Isu Harga Makanan Naik Pengusaha Kantin Harap Ada Perbincangan Dengan Kpm


 
Kenaikan harga makanan di kantin sekolah melibatkan sekolah yang membuka sebut harga kontrak baharu kepada pengusaha, kata Persatuan Pengusaha Kantin Sekolah. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Persatuan Pengusaha Kantin Sekolah memaklumkan masih tidak ada sebarang pertemuan antara pihaknya dengan Kementerian Pendidikan bagi mencari penyelesaian isu dihadapi, termasuk kenaikan kos bahan mentah serta harga makanan.
Presidennya, Khairuddin Hamzah, berkata mereka bersikap terbuka dan mengalu-alukan perbincangan itu khususnya bersama menterinya, Fadhlina Sidek.
“Sekiranya menteri sudi berjumpa, persatuan memang sangat mengalu-alukan,” katanya kepada FMT.
Mengulas lanjut, dia berkata, kenaikan harga makanan di kantin itu kebanyakan melibatkan sekolah yang membuka sebut harga kontrak baharu kepada pengusaha.
Katanya, ia mengambil kira kos bahan mentah yang meningkat ketika ini.
“Kenaikan harga makanan di kantin baru-baru ini berlaku di sekolah yang membuka tender baharu. Jadi, pemohon (pengusaha kantin) mengemukakan sebutharga sendiri untuk diguna pakai sehingga Disember 2024.
“Jadi, memang ada berlaku kenaikan sebab harga sebelum ini yang ditentukan dua atau tiga tahun lepas sudah tidak relevan,” katanya lagi.
Bagaimanapun katanya, sekolah yang belum membuka tender baharu masih kekal dengan kontrak sebut harga lama namun pengusaha berdepan risiko kerugian kerana sukar mendapat keuntungan.
“Sebab itu sebelum ini ramai pengusaha kantin yang gulung tikar kerana tidak mendapat keuntungan apabila harga makanan tidak boleh dinaikkan sesuka hati berikutan terikat dengan perjanjian lama.
“Tender baharu ini memberi peluang kepada pengusaha meletakkan harga lebih munasabah dengan kos bahan makanan semasa. Tetapi, dengan sistem tender terbuka, sekolah cenderung memilih harga makanan paling murah dan harga sewa paling mahal,” katanya.
Oleh sebab itu, Khairuddin berkata, pengusaha hanya mengambil keuntungan paling minimum dan pada masa yang sama, berdepan risiko kerugian jika harga barang meningkat di luar jangkaan seperti yang berlaku tahun lepas.
Katanya, mereka juga berdepan kerugian susulan cuti sekolah yang panjang, menyebabkan pengusaha membuat rayuan kepada Kementerian Pendidikan sebelum ini untuk melanjutkan moratorium penyewaan kantin.
“Kita berharap kementerian tidak melaksanakan takwim persekolahan cuti yang terlalu panjang, secara tidak langsung dapat meringankan beban pengusaha kantin,” katanya.
Sebelum ini, FMT melaporkan, harga makanan di kantin sekolah meningkat sehingga 50% pada sesi pembukaan sekolah baru-baru ini, susulan peningkatan harga bahan mentah di pasaran.
Susulan itu, Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Wan Saiful Wan Jan menggesa kerajaan melalui kementerian terbabit berbincang serta mencari formula bagi menangani isu kenaikan harga makanan di kantin sekolah. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/01/isu-harga-makanan-naik-pengusaha-kantin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selangor Wajibkan Penutup Muka Dan Ini Respon Pengusaha Makanan Yang

Selangor Wajibkan Penutup Muka Dan Ini Respon Pengusaha Makanan Yang

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 153 hits
Pemilik restoran di Selangor menyambut baik langkah kerajaan negeri mengarahkan pengusaha makanan dan pekerja mereka memakai pelitup muka Menteri Besar Selangor Amirudin Shari baru baru ini mencadangkan kepada pihak berkuasa tempatan mewaji...
Penghujung Tahun 2022 Harga Beras Di Jakarta Naik Tembus Rp16 000 Per Kg

Penghujung Tahun 2022 Harga Beras Di Jakarta Naik Tembus Rp16 000 Per Kg

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 114 hits
Harga Beras di Jakarta masih terus naik hingga 31 Desember 2022 Komoditas pangan utama tersebut masih dijual di angka tertinggi Rp 16 000 per kg Kenaikan ini tidak lepas dari kondisi cuaca ekstrem berupa hujan lebat yang terjadi hingga akhi...
Rahasia Penjual Nasi Kuning Pinggir Jalan Yang Kini Sukses Jadi Pengusaha Makanan

Rahasia Penjual Nasi Kuning Pinggir Jalan Yang Kini Sukses Jadi Pengusaha Makanan

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 97 hits
Perempuan berusia 42 tahun ini mengatakan modal awal membuka usaha tahun 2016 hanya Rp3 juta
Harga Pangan Dunia Naik 14 Persen Tertinggi Sepanjang Sejarah

Harga Pangan Dunia Naik 14 Persen Tertinggi Sepanjang Sejarah

papar berkaitan - pada 8/1/2023 - jumlah : 101 hits
Badan Usaha Milik Negara kembali gencar melakukan operasi pasar kebutuhan pokok di berbagai daerah sebagai bentuk mitigasi terhadap risiko pemburukan harga kebutuhan pokok Dengan demikian harga sembilan bahan pokok atau sembako tetap stabil
Musim Hujan Harga Gabah Di Tingkat Petani Naik

Musim Hujan Harga Gabah Di Tingkat Petani Naik

papar berkaitan - pada 6/1/2023 - jumlah : 90 hits
Musim Hujan Harga Gabah di Tingkat Petani Naik Harga gabah kering di tingkat petani mengalami kenaikan Rp500 menjadi Rp7 000 per kilogram Kenaikan tersebut dipicu curah hujan tinggi yang menyebabkan panen padi tertunda
Kpdn Akan Gempur Aktiviti Kartel Makanan Turunkan Harga

Kpdn Akan Gempur Aktiviti Kartel Makanan Turunkan Harga

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 115 hits
KPDN akan gempur aktiviti kartel makanan turunkan hargaPosted By on January 14 2023Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup bertekad untuk menggempur aktiviti kartel dalam sektor makanan dan pertanian pada tahun ini kata Ment...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago