Isu Calon Pm Tun Mahathir Kecewa Guan Eng Ubah Fikiran



(Astro Awani) – Tun Dr Mahathir Mohamad kecewa kerana Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menukar fikiran untuk mencalonkan Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk jawatan Perdana Menteri.
Dalam satu temuramah eksklusif bersama portal The Malaysian Insight, Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, Guan Eng sendiri yang mencadangkan nama Ketua Menteri Sabah, tetapi berubah fikiran selepas bertemu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Menurut bekas Perdana Menteri itu, beliau pada asalnya menerima cadangan menamakan Mohd Shafie, kerana namannya sendiri sudah tidak diterima oleh Anwar.
“Jadi dia (Guan Eng) mencadangkan Shafie Apdal untuk menjadi calon dan saya langsung tidak terlibat lagi. Saya terpaksa bersetuju. Malangnya, walaupun cadangan itu datang dari dia sendiri, tetapi bila dia bertemu Anwar, dia tukar cadangan kepada Anwar, bukan lagi Shafie.
“Jadi saya rasa sangat kecewa sebab saya telah bersetuju dengan cadangan asal. Saya tanya mereka berulang kali – betul ke anda mahukan Shafie? – dan mereka kata ya. Tetapi selepas bertemu Anwar, mereka berubah fikiran,” katanya lagi.
Dr Mahathir berkata, masalah dengan cadangan Anwar sebagai Perdana Menteri ialah, beberapa ahli Parlimen yang mahu menyertai mereka tidak mahu Ahli Parlimen Port Dickson itu menerajui kerajaan baharu.
Jelasnya lagi, sokongan Ahli Parlimen tambahan sangat kritikal untuk memastikan mereka mempunyai majoriti yang mencukupi untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
“Kita sedang mempunyai masalah. Datuk Seri Anwar tidak mahukan saya. Sementara itu, kami merasakan saya masih mampu menarik sokongan beberapa Ahli Parlimen berbangsa Melayu. Jika kami tidak dapatkan sokongan mereka ini, kita tidak mempunyai bilangan mencukupi untuk menjatuhkan kerajaan.
“Kita perlukan bilangan Ahli Parlimen lebih dari 111. Kita perlu sekurang-kurangnya 113 atau 114 Ahli Parlimen (dalam Dewan Rakyat),” katanya lagi.
Mengenai pencalonan ahli politik dari Kepulauan Borneo sebagai Perdana Menteri, Dr Mahathir berkata, ia sesuatu yang sangat positif kerana Sabah dan Sarawak telah banyak menyumbang kepada pembangunan negara.
Katanya lagi, walaupun pada peringkat awal akan ada masalah untuk mentadbir negara, tetapi ia akan kembali lancar dengan sokongan jentera pentadbiran awam yang mempunyai pengalaman luas.
Ditanya sama orang Melayu di Semenanjung Malaysia akan menyokong Mohd Shafie sebagai Perdana Menteri, Dr Mahathir berkata, sentimen itu perlu diuji terlebih dahulu.
“Shafie bukan orang Sabah sepenuhnya. Dia berkahwin dengan orang Melayu dari Kedah, dan anak-anaknya juga berkahwin dengan orang di Semenanjung. Dia tak pernah anggap dirinya 100 peratus orang Sabah. Dia juga pernah berkhidmat dengan kerajaan Persekutuan sebelum ini,” katanya lagi.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/07/21/isu-calon-pm-tun-mahathir-kecewa-guan-eng-ubah-fikiran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahathir Dakwa Guan Eng Yang Namakan Shafie Sebagai Calon Pm Tetapi Buat U Turn Akhirnya

Mahathir Dakwa Guan Eng Yang Namakan Shafie Sebagai Calon Pm Tetapi Buat U Turn Akhirnya

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 259 hits
Guan Eng cadangkan Shafie sebagai calon PM kata Dr M Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng adalah individu yang mencadangkan agar Shafie Apdal dipilih sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan kata bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad ...
Lim Guan Eng And Tony Pua Again Demonstrate Why Dap Is Unfit To Be In Government Najib Tun Razak

Lim Guan Eng And Tony Pua Again Demonstrate Why Dap Is Unfit To Be In Government Najib Tun Razak

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 304 hits
Najib Tun Razak They ask the government to seize the US 688 million yacht Topaz but they do not dare tell you who they want the government to seize it from or who the DOJ had alleged to have misappropriated 1MDB money to pay for the yacht T...
Calon Prk Dun Slim Ph Masih Berbincang Dengan Tun Mahathir

Calon Prk Dun Slim Ph Masih Berbincang Dengan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 362 hits
BernamaAnwar menyatakan bahawa rundingan masih berjalan Gambar failPORT DICKSON Pakatan Harapan menafikan telah menyerahkan kepada kumpulan penyokong Tun Dr Mahathir Mohamad untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Sli...
Tony Pua Disgusted With The Political Persecution Of Lim Guan Eng

Tony Pua Disgusted With The Political Persecution Of Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 234 hits
Tony Pua Malay Mail Online If you have been paying attention to Umno leaders in recent months or if you listen to the chatter of the Barisan Nasional cyber troopers on social media or for that matter if you read the news stories and opinion...
Pakatan S First Choice For Pm Is Anwar Then Shafie Say Guan Eng And Mat Sabu

Pakatan S First Choice For Pm Is Anwar Then Shafie Say Guan Eng And Mat Sabu

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 261 hits
Pakatan Harapan component party members have pledged to allow PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim the first opportunity to form government and become prime minister DAP secretary general Lim Guan Eng and Parti Amanah Negara president Moh...
Dap Mp Pua Claims Macc Investigation Of Guan Eng Is Political Persecution

Dap Mp Pua Claims Macc Investigation Of Guan Eng Is Political Persecution

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 213 hits
Damansara MP Tony Pua alleged that the extended Malaysian Anti Corruption Commission questioning of Lim Guan Eng was meant to create a perception the former finance minister was corrupt He suggested the investigation into the Penang governm...
Video Rentasan 717 Guan Eng Persoal Persetujuan Bersama Kerajaan Pn Goldman Sachs

Video Rentasan 717 Guan Eng Persoal Persetujuan Bersama Kerajaan Pn Goldman Sachs

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 212 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 717 1 APA MUSLIHAT DI SEBALIK PERSETUJUAN DENGAN GOLDMAN SACHS 2 RUU355 PAS KHADAM MCA 3 PRESIDEN PAS MENEPUK AIR DI DULANG 4 PRU15 MUAFAKAT NASIONAL TERPINGGIR
Happy 95th Birthday Sir Najib Doa Ucap Selamat Hari Lahir Buat Tun Mahathir Yang Ke 95 Tahun

Happy 95th Birthday Sir Najib Doa Ucap Selamat Hari Lahir Buat Tun Mahathir Yang Ke 95 Tahun

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 367 hits
1 290 total views 1 290 views today Berlainan ideologi politik bukan penghalang bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menunjukkan rasa hormat kepada seteru politiknya Tun Dr Mahathir Mohamad Biarpun seteru itu merupakan ind...
Guan Eng Leaves Macc After 8 Hours Of Questioning

Guan Eng Leaves Macc After 8 Hours Of Questioning

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 198 hits
Former Penang chief minister Lim Guan Eng left the Malaysian Anti Corruption Commission headquarters here this evening after eight hours of questioning MACC said Lim will not be called again tomorrow for further questioning The sessions are...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police