Jangan Buat Benda Yang Sia Sia Peguam Syarie Jelaskan Isu Sumpah Laknat


Baru-baru ini, isu berkaitan sumpah laknat dibangkitkan untuk mendapat keadilan dan kepercayaan sewajarnya bagi seseorang. Berikutan itu, banyak spekulasi dan persoalan yang timbul.
Terpanggil untuk menjelaskan perkara ini, seorang peguan melalui perkongsiannya di laman Facebooknya menjelaskan dan memberi pendedahan berkaitan sumpah laknat yang dilakukan tempoh hari.
Kalau semua benda boleh settle dengan sumpah, tak payah la ada Mahkamah. Ada orang tanya, macam mana kalau suami dia dok bersumpah kata tak buat salah apa-apa. Sedangkan, ada bukti. Cuma, bukti tu takde la kuat.
Saya tanya, apa yang suami dia buat? Katanya, suami dia tak mengaku curang. Tapi, ada bukti SMS dia dengan perempuan lain. Yang sungguh-sungguhnya, suami ni siap ajak pi masjid, bawak habis seluruh suadara mara. Semua orang hairan. Rupanya, nak tunjuk dia sumpah laknat.
Biasa la adat orang Melayu kat Malaysia ni. Sumpah pegang Al-Quran. Lepas tu, sebut la, wallahi, wabillahi, watallahi. Jadi, persoalannya, betul ke sumpah itu selari dengan hukum syarak.
Apa itu sumpah disisi Hukum Syarak? Sumpah ini sebenarnya adalah sebahagian daripada bentuk pembuktian di dalam Mahkamah Syariah. Ini bersandarkan kepada sebuah hadis nabi saw :
“Pembuktian atas orang yang mendakwa, sumpah atas orang yang menafikan dakwaan itu.”
Hadis ini menjadi sandaran utama untuk menjatuhkan hukuman dan keadilan. Orang yang mendakwa, mesti buktikan. Orang yang kena dakwa, hanya perlu bersumpah.
Jadi, daripada hadis ni jelas, sumpah ni bukan senang-senang camtu ja, mesti ada pembuktian dulu sebelah orang yang mendakwa, dan jika pembuktian itu tidak ada atau lemah, barulah orang yang didakwa itu bersumpah.
Jenis-jenis sumpah? Ada beberapa jenis sumpah yang dibenarkan oleh syarak. Antaranya :
Yamin Al-istizhar : sumpah yang dibuat oleh org yg mendakwa atas perintah hakim setelah memberikan keterangan yang mencukupi (hanya jika org yang didakwa itu ghaib, tak hadir bicara, mati, kanak-kanak yang belum baligh, gila, atau orang yang tak sempurna akal). Yamin Al-mardudah : sumpah yang dijalankan oleh orang yang mendakwa setelah orang yang didakwa menolak untuk bersumpah. Yamin Al-mutammimah : sumpah yang diarahkan oleh Hakim pada mana-mana pihak untuk menguatkan perintahnya. Yamin Al-hasimah : sumpah yang dilaksanakan oleh salah satu pihak atas permohonan pihak yang lain. Yamin Al-takmilah : sumpah yang dilaksanakan oleh orang yang mendakwa disamping keterangan seorang saksi. Yamin Nafyi Al-ilmi’ : sumpah seseorang menafikan yang ia mengetahui sesuatu perbuatan mengenai orang lain. Yamin Al-nafyi : sumpah penafian yang dijalankan oleh orang yang didakwa daripada semua jenis-jenis sumpah ni, mesti dihadapan Hakim atas kebenarannya, bukannya sumpah ikut sedap hati…selalunya yang dipraktikkan di Mahkamah Syariah adalah Yamin Al-istizhar sahaja, jadi x salah kalau nak cuba praktik yang lain..make sure ada hujah dan dalil. Boleh ke di terima sumpah laknat pegang Quran? Sebenarnya tak ada pun dalam Islam ni sumpah laknat pegang quran. Cuma, biasa la, orang Melayu Islam kat Malaysia ni memang jenis suka bersumpah macam tu sebabnya mengikut telunjuk dan ikutan orang-orang yang jahil.
Adakah diambil kira sumpah di luar mahkamah? Tidak sama sekali. Sumpah diluar mahkamah walaupun sumpah tersebut pegang Quran dan sebut wallahi, wabillahi, watallahi, tidak akan diterima meskipun dilakukan di dalam Masjid. Sumpah hanya dibenarkan dilakukan di dalam Mahkamah, dihadapan Hakim selepas bicara segala keterangan orang yang mendakwa bersama bukti.
Kalau hakim rasa kes orang mendakwa tak kuat, baru hakim akan benarkan untuk orang yang didakwa bersumpah nafi. Prinsip sumpah ni sama sahaja walaupun di Mahkamah Sivil. Bukan senang-senang ja nak sumpah.
Kesimpulannya, tolong la nasihatkan pada semua orang yang suka bersumpah ni. Tak payah buat benda yang sia-sia.
Dulu, ada pihak lawan saya kena tegur dengan hakim, dia kata dia bersumpah pegang Quran dulu tak pukul isteri dia. Hakim tu terus je ‘sound’ Defendan tu, bersumpah la dengan pegang kitab apa pun, ingat sumpah awak tu patuh syariat ke? Saya senyum sinis saja.
Hentikan la tindakan bersumpah dengan menggunakan nama Allah ni sebelum bicara. Tindakan nak meraih simpati orang dengan cara bersumpah laknat ni, hanya orang jahil sahaja percaya.
Kalaupun kita di pihak yang benar, lawan dulu kes di mahkamah. Bukan sedap-sedap saja bersumpah. Baik tak payah ada Mahkamah kalau boleh settle dengan sumpah.
Macam sesumpah pulak dok bersumpah-sumpah ni.
Sumber: Fahmi Ramli
The post “Jangan Buat Benda Yang Sia-Sia,” Peguam Syarie Jelaskan Isu Sumpah Laknat appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/24/jangan-buat-benda-yang-sia-sia-peguam-syarie-jelaskan-isu-sumpah-laknat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sumpah Laknat Jangan Persenda Agama Patriot

Sumpah Laknat Jangan Persenda Agama Patriot

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 287 hits
Persatuan Patriot Kebangsaan mengecam bekas PM Najib Razak kerana mahu bersumpah laknat menafikan beliau terlibat dalam pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu Presiden Patriot Mohamed Arshad Raji berkata dakwaan jenayah perlu dilaku...
Buat Sekali Sumpah Laknat Isu 1mdb Akmal

Buat Sekali Sumpah Laknat Isu 1mdb Akmal

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 230 hits
KUALA LUMPUR Selain membuat sumpah laknat berkenaan tuduhan membunuh Altantuya Shaariibuu Datuk Seri Najib Razak diminta membuat perkara yang sama berkaitan 1MDB Cadangan berbentuk sindiran itu dibuat oleh Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir Tapi ...
Sumpah Laknat Dalam Masjid Ini Pandangan Mufti Wilayah Persekutuan

Sumpah Laknat Dalam Masjid Ini Pandangan Mufti Wilayah Persekutuan

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 505 hits
ALHAMDULILLAH pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua Selawat dan salam ke atas Nabi SAW keluarga sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan Pada pagi y...
Mufti Tiada Sumpah Laknat Dalam Perundangan Islam

Mufti Tiada Sumpah Laknat Dalam Perundangan Islam

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 301 hits
MALAYSIAKINI Mufti Wilayah Persekutuan Dr Zulkifli Mohamad berkata istilah sumpah laknat tidak ada dalam perundangan Islam kecuali membabitkan perkara mengenai li an Dalam Islam ucapan li an dilakukan oleh suami yang nampak isterinya berzin...
Kalau Bantah Awal Tak Jadi Sumpah Laknat Kata Najib

Kalau Bantah Awal Tak Jadi Sumpah Laknat Kata Najib

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 260 hits
December 23 2019 11 13 PMBekas perdana menteri Najib Razak berkata jika pihak berkuasa agama membantah keinginannya untuk membuat sumpah laknat beliau pasti menarik balik hasrat itu PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoal...
Berkenaan Bayaanun Lin Nas Sumpah Laknat Dsbnya

Berkenaan Bayaanun Lin Nas Sumpah Laknat Dsbnya

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 417 hits
Mufti WP kata mahkamah tempat sesuai melakukan sumpah jika diperlukangesa melarang majlis sumpah laknat dilakukan di masjidbagi mengelakkan institusi masjid dimanipulasiwujud mahkamah untuk menyelesaikan isu perundanganmahkamah lebih sesuai...
Kes Rm90j Pas Rugi Tak Sumpah Laknat

Kes Rm90j Pas Rugi Tak Sumpah Laknat

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 203 hits
Arakian usai sumpah laknat bekas PM Najib Razak yang tak tahu menahu akan dakwaan bekas Inspektor Azilah Hadri dalam Akuan Bersumpahnya konon mendapat arahan bunuh Altantuya dari Najib Maka bersihlah Najib selepas selesai upacara sumpah di ...
Tiada Dalam Perundangan Islam Kecuali Bab Li An Mufti Wilayah Beri Pandangan Sumpah Laknat Dalam Masjid

Tiada Dalam Perundangan Islam Kecuali Bab Li An Mufti Wilayah Beri Pandangan Sumpah Laknat Dalam Masjid

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 356 hits
Isu berkaitan sumpah laknat telah dibangkitkan bagi mendapatkan keadilan yang sewajarnya bagi seseorang Berikutan daripada itu pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan telah mendapatkan mencerahan dan pandangan berkaitan sumpah mubahal...
Sumpah Laknat Dan Sd Tak Laku Di Mahkamah

Sumpah Laknat Dan Sd Tak Laku Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 260 hits
Lafaz sumpah laknat oleh seseorang tertuduh di mahkamah tidak mempunyai merit di sisi undang undang sivil kata peguam Tanpa merujuk mana mana kes tertentu Arik Zakri Abdul Kadir berkata hanya perakuan sumpah di depan hakim sahaja yang diter...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Wanita Terkejut Melihat Bawang Hijau Dijual Pada Harga Rm9 45 Sekilogram