Jabatan Perikanan Sedia Lapor Salah Laku Kepada Polis Sprm


Oleh AMREE AHMAD PUTRAJAYA: Jabatan Perikanan Malaysia mengalu-alukan sebarang laporan berhubung isu salah laku kakitangan agensi itu yang menyalahi undang-undang atau tidak berintegriti.
Jabatan itu menambah, sebarang bukti yang ada boleh diserahkan terus kepada pihak polis atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk tindakan susulan.
“Pihak jabatan juga akan sedia memberi sokongan penuh terhadap sebarang proses siasatan yang perlu dijalankan oleh dua agensi terbabit,” katanya menerusi kenyataan di sini, hari ini.
Ia sebagai merujuk memorandum yang diserahkan oleh Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md. Yunos kepada Ketua Pengarah Perikanan, Ahmad Tarmidzi Ramly.
Pemimpin UMNO Selangor itu turut membakar kerang sebagai gimik di pekarangan jabatan tersebut kerana geram dengan tindakan Geng Rotor mencuri benih kerang di kawasannya.
Mengulas lanjut, kenyataan itu memaklumkan bahawa pihak Jabatan Perikanan Selangor telah menjalankan aktiviti penguatkuasaan bagi membanteras kumpulan penjenayah tersebut.
“Ia dilakukan pada 17 Disember tahun lalu Pejabat Perikanan Daerah Sabak Bernam dibantu Cawangan Perlindungan Sumber Pelabuhan Klang, Jabatan Perikanan Selangor,” katanya.
Operasi itu berjaya merampas 10 guni anak kerang di dalam tempat simpanan barang dan 10 guni berdekatan sebuah kereta selain enam tangguk tangan dan satu penyukat anak kerang.
Hasil rampasan itu bernilai sekitar RM20,000 dan disusuli pada 30 Disember lalu, mereka telah berjaya menyita 13 guni benih kerang yang ditinggalkan di Jalan Bagan 9, Sekinchan.
 Ini dianggarkan RM26,000 manakala terkini pada 1 Januari lalu, Pejabat Perikanan Daerah Sabak Bernam merampas 18 tangguk tangan yang digunakan untuk aktiviti curi anak kerang.
“Serbuan di darat pada pukul 3 pagi itu ke atas suspek namun kesemua sempat lari ke arah laut menggunakan sampan berenjin ekor biawak bersama anak kerang di dalam guni.
Bagaimanapun, Pejabat Perikanan Daerah berjaya menyita 18 peralatan tangguk tangan yang masih ada sisa anak kerang disyaki digunakan untuk kegiatan itu dengan nilainya RM3,600.
Menyentuh aduan Jamal mengenai kegiatan pengambilan benih kerang secara haram dengan menggunakan enjin ‘rotor’, kenyataan itu berkata, Jabatan Perikanan melarang kaedah itu.
“Ini meliputi aktiviti kutip benih kerang di kawasan tapak semula jadi oleh para nelayan dan penternak dengan kaedah tidak yang berlesen termasuk bot berenjin rotor,” tegas jabatan itu.
Ia ujarnya, boleh merosakkan ekosistem dan hidupan akuakultur lain, namun siri tindakan penguatkuasaan bersama pelbagai agensi lain sama ada di laut dan di darat akan diteruskan.
Jabatan itu turut menyambut baik beberapa cadangan yang disampaikan oleh Jamal malah sentiasa melakukan rondaan serta pemantauan bagi mengekang kes kecurian benih kerang.-UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/jabatan-perikanan-sedia-lapor-salah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Timbalan Presiden Pafa Lapor Polis Terhadap Blogger

Timbalan Presiden Pafa Lapor Polis Terhadap Blogger

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 381 hits
Oleh AZIZAN HASHIM ADLY Shah Ahmad Tah menunjukkan laporan polis yang dibuat terhadap seorang blogger UTUSAN GAMBAR IHSAN PAFA IPOH Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Perak Datuk Adly Shah Ahmad Tah membuat laporan polis terhadap seoran...
Pemuda Umno Lapor Polis Dakwaan Keluarga Bekas Gabenor Bnm Terima Dana 1mdb

Pemuda Umno Lapor Polis Dakwaan Keluarga Bekas Gabenor Bnm Terima Dana 1mdb

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 337 hits
Pemuda UMNO membuat laporan polis terhadap dakwaan keluarga bekas gabenor Bank Negara Zeti Aziz pernah menerima dana lebih RM100 juta daripada ahli perniagaan buruan Low Taek Jho yang lebih dikenali sebagai Jho Low Exco Pemuda UMNO Shahrul ...
Dakwaan Bersatu Beli Ahli Pemuda Pkr Minta Umno Lapor Sprm

Dakwaan Bersatu Beli Ahli Pemuda Pkr Minta Umno Lapor Sprm

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 231 hits
January 5 2021 Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir menyarankan agar Pemuda Umno membuat laporan terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dakwaan Bersatu membeli dan mencuri ahli Umno Menyifatkan perbuatan Bersatu sebagai mengkhian...
Ceo Prasarana Digantung Tugas Kerana Salah Laku Dan Ingkar Tajuddin Rahman

Ceo Prasarana Digantung Tugas Kerana Salah Laku Dan Ingkar Tajuddin Rahman

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 259 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi Prasarana Tajuddin Abdul Rahman mengesahkan Ketua Pegawai Eksekutif Nizam Alias digantung tugas bermula 9 Dis lalu atas alasan salah laku dan keingkaran Tajuddin berkata syarikat itu juga menubuhkan jawatankuasa khas ...
Datuk Seri Macau Scam Lari Panjat Pagar Sprm Kini Diburu Polis

Datuk Seri Macau Scam Lari Panjat Pagar Sprm Kini Diburu Polis

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 216 hits
Baru baru ini hangat diperkatakan apabila beberapa individu termasuk Datuk dan Datuk Seri ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah selepas disyaki terlibat dalam sindiket penipuan Macau Scam Difahamkan sidiket itu juga menggunakan populariti a...
Polis Cuba Halang Guan Eng Naik Feri

Polis Cuba Halang Guan Eng Naik Feri

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 178 hits
Guan Eng diberi amaran polis kerana mahu naik feri P Pinang esokMMALAYSIA DATELINELim Guan Eng melahirkan rasa hairan dengan amaran pihak polis terhadapnya berikutan beliau mahu mengambil perjalanan menggunakan feri Pulau Pinang pada 10 00 ...
Polis Buka Kertas Siasatan 2 Restoran Dihiasi Gambar Pemimpin Komunis

Polis Buka Kertas Siasatan 2 Restoran Dihiasi Gambar Pemimpin Komunis

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 441 hits
713 total views 427 views today GEORGETOWN Polis telah membuka kertas siasatan berhubung tindakan pemilik sebuah restoran di sini menghiasi gambar semasa era revolusi kebudayaan China serta wajah pemimpin Komunis Mao Tze Tong pada dinding p...
2 Anggota Polis Paw Lelaki Beli Nombor Ekor Ditahan Polis

2 Anggota Polis Paw Lelaki Beli Nombor Ekor Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 228 hits
2 anggota polis paw lelaki beli nombor ekor ditahan polisPolis menahan dua anggotanya yang dilaporkan telah memeras ugut seorang lelaki untuk membayar sejumlah wang bagi mengelakkan dirinya ditahan kerana membeli nombor ekor Ketua Polis Dae...
Dua Buaya Ditahan Polis

Dua Buaya Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 274 hits
Temerloh Polis menahan dua remaja yang mengubah nombor pendaftaran motosikal mereka dengan perkataan BUAYA semalam Mereka ditahan dalam satu Ops Motosikal yang dijalankan di Temerloh POLIS menahan penunggang motosikal kerana mengubah nombor...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya

Kalendar Akademik Usim 2024 2025 Tarikh Kuliah Exam Cuti