Jangan Cari Pasal Jangkitkan Diri Dengan Virus Covid 19


AGENDA DAILY
Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin melancarkan program Inisiatif Mengakhiri AIDS Melalui Kerjasama Pintar Kerajaan-badan bukan kerajaan atau secara ringkasnya GO-NGO Model KK 2.0 Peringkat Kebangsaan, di Klang, hari ini.
Orang ramai dinasihatkan tidak ‘sengaja’ menjangkitkan diri dengan Covid-19, kononnya untuk membina imuniti kelompok kepada wabak berkenaan.
Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata tidak ada mana-mana pendekatan kesihatan awam dalam dunia yang menyatakan seseorang itu perlu dijangkiti varian Omicron Covid-19 untuk membina imuniti kelompok kepada wabak tersebut.
Malah, katanya pendekatan itu juga masih belum dibuktikan kesahihannya, lapor Bernama.
“Tidak kira varian apa. Omicron ke, Delta, Alpha dan Beta, jangan sengaja nak dapat Covid-19 sebab yang pertama kita tidak tahu kesan wabak itu.
“Yang kedua kita tidak tahu kesan ‘long’ Covid-19. Hari ini mungkin kita kata Omicron ini lebih ‘mild’ daripada Delta jadi kenapa tidak semua dijangkiti dengan Omicron supaya kita dapat imuniti kelompok dan sebagainya. Itu tidak terbukti lagi. Kita tahu Omicron ‘milder’ tetapi ia tidak bermakna yang anda perlu dijangkitinya,” katanya.
Beliau sebaliknya menasihati masyarakat untuk tidak ‘sengaja’ menjangkitkan diri dengan Covid-19 dan terus mendapatkan dos penggalak.
Khairy mengulas berhubung laporan berita pada Khamis yang menyatakan varian Omicron itu mampu membina imuniti kelompok dalam masyarakat disebabkan keadaan transmisinya yang tinggi.
Khairy berkata demikian selepas melancarkan program Inisiatif Mengakhiri AIDS Melalui Kerjasama Pintar Kerajaan-badan bukan kerajaan atau secara ringkasnya GO-NGO Model KK 2.0 Peringkat Kebangsaan, di Klang, hari ini.
Beliau berkata 99 peratus daripada mereka yang dijangkiti Omicron di negara ini adalah pada kategori satu dan dua.
Mengulas berhubung statistik jumlah jangkitan Covid-19 harian yang semakin meningkat, Khairy berkata masyarakat diminta supaya tidak menilai keadaan wabak berkenaan berdasarkan statistik itu sahaja.
Jelasnya ia juga perlu dilihat dengan jumlah pesakit positif Covid-19 yang dimasukkan ke hospital dan unit rawatan rapi (ICU), yang disifatkannya masih terkawal.
Khairy berkata Kementerian Kesihatan (KKM) turut menjangkakan akan berlaku peningkatan kes harian pada bulan ini dan Februari depan, susulan pergerakan masyarakat sejak perayaan Krismas, cuti sekolah, sambutan Tahun Baharu, perayaan Thaipusam dan Tahun Baharu Cina.
“Jadi jangkaan KKM dalam tempoh masa sebulan dua ini, kita akan melihat sedikit peningkatan tetapi selagi kemasukan ke hospital, ICU berada dalam paras terkawal dan kadar kematian masih lagi menurun, jadi kita masih lagi dalam keadaan terkawal,” katanya.
Beliau berkata keadaan di Selangor juga masih terkawal walaupun negeri itu setiap hari merekodkan jumlah kes tertinggi.
“Antara sebab (kes tinggi di Selangor) adalah kemasukan pintu antarabangsa terletak di negeri itu di mana (pengembara) berdaftar di negeri ini, walaupun bukan orang Selangor,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/jangan-cari-pasal-jangkitkan-diri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wujud Pesakit Suka Cari Pasal Tak Faham Situasi Farmasi Kita Je Kena Faham Dia Jururawat

Wujud Pesakit Suka Cari Pasal Tak Faham Situasi Farmasi Kita Je Kena Faham Dia Jururawat

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 245 hits
Semalam kecoh di media sosial isu berkaitan pesakit dilayan dengan biadap oleh ahli farmasi selepas beliau meminta agar ubatnya dihantar terus ke rumah dengan menggunakan Sistem Pengurusan Pembekalan Ubat bagi Sistem Perkhidmatan Nilai Tamb...
Skandal Sprm Artikel Cari Pasal

Skandal Sprm Artikel Cari Pasal

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 122 hits
MOHD NASIR ABDULLAH TULISAN aku ini bukan untuk meneliti betul atau salah pengakuan Tan Sri Azam tetapi sikap kita terhadap berita yang diterima Aku mengambil beberapa masa bagi mencari kekuatan menulis tulisan ini Melihat kepada gelombang ...
Larikan Diri Selepas Ujian Covid 19 Okt Ditahan Semula Polis

Larikan Diri Selepas Ujian Covid 19 Okt Ditahan Semula Polis

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 190 hits
Tangkap layar daripada video tular menunjukkan seorang OKT berbaju dan berseluar ungu melarikan diri ketika urusan menaikkan sekumpulan OKT ke lori polis selepas ujian saringan Covid 19 di Klinik Kesihatan Beranang KUALA LUMPUR Seorang oran...
Kamu Bertanggungjawab Ke Atas Sprm Jangan Diam Diri Isu Azam Gobind Beritahu Pm

Kamu Bertanggungjawab Ke Atas Sprm Jangan Diam Diri Isu Azam Gobind Beritahu Pm

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 179 hits
Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo menyeru Ismail Sabri Yaakob menyatakan pendirian dan mengembalikan keyakinan terhadap SPRM PETALING JAYA Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo meminta Perdana Menteri menjawab dan menyatakan pendirian...
Kerja Gila Tular Iklan Pelanggan Cari Gadis Peneman Positif Covid 19

Kerja Gila Tular Iklan Pelanggan Cari Gadis Peneman Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 196 hits
BANGKOK Sebuah iklan yang disiarkan di laman Facebook menjadi tular di Thailand apabila pengiklannya memaklumkan bahawa dia sedang mencari gadis peneman dengan syarat wanita itu perlu diuji positif Covid 19 lapor portal Thaiger News kelmari...
Keguguran Jangan Salahkan Diri Sendiri

Keguguran Jangan Salahkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 236 hits
Keguguran Jangan salahkan diri sendiri Puncanya bukan sebab makan nenas Puncanya bukan sebab rahim tak kuat Bukan sebab mengangkat benda berat dan bukan sebab mengalami tekanan hidup atau stress Ramai yang mengalaminya Keguguran pada tiga b...
Mawar Karim Terkejvt Maryam Cakap Sad Ketika Bercuti Di Taman Tema Nafi Sengaja Cari Pasal

Mawar Karim Terkejvt Maryam Cakap Sad Ketika Bercuti Di Taman Tema Nafi Sengaja Cari Pasal

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 197 hits
Usahawan Mawar Karim ditvduh tak move on selepas mend4kwa anak perempuanya Wan Maryam tidak gembira sewaktu bercuti di Johor Bahru bersama aktor Fizo Omar dan ibu tirinya Fazeera Nazri baru baru ini Bab anak memang tak move on Menerusi Inst...
I Was Forced To Make Drastic Choices To Fight Covid 19 Says Muhyiddin

I Was Forced To Make Drastic Choices To Fight Covid 19 Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 120 hits
Former prime minister Muhyiddin Yassin said the lockdowns were necessary to keep infections low despite costing the country RM2 6 billion a day PETALING JAYA Muhyiddin Yassin has defended the Covid 19 lockdowns he imposed as prime minister ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran