Jambatan Bengkok Dan Segenting Kra


JIKA British membuat Jambatan Johor dan bukan Tambak Johor pada tahun 1923, tentunya Perdana Menteri dan mantan Perdana Menteri Malaysia tidak berada dalam keadaan yang serba salah.

Tun Dr Mahathir ketika menjadi PM telah memulakan asas pembinaan ‘jambatan bengkok’ (crooked bridge) tetapi asas itu tidak diteruskan oleh penggantinya, Datuk Seri Abdullah Badawi dan Datuk Sri Najib Tun Razak.

Seratus tahun dulu soal alam sekitar bukan suatu perkara yang diberikan perhatian seperti sekarang ini. Kenapa Tambak Johor dan bukan Jambatan Johor adalah berkisar di sekitar kos. Kerajaan British tidak mahu menanggung kos membuat jambatan kerana ia lebih mahal daripada membuat tambak.

Kalau jambatan, besi dan logam-logam lain dikatakan mahal harganya, sedangkan batu yang boleh dikeruk dari sebuah bukit di Johor Bahru dan Bukit Timah di Singapura untuk menambak Selat Tebrau adalah jauh lebih murah.

Kini, kita boleh menganggarkan begitu banyak sampah-sarap yang termendap sepanjang tambak itu, di kedua belah. Air dari Selat Melaka dan Laut China Selatan tersekat di situ. Tidak payah disebutkan betapa buruk pencemaran berlaku di situ begitu lama.

Salah satu badan perundangan terbaru ialah di EU atau Kesatuan Eropah yang mengandungi 28 buah negara. Menurut prinsip umum undang-undangnya, sebarang tindakan dalam sebarang bentuk yang mencemarkan udara dan air adalah ditegah.

Bila tegahan ini tidak dipedulikan, ia bertukar menjadi kesalahan jenayah. Justeru hukuman yang setimpal dalam kanun jenayah yang relevan akan dikuatkuasakan, tanpa mengira pihak yang didapati bersalah itu sebuah negara, firma, badan-badan tertentu atau individu.

Negara-negara di sebelah sini dunia mungkin boleh memperlekeh saja undang-undang begitu, tetapi sejarah dunia telah menunjukkan bahawa apa yang berlaku di Barat lambat laun akan sampai ke sini.

Akhir-akhir ini presiden dan perdana menteri beberapa buah negara di Afrika dan Eropah Timur dibawa ke pengadilan di Barat meskipun kesilapan mereka berlaku dalam sempadan negara masing-masing.

Negara-negara juga, terutama yang membangun, yang menutup mata dan telinga kepada realiti akan dikenakan hukuman diboikot atau ditahan daripada mendapat kemudahan perbankan dan ekonomi serta aliran kewangan. Seperti di Syria, Cuba, Yaman, Liberia dan Sudan, kehidupan rakyat akan terjejas.

Mungkin alasan bahawa Jambatan Bengkok itu dibuat dalam sempadan negara kita boleh diperkuatkan dengan alasan alam sekitar menurut undang-undang EU. Jika EU sudah merapikan ‘rumah’ sendiri, dan AS pula bersefahaman dengannya seperti yang boleh dijangkakan, maka soal pencemaran air dan udara akan menjadi sesuatu yang mudah ditangani. Senjata mencekik perdagangan dan ekonomi umumnya akan digunakan.

Suatu ketika dulu telah timbul ura-ura hendak mengorek sebuah terusan di Segenting Kra di Thailand. Takat yang paling tirus di situ ialah lebih kurang 30 kilometer dari tebing ke tebing antara Lautan Hindi dengan Laut China Selatan, jaraknya kira-kira 500 kilometer dari Alor Setar.

Kalau ia menjadi kenyataan, nescaya ia boleh menjejaskan Singapura sebagai sebuah pelaburan terbesar di Asia Tenggara. Sebuah terusan yang luasnya satu kilometer akan menampung dua buah kota di kedua belah tebing dengan segala kemudahan sebuah pelabuhan. Namun segalanya itu hanya tinggal andaian saja.

Kenapa ia pupus begitu saja adalah sesuatu yang meninggalkan tanda tanya besar hingga sekarang. Adakah ia atas nasihat dua kuasa besar dunia, AS dan Britain? Hakikatnya, Thailand bersahabat baik dengan AS dan ‘sepupunya’, Britain – yang menjadi pemerintah kolonial Singapura waktu itu.

Dengan mengambil kira faktor-faktor yang disebutkan di atas, pembikinan sebuah jambatan yang didukung bersama oleh Malaysia dan Singapura boleh membebaskan air mengalir di Selat Tebrau. Ia adalah satu langkah maju yang memandang ke hadapan dan bukan ke belakang. Dengan sendirinya soal kebersihan alam sekitar terselesai. Keraguan hidup berjiran menjadi kendur di sisi rakyat. Limpahannya akan meninggalkan kesan positif dalam aspek-aspek lain.

Oleh : Adam A Kadir

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2018/10/jambatan-bengkok-dan-segenting-kra.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jambatan Ke 3 Lebih Penting Daripada Jambatan Bengkok Dap

Jambatan Ke 3 Lebih Penting Daripada Jambatan Bengkok Dap

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 325 hits
Jambatan ke 3 lebih penting daripada jambatan bengkok DAPPosted By on October 17 2018Membina jambatan ketiga menghubungkan negeri di selatan Semenanjung ke Singapura lebih penting daripada menggantikan Tambak Johor dengan projek jambatan be...
Azmin Tak Sesuai Bina Jambatan Bengkok Sekarang Kerana Ekonomi Negara

Azmin Tak Sesuai Bina Jambatan Bengkok Sekarang Kerana Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 252 hits
Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata pembinaan jambatan bengkok tidak sesuai dilaksanakan sekarang berdasarkan ekonomi negara sebaliknya keutamaan kerajaan ialah projek yang boleh memberi kebaikan kepada rakyat Ia ...
Syed Saddiq Sokong Pembinaan Semula Jambatan Bengkok

Syed Saddiq Sokong Pembinaan Semula Jambatan Bengkok

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 250 hits
PUTRAJAYA Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang juga Ahli Parlimen dari Johor menyokong cadangan meneruskan semula projek pembinaan jambatan bengkok di Johor yang diilhamkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebel...
Jambatan Bengkok Quot Itu Kehendak Tun Quot Mb Johor

Jambatan Bengkok Quot Itu Kehendak Tun Quot Mb Johor

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 292 hits
Projek jambatan bengkok yang menghubungkan Johor dengan Singapura bakal diteruskan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian berkata jambatan yang menjadi salah satu daripada projek utama Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kini diteruskan...
Jambatan Bengkok Bukan Keutamaan Kata Azmin

Jambatan Bengkok Bukan Keutamaan Kata Azmin

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 260 hits
Jambatan bengkok bukan keutamaan kata Azmin Dikemas kini 20 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 17 Oct 2018 1 42PM midd
Mb Johor Jambatan Bengkok Dr M Dalam Perancangan Semula

Mb Johor Jambatan Bengkok Dr M Dalam Perancangan Semula

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 642 hits
Salah satu projek utama Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad jambatan bengkok yang bakal menghubungkan Johor dengan Singapura mungkin menjadi kenyataan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian berkata jambatan itu yang ditolak oleh dua per...
Lebih Baik Hospital Pasir Gudang Dari Jambatan Bengkok Tmj

Lebih Baik Hospital Pasir Gudang Dari Jambatan Bengkok Tmj

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 368 hits
Lebih baik bina Hospital Pasir Gudang TMJ Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ismail berpendapat kerajaan perlu meneruskan pembinaan Hospital Pasir Gudang berbanding meneruskan pembinaan jambatan bengkok TMJ membuat kenyataan itu meneru...
Jambatan Bengkok Akan Buka Tembelang Apa Yang Tersembunyi Di Bawah Tambak Johor Semenjak 1924 8441

Jambatan Bengkok Akan Buka Tembelang Apa Yang Tersembunyi Di Bawah Tambak Johor Semenjak 1924 8441

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 474 hits
Sejarah Tambak Johor Sejarah Tambak Johor bermula pada tahun apabila landasan keretapi dari Singapura ke Johor Bahru siap dibina Pada masa itu perhubungan ke Singapura yang merupakan Ibu Pejabat di hanya dengan menggunakan Tambak Johor dire...
Jambatan Bengkok Dap Nafi Tidak Sependapat Dengan Tun M

Jambatan Bengkok Dap Nafi Tidak Sependapat Dengan Tun M

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 256 hits
Astro Awani Timbalan Menteri Pertahanan Liew Chin Tong menganggap pendapat yang dibangkitkan DAP merupakan perkara biasa dalam sebuah kerajaan demokrasi Gambar fail BERNAMA KUALA LUMPUR DAP menafikan mereka tidak bersependapat dengan Perdan...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity