Isu Insuran Insan Selangor Ini Jawapan Dari Mb Selangor



Pada 4 Ogos lalu Kerajaan Selangor melalui Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) (MBI) memperkenalkan Skim Insan Takaful yang menyediakan pelan perlindungan kepada tiga juta rakyat negeri itu.
Ia melibatkan nilai perlindungan berjumlah RM30 bilion dengan kos sebanyak RM9.54 juta.
Skim tersebut merupakan kesinambungan daripada Skim Insan konvensional yang diperkenalkan tahun lalu.
Kerajaan Negeri telah memperkenalkan Program Perlindungan Insurans Am (Insan) kepada rakyat Selangor pada tahun 2022.
Permohonan perlindungan insurans tersebut dibuka semula kepada semua rakyat Selangor yang memberi perlindungan sehingga RM10,000 untuk kematian dan hilang keupayaan kekal yang disebabkan oleh kemalangan.
Terdapat tambahan tuntutan sebanyak RM1,000 bagi kes yang melibatkan kematian untuk tujuan pengebumian.
Bagaimanapun Skim Insan Takaful yang diperkenalkan oleh Kerajaan Selangor melalui Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) (MBI) itu telah mengundang persoalan dalam kalangan warga maya.
Rata-rata mendakwa nama mereka telah didaftarkan tanpa pengetahuan dan persetujuan.
Seorang pengguna Facebook dengan akaun bernama Fais Al-Hajari mendakwa nama ibunya yang telah meninggal dunia pada 31 Mei 2022 telah didaftar untuk skim tersebut pada 9 November 2022.
Dia membuat semakan secara dalam talian melalui laman sesawang programinsan.com.
“Seingat saya mak saya tak dikebumikan dengan smartphone, so mustahil mak saya boleh download app Wavpay untuk daftar Skim Insan ini dari dalam kuburnya. Mengarut bukan? This is a very serious data breach” katanya.
Sementara itu seorang agen takaful, Mohd. Ariff berkata, semua produk kewangan adalah tertakluk kepada tadbir urus yang diselia oleh Bank Negara Malaysia.
Tegasnya, setiap produk kewangan tidak boleh didaftarkan secara automatik tanpa persetujuan tuan badan.
“Tuan-tuan, puan-puan ingat tak masa nak dapatkan bantuan BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia) dulu, kita kena mohon di laman web atau kaunter LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) sendiri, bukan secara automatik?
“Nak bukak akaun bank pun kena datang sendiri ke bank atau online oleh tuan badan. Nak bukak akaun CDS utk melabur saham pun kena dibuat oleh tuan badan sendiri,” katanya.
Jelas beliau, terdapat beberapa rang undang-undang seperti Akta Insurans 1996 dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 diwujudkan bagi mengawal-selia insurans dan takaful di Malaysia.
Malah Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 diwujudkan demi mengelak penyalahgunaan identiti dan data maklumat pengguna.
“Seandainya nama tuan-puan tersenarai dalam sebarang produk kewangan tanpa pengetahuan tuan-puan, seeloknya laporan polis dibuat demi keselamatan data peribadi tuan-puan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh MalaysiaGazette.
Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari menjelaskan pendaftaran secara automatik melibatkan data peribadi rakyat Selangor bagi Skim Insurans Am Selangor (INSAN) dibuat secara prapendaftaran.
Perkara itu juga memerlukan beberapa proses pengesahan jika sekiranya seseorang individu bersetuju dengan polisi insurans tersebut.
Baca ni..
SHAH ALAM: Pendaftaran secara automatik melibatkan data peribadi rakyat Selangor bagi Skim Insurans Am Selangor (INSAN) dibuat secara prapendaftaran.
Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari menjelaskan, perkara itu juga memerlukan beberapa proses pengesahan jika sekiranya seseorang individu bersetuju dengan polisi insurans tersebut.
“Kita buat (daftar) sebagai prapendaftaran dan mereka perlu sahkan dengan gambar swafoto, gambar kad pengenalan dan sebagainya untuk sahkan pendaftaran tersebut.
"Bila sudah disahkan mereka akan termaktub dalam sistem tersebut.
“Kalau tidak berminat, tidak payah aktifkan dan terdapat prosedur untuk nyahaktifkan bagi polisi tersebut,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas pengumuman portfolio Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) Selangor pada Rabu.
Tambah Amirudin, perkara itu telah pun dibentangkan oleh Exco Pelaburan, Perdagangan, Perindustrian dan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) sebelum ini iaitu Datuk Teng Chang Kim.
Katanya lagi, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga telah memaklumkan bahawa data melibatkan daftar pemilih merupakan data awam yang boleh dibeli.
“Apa yang berlaku, prapendaftaran dengan kita berhubungan dengan SPR supaya SPR mengemukakan data.
"Sebenarnya data-data awam itu yang boleh dibeli iaitu maklumat dan kita daftarkan sebagai prapendaftaran.
“Namun, kita akan ketatkan supaya tidak ramai yang boleh akses kepada sistem prapendaftaran itu. "Saya juga minta pihak pemaju (pelaksanaan sistem) mengeluarkan kenyataan bagaimana akses orang awam kepada sistem (pendaftaran) polisi yang masih belum sempurna itu,” katanya. Terdahulu, tular menerusi laman Twitter yang menyatakan maklumat peribadi orang awam di Selangor telah didaftarkan secara automatik tanpa pengetahuan.
Amirudin dalam pada itu turut mengulas dakwaan bahawa keuntungan inisiatif INSAN yang dibuat kerajaan negeri Selangor merupakan usaha meraih keuntungan bagi persiapan Pilihan Raya Negeri (PRN).
Beliau menyifatkan tuduhan tersebut sebagai berniat jahat serta menafikan ia mempunyai kaitan dengan persiapan PRN baru-baru ini - AstroAwani

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/08/insuran-insan-selangor-ini-jawapan-mb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Claims Of Insan Data Leakage Inaccurate Mbi Selangor

Claims Of Insan Data Leakage Inaccurate Mbi Selangor

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 183 hits
Menteri Besar Incorporated said the allegations that there was leaked data of Selangor residents was inaccurate Pic credit https www selangor gov my SHAH ALAM There is no element of data leakage involving Selangorians under the state life i...
Skim Insan Kerajaan Selangor Patut Jawab Dakwaan Data Peribadi Bocor

Skim Insan Kerajaan Selangor Patut Jawab Dakwaan Data Peribadi Bocor

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 135 hits
Kerajaan negeri Selangor diminta memberi penjelasan berhubung dakwaan kebocoran data peribadi rakyat negeri itu yang digunakan untuk mendaftar Skim Insurans Am Selangor Peguam Asiah Abd Jalil mempersoalkan sama ada rakyat Selangor mengetahu...
Adun Pas Persoal Lantik Wavpay Fintech Kendali Insan Selangor

Adun Pas Persoal Lantik Wavpay Fintech Kendali Insan Selangor

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 210 hits
Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Pas mempersoalkan pelantikan Wavpay Fintech Holding Sdn Bhd sebagai pengendai perkhidmatan program Insurans Am Selangor ADUN Semenyih Nushi Mahfodz berkata terdapat banyak pemain anak negeri dalam bidang t...
Sultan Selangor Titah Polis Kesan Pemfitnah Isu Sekolah Tahfiz

Sultan Selangor Titah Polis Kesan Pemfitnah Isu Sekolah Tahfiz

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 120 hits
MalaysiakiniSultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah supaya pihak polis mengesan kumpulan pemfitnah yang menyebarkan dakwaan kononnya lebih 200 buah sekolah tahfiz di negeri itu telah diarahkan tutup Golongan ini perlu segera ...
Congratulations Selangor Mb And Exco Now Work Hard

Congratulations Selangor Mb And Exco Now Work Hard

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 141 hits
From Dr Anita C PellyTo the incoming Selangor menteri besar and his team congratulations on being given the mandate to govern for another five years You must be both euphoric and relieved by your win but allow that to dissipate quickly so t...
Bn Likely To Get First Selangor Exco Seat In 15 Years

Bn Likely To Get First Selangor Exco Seat In 15 Years

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 205 hits
The Selangor state assembly will comprise 34 representatives from Pakatan Harapan Barisan Nasional and 22 from Perikatan Nasional PETALING JAYA Fifteen years since losing the state in the 2008 general election Barisan Nasional is likely to ...
Teka Teki Bilangan Nama Calon Mb Dihantar Ke Istana Selangor

Teka Teki Bilangan Nama Calon Mb Dihantar Ke Istana Selangor

papar berkaitan - pada 17/8/2023 - jumlah : 156 hits
Hariz MohdTerdapat dakwaan bertentangan berhubung senarai nama calon menteri besar Selangor yang dihantar kepada istana Sumber dalaman PH memberitahu Malaysiakini senarai itu mengandungi tiga nama antaranya menteri besar sementara Amirudin ...
Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord

Tidak Termasuk Ummat Nabi Muhammad Orang Yang Tidak Menghormati Yang Tu