Jaga Kesihatan Mental Anda Awas Dengan Public Shaming Di Media Sosial



Masalah seperti stres dan kemurungan (depression) semakin hari semakin menjadi bual mulut orang ramai terutamanya di media sosial. Masyarakat umum semakin mengetahui bahawa masalah ini memang wujud dan perlu diambil perhatian.
Namun kesedaran bahawa masalah mental ini boleh berpunca dari gaya hidup yang tidak sihat masih lagi kurang. Dalam erti kata lain, ramai yang tahu bahawa masalah ini penting tapi tidak sedar sebenarnya gaya hidup yang dijalani ketika ini rupanya tidak sihat, dan mampu mengheret diri kedalam masalah kemurungan.
Artikel kali ini akan mengenengahkan isu penggunaan media sosial secara tidak sihat yang mampu memberi kesan kepada kesihatan mental .
Kerap kali apabila menggunakan media sosial seperti Twitter atau Facebook, kita akan menjumpai perbualan yang berbaur kecaman yang menghina dan memalukan seseorang.
Apabila orang ramai tidak bersetuju dengan kenyataan atau pendapat yang diutarakan oleh figur-figur tertentu contohnya, mereka mula ‘berkicau’ di Twitter dan menyerang peribadi orang tersebut dengan kata-kata kesat dan memalukan. Hal-hal aib yang diketahui dibuka, diceritakan dan dibualkan beramai-ramai.
Tindakan ‘public shaming’ dan ‘cyber-bullying’ ini seolah-olah menjadi budaya yang semakin merebak di media sosial. Masyarakat bagaimana sebenarnya yang telah terbentuk daripada budaya yang tidak sihat ini?
Jangan Jadikan Public Shaming Perkara Biasa
“Aku nak sedarkan dia sikit! Dia tak layak nak nasihat orang!”
Sesetengah orang mungkin berpandangan bahawa mereka hanya mengemukakan pendapat, atau untuk memberi kesedaran, dan bukan dengan niat untuk memalukan. Jika benar seperti yang dikatakan dan betul caranya maka tidak menjadi masalah.
Tetapi jika tidak, anda mungkin sebenarnya sedang menghancurkan kehidupan orang lain dengan kata-kata yang dikeluarkan. Tanya pada diri-
“Apa sebenarnya niat aku tulis begini?”
“Adakah apa yang aku tulis akan mengubah keadaan menjadi lebih baik?”
“Adakah apa yang aku tulis akan menyakiti orang yang membaca?”
“Betul ke cara ini akan selesaikan masalah atau akan bertambah buruk?”

Bahaya Lidah Kepada Diri Dan Orang Lain
Sungguh benar peringatan Rasulullah SAW tentang bahaya lidah. Satu jalan yang boleh mengheret seseorang ke neraka adalah kerana lidah yang tidak dijaga. Dia menyakiti saudara muslim yang lain malah berasa gembira saudaranya terluka dengan kata-katanya.
Aktiviti kita di media sosial juga tidak terkecuali daripada bahaya lidah meskipun kita hanya ‘menaip’. Apa yang diucap oleh lidah dan apa yang ditaip dengan jari, kedua-duanya bermula dari tempat yang sama iaitu hati. Mudarat tangan, kesannya mampu kita lihat. Mudaratnya kata-kata, hanya hati yang dapat merasa.
“Sesungguhnya ada seorang hamba benar-benar berbicara dengan satu perkataan yang ia tidak mengetahui secara jelas maksud yang ada di dalam perkataan itu, namun dengan sebab satu perkataan itu dia terhumban di dalam neraka lebih jauh dari antara timur dan barat”
(Hadis sahih-HR Muslim, no. 298)
Betapa berat bahana lidah yang tidak dijaga, hatta hanya dengan satu perkataan yang kita tidak tahu benar atau tidak, mampu mengheret kita ke lubang neraka. Peringatan ini bukan semata-mata untuk menakutkan kita dengan ancaman atau hukuman dari Tuhan, tetapi untuk menyedarkan kita betapa pentingnya menjaga tindakan supaya tidak memudaratkan dan menyakiti orang.
Satu syarat taubat apabila kesalahan yang dilakukan dengan manusia yang lain, adalah dengan meminta maaf sendiri kepada orang yang telah kita sakiti. Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud:
“Tidak akan lurus iman seorang hamba sehingga lurus pula hatinya, dan tidak akan lurus hatinya hingga lurus pula lidahnya. Dan seorang hamba tidak akan masuk syurga selagi tetangganya tidak aman dari kejahatannya”
(HR Ahmad, No 12636) –Hadis dinilai hasan
Teknologi sememangnya memudahkan kita untuk berhubung dan mengetahui perkembangan semasa. Namun perlu diingati bahawa kita berada di zaman fitnah berleluasa. Gunakanlah kemudahan media sosial dengan jalan yang terbaik. Kita pasti tidak mahu menjadi salah seorang yang menyumbang kepada tersebarnya keburukan dan runtuhnya institusi masyarakat yang sihat dan aman.
 
Sumber: Tazkirah.net 
The post Jaga Kesihatan Mental Anda, Awas Dengan ‘Public Shaming’ Di Media Sosial appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/jaga-kesihatan-mental-anda-awas-dengan-public-shaming-di-media-sosial/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Ingin Mengesahkan Akaun Media Sosial Dibawah Mereka Elak Penyebaran Berita Palsu

Kerajaan Ingin Mengesahkan Akaun Media Sosial Dibawah Mereka Elak Penyebaran Berita Palsu

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 229 hits
Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia Gobind Singh Deo kini mengatakan yang mana kerajaan sedang melihat kepada untuk mengesahkan pelbagai akaun media sosial milik kerajaan dan agensi dibawah mereka Seperti ramai sedia maklum pelbagai ...
Tombol Berbagi Posting Ke Media Sosial Di Bawah Postingan Blog Fast Loading

Tombol Berbagi Posting Ke Media Sosial Di Bawah Postingan Blog Fast Loading

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 269 hits
Cara Memasang Tombol Berbagi Posting ke Media Sosial di Bawah Postingan Blog Tanpa Javascrip Fast Loading CB baru saja memasang Tombol Berbagi Posting ke Media Sosial di Bawah Postingan Blog Tanpa Javascrip biar Fast Loading Semula CB mengg...
Bersihkan Konten Konten Berbau Kebencian Dan Permusuhan Dari Media Sosial

Bersihkan Konten Konten Berbau Kebencian Dan Permusuhan Dari Media Sosial

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 244 hits
Masyarakat diingatkan lebih cerdas dalam menggunakan media sosial Jangan mudah termakan konten konten negatif yang sengaja disebar di media sosial Terlebih saat ini sudah memasuki tahun politik
Samsung Memperacah Peranti Skrin Boleh Lipat Menerusi Gambar Profil Media Sosial

Samsung Memperacah Peranti Skrin Boleh Lipat Menerusi Gambar Profil Media Sosial

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 322 hits
Penantian selama hampir tiga tahun untuk peranti skrin boleh lipat Project Valley mungkin akan berakhir dalam masa terdekat Gambar profil akaun akaun media sosial Samsung telahpun dikemaskini hari ini bagi memperacahkan pelancaran peranti y...
Kerajaan Cari Jalan Bendung Akaun Palsu Media Sosial Kata Gobind

Kerajaan Cari Jalan Bendung Akaun Palsu Media Sosial Kata Gobind

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 299 hits
KUALA LUMPUR 5 Nov Kerajaan sedang dalam proses menentukan kaedah paling sesuai untuk mengenal pasti pemilik sah bagi pemegang akaun media sosial di negara ini kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo Beliau berkata mekanisme...
Saya Dah Warning Sebelum Ini Syamsul Yusof Bersyukur Individu Sebar Filem Munafik 2 Di Media Sosial Didenda Rm100k

Saya Dah Warning Sebelum Ini Syamsul Yusof Bersyukur Individu Sebar Filem Munafik 2 Di Media Sosial Didenda Rm100k

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 467 hits
Saya Dah Warning Sebelum Ini Syamsul Yusof Bersyukur Individu Sebar Filem Munafik 2 Di Media Sosial Didenda RM100k Saya Dah Warning Sebelum Ini Syamsul Yusof Bersyukur Individu Sebar Filem Munafik 2 Di Media Sosial Didenda RM100k
Elak Jadi Mangsa Sihir Atau Santau Wanita Ini Kongsi Cara Betul Upload Foto Di Media Sosial

Elak Jadi Mangsa Sihir Atau Santau Wanita Ini Kongsi Cara Betul Upload Foto Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 613 hits
Elak Jadi Mangsa Sihir Atau Santau Wanita Ini Kongsi Cara Betul Upload Foto Di Media Sosial Elak Jadi Mangsa Sihir Atau Santau Wanita Ini Kongsi Cara Betul Upload Foto Di Media Sosial
15 Selebriti Ini Berubah Cantik Teruk Sejak Wujud Media Sosial No 15 Ketara Sangat

15 Selebriti Ini Berubah Cantik Teruk Sejak Wujud Media Sosial No 15 Ketara Sangat

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 460 hits
Kami perasan sejak akhir akhir ini ramai betul yang membezakan wajah wajah selebriti yang dahulu dan kini Tetapi sedar tak korang semua sejak wujudnya teknologi seperti Instagram ramai selebriti yang mula mempergayakan diri mereka dengan pe...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun