Isu Pencerobohan Kapal China Di Perairan Malaysia Mana Peranan Duta Khas


Oleh SITI NUR ZAWANI MISCONApril 27, 2020 8:08 pm

Duta Khas ke China, Tiong King Sing dikritik seolah-olah meremehkan insiden provokasi kapal Petronas di perairan Malaysia, selepas mengeluarkan kenyataan bahawa kapal asing yang disyaki melanggar perairan negara telah berlaku dari masa ke semasa sejak di zaman BN dan Pakatan Harapan (PH).

Timbalan Biro Antarabangsa AMANAH, Raja Kamarul Bahrin Shah, mempersoalkan adakah Tiong sedar insiden yang mengorbankan lapan nyawa warga Vietnam di perairan negara itu dalam satu rempuhan bot oleh kapal ronda China

Beliau turut mengingatkan, bagaimana China tidak menghormati keputusan Tribunal Antarabangsa yang telah menolak tuntutan pulau-pulau Laut China Selatan, malah tetap meneruskan pembinaan pengkalan Navy dan landasan kapal terbang gred tentera.

“Ini berlaku berdekatan perairan Serawak dan Sabah.

“Lebih menghairankan, Tiong adalah ahli Parlimen Bintulu di mana Sarawak mempunyai kepentingan telaga minyak dan gas serta keselamatan rakyat asal Sarawak dan Malaysia.

“Adakah Tiong menganggap tugas Duta Khas ke China hanya melibatkan majlis memotong ribon? Atau mengutamakan bidang perniagaan dan perdagangan seperti BN dahulu di mana situasi imbangan perdagangan berat sebelah yang akhirnya merugikan Malaysia?,” soalnya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam, Kadir Jasin membangkitkan isu pencerobohan kapal China di perairan Malaysia.

Beliau berkata, secara kebetulan sebaik saja Tiong dilantik sebagai Duta Khas bertaraf Menteri, China menghantar dua buah kapal masuk Zon Ekonomi Eksekutif (EEZ).

“Ini kerja dia lah. Selesaikan isu rumit dengan China. Bukan nak bangga dengan kedudukan dan ganjaran saja,” tulisnya dalam catatan Facebook semalam.

Sementara itu Kamarul berkata, kenyataan wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin pada semalam, hanyalah untuk menyedarkan tentang tanggungjawab berat yang perlu dipikul seorang Duta Khas bertaraf Menteri.

Kamarul yang juga Pengerusi Pakatan Harapan itu berkata lagi, dalam keadaan kuasa besar Amerika dan Britain terikat dengan wabak Covid-19, China yang sudah mula pulih akan cuba mendominasi pentas perniagaan dan ketenteraan global.

Jelasnya, dengan kuasa kewangan serta ketenteraan yang hebat, China menerusi sistem kerajaan komunis boleh menggerakkan industri dan rakyatnya dengan lebih cepat dan hebat untuk menjadi kuasa dominan dunia.

Apakan lagi rantau ASEAN yang kerdil ini jika Malaysia terus kaku dan tidak tegas, katanya.

Tambahnya lagi, sekiranya Malaysia dan negara ASEAN tidak bersuara membela maruah negara sendiri, tidak perlu diharapkan kuasa besar lain yang akan bergelut untuk survival negara sendiri.

“Kami mendesak kerajaan Malaysia membela kedaulatan Negara sebagai keutamaan dan jangan kembali ke zaman gelap BN dimana kita melutut pada China untuk keuntungan perdagangan.

“Walaupun kerajaan PN merupakan kerajaan yang bukan dipilih rakyat tetapi yang pecah masuk masuk melalui pintu belakang, kerajaan tanpa restu dan redha rakyat ini perlu membuktikan kesungguhan dan kewibawaan diri.

“Janganlah pula kerajaan pintu belakang PN ini merestui budaya kuasa asing China untuk menceroboh masuk pintu belakang demi menakluki perairan serta kepulauan negara yang baru sahaja dinodai oleh pencerobohan dalaman,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/04/isu-pencerobohan-kapal-china-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Duta Negara Ke China Tahu Atau Tidak 2 Kapal Perang Masuk Perairan Negara

Duta Negara Ke China Tahu Atau Tidak 2 Kapal Perang Masuk Perairan Negara

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 266 hits
A KADIR JASINNak tanya Duta Khas Muhyiddin Mohd Yassin ke China bertaraf Menteri Tiong King Sing sudah ke China ka Bukan apa secara kebetulan sebaik saja dia dilantik Duta Khas bertaraf Menteri China hantar dua buah kapal masuk Zon Ekonomi ...
Semasa Jadi Duta Dulu Apa Dia Buat Tentang Hubungan Malaysia China

Semasa Jadi Duta Dulu Apa Dia Buat Tentang Hubungan Malaysia China

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 249 hits
Pengerusi DAP Tan Kok Wai dulu zaman PH bolot jawatan jadi duta khas ke Chin Perlantikkan ini tidak di war warkan Malah rakyat pun tak tahu rupanya banyak jawatan penting DAP ambil atas dasar DAP menguasai PH Hubungan Malaysia China keruh A...
Covid19 Peranan Frontliner Malaysia Dapat Pengiktirafan Dunia

Covid19 Peranan Frontliner Malaysia Dapat Pengiktirafan Dunia

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 654 hits
PERANAN FRONTLINER MALAYSIA DAPAT PENGIKTIRAFAN DUNIA Terima kasih kepada frontliner negara kerana bertungkus lumus dan komited dalam mengekang penularan wabak COVID19 sehingga mendapat pengiktirafan dunia COVID19 StayAtHome MovementControl...
Mana Muka Wakil Malaysia Masa Sidang Video

Mana Muka Wakil Malaysia Masa Sidang Video

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 192 hits
IBRAHIM MAT ISAMenteri ni bukan setakat sembang kuat tapi dengan presiden dia pun dikencing Mana muka wakil Malaysia masa sidang video yillek
Malaysia Tak Boleh Selesaikan Isu Rohingya Sendirian

Malaysia Tak Boleh Selesaikan Isu Rohingya Sendirian

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 343 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Jadi tanggungjawab Wisma Putra bawa isu ke ASEAN antarabangsaBANGI Malaysia tidak boleh menyelesaikan isu pelarian etnik Rohingya yang berlaku ketika ini secara bersendirian kata Amir Ikatan Muslimin Malaysia Ustaz A...
Duta Khas Ulama Dunia Zahir Sokongan Kepada Abdul Hadi

Duta Khas Ulama Dunia Zahir Sokongan Kepada Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 261 hits
Sheikh Ahmad Ar Raisuni bersama Tuan Guru Abdul Hadi MARANG 21 April Kesatuan Ulama Islam Sedunia menzahirkan sokongan kepada Ahli Parlimen Marang Dato Seri Abdul Hadi Awang dilantik sebagai Duta Khas kerajaan Malaysia ke Timur Tengah Berta...
Isu Rohingya Dua Individu Ini Guna Media Asing Burukkan Nama Malaysia

Isu Rohingya Dua Individu Ini Guna Media Asing Burukkan Nama Malaysia

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 669 hits
MELAMPAU tindakan dua rakyat Malaysia menggunakan media luar bagi mengkritik tindakan kerajaan terhadap pelarian Rohingya Malah negara dipercayai turut dituduh enggan mematuhi prinsip undang undang antarabangsa dan adat Tulisan Thomas Danie...
Pelantikan Abdul Hadi Sebagai Duta Khas Sangat Penting Parti Politik Turki

Pelantikan Abdul Hadi Sebagai Duta Khas Sangat Penting Parti Politik Turki

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 347 hits
Abdul Hadi Awang KUALA TERENGGANU 17 April Pelantikan Ahli Parlimen Marang Dato Seri Abdul Hadi Awang sebagai Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah adalah sangat penting bagi mengembalikan semula keamanan di sana Presiden Parti Saadet T...
Isu Pendatang China Tubuh Rci Dan Heret Pengkhianat Negara Ke Muka Pengadilan Fairuz

Isu Pendatang China Tubuh Rci Dan Heret Pengkhianat Negara Ke Muka Pengadilan Fairuz

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 379 hits
Dalam keadaan rakyat sedang hangat memperkatakan tentang isu Rohingya jangan pula lupa tentang isu pendatang China yang masuk ke negara ini sebagai pelancong tapi tidak ada rekod keluar kata Exco Pergerakan Pemuda UMNO Fairuz Edzuan Jamalud...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol