Itulah Grand Why Sidhutai Sapkal


Assalamualaikum...
SA pagi ni sambil rehat-rehat, SA baca satu artikel di FB Mingguan Wanita..satu artiel yang banyak memberi pengajaran dalam kehidupan...menarik artikel ni dan SA share kat sini..
Murni betul hati dia..walau teruk diperlakukan oleh suaminya, dia tetap memaafkan suaminya dan menjaga beliau...kalau la SA..x tau la nak kata apa...rasanya mampu memaafkan melupakan tidak..dan untuk jaga suami yg macam tu memang x la..haaa..itulah bezanya SA dan Grand Why Sidhutai Sapkal yang berhati murni...belum murni sepenuhnya la hati SA ni..


Jom baca dan share komen anda dia ruangan komen..


Wanita tua ini bernama Sidhutai Sapkal, berasal dari  Wardha, India. Kini usianya sudah menjangkau 72 tahun. Dia digelar "Mother of Orphans". Dibenci ibu sendiri, pernah dipukul ketika sedang hamil, dibuang suami sehingga terpaksa berjuang hidup mati melahirkan anak di kandang lembu.
Sidhutai Sapkal dikahwinkan ketika berusia 11 tahun. Dia berkahwin dengan seorang lelaki yang 20 tahun lebih tua darinya.


Ketika usia 20 tahun, dalam satu perbalahan dia telah dibelasah oleh suaminya dengan teruk sekali. 
Dia telah ditumbuk dan ditendang. Perutnya yang sarat mengandung itu juga ditendang oleh suaminya. Gila betul. 
Kemudian dia diseret dengan rambutnya ditarik lalu dicampak keluar sebelum dihalau dari rumah. 
Sidhutai Sapkal meraung kesakitan. Darah membasahi bajunya, tetapi tidak ada siapa yang peduli. Tidak ada yang menghulurkan bantuan. 
Dalam keadaan sarat mengandung, berjalanlah Sidhutai Sapkal perlahan menuju ke kandang lembu. Di duduk menangis kesakitan. 
Pada malam itu sekali lagi Sidhutai Sapkal diuji. Bayangkan, dalam keadaan najis lembu dimerata-rata, bau busuk yang menusuk hidung, Sidhutai Sapkal bertarung nyawa seorang diri melahirkan anak ketiganya. 
Dalam keadaan terbaring bersama si anak yang sedang menangis kelaparan, dia meraba-raba dalam kegelapan mencari sesuatu untuk memotong tali pusat anaknya. 
Dia mencapai batu lalu diketuk tali pusat itu sehingga hancur dan terputus. Dia terbaring menahan sakit. Si anak menangis menahan sejuk dan lapar. 
Keesokan harinya, Sidhutai Sapkal bersama anak berjalan pulang ke rumah ibu bapanya. Malangnya, ibu bapanya juga tidak menerima, malah menghalaunya kembali. 
Segala harapannya kini hancur lebur. Apa yang bermain dibenak fikirannya ketika itu, hanyalah mahu menamatkan segala kesengsaraan itu dengan membunuh diri. 
Perlahan dia berjalan membawa diri mencari tempat perlindungan. Sehingga dia berhenti di tempat pembakaran mayat. 
Dia melihat ada upacara pembakaran mayat sedang dilakukan. Dia duduk melepaskan lelah. Sudah seharian dia berjalan. Perutnya juga sudah lapar. 
Habis upacara itu, dia melihat ada tepung yang ditinggalkan, dia ambil tepung itu, dimasukkan sedikit air, diuli menjadi roti lalu dibakar di atas tempat pembakaran mayat tersebut. 
Dengan roti itu dia mengalas perutnya. Susunya mula keluar dan anaknya dapat minum sehingga ketiduran. 
Dia melihat wajah anaknya, lalu dia membayangkan anaknya itu membesar menjadi orang yang luar biasa. 
Berbekalkan kekuatan itu, dia meneruskan kehidupannya. Dia meminta sedekah di stesen keretapi dengan menyanyi untuk mencari sesuap roti. Itu sahaja yang mampu dilakukan oleh seorang ibu yang bersamanya 3 orang anak. 
Pada waktu itu, dia melihat ramai anak-anak kecil yang hidup gelandangan tanpa keluarga. 
Dia ambil anak-anak tersebut menjadi anak angkatnya. Dia jaga anak-anak itu walaupun dia sendiri berada dalam keadaan yang tidak mencukupi. 
Semakin hari semakin ramai anak-anak  jalanan dibantu oleh Sidhutai Sapkal. Dia memberi kesenangan kepada anak-anak itu walaupun hidupnya serba kekurangan. 
Dari 5 orang anak yatim, kini Sidhutai Sapkal sudah memelihara lebih 1000 orang anak yatim. 
Suaminya ketika berusia 80 tahun telah kembali memohon maaf dan memohon simpati serta belas ehsan dari Sidhutai Sapkal. 
Dia telah memaafkan bekas suaminya itu dan menerimanya sebagai anak yatim jagaannya. 
Sidhutai Sapkal telah menerima lebih 700 award. Ketika ditanya oleh wartawan " Kenapa puan bantu anak-anak itu sedangkan hidup puan sendiri miskin, makan sendiri pun tak tentu. Kenapa masih susahkan diri untuk mereka?" 
Jawapan Sidhutai Sapkal sungguh luar biasa. Katanya "aku hidup selepas aku makan roti yang dibakar di atas tempat pembakaran mayat orang mati. Kini aku hidup untuk orang lain."
Bagaimana pula keadaan ketiga-tiga anak kandungnya. Pasti anda tertanya-tanya kan. 
Ketiga-tiga anaknya itu mempunyai PHD dan mempunyai jawatan yang besar. Anaknya berjaya menjadi orang luar biasa sama seperti apa yang difikirkannya dahulu. 
Walaupun anak-anaknya sudah kaya dan berjaya, Sidhutai Sapkal tetap meneruskan kehidupannya sama seperti dahulu bersama anak-anak jalanan. 
Anak-anak jalanan dibawah jagaannya juga tidak kurang hebatnya. Ramai yang berjaya menjadi manusia yang berguna. Ada yang jadi doktor, peguam, arkitek, jurutera dan sebagainya. 
Sidhutai Sapkal telah menghidupkan jiwa anak-anak jalanan yang dulunya dipandang hina oleh masyarakat, kini telah dipandang mulia. 
Jika Lata Kare dalam kisah sebelum ini hidupnya untuk suami, Sidhutai Sapkal pula, hidupnya untuk anak-anak jalanan yang langsung tiada hubungan kekeluargaan dengannya. 
Atas dasar kemanusiaan, Sidhutai Sapkal menyerahkan seluruh hidupnya untuk melihat anak-anak ini membesar menjadi manusia yang berguna.
Hari ini dia dipanggil Dr. Sithudai Sapkal. 
Itulah Grand Why Sidhutai Sapkal. Kita pula hidup untuk apa? Apakah sekadar belajar tinggi lalu peroleh gaji dan pangkat semata. 
Apakah sumbangan kita kepada ummah? 
Sidhutai Sapkal telah mengajar kita beberapa perkara. 
1. Besar macam mana sekalipun masalah hidup kita, pasti ada jalan penyelesaiannya. Usah cepat putus asa. Tuhan sentiasa ada bersama kita. 
2. Hidup susah bukanlah alasan untuk tidak membantu dan memberi kepada orang lain. Sebenarnya itulah jalan terbaik untuk keluar dari kesusahan hidup. Apabila kita mudahkan hidup orang lain, Tuhan akan permudahkan hidup kita pula. 
3. Memaafkan itu pilihan terbaik. Dendam hanya membuat diri derita. Tidak pernah rugi hidup orang yang memaafkan orang lain. Bukankah itu juga telah diajar oleh baginda Nabi SAW. 
4. Apabila sudah senang, jangan lupa diri. Jangan sombong. Usah cepat berubah kerana kesenangan dunia. Ianya tak memberi ketenangan pun. 
5. Tiada yang mustahil atas dunia ini. Jika kita berusaha maka Tuhan akan beri hasilnya. Tidak pernah rugi orang yang berusaha buat baik. Apatah lagi buat baik untuk kesenangan orang lain. Itu sifat yang mulia. 
Semoga kita sentiasa istiqamah dalam kebaikan terhadap orang lain.


cc: pakar diari hati
Credit'
Nur Laila Amir..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.suriaamanda.com/2023/12/itulah-grand-why-sidhutai-sapkal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Why File Charges Over Lazy Malays Video Asks Zaid

Why File Charges Over Lazy Malays Video Asks Zaid

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 161 hits
Why is the government so childish and unnecessarily sensitive It s an opinion Malaysia must grow up We must be able to live with freedom of speech Former law minister Zaid Ibrahim says Dr Mahathir Mohamad and renowned Muslim writer Munshi A...
Why There Must Be A Royal Commission Into The Murder Of Altantaya Shaariibuu

Why There Must Be A Royal Commission Into The Murder Of Altantaya Shaariibuu

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 119 hits
Murray Hunter The sudden release of Sirul Azhar Umar from Villawood Immigration Detention Centre on November 8 after the Australian High Court decision to free all indefinite immigration detainees has put the issue of Altantaya s back in th...
207 Why Write

207 Why Write

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 101 hits
I wrote a blog to teach myself I write to remid me that i need to read I need to revise The important of writing is to transfer what is my mind at that moment Some are just silly thought Some maybe a good though that i ponder after reading ...
4 8m Reasons Why Tuan Ibrahim Is A Terrible Matchmaker

4 8m Reasons Why Tuan Ibrahim Is A Terrible Matchmaker

papar berkaitan - pada 10/12/2023 - jumlah : 169 hits
The latest bombshell from the opposition benches is for the government to legislate for romantic relationships between married men and unattached ladies Shocked that aged 30 years and above were unmarried PAS Kubang Kerian MP Tuan Ibrahim T...
Yoursay Fahmi Should Explain Why Ministry Split In Two

Yoursay Fahmi Should Explain Why Ministry Split In Two

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 124 hits
YOURSAY He should counter the offending social media post World Citizen Let s face it Communications Minister Fahmi Fadzil could not handle the ministry and therefore it had to be split The ministry should not have been split but instead Go...
Enjoy A Grand La Fete Christmas And New Year Celebration With Le Meridien Putrajaya

Enjoy A Grand La Fete Christmas And New Year Celebration With Le Meridien Putrajaya

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 156 hits
Enjoy a Grand La Fete Christmas and New Year Celebration with Le Meridien Putrajaya Wow How times flies It is December already and I bet you are looking for a gathering place for you your family and friends for the upcoming Christmas and Ne...
Why Fear A Non Malay Pm

Why Fear A Non Malay Pm

papar berkaitan - pada 17/12/2023 - jumlah : 93 hits
Malay politicians keep harping on the same tune that they want a leader who will defend the Malays and protect Islam They claim that a non Malay prime minister would threaten their rights and position On Dec 14 the MP for Machang Wan Ahmad ...
Why Re Establish Redundant Ft Ministerial Post Asks Ngo

Why Re Establish Redundant Ft Ministerial Post Asks Ngo

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 100 hits
Save KL president M Ali says Kuala Lumpur City Hall can function without a federal territories minister PETALING JAYA An NGO has questioned Prime Minister Anwar Ibrahim s decision to revive the federal territories ministry in Tuesday s Cabi...
Pas Itulah Yang Asli Dan Anwar Tidak Akan Jadi Asli Dan Dia Tidak Boleh Jual Jenama Halal

Pas Itulah Yang Asli Dan Anwar Tidak Akan Jadi Asli Dan Dia Tidak Boleh Jual Jenama Halal

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 104 hits
Jika Bersatu ditekan golongan keras PAS akan naik penganalisisMalaysiakiniBersatu yang lebih lemah tidak semestinya menguntungkan kerajaan Sebaliknya kata pakar sains politik Wong Chin Huat ia boleh melonjakkan pengaruh PAS dalam Perikatan ...
Why Didn T Cabinet Discuss Ringgit S Decline Asks Hamzah

Ringgit Likely To Hit 4 20 4 40 Against Us Dollar By Year End

Lirik Lagu Ibu Aku Ingin Bersandar Nabila Maharani

Jalan Jalan Di Laman Warisan Seni Kampung Laut Kelantan

Airasia Contributes To Strengthening Of Malaysia India Relations With Extensive Connectivity Between Both Countries

Pertama Kali Naik Keretapi Seat Biasa

Unlocking Financial Potential The Hea Home Equity Agreement

Striking The Right Chord Elevate Your Skills With Fresno Voice Lessons



5 Faedah Utama Matawang Ringgit Lebih Murah Berbanding US Dollar

Biodata Penyanyi Roxy Ixzy Juara Peserta Bintang RTM 2024

Kenapa Netizen Suka Melabel Sesuatu Sebagai P rn

Info Dan Sinopsis Indigo Filem Seram Indonesia 2023 Kini Di Platform Netflix

Senarai Penuh Keputusan Pemenang Gempak Most Wanted Awards 2023 2024 Astro


Ayam Masak Kicap Mudah Dan Sedap

Unlocking Financial Opportunities Explore Hong Leong Bank S Offerings Today

Titik Buta Blind Spot Pada Kenderaan Berat

Gundam

K Jaan Langgar Semua Fadhli Shaari Konsert Melly Pula

Dwi Bebeck Is Back Saksikan Kisahnya Langsung Di Herma Insight Podcast