Jadi Anak Siam Berbalah Dengan Anak Pakistan Ke Dua Sudu Darah Pakistan Kerala Apa Jadi


 

Surat Terbuka Dr Mahathir kepada PM Tunku Abdul Rahman Putra bertarikh 17 Jun 1969
Batu 6, Titi Gajah, Alor Star,
17hb. Jun 1969
Y.T.M. Tunku,
Patek berasa dukachita kerana tujuan patek membuat kenyataan kepada akhbar telah di-salah faham oleh Y.T.M. Tunku. Sa-benar-nya tujuan patek sama-lah juga dengan tujuan Tunku, ia-itu untok menyelamatkan negara ini daripada bahaya yang menganchamkan-nya.
Pendapat-pendapat Tunku berasaskan kepada cherita-cherita yang di-bawa kepada telinga Tunku oleh orang-orang yang mengelilingi Tunku yang chuma suka mencherita kepada Tunku perkara2 yang mereka fikir Tunku suka atau patut dengar sahaja. Benarkan-lah patek bercherita berkenaan dengan keadaan, fikiran dan pendapat2 rakyat yang sa-benar-nya supaya Tunku dapat faham tujuan patek membuat kenyataan yang di-tegor itu.
Tunku biasa cherita kepada patek sendiri ia-itu Tunku mengelakkan rusohan dengan menahan hukum bunoh yang di-jatohkan kepada 11 orang subversif China. Sabenar-nya tindakan Tunku ini-lah yang mengakibatkan rusohan dan kematian yang berpuloh kali banyak yang terjadi semenjak 13 Mei.
Tunku selalu "bertolak-ansor," ia-itu memberi kepada orang2 China apa yang mereka tuntut. Punchak tolak-ansur ini ia-lah pembatalan hukum bunoh tadi. Pembatalan ini menimbulkan kemarahan yang besar oleh orang2 Melayu.
Orang2 China pula menganggap Tunku dan Kerajaan Perikatan sebagai pengechut dan lemah dan boleh di-tolak ke-sana ke-mari. Sebab itu orang2 China tidak takut lagi menolak Perikatan dan orang2 Melayu pula tidak ingin kepada Perikatan. Sebab itu orang2 China dan India membuat kurang ajar pada 12 Mei kepada orang Melayu. Kalau Tunku biasa di-ludah di-muka, di-maki dan di-tunjok kemaluan, boleh-lah Tunku faham perasaan orang Melayu.
Orang2 Melayu yang Tunku fikir tidak memberontak telah-pun menjadi gila dan mengamok sehingga mengorbankan nyawa mereka dan membunoh orang yang mereka benchi kerana Tunku terlangsong bagi muka. Tanggong-jawab tentang mati-nya orang2 ini, Islam dan kafir, terpaksa di-letak di-atas bahu pemimpin yang salah pendapat.
Patek mohon ma’af tetapi patek ingin sampaikan perasaan orang-orang Melayu kepada Y.T.M. Tunku. Sabenar-nya, orang2 Melayu sekarang, baik PAS baik Umno, betul2 benchi pada Tunku, terutama orang2 yang di-hina-kan oleh orang China dan yang kehilangan rumah-tangga, anak-pinak, saudara-mara kerana tolak ansur Tunku.
Mereka kata Tunku chuma ingin di-kenal-kan sebagai "The Happy Prime Minister" walau-pun ra’ayat menderita. Mereka tahu bahawa dalam keadaan dharurat-pun Tunku ashek bermain poker dengan kawan2 China Tunku. Budak2 polis mencherita yang Tunku mengguna-kan kenderaan dan eskot Polis untuk menchari kaki poker.
Sa-balek-nya pula orang2 China tidak ada sedikit-pun hormat kepada Tunku. Mereka berkata Tunku "naïve" dan tidak ada kaliber. Ada lagi yang mereka kata yang tak dapat patek sebut-kan. Kata2 itu datang dari semua golongan orang China, dari intelek sa-hinggga China becha.
Pada masa lewat2 ini lagi satu kesan burok telah timbul. Orang2 Melayu dalam Civil Servis, dari Perm. Sec. ka-bawah, pegawai2 tentera dan polis Melayu tidak ada lagi kepercayaan dan respect kepada Tunku. Patek tahu kebanyakan mereka sokong PAS dalam undi pos. Pegawai Melayu dari Polis, tentera dan askar biasa maseh patoh kepada kerajaan oleh kerana arahan sekarang sesuai dengan kehendak mereka sendiri. Kalau Tunku membuat apa2 yang tidak di-ingini oleh mereka, patek perchaya mereka tidak akan menurut kata Tunku.
Patek tahu Tunku takut kominis mengambil kesempatan kalau timbul kekachauan dalam negeri. Patek lebih takut kalau kerajaan mula "lose control over the armed forces". Sa-kali ini terjadi, keadaan tidak akan puleh semula. Sampai bila-pun kerajaan civil mesti tundok kepada tentera. Tunku biasa jadi "Happy Prime Minister" tetapi orang yang akan turut ganti tak akan merasai "happiness" apa2.
Patek harap Y.T.M. Tunku jangan-lah menipu diri dengan berkata "satu hari mereka akan bershukor dengan perbuatan saya". Ta’akan yang sa-orang itu selalu betul dan yang banyak selalu salah. Patek ingin sampaikan kepada Tunku fikiran ra’ayat yang sa-benar, ia-itu masa telah lampau untuk Tunku bersara dari menjadi perdana menteri dan Ketua Umno.
Patek faham betul2 kuasa yang ada pada Tunku dan patek masih ingat nasib Aziz Ishak. Tapi patek tak akan jadi sa-orang yang bertanggong-jawab kalau patek tidak terangkan apa yang patek sebut-kan. Kalau di-penjara sa-kali-pun patek terpaksa kata apa yang patek telah kata-kan.
Patek di-beritahu ia-itu Tunku berkata patek Pakistani. Patek tidak perchaya kata2 orang kerana patek tahu Y.T.M. Tunku tidak akan berkata begitu. Patek-lah yang selalu mempertahan-kan Tunku apabila orang2 PAS kata yang Tunku anak Siam yang ta’ berhak memimpin orang Melayu. Jadi Tunku juga akan mempertahan-kan patek walau-pun maseh ada dua sudu darah Pakistani dalam tubuh badan patek.
Patek sa-kali lagi mengulangkan ia-itu kenyataan yang patek buat itu ia-lah menchegah kejadian yang akan menambah perasaan benchi orang2 Melayu terhadap kerajaan dan menggalak-kan orang2 China menjatohkan lagi maruah orang2 Melayu. Rusohan yang lebeh besar akan berlaku jika ini di-biarkan. Tentera sendiri tidak akan dapat di-kawal. Dan lagi kalau T.H. Tan dan dewan orang China boleh membuat kenyataan, kenapa ketua2 Umno tidak boleh?
Patek menulis surat ini dengan hati yang ikhlas dan harapan bahawa Y.T.M. Tunku akan bacha surat ini dengan sa-penoh-nya sendiri. Patek berdo’a ke-hadhrat Allah subhanahuwataala supaya di-buka hati Tunku untok menerima kenyataan yang sa-benar ini walau-pun pahit dan pedas.
Patek Yang Ikhlas,
(Dr. Mahather bin Muhammad)


My comments :
First of all saya ingin mengucapkan beribuan terima kasih to whoever invented the New Spelling System or Sistem Ejaan Baru for the Malay language. 
Otherwise we would all still be writing :
dukachita, untok, menganchamkan-nya, cherita-cherita, chuma, sa-benar-nya, bunoh, jatohkan, sa-kali bla bla. 
Also note that 'Mahather Muhammad' has evolved to Mahathir Mohamed.
We are thankful that modern Malay is so simple to understand and OutSyed The Box's Malay is even easier to understand. 
Here is a map of India / Pakistan:



Jauh Kerala dari Pakistan.
My final comments : This open letter from Dr Mahathir to the Tunku from 52 years ago is being circulated by those folks who do not like Dr Mahathir and want to harken back to those "glory days" of Tunku Abdul Rahman. Many of these people are non-Malays.
My view of Tunku Abdul Rahman as our first Prime Minister is that generally he was a failure. 
In my view as a leader and a prime minister he failed the country and he especially failed the Malays. 
When he failed the Malays he also failed the Chinese, Indians etc because when bad things happen to any one race then all the other races suffer. A good example was the May 13 incident. 
Whether you (Malay, Chinese, Indian, Iban, Dusun etc) like it or not or whether you agree or not - all our fates are intertwined. Because we live inside the same country.
What does it mean 'we all live inside the same country'? 
If I can simplify we use the same currency - the Ringgit. If the Ringgit falls in value we all become poorer. If the Ringgit becomes stronger we all become wealthier.
We all suffer the same interest rates for our housing loans, car loans, business loans from the banks. 
If the banking system is screwed up (which it is) then all of us suffer.
We all benefit from the same economic growth or suffer if there is a lack of economic growth.
This is just a tiny part of the meaning of 'we all live inside the same country'.
So if one race does not benefit from what we have in our country, ultimately it will pull all of the races down.  
It also means that someone is screwing up. And that someone is always the prime minister. The leader.
Some people say May 13 was a conspiracy to bring down the Tunku.  Tommy Thomas said Tun Razak was a beneficiary of the May 13. Others have pointed the finger at Dato Harun while others have blamed others. 
Ok just for the sake of argument lets go with those conspiracy theories. 
Ok Tun Razak was the beneficiary. But what was Tunku Abdul Rahman doing while Tun Razak was conspiring against him? Was he scratching his backside while Tun Abdul Razak was conspiring? 
Ok lets go with the conspiracy theory that Dato Harun was behind the riots. So what was the Tunku doing? Was he playing poker, drinking whiskey and korek hidung while Dato Harun was plotting against him?
Because at the end of the day it is the job of the leader, the prime minister to know who is plotting against him. If you cannot detect a conspiracy even among your own people, then you certainly do not deserve to be a leader of your party or a prime minister of your country. Get out.  
The buck always stops with the prime minister. 
You cannot so conveniently blame the breakdown in law and order in May 1969 on conspiracies. That is chicken shit cowardly. 
And history has already recorded (oops its too late now) that the final moments of Tunku Abdul Rahman's career was capped by the May 13 disaster.  No amount of 'counter analysis' can ever change that fact. It is a fact of history. It was a disaster that happened under Tunku Abdul Rahman's watch. It was his responsibility. And he failed.
I have other views about the Tunku as well. The real hero (and the real threat to the British at that time) was Dato Onn Jaafar. Dato Onn was a true blue Malaysian. 
Did you know that from the very beginning Dato Onn Jaafar wanted UMNO to be a multi racial party? The "ketuanan" fellows have successfully covered up that part of Dato Onn's philosophy. That part of Dato Onn's thinking has to be rediscovered and debated again.
Dato Onn had almost single handedly thwarted the British Malayan Union plan. He had also almost single handedly united the Malays and founded UMNO. And this was in 1946 - just one year after the end of the Second World War.   The British were of course not too comfortable with Dato Onn. At the speed he was going Malaya would have achieved independence before 1950.
Instead other things happened. The British declared the Emergency in 1948. How convenient. 
And when the British granted Malaya Independence in 1957, they liked Tunku Abdul Rahman much better. 12 years later the Tunku would receive a letter. From a 'dua sudu Pakistani'.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/02/jadi-anak-siam-berbalah-dengan-anak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tolong Anak Saya Perlukan Darah

Tolong Anak Saya Perlukan Darah

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 172 hits
Hazsyah Abdul RahmanBeluran Tolong anak saya perlukan darah O positif Itu rayuan seorang bapa Radin Anggung 61 yang memiliki tiga anak penghidap Talasemia Radin berkata anaknya mendapatkan rawatan di Hospital Beluran dan perlu menambah dara...
Wanita Tergamak Masukkan Anak Tiri Dua Tahun Dalam Air Mendidih Mahu Balas Dendam Kerana Suami Suruh Jaga Anak Anaknya

Wanita Tergamak Masukkan Anak Tiri Dua Tahun Dalam Air Mendidih Mahu Balas Dendam Kerana Suami Suruh Jaga Anak Anaknya

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 236 hits
124 total views 124 views today Seorang wanita dilaporkan telah dijatuhi hukuman penjara kerana membunuh anak tirinya yang berusia dua tahun dengan cara memasukkannya ke dalam tab mandi yang dipenuhi dengan air panas mendidih lapor 7 news W...
Pas Tak Rugi Main Dua Kolam Anak Pj Pas Sekolahkan Pengerusi Umno

Pas Tak Rugi Main Dua Kolam Anak Pj Pas Sekolahkan Pengerusi Umno

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 219 hits
Susulan kenyataan Pengerusi Umno Perak Datuk Saarani Mohamad yang membidas Pas sebagai sebuah parti yang rugi apabila main dua kolam anak Pesuruhjaya Pas Perak Muhammad Rif aat Razman tampil menyekolahkan Menteri Besar Perak itu Menurut ana...
Hiburan Niat Kenduri Aqiqah Anak Dibatalkan Kerana Covid 19 Shukri Yahaya Selamat Tumbang Dua Ekor Kambing Di Mekah

Hiburan Niat Kenduri Aqiqah Anak Dibatalkan Kerana Covid 19 Shukri Yahaya Selamat Tumbang Dua Ekor Kambing Di Mekah

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 389 hits
Niat pelakon Shukri Yahaya untuk mengadakan kenduri aqiqah untuk anak keduanya iaitu Maleeq Miqayl yang kini berusia tujuh bulan terpaksa dilupakan gara gara wabak pandemik COVID 19 yang melanda negara ketika ini Sumber Instagram Shukri Yah...
Selamber Anak Sedara Mamai Bangun Tidur Mintak Susu Dia Ingat Aku Mak Dia Ke Woii

Selamber Anak Sedara Mamai Bangun Tidur Mintak Susu Dia Ingat Aku Mak Dia Ke Woii

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 183 hits
Tidak dinafikan bahawa susu ibu adalah makanan utama buat bayi yang berusia sejak lahir sehingga ke beberapa tahun sebaik sahaja mereka mula membesar Hal ini kerana susu mengandungi khasiat utama yang diperlukan oleh bayi untuk proses tumbe...
Tak Perlu Tunggu Umur Anak Setahun 3 Bulan Ke Bawah Dah Boleh Mulakan Read Aloud Kesannya Hebat

Tak Perlu Tunggu Umur Anak Setahun 3 Bulan Ke Bawah Dah Boleh Mulakan Read Aloud Kesannya Hebat

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 287 hits
Anak anak kecil kita makin berkembang dengan baik pemikirannya jika dirangsang dengan cara tepat Membacakan buku pada anak misalnya perlu dilakukan lebih awal Malah menggunakan kad imbas di awal usia di bawah 3 bulan adalah sangat disaranka...
Dah 3thn Jd Ada Bukti Dia Vgvt Anak Saya Tor3hh Ibu Aiman Tino Balas Komen Netizen

Dah 3thn Jd Ada Bukti Dia Vgvt Anak Saya Tor3hh Ibu Aiman Tino Balas Komen Netizen

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 259 hits
Beberapa hari lepas hangat diperkatakan mengenai penyanyi Aiman Tino apabila ibunya Hazelina Mat Jalil mendkwa anaknya sudah berubah serta sukar dihubungi angkara seorang wanita
Berang Dituduh Bercerai Keluarga Pengantin Remaja Viral Tertekan Anak Didakwa Bercerai

Berang Dituduh Bercerai Keluarga Pengantin Remaja Viral Tertekan Anak Didakwa Bercerai

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 187 hits
TANAH MERAH Siapa yang tidak tertekan apabila rumah tangga yang baru dibina dikatakan sudah bercerai sedangkan anak dan menantu saya sedang bahagia kata Zalaha Hassan ibu kepada pasangan pengantin remaja yang berkahwin hujung tahun lalu
Seorang Suami Di Samarinda Aniaya Istri Dan Ceburkan Anak Ke Bak Mandi

Seorang Suami Di Samarinda Aniaya Istri Dan Ceburkan Anak Ke Bak Mandi

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 149 hits
Adam Malik warga Jalan KH Damanhuri Samarinda Kalimantan Timur meringkuk di penjara Kasusnya tergolong sadis Dia menghajar istrinya SNK dan menganiaya bayi laki lakinya berusia 4 bulan gara gara sang istri tidak mau dia peluk dan cium
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap