Isu Bekalan Air Kurang Di Pulau Pinang Tuntut Perhatian Serius




Kerajaan Pulau Pinang diterajui DAP perlu mengkaji secara menyeluruh terhadap masalah kekurangan air yang luar biasa di negeri ini dengan tidak bersandarkan alasan kepada faktor perubahan iklim semata-mata.
Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Ustaz Muhammad Fauzi Yusoff berkata, perhatian serius mesti diberi berikutan takungan air di Empangan Teluk Bahang dan Air Itam serta lokasi tadahan lain juga berada di tahap minimum dan kritikal.
Peringat beliau, sekiranya isu tersebut tidak ditangani sewajarnya menerusi Perbadanan Air Pulau Pinang (PBA), masalah itu akan memburukkan survival bekalan air di negeri ini bagi penggunaan asas kehidupan warga dan ekonomi.
Menurutnya, kejadian banjir kilat yang berlaku di merata-rata tempat dalam Pulau Pinang menunjukkan bahawa hujan turun dengan lebatnya, tetapi air mengalir dari bukit serta sungai dengan banyaknya sehingga berlaku limpahan.
“Hujan turun dengan lebat, tetapi paras air (di empangan dan kawasan takungan) tidak naik tinggi. Inilah masalah sebenar yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan negeri dan PBA dalam mengatasi masalah kekurangan bekalan air di negeri ini.



“Begitu juga aktiviti-aktiviti penggondolan tanah, penebangan hutan yang tidak terkawal dalam skala besar di kawasan tersebut merupakan punca berlakunya masalah ini.
“Projek pembangunan kawasan cerun seperti penurapan simen boleh menghalang serapan air oleh tanah dan tumbuh-tumbuhan. Air hujan turun tetapi tidak disimpan oleh tanah dan tumbuh-tumbuhan.
“Sebahagian besar kuantiti dan isipadu air itu terus mengalir ke longkang, parit dan sungai,” ujar beliau mengulas margin bekalan air di negeri ini yang berada di bawah paras minimum 10 peratus ditetapkan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN)
Ustaz Fauzi memberi contoh penarahan hutan di Bukit Bendera menjadi bukti kepada sebab kurangnya air di kawasan Air Terjun Titi Kerawang yang menjadi sumber air beberapa kampung di Balik Pulau, selain kes kecurian air oleh pihak kebun.




Bekalan masa depan dan isu pencemaran
Menurut beliau juga, permintaan bekalan air bersih semakin meningkat ekoran pembangunan yang kian bertambah dan itu belum dikira jumlah permintaan air untuk ‘projek impian’ DAP iaitu Tambakan Selatan Pulau Pinang (PSR).
Perhatian serius turut dikemukakan beliau terhadap permasalahan pencemaran sungai yang membekalkan sumber air untuk pertanian, ternakan dan seumpamanya sebagaimana nasib terjadi kepada Sungai Kreh di Tasek Gelugor.
“Ia berpunca dari pembuangan najis babi di mana dari Sungai Kreh mengalir hingga ke Sungai Prai dan ini tentunya merugikan sebahagian besar rakyat,” kesali beliau.
Ustaz Fauzi berharap dengan penyerahan projek Pembesaran Empangan Mengkuang (MDEP) menerusi Menteri Alam Sekitar dan Air (KASA), Dato’ Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man kepada Kerajaan Pulau Pinang akan mengatasi masalah air di negeri ini.
MDEP adalah projek Kerajaan Persekutuan dibiayai dengan geran Persekutuan yang diperolehi hasil persetujuan Pulau Pinang berhijrah ke Inisiatif Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Air Nasional (NWSRI) 2011.


Menurut Ketua Pegawai Eksekutif PBAPP, Dato’ Jaseni Maidinsa, negeri ini memerlukan MDEP yang berfungsi sepenuhnya secepat mungkin kerana menghadapi risiko ketara air mentah kesan perubahan iklim.
Menurut beliau lagi, kerajaan negeri juga perlu mengambil segala langkah termasuk kempen penuaian dan penyimpanan air hujan untuk kegunaan luaran sebagai tindakan segera bersifat jangka panjang. – HARAKAHDAILY 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/10/isu-bekalan-air-kurang-di-pulau-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
P Pinang Sasar Bina 220 000 Rumah Mampu Milik Menjelang 2030 Bukan Bekalan Air Menjelang 30 Tahun Lagi

P Pinang Sasar Bina 220 000 Rumah Mampu Milik Menjelang 2030 Bukan Bekalan Air Menjelang 30 Tahun Lagi

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 241 hits
September 29 2020 Menjelang tahun 2030 kerajaan negeri Pulau Pinang mensasarkan pembinaan sejumlah 220 000 unit Rumah Mampu Milik bagi memenuhi permintaan rakyat negeri ini Demikian dinyatakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perumahan Kerajaan ...
Bekalan Air Di 274 Kawasan Pulih Sepenuhnya

Bekalan Air Di 274 Kawasan Pulih Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 341 hits
Gangguan bekalan air di semua 274 kawasan dalam wilayah Petaling Hulu Langat Kuala Langat Sepang dan Putrajaya melibatkan 309 687 akaun pengguna pulih sepenuhnya jam 6 pagi tadi Ketua Pegawai Eksekutif Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd Suhaim...
Hasil Dijangka Kurang 20 Peratus Johor Perkukuh Jaminan Bekalan Makanan

Hasil Dijangka Kurang 20 Peratus Johor Perkukuh Jaminan Bekalan Makanan

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 187 hits
HASIL DIJANGKA KURANG 20 PERATUS JOHOR PERKUKUH JAMINAN BEKALAN MAKANAN JOHOR BAHRU Hasil negeri ini dijangka berkurangan sehingga 20 peratus kerana pelbagai pelepasan yang diberikan kepada beberapa sektor yang terkesan akibat pandemik COVI...
Paip Pecah 6 Kawasan Di Shah Alam Klang Terjejas Bekalan Air Di Jangka Pulih Sepenuhnya Jam 3 Petng Ini

Paip Pecah 6 Kawasan Di Shah Alam Klang Terjejas Bekalan Air Di Jangka Pulih Sepenuhnya Jam 3 Petng Ini

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 254 hits
October 13 2020 Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd menerusi kenyataan memaklumkan gangguan bekalan air akibat paip pecah di Jalan Persiaran Jubli Perak Seksyen 24 Shah Alam oleh pihak ke 3 PETALING JAYA Enam kawasan di Shah Alam dan Klang meng...
Tiba Giliran Kuala Selangor Alami Gangguan Bekalan Air Bertabahlah

Tiba Giliran Kuala Selangor Alami Gangguan Bekalan Air Bertabahlah

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 286 hits
KUALA LUMPUR Sebanyak 28 kawasan di Kuala Selangor mengalami gangguan bekalan air berjadual dianggarkan hampir 13 jam pada Selasa depan Ketua Komunikasi Korporat Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd Elina Baseri berkata Loji Rawatan Air Sungai S...
Tindakan Kementerian Alam Sekitar Dan Air Menangani Masalah Pencemaran Sungai Dan Bekalan Air

Tindakan Kementerian Alam Sekitar Dan Air Menangani Masalah Pencemaran Sungai Dan Bekalan Air

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 436 hits
TINDAKAN Kementerian Alam Sekitar dan Air menangani masalah pencemaran sungai dan bekalan air yang sering melanda Lembah Kelang Lima tindakan utama Sumber air mentah Penyelarasan lebih berkesan dengan kerjasama pelbagai Agensi Persekutuan t...
Bung Moktar Fokus Tambah Baik Jalan Bekalan Air Sabah

Bung Moktar Fokus Tambah Baik Jalan Bekalan Air Sabah

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 275 hits
KOTA KINABALU Menteri Kerja Raya Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin kini dalam usaha menambah baik jalan raya dan memberi bekalan air bersih kepada seluruh rakyat di negeri ini Sehubungan itu beliau yang juga Timbalan Ketua Menteri I mahu m...
Lebih 274 Kawasan 309 687 Penduduk Selangor Terjejas Bekalan Air Lagi

Lebih 274 Kawasan 309 687 Penduduk Selangor Terjejas Bekalan Air Lagi

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 309 hits
Tak sempat penduduk Selangor hilangkan penat mereka yang sebelum ini terpaksa hidup tanpa air malam ini kejadian sama berlaku lagi Kali ini bekalan air akan terganggu di 274 kawasan sekitar Selangor berikutan berlaku insiden pencemaran air ...
Kerajaan Ph Selangor Tiada Pelan Penyelesaian Masalah Bekalan Air Hanya Pandai Reaksi

Kerajaan Ph Selangor Tiada Pelan Penyelesaian Masalah Bekalan Air Hanya Pandai Reaksi

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 275 hits
PETALING JAYA Pemimpin pembangkang hari ini membidas kerajaan Selangor yang menurutnya tiada pelan penyelesaian masalah bekalan air di negeri ituselepas insiden sama berulang Ketua pembangkang Dewan Undangan Negeri Selangor Rizam Ismail ber...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ