝗵𝗮𝗹𝗮 𝗽𝘂𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮.


Hakikatnya, pengapungan harga diesel tak bebankan rakyat. Harga barangan tak naik mendadak. Buktinya 𝗶𝗻𝗳𝗹𝗮𝘀𝗶 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗱𝗮 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗢𝗴𝗼𝘀. Kenapa pula inflasi boleh mereda?


Sebab pada dasarnya harga diesel 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗻𝗮𝗶𝗸𝗸𝗮𝗻 𝗽𝘂𝗻. Kerajaan masih beri subsidi cuma, diberi secara terus kepada yang layak. Bagi pengguna persendirian yang tak dapat subsidi pula diberi bantuan 𝗕𝘂𝗱𝗶 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶.


Kesemua industri yang melibatkan konsumer secara terus seperti 𝗹𝗼𝗿𝗶 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗮𝘄𝗮 𝗯𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻𝗮𝗻, 𝗯𝗮𝘀 𝘀𝗲𝗸𝗼𝗹𝗮𝗵,  𝗸𝗲𝗻𝗱𝗲𝗿𝗮𝗮𝗻 𝗮𝘄𝗮𝗺, 𝗻𝗲𝗹𝗮𝘆𝗮𝗻 sera beberapa industri lain masih lagi diberi subsidi melalui 𝘧𝘭𝘦𝘦𝘵𝘤𝘢𝘳𝘥.


Faktanya, penyasaran subsidi diesel ini telah 𝗺𝗲𝗻𝗮𝗿𝗶𝗸 𝗺𝗶𝗻𝗮𝘁 𝗽𝗲𝗹𝗮𝗯𝘂𝗿. Tambahan pula kerajaan ini stabil dan mempunyai 𝗰𝗵𝘂𝗸𝗼𝗽 𝗷𝗼𝗺𝗲𝗹𝗮𝗵 ⅔, yang telah dibuktikan melalui 𝘂𝗻𝗱𝗶 𝗽𝗲𝗿𝗰𝗮𝘆𝗮, bukan setakat mengaku ada SD serta beberapa program dan inisiatif diperkenalkan oleh kerajaan juga turut menambahkan minat pelabur. Kerana itu negara kita kini 𝗱𝗶𝗯𝗮𝗻𝗷𝗶𝗿𝗶 𝗽𝗲𝗹𝗮𝗯𝘂𝗿𝗮𝗻 𝗮𝘀𝗶𝗻𝗴.


Kemasukan pelaburan yang tinggi inilah 𝗮𝗻𝘁𝗮𝗿𝗮 𝗳𝗮𝗸𝘁𝗼𝗿 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗴𝘂𝗸𝘂𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗻𝗶𝗹𝗮𝗶 𝗿𝗶𝗻𝗴𝗴𝗶𝘁. Di sinilah 𝗸𝗲𝗷𝗮𝘆𝗮𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗯𝗲𝘀𝗮𝗿 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶 jika dibandingkan dengan kerajaan sebelum ini.


Bukannya aku nak menidakkan pemimpin sebelum ini. Mereka juga ada sumbangan (kecuali Mahiaddin yang telah runtuhkan ekonomi negara) tapi kenyataannya, 𝗵𝗮𝗻𝘆𝗮 𝗣𝗠𝗫 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗮𝘆𝗮 𝗽𝗮𝗰𝘂 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 𝘀𝗲𝗽𝗮𝗻𝘁𝗮𝘀 𝗶𝗻𝗶.


Ini juga jadi bukti 𝗳𝗼𝗿𝗺𝘂𝗹𝗮 𝗥𝗮𝗳𝗶𝘇𝗶, yang selalu dijadikan bahan lelucon oleh walaun itu sebenarnya berkesan. Tak macam idea kartun Wan Fayhsal cadangkan 𝗰𝗲𝘁𝗮𝗸 𝗱𝘂𝗶𝘁. Dia tu nak 𝗯𝗲𝗻𝗴𝗸𝗿𝗮𝗽𝗸𝗮𝗻 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 boleh la.


Sekarang ni, untuk menafikan pencapaian PMX dan kabinet 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶 memang sesuatu yang mustahil. Tapi mengenali walaun, nescaya mereka akan 𝘴𝘱𝘪𝘯 atau reka cerita palsu dan fitnah demi nak memperlihatkan PMX sebagai gagal.


Tapi dalam tempoh 22 bulan ini, PMX berjaya menukar status negara dari merudum kepada mencanak naik. 𝗝𝗮𝘂𝗵 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗰𝗲𝗺𝗲𝗿𝗹𝗮𝗻𝗴 daripada pencapaian Mahathir dalam tempoh yang sama di tahun 2018 hingga 2020 dulu. Apatah lagi jika dibandingkan pencapaian PN dalam tempoh yang lebih lama iaitu 33 bulan.


Walaun suka atau tidak, kenyataan ini tak dapat dinafi. Rakyat boleh nampak. Kemakmuran semakin dirasai. Walaun boleh terus merapu dan menipu. Boleh terus memfitnah menyeranah. Tapi kenyataannya tak dapat disembunyikan. Kekallah walaun di dalam kebodohan. Guane boh?


 
Raja Gelap II 


#BoikotHotFM
#BoikotKJ
#BoikotJohan


.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/09/jangan-main-isu-ringgit-wahai-walaun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Kongsi Umur Sesuai Untuk Anak Makan Coklat Jangan Main Bagi Je

Doktor Kongsi Umur Sesuai Untuk Anak Makan Coklat Jangan Main Bagi Je

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 79 hits
Siapa yang tak suka coklat kan Sedap yang teramat Coklat berkhasiat mengandungi lemak sihat serat zat besi magnesium dan zink tapi ia juga mengandungi kafein dan perangsang lain yang memberi kesan kepada perkembangan kanak kanak dan sistem ...
Pmx Ds Anwar Arah Siasat Segera Pendedahan Panas Mufti Perlis Isu Gisb

Pmx Ds Anwar Arah Siasat Segera Pendedahan Panas Mufti Perlis Isu Gisb

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 103 hits
Perdana Menteri Anwar Ibrahim mahu siasatan membabitkan Global Ikhwan Service and Business Holding disegerakan Kata Anwar isu itu penting diselesaikan segera kerana melibatkan akidah serta membabitkan dakwaan serius termasuk penyalahgunaan ...
Perlu Ada Pertimbangan Wajar Dalam Isu Halal Kata Kumpulan Perniagaan

Perlu Ada Pertimbangan Wajar Dalam Isu Halal Kata Kumpulan Perniagaan

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 65 hits
KEPUTUSAN sama ada untuk memohon sijil halal harus diserahkan kepada pengendali restoran dan bukan di tangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia kata sebuah kumpulan perniagaan Presiden Persatuan Perniagaan India Johor P Sivakumar berkata me
Bodyguard Fazura Tampil Jelaskan Salah Faham Yang Ramai Keliru Isu Penyondol Rumahtangga Majikannya

Bodyguard Fazura Tampil Jelaskan Salah Faham Yang Ramai Keliru Isu Penyondol Rumahtangga Majikannya

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 77 hits
nbsp Yang buat hal ni orang yg selalu ada dengan kitorang kalau kau nak menyondol orang luar silakan
Tak Timbul Isu Pas Pimpin Pn

Tak Timbul Isu Pas Pimpin Pn

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 69 hits
Walaupun pemimpin PAS bebas daripada kes disiplin ia tidak bermaksud pemimpin daripada parti itu perlu diberi ruang untuk menerajui Perikatan Nasional Terdahulu ketika menyampaikan ucapan penggulungan Muktamar Tahunan PAS Pusat Ke 70 Timbal...
Restoran Ikhwan Lengang Selepas Isu Liwat Dalam Rumah Amalnya Terbongkar

Restoran Ikhwan Lengang Selepas Isu Liwat Dalam Rumah Amalnya Terbongkar

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 98 hits
Semalam kecoh satu Malaysia apabila Ketua Polis Negara Razarudin Husain mengesahkan menerima laporan berhubung dakwaan pengabaian kanak kanak amang seksual dan perbuatan cabul terhadap kanak kanak di rumah penjagaan dipercayai milik GISBH R...
Gisbh Jawab Isu Penderaan Fizikal Dan Seksual

Gisbh Jawab Isu Penderaan Fizikal Dan Seksual

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 102 hits
Syarikat GISB Holdings telah mengeluarkan kenyataan selepas tersebar berita tentang penderaan fizikal dan seksual yang berlaku lebih 10 tahun di rumah kebajikan kumpulan mereka Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain sebelum itu telah m...
Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 84 hits
KUALA LUMPUR Wakil rakyat perlu bijak dan teliti jika ingin menyuarakan sesuatu isu Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Datuk Nadzim Johan berkata mereka tidak perlu mengeluarkan sebarang kenyataan kontroversi yang boleh menggangu gugat ...
Baking Stir Frying And Beyond The Power Of Palm Oil In The Kitchen

Paynet Alr Galak Pemandu Menggunakan Mydebit Di Lebuhraya Kesas Ldp Smart Dan Sprint

No Legal Action By Petronas Against Sarawak Says Joint Statement

Pokok Markisa

Cara Berurusan Secara Online Dengan Bijak

14 Penampakan Wajah Lelaki Melayu Janaan Ai Mengikut Negeri Di Malaysia Serupa Ke Tidak

Food Caterers Burnt By Scammers Out Of Rm91 000 In Seremban

Festival Of Speed Malaysia 2024


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ternyata Sebuah Bahagia Slot Tiara Astro Ria

Kenapa Huruf S Mewakili Skor Terbaik Antara Yang Terbaik

10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri


Ist Page Of Google

Com Domains Still On Top

Hari Ke Dua Family Day 2024

Northern Caffeinated 2024

Pas Parti Sakit Yang Perlu Rawatan Segera

Protokol Tatacara Majlis Penyampaian Hadiah Rasmi Sekolah Jabatan Dan Pejabat Serta Teks Mc Majlis Penyampaian Hadiah