Istiadat Pertabalan Agong 2024 Yang Di Pertuan Agong Ke 17


Istiadat Pertabalan Agong 2024 akan diadakan pada 20 Julai 2024 di Istana Negara, Kuala Lumpur. 
Ini adalah salah satu dari keunikan Malaysia yang tidak dimiliki oleh negara-negara lain. Negara kita mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan dengan pemilihan Yang di-Pertuan Agong dilakukan secara bergilir setiap lima tahun.
Dan untuk tahun ini, kita akan meraikan upacara Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17.
Artikel pada kali ini, kami akan berkongsi secara lengkap maklumat dan informasi penting berkenaan dengan Istiadat Pertabalan Agong 2024.
Baca juga:
Hari Keputeraan YDP Agong 2024 Biodata Yang Di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim ibni Sultan Iskandar Biodata Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah Apa itu Istiadat Pertabalan Agong? Istiadat Pertabalan Agong adalah sebuah majlis penuh istiadat bagi merasmikan penakan takhta seseorang raja pemerintah yang telah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong di Malaysia.
Majlis pertabalan ini akan dihadiri oleh para pembesar negara, ahli-ahli Parlimen, dan tetamu kehormat dari dalam dan luar negara, menjadikan ia satu acara bersejarah yang bakal disaksikan oleh seluruh rakyat Malaysia.
Dalam adat istiadat pertabalan, Yang Di-Pertuan Agong akan melafazkan dan menandatangani sumpah jawatan Yang Di-Pertua Agong.
Sumber : ASTRO Radio News Bila Istiadat Pertabalan Agong 2024? Istiadat Pertabalan Agong 2024, Yang di-Pertuan Agong ke-17 dijadualkan berlangsung pada 20 Julai 2024 (Sabtu), jam 10 pagi di Istana Negara, Kuala Lumpur. 
Dijangka kira-kira 700 tetamu termasuk raja-raja Melayu, Yang Dipertuan-Yang Dipertuan Negeri, Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan Jemaah Menteri, komuniti diplomatik asing di negara ini, serta pemimpin-pemimpin utama negara akan hadir.
Seramai 2,000 petugas merentasi pelbagai agensi akan terlibat dalam upacara Istiadat Pertabalan Agong 2024 ini.
Biodata Yang Di-Pertuan Agong ke-17 Pada 31 Januari 2024, Sultan Ibrahim telah melafaz dan menandatangani Surat Sumpah Jawatan sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-17. 
Upacara ini menandakan permulaan rasmi pemerintahan baginda sebagai Ketua Negara Malaysia. 
Tarikh-Tarikh Penting Istiadat Pertabalan Agong 2024 Berikut adalah tarikh-tarikh penting dalam Istiadat Pertabalan Agong 2024:
18 Julai 2024 – Majlis bacaan Yasin dan doa selamat di Masjid Negara, Kuala Lumpur. 19 Julai 2024 – Bacaan Khutbah Jumaat khas yang memberikan penjelasan serta peringatan kepada umat Isam mengenai kepentingan Institusi Raja Berpelembagaan. 20 Julai 2024, 10 Pagi – Istiadat Pertabalan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-17 di Istana Negara, Kuala Lumpur. 20 Julai 2024, 8.30 Malam – Majlis Santapan Diraja di Istana Negara, Kuala Lumpur. 23 Julai 2024 – Raja Permaisuri Agong berangkat melawat Hospital Orang Asli Gombak , Selangor. 25 Julai 2024 – Pameran Raja Kita di Muzium Negara Kuala Lumpur. 27 Julai 2024 – Acara Istiadat Pertabalan akan selesai dengan Jamuan Teh Diraja di Istana Negara, Kuala Lumpur. Keunikan Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17 Dimaklumkan Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17 ini mempunyai keistimewaan tersendiri kerana persiapan yang diatur rapi turut mendapat sentuhan peribadi Sultan Ibrahim dan Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah.
Misalnya dari segi persiapan kad jemputan, Baginda berdua memberi sedikit kelainan kad itu warnanya biru Tiffany (seakan-akan warna firus namun lebih kebiruan) iaitu warna kegemaran Seri Paduka Baginda.
Bahkan untuk cenderamata pertabalan, pingat pertabalan juga semuanya dilihat dengan begitu terperinci oleh Seri Paduka Baginda.
Sultan Ibrahim turut mengutamakan corak bunga raya yang membawa simbolik Seri Paduka Baginda sebagai Ketua Negara Malaysia, sekalipun pada lambang Diraja Johor ada motif tumbuhan lada dan gambir.
Penutupan Jalan Sempena Istiadat Pertabalan 2024 Sebanyak 14 jalan di sekitar ibu kota akan ditutup secara berperingkat bersempena dengan Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim di Istana Negara, Sabtu ini.
Tujuan penutupan tersebut adalah untuk memberi laluan kepada tetamu Diraja untuk melalui laluan berkenaan dan sampai pada masa yang telah pun ditetapkan.
Penutupan jalan tersebut akan bermula dari jam 8 pagi bagi acara Istiadat Pertabalan dan jam 8 malam bagi Majlis Santapan Diraja. Ia akan dibuka semula selepas tetamu berkenaan melalui laluan berkenaan.
Laluan jalan yang terlibat adalah seperti berikut:
Jalan Tun Razak Jalan Kia Peng Jalan Raja Chulan Jalan Ampang Jalan Sultan Ismail Lebuhraya Sultan lskandar Jalan Tuanku Abdul Halim Jalan Semantan Jalan Damansara Jalan Istana Kuala Lumpur-Seremban Expressway Jalan Kuching (arah Selatan) Bulatan Dato Onn Jalan Parlimen Seramai 387 pegawai kanan serta pegawai rendah polis juga akan ditempatkan bagi melaksanakan penugasan mengiring orang kenamaan, mengawal lalu lintas, menguatkuasakan undang-undang jalan raya agar acara yang penuh dengan Istiadat Negara dapat berlangsung dengan jayanya.
Siaran Langsung Anda boleh saksikan Istiadat Pertabalan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-17, Sultan Ibrahim pada 20 Julai 2024 (Sabtu), pukul 8.00 pagi di TV1, RTM.
Atau tonton secara langsung di Facebook live Radio Televisyen Malaysia, Kementerian Komunikasi, dan semua saluran televisyen tempatan di Malaysia.
Youtube: https://www.youtube.com/c/RadioTelevisyenMalaysia Facebook: https://www.facebook.com/RadioTelevisyenMalaysia Sebanyak 222 kawasan Parlimen juga dipasangkan wayang pacak untuk menayangkan siaran langsung istiadat pertabalan tersebut.
Justeru, marilah kita sama-sama menyaksikan upacara Istiadat Pertabalan Agong 2024 tersebut kerana ia merupakan sejarah warisan kesultanan Melayu dalam membentuk sebuah negara bertamadun dan beradat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/pertabalan-agong-2024/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pertabalan-agong-2024

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaya Fesyen Tetamu Di Istiadat Pertabalan Agong

Gaya Fesyen Tetamu Di Istiadat Pertabalan Agong

papar berkaitan - pada 21/7/2024 - jumlah : 113 hits
Para tetamu yang terdiri daripada Kerabat Di Raja pemimpin negara diplomat dan jemputan kehormat lainnya tampil dengan pakaian yang bukan sahaja menawan tetapi juga mematuhi etika dan protokol Di Raja Istiadat Pertabalan Agong merupakan aca...
Senarai Jalan Ditutup Sempena Istiadat Pertabalan Agong 20 Julai

Senarai Jalan Ditutup Sempena Istiadat Pertabalan Agong 20 Julai

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 141 hits
Senarai 14 jalan KL ditutup sempena Istiadat Pertabalan Agong pada 20 Julai 1 Jalan Tun Razak2 Jalan Kia Peng3 Jalan Raja Chulan4 Jalan Ampang5 Jalan Sultan Ismail6 Lebuhraya Sultan Iskandar7 Jalan Tuanku Abdul Halim8 Jalan Semantan9 Jalan ...
Pm Anwar Sembah Tahniah Kepada Yang Di Pertuan Agong Ke 17

Pm Anwar Sembah Tahniah Kepada Yang Di Pertuan Agong Ke 17

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 102 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim merafak sembah tahniah kepada Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim sempena Istiadat Pertabalan yang berlangsung hari ini Semoga Allah SWT memberkati pemerintahan Duli Tuanku serta terus ...
Difitnah Buat Hantaran Takziah Sempena Hari Pertabalan Agong Rtm Buat Laporan Polis Skmm

Difitnah Buat Hantaran Takziah Sempena Hari Pertabalan Agong Rtm Buat Laporan Polis Skmm

papar berkaitan - pada 22/7/2024 - jumlah : 87 hits
Radio Televisyen Malaysia semalam memaklumkan bahawa pihak mereka telah membuat laporan polis kerana menjadi mangsa fitnah di laman Facebook Difahamkan ia berpunca daripada dakwaan RTM membuat hantaran 8216 takziah 8217 di Facebook sempena ...
Malaysian Runners Shine In The Gold Coast Marathon 2024 A World Class Display Of Endurance

Malaysian Runners Shine In The Gold Coast Marathon 2024 A World Class Display Of Endurance

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 142 hits
The Gold Coast Marathon 2024 a world renowned event that took place over two days on 6 and 7 July will forever be remembered as a milestone in the history of international running The event brought together a diverse array of athletes from ...
Erick Thohir Umumkan Piala Presiden Dibuka Jokowi Pada 19 Juli 2024 Hadiah Rp5 Miliar

Erick Thohir Umumkan Piala Presiden Dibuka Jokowi Pada 19 Juli 2024 Hadiah Rp5 Miliar

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 131 hits
Erick Thohir Umumkan Piala Presiden Dibuka Jokowi pada 19 Juli 2024 Hadiah Rp5 Miliar
Julat Pemarkahan Gred Spm 2024

Julat Pemarkahan Gred Spm 2024

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 94 hits
Untuk peperiksaan seperti Sijil Pelajaran Malaysia pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia telah menetapkan gred SPM 2024 bagi pemarkahan untuk calon calon yang mengambil peperiksaan ini Julat pemarkahan ini dibuat untuk menilai prestasi calon y...
Optimisme Atlet Indonesia Hadapi Olimpiade Paris 2024

Optimisme Atlet Indonesia Hadapi Olimpiade Paris 2024

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 153 hits
Presiden Jokowi melepas para atlet Indonesia untuk berlaga di Olimpiade Paris 2024 Para atlet optimistis bisa memberikan yang terbaik pada perhelatan itu
Ibita Permohonan Bantuan Ipt Pulau Pinang 2024

Ibita Permohonan Bantuan Ipt Pulau Pinang 2024

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 131 hits
Perhatian bagi bakal pelajar yang akan melanjutkan pelajaran ke IPTA IPTS atau Politeknik di seluruh Malaysia anda boleh memohon bantuan i Bita oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang iBita adalah sebuah sistem atas talian Sistem Bantuan Pendafta...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah